Antibioottiripuli

& heikko vatsantoiminta

Heippa kaikille!

Täällä kirjoittellee 4: ttä perättäistä kertaa antibioottiripuliin sairastunut tapaus. Minulla on Flagyl menossa jo neljättä kuuria se 30 tbl sarja ja vielä se jatkuu 30 tbl 2 vkon ajan 1 päivässä, eli yht. 60 tbl tulee peräjälkeen Flagylia ab - ripulin hoitoon.

Maitohappobakteereja olen käyttänyt jo ennen cd: n tuloa ja nyt on myös menossa sitten Idoformin ( joka sopii, ei haittavaikutuksia ) ohella Precosa - hiivavalmiste. Se aiheuttaa ilmavaivoja jne.

Nyt kysynkin pitkäaikaisilta Flagylin käyttäjiltä clostridium diffencilen hoitoon, että onko teillä ollut ummetusta / muuten heikkoa vatsan toimintaa hoidon aikana tai muuten tuskallisia vatsakipuja? Suoli oli tulehtunut ja siinä oli nesteturvotusta & cd: hen sopivaa katetta kolonoskopiassa.

Maitohappobakteereja en uskalla lisätä tai uusia ottaa, sillä ne tekee tilanteen tukalammaksi.

Onko tämä normaalia, vai olisiko syytä lähteä lääkäriin? Mulla on selkäydinkanavan ahtautuma, mutta en tiedä voiko se vaikuttaa sitten tähän asiaan.

En tunne ulostamisenkaan tarvetta. Voiko tämä kaikki kivuliaisuus ja ulostamisen tuskallinen yritys johtua pitkäaikaisesta Flagylin käytöstä?

5

8140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en ole syönyt nimenomaan Flagyliä Clostridium difficileen, mutta Flagylin tabletti sisältää 400 mg metronidatsolia ja itse olen parisen kuuria yrittänyt ottaa Trikozolia, mikä sisältää metronidatsolia 400 mg/tabletti. Itse sairastin Clostridium difficileä 8 kk ja antibiottikuureja sinä aikana oli parisen kymmentä. Minun pääsääntöinen lääke oli Vancomycin, koska metronidatsolia sisältävät lääkkeet pahensivat vain tilannetta. Siis pahat sivuoireet.

      Tuo sinun ummetuskuvio viittaa suoraan paskusuolen lamaantumisilmiöön antibioottihoitojakson aikana. Minulla myös sama kuvio. Mikäli oikein ymmärrän, niin CD:n toksiini vaurioittaa paksusuolen hermojärjestelmän. CD:stä parantumisen jälkeen voidaan joutua poistamaan vaurioitunut paksusuoli. Minulle tämä toimenpide oli pakollinen vuosi sitten.

      Precosa ei todellakaan enää helpota tilannetta. Sitäkin minulle tarjottiin ja kokeiltiin, mutten halunnut lisää vatsaoireita!

      Kokemukseni perusteella vatsakivut johtuvat lääkkeestäsi metronidatsolista. Tässä Flagylin haittavaikutuksista:
      4.8. Haittavaikutukset

      Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat diffuusit suolistovaivat (n. 5-10 %). Korkeat annokset ja pitkäaikaishoito lisäävät haittavaikutusriskiä.

      Mahasuolikanava

      - epigastriumin kipu, pahoinvointi, oksentelu, ripuli.

      - suun limakalvojen tulehdus, makuhäiriöitä, ruokahaluttomuus.

      - poikkeuksellisena ja korjaantuvana haimatulehdus.

      Yliherkkyysreaktiot

      - ihottuma, kutina, kuumotus, urtikaria.

      - kuume, angioedema, poikkeuksellisena anafylaktinen sokki.

      - erittäin harvoin märkärakkulaisten iho-oireiden puhkeaminen.

      Ääreis- ja keskushermosto

      - perifeerinen sensorinen neuropatia

      - päänsärky, kouristukset, huimaus

      - hyvin harvoin on raportoitu enkefalopatiaa (esim. sekavuutta) ja subakuuttia serebraalista syndroomaa (esim. ataksia, dysartria, kävelyn huononeminen, nystagmus ja vapina), joka saattaa poistua, kun lääkkeen käyttö lopetetaan.

      Psykiatriset häiriöt

      - psykoottisia häiriöitä mukaan lukien sekavuus, hallusinaatiot

      Näköhäiriöt

      - ohimeneviä näköhäiriöitä kuten diplopia, myopia

      Hematologia

      - hyvin harvinaisena on ilmoitettu agranulosytoosia, neutropeniaa ja trombosytopeniaa

      Maksa

      - hyvin harvinaisena on ilmoitettu poikkeavia maksafunktioarvoja ja kolestaattista maksatulehdusta.
      Löytyy osoitteesta:http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/354611.shtml

      Tässä annan sinulle myös ystävänneuvon ja hoito-ohjeeen:
      Hoito
      C. difficilen aiheuttaman ripulin hoito tulisi aloittaa mahdollisimman pian. Ensimmäinen toimenpide on lopettaa mahdollisesti käytössä oleva antibioottihoito. Nestehoito aloitetaan tarvittaessa. C.difficile on herkkä metronidatsoli- ja vankomysiiniantibiooteille, joita molempia käytetään antibioottiripulin hoidossa.

      Suun kautta annettava suoliston mikrobikorvaushoito (bakteerivalmisteet) ei ole täyttänyt sille asetettuja toiveita. Maitohappobakteerit (probiootit) eivät ole riittävän tehokkaita C. difficilen syrjäyttämisessä suolistosta. Parhaat tulokset on saatu Saccharomyces boulardii -hiivavalmisteella.

      Ulosteen siirtoa lähisukulaiselta on käytetty hoitona Suomessakin. Pieni määrä ulostetta sekoitetaan fysiologiseen keittosuolaliuokseen ja ruiskutetaan paksusuolen alkupäähän paksusuolitähystimen kautta. Tämä hoito ei kuitenkaan ole vielä vakiintunut, ja sitä ovat toteuttaneet vasta muutamat suolistosairauksiin perehtyneet sisätautilääkärit ja kirurgit.

      Sairaaloissa C.difficile -ripulia sairastavat potilaat hoidetaan omassa huoneessa tartuntojen estämiseksi.
      Löytyy osoitteesta: http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00806&p_ylataso=&p_osio=

      Parin metronidatsoli-/vankomysiinikuurin jälkeen on turha enää syöttää potilaalle antibiootteja CD:en, koska on erittäin todennäköistä, että pitkittyneessä CD:ssä potilas ei parane muulla kuin bakteerikannan vaihdolla eli ulosteensiirrolla.

    • farmasistinapua

      Menkää sinne apteekkiin kysymään noista haittavaikutuksista!!!!!!!!!!!!!!
      Siellä ne asiantuntijat kyllä tietää. SITÄ PAITSI NUO MUUT KUIN DIFFUUSIT SUOLISTOVAIVAT OVAT HARVINAISIA TAI JOKO HYVIN HARVINAISIA. Ei mulla muuta..

    • Rami Jyskästä

      Pahinta on kun ei uskalla pierasta,tulee soossit housuun.

    • Maha kuntoon

      Jos suoliston bakteerikanta on mennyt sekaisin antibioottikuurin seurauksena, voi sitä normalisoida Topinulin Aktiv nimisen ravintolisän avulla. Se sisältää mm maa-artisokkaa, jonka frukto-oligosakkaridit ovat suoliston hyödyllisten bakteerien ravintoaine.

    • ihmettelen.vain

      Flagyl 400 mg 10 vrk:tta oli aika kova kuuri minulle.
      Outoja oireita on vieläkin 4 päivää kuurin jälkeen,
      eri puolilla elimistöä.
      Vatsaan tuli nopeasti oireita ja on vieläkin ja oikealla alimpien kylkiluiden alla on kipuilua (maksa?)
      Jotain outoa neurologistakin häikkää.
      Kuinkohan kauan tätä jatkuu ?

      Milloinkohan lääke on poistunut elimistöstä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe