Maidosta

ongelmia

Olen 5 vuotta kärsinyt sellaisista vaivoista, jotka lääkäri määritteli "todennäköisimmin ärtyneeksi suoleksi". Siis kun ei muutakaan löytynyt.
Olen kaikennäköistä ruokavaliota kokeillut ja nyt oltuani kokonaan ilman kaikkia maitotuotteita, on hyvä olo. Ei lihaskipeyttä niin paljon aamuisin eikä edes vatsan turvotusta illalla. pahimmat ilmavaivat ja ripulit olen jo tätä ennen parantanut apteekista saatavalla aktiivihiilellä. En tiedä onko terveellistä, mutta auttanut on!
Nyt ajattelin jättää maitotuotteet kokonaan pois.
Löysin infoa netistä homogenoinnista ja pastöroinnista. Valitettavasti täältä Ruotsista ei saa homogenisoimattomia maitotuotteita. Muuten kokeilisin niitä.
Mua jäi mietityttämään tuo, että jos maidon pastörointi kerran tappaa siitä maitohappobakteerit melkein kokonaan, niin ei taida maidonkäytön lopetus olla suurikaan menetys terveydelle?

2

441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

maidon poisjättäminen ei ole todellakaan mikään menetys kunhan vain huolehtii riittävän kalsiumin saannista! ja jos huolettaa maitohappobakteerien poissaolo, voi niitä kokeilla esimerkiksi tablettien muodossa. itselleni ei ärtyvän suolen oireisiin ole vaikuttanut mitenkään nuiden syöminen tai syömättömyys, mutta tietty joillekin se voi vaikuttaa - suuntaan tai toiseen.

ja toisaalta, eihän mikään eläinkään taida täysikasvuisena juoda/syödä maitoa. miksi siis meidänkään pitäisi? :)

• CU Taikkuli vaan

"Nyt ajattelin jättää maitotuotteet kokonaan pois."

Suosittelen pitkällä tautikokemuksella tekemään näin. Mutta tee se vähitellen n. 1-2 viikon kuluessa, jossa suolisto tottuu muutokseen. Syö paljon kasviksia/hedelmiä ja katso että saat myös proteiinia riittävästi, jotta hiukset ja kynnet eivät haurastu. Itselläni putosi paino 7 kiloa kun jätin kermat, voin, juustot, jäätelöt, leivonnaiset (joissa maidon ainesosia). Vaatii itsekuria, mutta oma hyvinvointi on tärkeintä.

Vinkki: Alpron soijakaakao ja -vanukkaat sekä jogurtit ovat hyviä. Olen jäänyt koukkuun:-).

Katso, että saat kalsiumia ja D-vitamiinia jostakin - vaikka pillereistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia

"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak
      Maailman menoa
      45
      3907
    2. Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei

Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka
      Maailman menoa
      22
      2965
    3. Yks vähemmän

Yks narkki täälläkin vähemmän,m.t. sai mitä halusi😎
      Kiuruvesi
      32
      2530
    4. Nyt voin sanoa että vtuttaa!

Kertaa sata 💯
      Ikävä
      27
      1831
    5. Oletko onnellinen

Kun ei enää nähdä?
      Ikävä
      52
      1454
    6. Kaunis Martina taas lehtihaastattelussa - kommentoi Stefua

Martina sanoi, että Isabella on käytännössä aina hänen kanssaan. "Minä olen se vanhempi, joka ottaa 100-prosenttisen vas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      1411
    7. Gallup: Kenet sinä haluaisit nähdä Yökylässä-sarjassa?

Yökylässä Maria Veitola -sarjaa on nähty jo 10 kautta tv:ssä, ja Veitola on yöpynyt satojen suomalaisten julkkisten kode
      Tv-sarjat
      43
      1383
    8. Anteeksi

Anteeksi 😭😭😭. Olet rakas❤️. En juo enää liikaa. 😭
      Ikävä
      37
      1260
    9. Minun kultani

Mistä saataisiin sulle hyvät henkselit? 🤗😘
      Ikävä
      51
      1157
    10. Mitäs mieltä

Hakeekohan pikkunennmies alavuden kaupunginjohtajaksi? Pakkoliitos ähtäri-alavus. Taas olis mieliharmi johtamassa suoho
      Ähtäri
      16
      1145
    Aihe