Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko karmiini kylmä...

...vai lämmin?

Nyt on päässyt koulun opit unohtumaan...eli miten ne menikään nämä lämpimät ja kylmät värisävyt, oliko karmiinin punainen lämmin vai kylmä? Entä preussin sininen? Kun netistä löytyi kahdenlaista tietoa tuon preussin sinisenkin kohdalta...

42

7436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kylmä,

      preussi lämmin.

    • pittore

      kylmiä.

      • se nyt oli

        Siis preussi on kylmä ja lämmin?!?
        Pitääköhän järjestää äänestys vai kilauttaa kaverille...et miten se oikeesti oli?


      • preussi=lämmin

        Karmiininpunainen on tumma, selvästi kylmä punainen, aavistuksen verran harmaata vivahdetta.

        Preussinsininen on selkeästi lämmin, vihreeseen vivahtava olematta tumma turkoosi, siin ei oo yhtään mukana violettia eli siis punasta pigmenttiä.


      • Taideoppilas
        preussi=lämmin kirjoitti:

        Karmiininpunainen on tumma, selvästi kylmä punainen, aavistuksen verran harmaata vivahdetta.

        Preussinsininen on selkeästi lämmin, vihreeseen vivahtava olematta tumma turkoosi, siin ei oo yhtään mukana violettia eli siis punasta pigmenttiä.

        Minä olen kyllä oppinut että puhdas preussi on kylmä. Se on sitten eriasia mitä sävyä siihen sekoitat, minkälaiseksi se sitten analysoidaan.


    • Vinsent

      http://vanha.edu.utu.fi/tokl/tata/kuvataide/oppimateriaalia_colors2.htm

      toivottavasti tuo linkki tuo asiaan selvyyttä,preussin sininen voi olla kylmä jos verrataan muihin sinisiin esim ultramariiniin

      • maalaisuuteni,

        mutta eikö preussinsisinen ole lämmin juuri verrattuna ultramariiniin, joka on kylmä?

        Värihän ei ole koskaan absoluuttisesti kylmä tai lämmin, vaan se on jompaa kumpaa verrattuna johonkin toiseen väriin. Esim. vesiväripaletissa on yleensä kylminä väreinä karmiinin punainen, sitruunan keltainen ja ultramariinin sininen ja lämpiminä väreinä kadmiumin punainen ja keltainen sekä preussin sininen.

        Näin kerrotaan mm. Temperan sivuilla, pitäisin luotettavana. http://www.tempera.fi/opas.pdf


      • mutta¨
        maalaisuuteni, kirjoitti:

        mutta eikö preussinsisinen ole lämmin juuri verrattuna ultramariiniin, joka on kylmä?

        Värihän ei ole koskaan absoluuttisesti kylmä tai lämmin, vaan se on jompaa kumpaa verrattuna johonkin toiseen väriin. Esim. vesiväripaletissa on yleensä kylminä väreinä karmiinin punainen, sitruunan keltainen ja ultramariinin sininen ja lämpiminä väreinä kadmiumin punainen ja keltainen sekä preussin sininen.

        Näin kerrotaan mm. Temperan sivuilla, pitäisin luotettavana. http://www.tempera.fi/opas.pdf

        Kyllähän se ultramariini punertavana on sinisissä väreissä lämpimällä puolella.


      • aardman
        maalaisuuteni, kirjoitti:

        mutta eikö preussinsisinen ole lämmin juuri verrattuna ultramariiniin, joka on kylmä?

        Värihän ei ole koskaan absoluuttisesti kylmä tai lämmin, vaan se on jompaa kumpaa verrattuna johonkin toiseen väriin. Esim. vesiväripaletissa on yleensä kylminä väreinä karmiinin punainen, sitruunan keltainen ja ultramariinin sininen ja lämpiminä väreinä kadmiumin punainen ja keltainen sekä preussin sininen.

        Näin kerrotaan mm. Temperan sivuilla, pitäisin luotettavana. http://www.tempera.fi/opas.pdf

        on että jos sinisessä on punaista, se on lämmin, jos taas vihreää niin kylmä. Samoin keltaiset ja punaiset, sitruuna esim selkeästi vihertävä, eli kylmä.

        Perus-perus-perus-värioppia. Ota silmä käteen ja katso itse.


      • .............
        aardman kirjoitti:

        on että jos sinisessä on punaista, se on lämmin, jos taas vihreää niin kylmä. Samoin keltaiset ja punaiset, sitruuna esim selkeästi vihertävä, eli kylmä.

        Perus-perus-perus-värioppia. Ota silmä käteen ja katso itse.

        Preussin sininen on niin voimakas väri että se jyrää alleen kaikki muut. Joskus se on kylmä ja joskus lämmin. Vaikea sitä on käyttää ja jos käyttää niin onko sillä kylmyydellä/lämpimyydellä merkitystä?


      • pittore
        ............. kirjoitti:

        Preussin sininen on niin voimakas väri että se jyrää alleen kaikki muut. Joskus se on kylmä ja joskus lämmin. Vaikea sitä on käyttää ja jos käyttää niin onko sillä kylmyydellä/lämpimyydellä merkitystä?

        väri on lähes poikkeuksetta yhtenä monista. Sen kylmyys/lämpimyys määräytyy ympäröivillä väreillä eikä aina voi kokeilematta sanoa, kumpaa se on. Harvoin väriä edes otetaan suoraan tuubista taittamatta sitä ennen sivelyä. Siten on täysin samantekevää onko se puhtaana "teoreettisesti" kylmä vai lämmin.

        Paletin puhdistaminen on yksi perusasioita, toimeen tulee melko harvalla värillä ja niiden valikoima vaihtelee taiteilijasta toiseen.


      • perus-perus-perus
        aardman kirjoitti:

        on että jos sinisessä on punaista, se on lämmin, jos taas vihreää niin kylmä. Samoin keltaiset ja punaiset, sitruuna esim selkeästi vihertävä, eli kylmä.

        Perus-perus-perus-värioppia. Ota silmä käteen ja katso itse.

        värioppia.

        Ei nyt ole tarkoitus alkaa riitelemään mutta kyllähän se on niin, että jos punaisessa on vihreää, se ei lämpene vaan murtuu.

        Asia on kai kuitenkin niin, että punainen lämpenee keltaisella ja kylmenee sinisellä, keltainen kylmenee sinisellä ja lämpenee punaisella ja sininen lämpenee keltaisella ja kylmenee punaisella. Sinisen ja punaisen sekoitus on näes violetti, joka on sinistäkin kylmempi. Tämä on perus värioppia, vilkaisepa vaikkapa sateenkaarta seuraavan tilaisuuden tullen.

        Keltainen on siis muihin väreihin sekoitettuna lämpimin ja sininen kylmin. Preussi on vihertävämpi kuin ultramariini, joten se on lämpimämpi. Got it?


      • ..ihmettelee itsestäänselvy...
        aardman kirjoitti:

        on että jos sinisessä on punaista, se on lämmin, jos taas vihreää niin kylmä. Samoin keltaiset ja punaiset, sitruuna esim selkeästi vihertävä, eli kylmä.

        Perus-perus-perus-värioppia. Ota silmä käteen ja katso itse.

        ja ovat toinen toistaan nokkelampia. Perustietämystähän nuo on jokaiselle taiteen tekijälle.


      • ...SE...
        ..ihmettelee itsestäänselvy... kirjoitti:

        ja ovat toinen toistaan nokkelampia. Perustietämystähän nuo on jokaiselle taiteen tekijälle.

        ...ammattitaito kukoistaa..?


      • aardman
        perus-perus-perus kirjoitti:

        värioppia.

        Ei nyt ole tarkoitus alkaa riitelemään mutta kyllähän se on niin, että jos punaisessa on vihreää, se ei lämpene vaan murtuu.

        Asia on kai kuitenkin niin, että punainen lämpenee keltaisella ja kylmenee sinisellä, keltainen kylmenee sinisellä ja lämpenee punaisella ja sininen lämpenee keltaisella ja kylmenee punaisella. Sinisen ja punaisen sekoitus on näes violetti, joka on sinistäkin kylmempi. Tämä on perus värioppia, vilkaisepa vaikkapa sateenkaarta seuraavan tilaisuuden tullen.

        Keltainen on siis muihin väreihin sekoitettuna lämpimin ja sininen kylmin. Preussi on vihertävämpi kuin ultramariini, joten se on lämpimämpi. Got it?

        No voi sentäs mikä kamala moka, en sentään kirjoittanut että punaisen pitää vihertää, vaan kirjoitin 'samoin punaiset ja keltaiset' tarkoittaen että niissä kylmä tai lämmin sävy, mainitsematta punaisesta sen tarkemmin meneekö oranssiin vai violettiin päin.
        Mutta ei se mitään. Unohdin taas missä aukossa tämä palsta seilaa.
        Hyvää jatkoa värioppien parissa, suosittelen hankkimaan aiheesta myös kirjallisuutta.
        Käsitys violetin ja sinisen suhteen sulla mättää nyt pahasti.


      • ruutia joko on tai ei
        ..ihmettelee itsestäänselvy... kirjoitti:

        ja ovat toinen toistaan nokkelampia. Perustietämystähän nuo on jokaiselle taiteen tekijälle.

        tuli huomattua jälleen kerran. Jos puolihuumorilla jotain heittää, ei itku ole porukalla kaukana. Mutta ei se mitään, hyvää muistutusta vain taas jälleen kerran. Muistan taas miksi lopetin opetustyön taiteen saralla jo aikaa sitten...:D Kuka näitä idiootteja olisi terveyttään menettämättä jaksanut.


      • on provosoitua.
        aardman kirjoitti:

        No voi sentäs mikä kamala moka, en sentään kirjoittanut että punaisen pitää vihertää, vaan kirjoitin 'samoin punaiset ja keltaiset' tarkoittaen että niissä kylmä tai lämmin sävy, mainitsematta punaisesta sen tarkemmin meneekö oranssiin vai violettiin päin.
        Mutta ei se mitään. Unohdin taas missä aukossa tämä palsta seilaa.
        Hyvää jatkoa värioppien parissa, suosittelen hankkimaan aiheesta myös kirjallisuutta.
        Käsitys violetin ja sinisen suhteen sulla mättää nyt pahasti.

        En ymmärrä, miksi sinun on puhuttava näin triviaalista asiasta tuollaiseen sävyyn. Oli miten oli, ihan sama kai se on. Voihan se olla, että se oletkin sinä, joka siellä aukossa seilailee. Hyvät jatkot myös sinne, ihan vilpittömästi.


      • se näin on,
        ruutia joko on tai ei kirjoitti:

        tuli huomattua jälleen kerran. Jos puolihuumorilla jotain heittää, ei itku ole porukalla kaukana. Mutta ei se mitään, hyvää muistutusta vain taas jälleen kerran. Muistan taas miksi lopetin opetustyön taiteen saralla jo aikaa sitten...:D Kuka näitä idiootteja olisi terveyttään menettämättä jaksanut.

        itse juuri annoit esimerkin siitä rakentavasta keskustelutavasta, jota toivoisi näillä palstoilla harjoitettavan. Olit varmaan suosittu opettaja? Gues not.

        Sinä kysyt, onko preussinsininen kylmä vai lämmin. Ihan huumorilla tietysti. Joku on sitä mieltä, että kylmä, joku taas sitä mieltä, että lämmin. Vastaajat perustelevat, miksi näin. Sinun mielestäsi he ovat tämän takia idiootteja. Kukahan sillä maitojunalla nyt oikein matkustaa? Miksi kysyt, jos ei kiinnosta?


      • vinsent
        se näin on, kirjoitti:

        itse juuri annoit esimerkin siitä rakentavasta keskustelutavasta, jota toivoisi näillä palstoilla harjoitettavan. Olit varmaan suosittu opettaja? Gues not.

        Sinä kysyt, onko preussinsininen kylmä vai lämmin. Ihan huumorilla tietysti. Joku on sitä mieltä, että kylmä, joku taas sitä mieltä, että lämmin. Vastaajat perustelevat, miksi näin. Sinun mielestäsi he ovat tämän takia idiootteja. Kukahan sillä maitojunalla nyt oikein matkustaa? Miksi kysyt, jos ei kiinnosta?

        Ihmiset on kovin erilaisia, sanotaan meitä olevan moneen junaan ja vielä kuulemma asemallekin jää porukkaa. Ja usein tuntuu taiteilijoidenkin olevan sieltä erikoisemmasta päästä.Kuitenkin kaikkia pitäisi ymmärtää ja kohdella fiksusti. Ja jos joku pitää itseään muita älykkäämpänä täällä niin kannattaa hakea vertaistaan seuraa eikä meitä käydä täällä mollaamassa.

        Itse en ole täällä vielä vuottakaan vieraillut ja kuitenkin on uusia mielenkiintoisia asioita tullut vastaan. Tosin odottaisin enemmän keskustelua juuri väreistä, materiaaleista erilaisista tekniikoista. Hyvistä nättelypaikoista, gallerioista ym.


      • kysymyksen esittäjä
        se näin on, kirjoitti:

        itse juuri annoit esimerkin siitä rakentavasta keskustelutavasta, jota toivoisi näillä palstoilla harjoitettavan. Olit varmaan suosittu opettaja? Gues not.

        Sinä kysyt, onko preussinsininen kylmä vai lämmin. Ihan huumorilla tietysti. Joku on sitä mieltä, että kylmä, joku taas sitä mieltä, että lämmin. Vastaajat perustelevat, miksi näin. Sinun mielestäsi he ovat tämän takia idiootteja. Kukahan sillä maitojunalla nyt oikein matkustaa? Miksi kysyt, jos ei kiinnosta?

        Siis en tiedä kenelle osoitit tuon kommenttisi, mutta MINÄ olen alkuperäinen kysyjä ja olen kiinnostunut oikeasti vastauksesta.

        Olen kirjoittanut tälle palstalle vain yhden ainoan kerran, kysyäkseni neuvoa (alk.peräinen kysymys).
        Huvittaa huomata, miten kamalan porun sain aikaan...se nyt ei kuitenkaan ollut tarkoitus.

        En ole taiteilija, enkä sellaiseksi aiokaan. Olen oikeastaan aika umpimetästä repäisty, jos taiteesta puhutaan.

        Kysymykseni tein, koska on koulun opit (oli ne sitten tärkeitä/olennaisia tai ei) päässeet unohtumaan. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa jo kysymyksessä, että tarkoitan vesiväripaletissa olevia värejä. Niitä kun silloin aikanaan ainakin "lajiteltiin" kylmiin ja lämpimiin sävyihin.

        Kiitän asiallisesti (ja selkeästi) vastanneita, sain kaipaamani tiedon.


      • vinsent
        kysymyksen esittäjä kirjoitti:

        Siis en tiedä kenelle osoitit tuon kommenttisi, mutta MINÄ olen alkuperäinen kysyjä ja olen kiinnostunut oikeasti vastauksesta.

        Olen kirjoittanut tälle palstalle vain yhden ainoan kerran, kysyäkseni neuvoa (alk.peräinen kysymys).
        Huvittaa huomata, miten kamalan porun sain aikaan...se nyt ei kuitenkaan ollut tarkoitus.

        En ole taiteilija, enkä sellaiseksi aiokaan. Olen oikeastaan aika umpimetästä repäisty, jos taiteesta puhutaan.

        Kysymykseni tein, koska on koulun opit (oli ne sitten tärkeitä/olennaisia tai ei) päässeet unohtumaan. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa jo kysymyksessä, että tarkoitan vesiväripaletissa olevia värejä. Niitä kun silloin aikanaan ainakin "lajiteltiin" kylmiin ja lämpimiin sävyihin.

        Kiitän asiallisesti (ja selkeästi) vastanneita, sain kaipaamani tiedon.

        Se oli yleinen toteamus,eikä ollut tarkoitus loukata, kysymyksesi oli ihan järkevä. Täällä vaan nousee järkevistäkin asioista hirveä haloo. kannattaa ymmärtää täällä on niinn erilaista porukkaa ja tuntuu jotkut tekevän ihan tahallaankin kiusaa, sehän on ihmiselle tyypillistä.


      • )-Juuso-(
        vinsent kirjoitti:

        Se oli yleinen toteamus,eikä ollut tarkoitus loukata, kysymyksesi oli ihan järkevä. Täällä vaan nousee järkevistäkin asioista hirveä haloo. kannattaa ymmärtää täällä on niinn erilaista porukkaa ja tuntuu jotkut tekevän ihan tahallaankin kiusaa, sehän on ihmiselle tyypillistä.

        Ajankuluksi.


      • selvä.
        kysymyksen esittäjä kirjoitti:

        Siis en tiedä kenelle osoitit tuon kommenttisi, mutta MINÄ olen alkuperäinen kysyjä ja olen kiinnostunut oikeasti vastauksesta.

        Olen kirjoittanut tälle palstalle vain yhden ainoan kerran, kysyäkseni neuvoa (alk.peräinen kysymys).
        Huvittaa huomata, miten kamalan porun sain aikaan...se nyt ei kuitenkaan ollut tarkoitus.

        En ole taiteilija, enkä sellaiseksi aiokaan. Olen oikeastaan aika umpimetästä repäisty, jos taiteesta puhutaan.

        Kysymykseni tein, koska on koulun opit (oli ne sitten tärkeitä/olennaisia tai ei) päässeet unohtumaan. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa jo kysymyksessä, että tarkoitan vesiväripaletissa olevia värejä. Niitä kun silloin aikanaan ainakin "lajiteltiin" kylmiin ja lämpimiin sävyihin.

        Kiitän asiallisesti (ja selkeästi) vastanneita, sain kaipaamani tiedon.

        Kirjoittaja, jolle edellisen kohdistin, antoi ymmärtää, että oli itse heittänyt tämän kysymyksen puolihuumorilla.

        Anteeksi väärinkäsitys, asiallisen vastaukseni kohdistin sinulle. :)

        Kyllä, täällä saa kyllä aina riidan aikaan, tahtoen tai tahtomattaan. Ei kannata välittää. Ei me olla kaikki tuota "resiinaporukkaa" vaikka joskus saattaisi luulla. :D


      • on aina lämmin

        Ei värien ominaisuus sinänsä muutu kylmemmäks tai lämpimämmäks, ne voidaan määritellä ihan sellasinaan , niinku sävelet. Tietenki viereiset värit tai sävelet korostaa tiettyjä ominaisuukis, mut ei esim preussin sininen muutu ikinä kylmäks vaikka sen viereen pistäis mitä.


      • sin+pun=violetti
        aardman kirjoitti:

        on että jos sinisessä on punaista, se on lämmin, jos taas vihreää niin kylmä. Samoin keltaiset ja punaiset, sitruuna esim selkeästi vihertävä, eli kylmä.

        Perus-perus-perus-värioppia. Ota silmä käteen ja katso itse.

        Jos siniseen lisää punasta, olettaen että käytetty sininen ja punanen on kylmiä sävyjä, niin tuloksena on violetti. Ultramariinin sininen on violettiin vivahtava, vihreää vivahtavat siniset on yleensä lämpimiä, esim preussinsininen, Suomen lipun sininen, petrooliin vivahtava tumma turkoosi tai viherturkoosi.

        Vaalea sininen on kylmä jos siinä ei oo mukana vihreetä jollon siit tulee turkoosi, joka on siin yhdistelmä sinistä ja vihreetä, eli turkoosi on aina lämmin sävy.


      • taideoppilas
        maalaisuuteni, kirjoitti:

        mutta eikö preussinsisinen ole lämmin juuri verrattuna ultramariiniin, joka on kylmä?

        Värihän ei ole koskaan absoluuttisesti kylmä tai lämmin, vaan se on jompaa kumpaa verrattuna johonkin toiseen väriin. Esim. vesiväripaletissa on yleensä kylminä väreinä karmiinin punainen, sitruunan keltainen ja ultramariinin sininen ja lämpiminä väreinä kadmiumin punainen ja keltainen sekä preussin sininen.

        Näin kerrotaan mm. Temperan sivuilla, pitäisin luotettavana. http://www.tempera.fi/opas.pdf

        Olen oppinut taidekoulussa että preussi on kylmä ja ultamariini lämmin. Värin lämpöisyys ja kylmyys tietenkin suhteutetaan ympäröiviin väreihin ja aste voidaan sen mukaisesti arvioida. Tosin, jotta tämäkään asia ei olisi niin yksinkertainen, on olemassa koulukuntia, jotka sanonat ihan päinvastaista.


      • Her Karamazov
        perus-perus-perus kirjoitti:

        värioppia.

        Ei nyt ole tarkoitus alkaa riitelemään mutta kyllähän se on niin, että jos punaisessa on vihreää, se ei lämpene vaan murtuu.

        Asia on kai kuitenkin niin, että punainen lämpenee keltaisella ja kylmenee sinisellä, keltainen kylmenee sinisellä ja lämpenee punaisella ja sininen lämpenee keltaisella ja kylmenee punaisella. Sinisen ja punaisen sekoitus on näes violetti, joka on sinistäkin kylmempi. Tämä on perus värioppia, vilkaisepa vaikkapa sateenkaarta seuraavan tilaisuuden tullen.

        Keltainen on siis muihin väreihin sekoitettuna lämpimin ja sininen kylmin. Preussi on vihertävämpi kuin ultramariini, joten se on lämpimämpi. Got it?

        Jos väri menee keltaiseen se kylmenee, kun taas punaista kohti lämpenee. En tiedä miten sateen kaari liittyy tähän:-)
        Preussin sininen on harmaaseen menevä...
        Violettin voi sekoittaa preussista, copoltin, tai ultramarinin sinisistä, lisäämällä siihen punaista, on myös lämmintä violettiä:-)


      • kylmä keltainen
        perus-perus-perus kirjoitti:

        värioppia.

        Ei nyt ole tarkoitus alkaa riitelemään mutta kyllähän se on niin, että jos punaisessa on vihreää, se ei lämpene vaan murtuu.

        Asia on kai kuitenkin niin, että punainen lämpenee keltaisella ja kylmenee sinisellä, keltainen kylmenee sinisellä ja lämpenee punaisella ja sininen lämpenee keltaisella ja kylmenee punaisella. Sinisen ja punaisen sekoitus on näes violetti, joka on sinistäkin kylmempi. Tämä on perus värioppia, vilkaisepa vaikkapa sateenkaarta seuraavan tilaisuuden tullen.

        Keltainen on siis muihin väreihin sekoitettuna lämpimin ja sininen kylmin. Preussi on vihertävämpi kuin ultramariini, joten se on lämpimämpi. Got it?

        On sinertävä, ei vihertävä. "vihertävyys" tulee siitä itse keltaisesta ja sinisestä. Vihdoinkin tuli oikeeta asiaa :) perus-perus-perukselta. Täällä ei näytä väriopin kuviot olevan hallussa.


    • Her Karamazov

      TEre
      Karmiini on kylmään menevä punainen, ei kyl yhtä kylmä kuin alitzar. Preussin sininen on harmaaseen menevä sininen, ja siksi maisemassa (maalauksessa) se sijoitetaan perspektiivissä syvyys suunassa ennemmin kauemmas kuin etualalle, siksi sitä kutsutaan kylmäksi siniseksi, josta kaikki taiteilijat värin tutkijat eivät ole samaa mieltä...

    • sinisiä

      Tiedän että tästä asiasta ollaan montaa eri mieltä, mutta se miten minä näen asian menee näin:
      Karmiinin punainen on kylmä punainen, siinä on enemmän sinistä.
      Preussin sininen on lämmin sininen, koska jos sitä yhdistää karmiinin punaiseen saadaan lämmintä violettia, joka on ehkä hieman harmahtavaa, koska siinä yhdistetään periaatteessa kaikkia päävärejä.

      Ultramariini on taas kylmä sininen koska siinä ei ole keltaista.

      Tässä se ero ilmeisesti tulee kun jotkut mieltävät keltaisen lämpimämmäksi kuin punaisen. Minä ainakin miellän. Mutta se ilmeisesti on makukysymys.

    • rtkk

      Punainen ja keltainen lämpimiä ja sininen ja vihreä kylmiä! Violettikin kuuluu kylmiin.
      Lämminsävyharmoniassa on punaisia ja keltaisia ja kylmäsävyharmoniassa on sinisiä ja vihreitä ja mahdolliseti tuota violettia.

      • rtkk

        Lisäksi nuissa väreissä peittävyys, Preussinsininen ja titaanivalkoinen esimerkiksi on oeittäviä.
        Punaisissa siniseen päin on kylmiä sävyjä ja keltaiseen päin lämpimiä sävyjä. Oranssi voisi olla aivan erillinen puhdas väri.


      • "Taidemaalari"
        rtkk kirjoitti:

        Lisäksi nuissa väreissä peittävyys, Preussinsininen ja titaanivalkoinen esimerkiksi on oeittäviä.
        Punaisissa siniseen päin on kylmiä sävyjä ja keltaiseen päin lämpimiä sävyjä. Oranssi voisi olla aivan erillinen puhdas väri.

        Nuo nimet on paras unohtaa ja maalata vierekkäin kumpaakin ehdokasta sitten päättelemään kumpi kylmempi kuin vastapari. Jos tuota ei erota on syytä harkita kannattaako maalata ollenkaan.
        Olipas vanha ketju.


    • rtkk

      Puhdas sininen on tehtävä Utramariinista ja preussin sinisestä(vihreän puoleisella syrjällä) hiukan vaalentain ja punainen lämpimästä sinoberista ja kylmästä karmiinin punaisesta.

      Eri väritehtaiden tuubeissa on poikkeavuutta ja tulokset siis voi vaihdella.

    • toinen kysyjä

      Onko maavihreä lämmin vai kylmä?

      • "Taidemaalari"

        Kylmä lämmin ovat suhdepareja.


      • Hölmölle!

        Onko ulkona kylmä vai lämmin?


    • asta_aloittelija

      Kun tämän on joku nostanut ylös, vaikka vanha ketju onkin, niin jatkan tähän, kun oli niin mielenkiintoinen aihe. Eikös ihmisen silmällä ole myös merkitystä, minä en usko, että kaikkien havainnot väreistä ovat samanlaisia. Ja miten sitä voisi edes tutkia ja mitata, kun pienestä oppii, että tämä on punainen ja tämä on sininen... Kaverin kanssa kun alkaa keskustella, niin toisen mielestä punainen onkin oranssi tai rusehtava ja sininen lähes harmaa.......... "selittää sinistä sokealle" kuvaa hyvin... Netissä on jossain sellainen "testi", jolla voi testata värisävysilmäänsä asettelemalla palikoita järjestykseen. Oli muuten aika haastava jo senkin takia, että pelkästään tietokoneen näytöissä on eroja, eri koneella sain ihan eri määrän palikoita "oikein"... :) En siis usko, että ihmissilmä ja sitä kautta värien havaintokyky olisi mitenkään absoluuttinen eikä myöskään kalibroitavissa. Joten lämmin-kylmä -luokittelu on kai aina vähän suhteellista sekin...

      • Arttari

        Lisää pohdittavaa!
        Tuleeko lämmin vihreä kadmium keltaisesta ja jostakin sinisestä ja kylmä vihreä sitruunan keltaisesta ja jostakin sinisestä?
        Eli väriympyrän sisälle voisi ajatella muodostuvan nuita murrettuja sävyjä niinkuin ruskeatkin ja nuo vihreät.


    • "Kesä"

      Kadiumin keltainen, karmiinin punainen ja ultramariinin sininen ovat KYLMIÄ =VIILEITÄ värejä.
      Okran keltainen, sinooperin punainen ja preussin sininen ova LÄMPIMIÄ värejä.
      Värianalyysi on mielenkiintoinen tapa oppia tietoa viileistä, lämpimistä, puhtaista ja murretuista sävyistä.
      Pukeutumisessa ja esim. sisustuksessa jokaiselle meistä löytyy jokaisesta väristä sopiva SÄVY!

    • "kesä"

      Kadiumin keltainen, karmiinin punainen ja ultramariinin sininen ovat KYLMIÄ = VIILEITÄ värejä.
      Okran keltainen, sinooperin punainen ja preussin sininen ova LÄMPIMIÄ värejä.

    • Anonyymi

      Perusväriopin mukaan, -eli sen jota opetetaan taidekouluissa ja joka on ollut kirjoitettua tietoa jo vuosikymmenten ajan-, menee seuraavasti. Ultramariinin sininen on lämmin sininen, preussin sininen on kylmä sininen. Kadmiumin punainen on lämmin punainen, karmiinin punainen on kylmä punainen.
      Ja kyllä, jostain kumman syystä jopa noista perusväriopin asioista jaetaan täällä netin ihmeellisessä maailmassa väärää tietoa. Kannattaa tutustua värioppiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe