Rotuvalinta/Omistajan luonne

Elisama

Rotuvalinta/Omistajan luonne.
Kuinka nämä mielestänne kulkevat käsi kädessä ?
Esimerkiksi, etsiikö määräilevä ihminen lepsuluonteisen koiran ja arka agressiivisen puolustamaan.
Entä muita seikkoja.
Itse pidän ihmisläheisistä roduista. Ei saa olla myöskään kovin herkästi tulistuva.

27

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      rotuni pitää olla ystävällisen pidättyväinen, siis lähinnä välinpitämätön vieraita ihmisiä kohtaan.
      Koirani yleensä moikkaavat kerran vieraan ja se siitä sitten, jos olen paikalla. Rapsuttelut ei yleensä kelpaa ja osa ei ota mitään syömistä vierailta. Jos en ole paikalla, sisälle ei ole asiaa vieraalla.

      Mun koiran ei pidä olla jokaisen halinalle, joka lähtee jokaisen vastaantulijan matkaan. Koiran pitää tietää, missä ja kenen kanssa se asuu, siis mihin "laumaan" kuuluu. Agressiivinen ei saa olla ilman syytä. Omaa pihaa, omia tavaroita ja omaa ihmistä pitää ja saa puollustaa. Varoituskilpi portilla varoittaa koiristani. Onpa hampaita omin luvin sisälle tukeileviin muutaman keran käytettykin.
      Lisäksi koira pitää olla itsenäinen ja älykäs.

      Itse olen myös pidättyväinen ihmisiä kohtaa, mutta aggresiivisempi kuin koirani.

      • Elisama

        Vastauksesi oli hyvin selkeä.
        Tuo loppu huvitti kun käytin mielikuvitusta.
        Lainaan tässä niitä kohtia.

        "Onpa hampaita omin luvin sisälle tukeileviin muutaman keran käytettykin."

        "Itse olen myös pidättyväinen ihmisiä kohtaa, mutta aggresiivisempi kuin koirani."

        Ja nyt huumorikysymys.
        Oletko itse käyttänyt hampaita vieraita kohtaan useammin kuin koirasi koska olet agressivisempi;;))))


      • niksu
        Elisama kirjoitti:

        Vastauksesi oli hyvin selkeä.
        Tuo loppu huvitti kun käytin mielikuvitusta.
        Lainaan tässä niitä kohtia.

        "Onpa hampaita omin luvin sisälle tukeileviin muutaman keran käytettykin."

        "Itse olen myös pidättyväinen ihmisiä kohtaa, mutta aggresiivisempi kuin koirani."

        Ja nyt huumorikysymys.
        Oletko itse käyttänyt hampaita vieraita kohtaan useammin kuin koirasi koska olet agressivisempi;;))))

        koirat hoitaa talon vartioinnin, ja käyttää tarvittaessa hampaita. Tosin ensin kyllä tulee varoitusnappaus. Kunnolla ei ole toistaiseksi purtu kuin yhtä jääräpäätä.

        En siis pureksi ihmisiä, mutta sanallaisesti saatan olla hyvinkin terävä, jos on aihetta. Ärsyynnyn helpommin kuin koirani, mikä tekee musta aggressiivisemman kuin koirani :)


      • Elisama
        niksu kirjoitti:

        koirat hoitaa talon vartioinnin, ja käyttää tarvittaessa hampaita. Tosin ensin kyllä tulee varoitusnappaus. Kunnolla ei ole toistaiseksi purtu kuin yhtä jääräpäätä.

        En siis pureksi ihmisiä, mutta sanallaisesti saatan olla hyvinkin terävä, jos on aihetta. Ärsyynnyn helpommin kuin koirani, mikä tekee musta aggressiivisemman kuin koirani :)

        Mitä rotuja sinulla on.
        Galleriastasi näin että hevoset kiinnostaa. Onko sinulla vai käytkö jollain tallilla.


      • niksu
        Elisama kirjoitti:

        Mitä rotuja sinulla on.
        Galleriastasi näin että hevoset kiinnostaa. Onko sinulla vai käytkö jollain tallilla.

        on yksi, eikä ikinä toista tule, sen verran tyytyväinen olen valintaani. Rotu jääkööt harvinaisuutensa takia mainitsematta, kun olen rodun harrastajien keskuudessa ns. mustalammas. On kuitenkin paimenkoira.

        Hevoset on omia ja kotona.


      • Elisama
        niksu kirjoitti:

        on yksi, eikä ikinä toista tule, sen verran tyytyväinen olen valintaani. Rotu jääkööt harvinaisuutensa takia mainitsematta, kun olen rodun harrastajien keskuudessa ns. mustalammas. On kuitenkin paimenkoira.

        Hevoset on omia ja kotona.

        Se on hyvä kun on läytänyt itselleen sopivan rodun.
        Hevoset kiinnostaa minuakin aika paljon.
        Mitä rotua heppasi ovat ja onko tammoja vai orita vai ruunia. Entä mitä harrastat niillä, ravia vai ratsastusta.


    • ex-hatam

      mielestäni juuri omaan luonteeseen.

      Minä ja koirani "kaikki sakut" ollaan aivan saman kaltaisia.

      • Elisama

        Se oli selkeästi sanottu ja asia selvisi täysin.


    • mutta joo,samaa jästipäisyyttä minussa on kuin mastiffeissani ja choweissani,ollaan epäluuloisia ja puolustetaan omiamme,kerran kun ystävystytään niin se sitten on niin(jos ei kamalia satu)ja yleensä aina vaistomme osuvat oikeaan,vieras hyväksytään heti tai ei oikein kunnolla koskaan.Laiskoja me ollaan kaikki,mutta metsässä tykätään hiljakseen samoilla,ilman remmejä ja kiirettä =)Kahlituista maantie lenkeistä ei pidetä,enkä minäkään ikinä halua naimisiin,siinä olisi liikaa kahletta...ollaan aika samanlaisia oikeastaan =)

      • ex-hatam

        Et halua naimisiin???

        Minulla on siis sittenkin saumaa!!!
        Minä kun haluan eroon naimisista.


      • Elisama

        No ne rodut on kyllä aika samanlaisia joten olet näköjään valinnut "sielunveljiä";;)))


      • ex-hatam kirjoitti:

        Et halua naimisiin???

        Minulla on siis sittenkin saumaa!!!
        Minä kun haluan eroon naimisista.

        Koirani eivät tahdo pantoja ja remmejä enkä minä sormuksia,kaikki me pysytään yhdessä silti...ihan vapaasta tahdosta :)


      • Elisama kirjoitti:

        No ne rodut on kyllä aika samanlaisia joten olet näköjään valinnut "sielunveljiä";;)))

        uskomattoman paljon samaa vaikka ovat alkuperäiseltä tarkoitukseltaan ja lähtökohdiltaan "ihan eri maailmoista" =)
        Kyllä valintani perustui pitkälti luonteeseen,molempien ulkonäkö toki myös miellyttää.


      • Elisama
        davalyan kirjoitti:

        uskomattoman paljon samaa vaikka ovat alkuperäiseltä tarkoitukseltaan ja lähtökohdiltaan "ihan eri maailmoista" =)
        Kyllä valintani perustui pitkälti luonteeseen,molempien ulkonäkö toki myös miellyttää.

        Ne kuvat jotka laitoit niistä kiinalaisten pennuista oli todella mahtavia.
        Vaikka kaikki koiranpennut on nättejä niin joidenkin on vielä nätimpiä ja nuo oli niitä ainakin minun maun mukaan..


      • Elisama kirjoitti:

        Ne kuvat jotka laitoit niistä kiinalaisten pennuista oli todella mahtavia.
        Vaikka kaikki koiranpennut on nättejä niin joidenkin on vielä nätimpiä ja nuo oli niitä ainakin minun maun mukaan..

        että lähes joka kerta kun noitten kuvia katson tekee mieli ottaa uusi pentu =)Omaa silmääni puhuttaa aina vankka luusto ja pyöreät muodot,noissa sitä on.


      • Elisama
        davalyan kirjoitti:

        että lähes joka kerta kun noitten kuvia katson tekee mieli ottaa uusi pentu =)Omaa silmääni puhuttaa aina vankka luusto ja pyöreät muodot,noissa sitä on.

        Minulle myös iski niin kova koirkuumme että hyvä kun nahoissani pysyin.
        En uskalla enää katsoa niitä kuvia ettei tule tehtyä mitään harkitsematonta;;)))
        Minua siinnä rodussa kiehtoo sen itsenäinen ja silti uskollinen luonne.


      • Elisama kirjoitti:

        Minulle myös iski niin kova koirkuumme että hyvä kun nahoissani pysyin.
        En uskalla enää katsoa niitä kuvia ettei tule tehtyä mitään harkitsematonta;;)))
        Minua siinnä rodussa kiehtoo sen itsenäinen ja silti uskollinen luonne.

        kyllä,ei liehu vieraissa ;)muttei ole vihainenkaan,hyvälle omistajalle hyvä koira,omistaja ei saa vaatia ihan liikoja,chown luonnetta ei saa koittaa kokonaan lätistää.En minäkään uskalla katsoa niitä enää,mutta silti odotan jo että tulee taas uusia kuvia =)


    • Taitaa löytyä minun rotuvalinnoissani pikemmin samaa,kuin kompensoimista.

      Jääräpäisyyttä,kyseenalaistamista,omalaatuista huumoria,siinä taitaapi olla yhteistä.

      Minä pidän aika voimakastahtoisista roduista.Sellaisista jonka kanssa pitää tehdä kunnolla töitä,jotka ei hetimiten omistajalle pokkaa.Kun joutuu paljon tekemän töitä,että saa ne "toimimaan"kunnolla (jos sitä haluaa),niin siinä aina joutuu oppimaan myös.
      Ja ulkonäöllisesti on aina kiehtonut,voimakkaat,persoonallisen näköiset rodut.
      Tuo on sitten ehkä enemmän vastakkaista.

      Ja pakko sanoa yksi juttu.Ystäväni sanoi viime näyttelyssä,että ootko huomannut,että tuolla rodulla " x" on useinmiten tietyntyyppiset omistajat.Kun asiaa funtsin,niin ihan samaan tulokseen muuten tulin...

      • Elisama

        Olen tehnyt saman huomion että ainakin joillain roduilla on melko samantyyppiset omistajat.
        Siitä ehkä tuli mieleeni tuo valintaperuste kysäistä.


      • tietyillä roduilla on tietynlaisia omistajia,esim kehtaan nimetä tanskandoggit joita lähes poikkeuksetta omistavat/handlaavat pitkät,hoikat ihmiset jotka pukeutuvat keskivertoa siistimmin näyttelyihin.


      • Ison koiran emäntä

        Luulen olevani itsekin molossityyppi ;-) Olen aikalailla äijä vaikka nainen olenkin. Mutta miten selittyy sitten se toinen koirani, kääpiökoirarodunedustaja? Voinko muistuttaa sekä pikkuruista terrieriä että mahtavaa molossia, siinä pulma. Johtuuko tämä siitä, että olen kaksonen horoskooppimerkiltäni, heh. Tosin sillä terrierillä vasta äijäasenne onkin, onneksi ei ole yhtään isompi :-)


      • Ison koiran emäntä kirjoitti:

        Luulen olevani itsekin molossityyppi ;-) Olen aikalailla äijä vaikka nainen olenkin. Mutta miten selittyy sitten se toinen koirani, kääpiökoirarodunedustaja? Voinko muistuttaa sekä pikkuruista terrieriä että mahtavaa molossia, siinä pulma. Johtuuko tämä siitä, että olen kaksonen horoskooppimerkiltäni, heh. Tosin sillä terrierillä vasta äijäasenne onkin, onneksi ei ole yhtään isompi :-)

        Tervetuloa vaan skitsokerhoon ;O)))))

        Samaa vikaa löytyy nääs täältäkin.Eli kääpiörotua minäkin lisäksi harrastan.Pikkumolossia ;)
        Juu,ja sitä luonnetta löytyy vaikka muille jakaa tosta tirriäisrodustakin.Ei ne paljon kuvia kumartele myöskään.
        Takaa kun löytyy historiassa bulldoggia ja terrieriä,niin ei ihan hevin nössöilyä löydy,heh.
        Eli toisaalta.Ei se koko,vaan laatu.
        Joten taidamme koko talon väki lähinnä täydentää toisiamme :D

        No,tuo horoskooppimerkkisikin voi selittää paljon.Tuntemani kaksoset on aika persoonia.
        Minä olen leijona.Tällainen pikkunen kissimirri vaan...


    • on tosiaan

      kuin itsekin jossain mielessä eli omistan kettuterrierin karkkarin ja se on kärsimätön, innokas, avoin , kriittinen, kuitenkin kiltti jääräpää ja joka paikan höylä kaikesta kiinnostunut, oppivainen :)

      samoin olen huomannut että myös malinois kiinnostaa koska siinäkin on sitä "jotain" kiihkeyttä ja menoa ja meininkiä..ja terävyyttä josta pidän.

      eli haen rotua joka muistuttaa hiukan itseäni ja silloin cockerit ja kultsu mm. ei vetoa minuun. Tosin toiseksi koiraksi voin aatella hiukan rauhallisemman rodun tasapainottamaan parivaljakkoa kuten ponia jolla pitäisi olla hyvä hermorakenne ja tasinen luonne..eli näin meillä :)

      • Elisama

        Vai olet sellainen. Se on muuten mukava rotu.
        Malissa on tosiaan samaa tyyliä aika paljon.
        Tuo poni on kyllä hieman erilainen kuin ajattelet. En tunne yhtään ponia jotka olisi tasaisia lunteeltaan. Ovat aika vilkkaita ja usein haukkuherkkiä.
        Poni on kyllä oikein mukava rotu, voisin jopa harkita itselle jos koiranpito olisi mahdollista.


      • olen tavannut
        Elisama kirjoitti:

        Vai olet sellainen. Se on muuten mukava rotu.
        Malissa on tosiaan samaa tyyliä aika paljon.
        Tuo poni on kyllä hieman erilainen kuin ajattelet. En tunne yhtään ponia jotka olisi tasaisia lunteeltaan. Ovat aika vilkkaita ja usein haukkuherkkiä.
        Poni on kyllä oikein mukava rotu, voisin jopa harkita itselle jos koiranpito olisi mahdollista.

        yhden ponin ja se oli minusta kyllä melko rauhallinen eikä räksyttänyt..hm liekö poikkeus..
        noo o olen olettanut että rotumääritelmä pitäisi paikkansa ja se olisi energisyydestään/toimeliaisuudestaan huolimatta hermorakenteeltaan tasainen ja rauhallinen?

        en toki halua aivan löpsykkää koska touhuan paljon koirieni kanssa ja haluan että sekin on mukana menossa kuten kettiksenikin. :)

        tai sitten vertasin tuota tapaamaani yksilöä omaan pikku kettis ohjukseeni jolla vauhtia piisaa samoin kuin malinoiseilla joita olen kohdannut ;))


      • Elisama
        olen tavannut kirjoitti:

        yhden ponin ja se oli minusta kyllä melko rauhallinen eikä räksyttänyt..hm liekö poikkeus..
        noo o olen olettanut että rotumääritelmä pitäisi paikkansa ja se olisi energisyydestään/toimeliaisuudestaan huolimatta hermorakenteeltaan tasainen ja rauhallinen?

        en toki halua aivan löpsykkää koska touhuan paljon koirieni kanssa ja haluan että sekin on mukana menossa kuten kettiksenikin. :)

        tai sitten vertasin tuota tapaamaani yksilöä omaan pikku kettis ohjukseeni jolla vauhtia piisaa samoin kuin malinoiseilla joita olen kohdannut ;))

        Niin tietysti riippuu mihin vertaa.
        Paimenkoirana ei pärjää kovin rauhallinen. Kyllä kaikki varsinaiset paimenet on aika vaudikkaita.


      • on melko rauhallisia
        Elisama kirjoitti:

        Niin tietysti riippuu mihin vertaa.
        Paimenkoirana ei pärjää kovin rauhallinen. Kyllä kaikki varsinaiset paimenet on aika vaudikkaita.

        kuten shelttikin mitä olen seurannut ja australian paimenkoirakin ja pon mutta bordercollie on jo täysverinen paimen eli sillä on jo liikaa energiaa..eli kyllähän noissa paimenissakin energiaeroja on. Ja ponilla lienee kyse rauhoittumisesta eli kun ei mitään tapahdu niin nollaa itsensä nopeasti ja tilanteet ei jää päälle. Sekä sopeutuu pienempäänkin menoon toisin kuin bordercollie joka turhautuu helposti toiminnan puutteeseen.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe