rönsyliljan päät kuivuvat

viherpeukaloton

Mistä johtuu että rönsyliljan lehtien päät muuttuvat ruskeiksi ja kuivuneiksi? Liian vähän kastelua? Liian matala ilmankosteus? Vai vaikuttaako kasvin sijainti ikkunanlaudalla jotenkin. Minulla on ollut aiemminkin rönsyliljoja ja ne tekivät aina ihan samaa, vaikka kasvoivatkin muuten hyvin. Olen leikellyt niitä ruskeita päitä pois aina kun niitä on näkynyt, kai niin saa tehdä?

8

9534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rönsyliljalle

      Kasvia pidetään vaivattomana kasvattaa, mutta se onkin hyvin herkkä ensinnä liialle kastelulle ja toisaalta liialle kuivuudelle. Käytännössä ilman kasvihuonetta ongelmalle ei voi mitään. Olen kasvattanut näitä (vihreitä sekä kirjavia) vuosikausia ja leikkaan vinottain saksilla lehtien päät siisteiksi. Seisovaa vettä mullassa eivät paksut juuret myöskään kestä.

    • rönsyliljalle

      Jossain taisi lukea, että tuo ongelma johtuisi juuri liian pienestä ilmankosteudesta. Eli paljon suihkuttelua, varsinkin talvisin. Ruskeita päitä voi leikellä pois ihan rauhassa.

      • vielä sanon

        Että jos leikkaat yhtään vihreätä lehteä samalla niin taatusti menee uudelleen ruskeaksi (lehti kärsii / kosteutta haihtuu leikkauspinnasta).


      • vain siistimistä,
        vielä sanon kirjoitti:

        Että jos leikkaat yhtään vihreätä lehteä samalla niin taatusti menee uudelleen ruskeaksi (lehti kärsii / kosteutta haihtuu leikkauspinnasta).

        lehti on joka tapauksessa kuivunut kärjestään, mutta uusia lehtiä kasvaa jatkuvasti. Mieluummin siistiksi silloin tällöin leikattu lehden kärki kuin ruskeana roikkuva, eikö totta?


      • ja kuka ei
        vain siistimistä, kirjoitti:

        lehti on joka tapauksessa kuivunut kärjestään, mutta uusia lehtiä kasvaa jatkuvasti. Mieluummin siistiksi silloin tällöin leikattu lehden kärki kuin ruskeana roikkuva, eikö totta?

        Tarpeeton ja tarpeeton. Sinä varmaan heität kasvisi samantien biojätteeseen kun vähänkin lakastuu.

        Kun lehti on kuivunut kärjestä kuivuneen osan voi leikata pois, mutta ei vihreää osaa koska leikkaus synnyttää haavan joka aiheuttaa kohdan kuivumista samalla kuin lehti paranee. Pieni huonekasvi on vähän eri asia kuin omenapuu.


      • ja - toiset ei
        ja kuka ei kirjoitti:

        Tarpeeton ja tarpeeton. Sinä varmaan heität kasvisi samantien biojätteeseen kun vähänkin lakastuu.

        Kun lehti on kuivunut kärjestä kuivuneen osan voi leikata pois, mutta ei vihreää osaa koska leikkaus synnyttää haavan joka aiheuttaa kohdan kuivumista samalla kuin lehti paranee. Pieni huonekasvi on vähän eri asia kuin omenapuu.

        On se tietysti siunattu asia, että joku tuo myös eettisiä ja miks'ei antroposofisiakin ajatuksia tähän jaloon harrastukseemme. Kuollut latva on kuollut latva, repäisi koko lehti pois, niin ei kiusaa, lehtiruusukkeen keskeltä tulee taas uusia. Ainahan luonto karsii heikompia. Väännetään taas...


    • ennen kastelua

      Liian alhainen ilmankosteus, liian vähäinen kastelu ja tärkeimpänä kaikista kraanavedellä kastelu aiheuttaa lehtien päiden kuivumisen. Jos otat veden kraanasta, ota jääkylmää vettä ja anna seista ainakin vuorokausi avoimessa astiassa ennen kastelua.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta etsiessäni apua omiin rönsylilja-ongelmiini, löysin omakoti-sivustolta hyviä hoito-ohjeita. Tämä siis yhdeksi vinkiksi, jos jollain tarvetta. Toki muitakin löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe