Ravitsemustieteen

opinnot?

Hei!

Millaista ravitsemustieteenopinnot ovat? Kemian ja fyssan pänttäystä? Onko edes mahdollista selvitä pääsykokeista kun en ole lukiossa lukenut kemiaa? Tiedän, että on suosittu hakukohde.. Mutta kamalan kiinnostavaa.

3

2070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiprix

Muakin kiinnostaa ravitsemustiede, mutta tarviiko siihen tuota fysiikkaa? Kemian ja biologian olen kyllä lukenut.

• Ravilainen

Itsekään en ollut lukenut kemiaa lukiossa. Mutta koska pääsykokeissa kemia oli pakollinen, niin pänttäsin lukion kemiat yksin puolessa vuodessa.
      Opinnot koostuvat pääaineopintojen lisäksi, kemiasta, fysiologiasta, muista elintarviketieteistä ja yleisistä yliopisto aineista, kuten tilastotiede ja tieteellinen ajattelu. Helsingin yliopistossa ravitsemustieteen opetus on todella tasokasta ja opettajat pääosin tosi hyviä. Ravitsemustieteen opinnoissa tehdään paljon pienryhmissä esityksiä ja koska pääaineopiskelijoita on niin vähän niin oppitunnit ovat keskustelevampia. Mutta kandidaattivaiheen opinnot ovat pääosin muuta kuin ravitsemustiedettä. Kemialla, fysiologialla, solubiologialla ym. luodaan pohjaa itse ravitsemustieteen opinnoille. Yleisessä kemiassa käydään läpi lukion kemia. Kursseja on erilaisia, jotkut pänttäämistä, joissain kirjoitelmien tekoa ja jotkut esitelmien tekoa.
      Oon ollut todella tyytyväinen opetukseen ja ravitsemustiede kiinnostaa edelleen todella paljon.
      Monet tekee sillä tavalla, että laittavat 2. hakuvaihtoehdoksi elintarvikekemian tai -teknologian ja jos eivät pääse ravitsemustieteestä sisään niin pääsevät kuitenkin eteenpäin ravitsemustieteen opinnoissa.
      Vaikka opinnot ovat tosi mielenkiintoiset ja olen tykännyt paljon, niin en ehkä kuitenkaan suosittele tämän alan valintaa. Tulevaisuus on epävarma; vakituisen työn ja hyvän palkan saaminen ovat kiven alla. Jossain luki, että 90 % työllistyy puolen vuoden päästä valmistumisesta. Se oli mainos, mutta musta toi kuulostaa huonolta. Mahdollisia työpaikkoja ovat elintarviketeollisuus (asiantuntija, tutkija), Kansanterveyslaitos (tutkija), järjestöt (neuvontatyö) ja ravitsemuspalvelu (johtotyöt).
      Kannattaa miettiä, miksi haluat opiskella ravitsemustiedettä. Hyvän palkan perusteella ei kannata tulla. Suositus on 3000€, mutta totuus lähempänä 2000€. Itse valitsisin jälkiviisaana toisin, mutta ei enää viitti kun ikä painaa päälle.

• alkup.

vastauksesta! Eipä tässä enää ehdi alkaa pänttäämään joten olen jo päättänyt toisen kohteen mihin haen. Kiitos kuitenki!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe