Hashimoton tauti?

vajistelija_76

Hei, mahtaisko tätä kautta löytyä ketään, jolle on tehty kyseisen taudin dg? Olen miettinyt, voisko mulla olla samainen tauti.. Kilppari on liikkuvainen ja "rutisee", kun liikuttelen sitä, en ole aiemmin huomannut vastaavaa. Viimeksi TSH oli 6,07 ja T4V 10, lääkitys aloitettu syyskuussa 2007. Vasta-aineet 1000 (TPoab).

Mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, jos epäilee Hashimoton tautia? Ulkoisesti tietysti itse kilppariin, mutta eihän se heti näy ulospäin, vai..?

31

20334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      No eikös se hashimoton tyreoidiitti ole se yleisin mikä lähestulkoon kaikilla vajislaisilla on??? Eli autoimmuunitulehdus missä vasta-aineet tuhoaa kilpirauhasta. Näin mä oon käsittänyt. Hakaru Hashimoto oli vaan se joka eka sen kuvasi lääketieteellisesti.

      Toivottavasti saat tuon tsh:n laskettua ja t4v:n nousuun. Jos sulla on paljon vasta-aineita, lääkettä pitää nostaakin nopeasti koska se kilppari tuhoutuu nopeasti...

      • ...

        ... täällä Suomessa Hashimoton tautina tarkoitetaan sitä autoimmuunityreoidiitin muotoa, jossa kilpirauhanen suurenee, jotta sais jotenkin ylläpidettyä toimintaansa. Rapakon takana autoimmuunityreoidiitti (josta siis seuraa vajis) on nimeltään "Hashimoton tauti" - paisui kilppari tai sitten ei.


      • ......
        ... kirjoitti:

        ... täällä Suomessa Hashimoton tautina tarkoitetaan sitä autoimmuunityreoidiitin muotoa, jossa kilpirauhanen suurenee, jotta sais jotenkin ylläpidettyä toimintaansa. Rapakon takana autoimmuunityreoidiitti (josta siis seuraa vajis) on nimeltään "Hashimoton tauti" - paisui kilppari tai sitten ei.

        Mä olen kyllä ollut kans hieman sekaisin noista nimityksistä, jotka liittyy vajikseen ja jotenkin olen käsittänyt, että Hashimoto on vielä jotain erilaista, kuin autoimmuunityreoidiitti.

        Eli myös mulla on sitten Hashimoto, koska vajis todettiin ja kilppari on kauttaaltaan suurentunu. Lääkäri ei tosin maininnut Hashimotoa. Samoin ei mielellään käyttänyt nimitystä struuma, vaan nimenomaan suurentunut kilpirauhanen.


      • ....
        ...... kirjoitti:

        Mä olen kyllä ollut kans hieman sekaisin noista nimityksistä, jotka liittyy vajikseen ja jotenkin olen käsittänyt, että Hashimoto on vielä jotain erilaista, kuin autoimmuunityreoidiitti.

        Eli myös mulla on sitten Hashimoto, koska vajis todettiin ja kilppari on kauttaaltaan suurentunu. Lääkäri ei tosin maininnut Hashimotoa. Samoin ei mielellään käyttänyt nimitystä struuma, vaan nimenomaan suurentunut kilpirauhanen.

        .. jos kilpirauhasesi on kauttaaltaan suurentunut se on struuma. Jos struuma on kroonisen tulehduksen eli autoimmuunityreoidiitin aiheuttama silloin on kyse Hashimoton taudista.


      • Hashimoto on
        ...... kirjoitti:

        Mä olen kyllä ollut kans hieman sekaisin noista nimityksistä, jotka liittyy vajikseen ja jotenkin olen käsittänyt, että Hashimoto on vielä jotain erilaista, kuin autoimmuunityreoidiitti.

        Eli myös mulla on sitten Hashimoto, koska vajis todettiin ja kilppari on kauttaaltaan suurentunu. Lääkäri ei tosin maininnut Hashimotoa. Samoin ei mielellään käyttänyt nimitystä struuma, vaan nimenomaan suurentunut kilpirauhanen.

        jo vähän vanha nimitys. Nykyään pyritään eroon keksijän mukaan nimetyistä taudinnimistä, koska ne ovat aika vaikeita. Nimestä ei saa mitään vinkkiä, mistä taudissa on kyse, vaan asia täytyy muistaa ulkoa. Siksi Hashimotoakin suositellaan nykyään kutsuttavan autoimmuunityreoidiitiksi, joka kertoo heti paljon enemmän: että kyse on kilpirauhastulehduksesta, joka on autoimmuuniperäinen. Samoin esim. ennen puhuttiin Connin syndroomasta, nykyään hyperaldosteronismista.


      • vielä ...
        Hashimoto on kirjoitti:

        jo vähän vanha nimitys. Nykyään pyritään eroon keksijän mukaan nimetyistä taudinnimistä, koska ne ovat aika vaikeita. Nimestä ei saa mitään vinkkiä, mistä taudissa on kyse, vaan asia täytyy muistaa ulkoa. Siksi Hashimotoakin suositellaan nykyään kutsuttavan autoimmuunityreoidiitiksi, joka kertoo heti paljon enemmän: että kyse on kilpirauhastulehduksesta, joka on autoimmuuniperäinen. Samoin esim. ennen puhuttiin Connin syndroomasta, nykyään hyperaldosteronismista.

        kysyä..

        Siis jos on autoimuunityreoidiitti, eli krooninen kilpirauhastulehdus,eli autoimmuunitulehdus kilpirauhasessa, (onko noi kaikki sama yksi vaiva?) niin on toinen sivusairaus struuma, joka ei välttämättä johdu autoimmuunitulehduksesta? Vai?

        Mä käsitin, että kilpirauhanen on suurentunu siksi, että tsh on korkea, eikä kilpirauhanen toimi, niinkuin pitäisi ja se pyrkii suurentumaan toimiakseen paremmin..

        Ja se ei ole Hashimoto? (Vai meninkö lopunkin nyt sekaisin..?)

        Kysyin lääkäriltäni, että onko kauttaaltaan suurentunut kilpirauhanen sama, kuin struuma, niin ei lääkäri mielellään sitä siksi nimittänyt. Käsitin, että lääkärin mielestä olisi vanha nimitys.


      • ....
        vielä ... kirjoitti:

        kysyä..

        Siis jos on autoimuunityreoidiitti, eli krooninen kilpirauhastulehdus,eli autoimmuunitulehdus kilpirauhasessa, (onko noi kaikki sama yksi vaiva?) niin on toinen sivusairaus struuma, joka ei välttämättä johdu autoimmuunitulehduksesta? Vai?

        Mä käsitin, että kilpirauhanen on suurentunu siksi, että tsh on korkea, eikä kilpirauhanen toimi, niinkuin pitäisi ja se pyrkii suurentumaan toimiakseen paremmin..

        Ja se ei ole Hashimoto? (Vai meninkö lopunkin nyt sekaisin..?)

        Kysyin lääkäriltäni, että onko kauttaaltaan suurentunut kilpirauhanen sama, kuin struuma, niin ei lääkäri mielellään sitä siksi nimittänyt. Käsitin, että lääkärin mielestä olisi vanha nimitys.

        ... kilpirauhanen suurenee siksi, että sen toiminta on hiipumassa kroonisen tulehduksen eli autoimmunityreoidiitin takia, se on Hashimotoa. Voihan se kilpirauhanen joskus kasvaa "muutenkin vaan", mutta jos on krooninen tulehdus se lienee se todennäköisin syy.

        Ennen vanhaanhan ihmisten kilpirauhaset paisuivat pikemminkin jodinpuutteen takia ja sitä kutsuttiin struumaksi - ehkä lääkäri halusi erottaa nämä kaksi tyyppiä toisistaan.


      • vaan
        .... kirjoitti:

        ... kilpirauhanen suurenee siksi, että sen toiminta on hiipumassa kroonisen tulehduksen eli autoimmunityreoidiitin takia, se on Hashimotoa. Voihan se kilpirauhanen joskus kasvaa "muutenkin vaan", mutta jos on krooninen tulehdus se lienee se todennäköisin syy.

        Ennen vanhaanhan ihmisten kilpirauhaset paisuivat pikemminkin jodinpuutteen takia ja sitä kutsuttiin struumaksi - ehkä lääkäri halusi erottaa nämä kaksi tyyppiä toisistaan.

        meni ymmärrykseen lopulta..Kiitos.

        Mitä mittaa verikokeista S-TyglAb. Onko sekin joku vasta-aine, niinku S-TPOAb?


      • hoitamatta
        .... kirjoitti:

        .. jos kilpirauhasesi on kauttaaltaan suurentunut se on struuma. Jos struuma on kroonisen tulehduksen eli autoimmuunityreoidiitin aiheuttama silloin on kyse Hashimoton taudista.

        ja antaa suurentua vain?


      • ....
        vaan kirjoitti:

        meni ymmärrykseen lopulta..Kiitos.

        Mitä mittaa verikokeista S-TyglAb. Onko sekin joku vasta-aine, niinku S-TPOAb?

        se mittaa kans lamaavia vasta-aineita. Mulla on ollut koholla kaikki mahdolliset lamaavat vasta-aineet (ja endo epäilee, että myös kiihdyttävät) - joskus toiset näyttää negaa ja toiset plussaa.


      • vasta-aineet
        .... kirjoitti:

        se mittaa kans lamaavia vasta-aineita. Mulla on ollut koholla kaikki mahdolliset lamaavat vasta-aineet (ja endo epäilee, että myös kiihdyttävät) - joskus toiset näyttää negaa ja toiset plussaa.

        on kerran kokeessa koholla, niin tarkottaako se, että ne on aina koholla. (Kaveri oli ymmärtäny lääkärin puheista, ettei vasta-aineita kannata enää jatkossa tutkia verikokeesta, koska ne tulee olemaan aina koholla..)


      • ....
        hoitamatta kirjoitti:

        ja antaa suurentua vain?

        .. jättää hoitamatta, kun vajaallehan sitä joka tapauksessa mennään - sitä tyroksiinia ennemmin tai myöhemmin tarvii. Jos tyroksiinilla saadaan vielä struuma pienemään niin sitä kautta voi välttyä leikkaukseltakin (tukalaksi voi olo nimittäin jossain vaiheessa mennä hirmu patin kans).


      • ....
        vasta-aineet kirjoitti:

        on kerran kokeessa koholla, niin tarkottaako se, että ne on aina koholla. (Kaveri oli ymmärtäny lääkärin puheista, ettei vasta-aineita kannata enää jatkossa tutkia verikokeesta, koska ne tulee olemaan aina koholla..)

        ... olemaan enemmän tai vähemmän (voi vaihdella) koholla ainakin kunnes kilppari hengetön (sitten varmaan laskevat, kun ei ole enää mitään tuhottavaa).


      • struumasta
        .... kirjoitti:

        .. jättää hoitamatta, kun vajaallehan sitä joka tapauksessa mennään - sitä tyroksiinia ennemmin tai myöhemmin tarvii. Jos tyroksiinilla saadaan vielä struuma pienemään niin sitä kautta voi välttyä leikkaukseltakin (tukalaksi voi olo nimittäin jossain vaiheessa mennä hirmu patin kans).

        koskaan eroon lopullisesti ilman leikkausta?


      • ....
        struumasta kirjoitti:

        koskaan eroon lopullisesti ilman leikkausta?

        ... struuma 16 vuotta sitten (onko siitä hitto jo niin kauan...) - se kutistui itsestään ja koko rauhanen nyttemmin ihan surkastunut. Mulla oli ihan varmasti silloin jo autoimmuunityreoidiitti ja vajista (mutta ei hoitoa...). Silloin, jos on tosiaan kyseessä Hashimoto, tyroksiini voi struumaa pienentää todennäköisimmin. Kun lääkitys säädetään niin, että TSH on mahd. alhainen (se ei silloin patista kilpirauhasta) ilman että tulee liikatoimintaoireita, se kilppari ei enää itse toimi eikä se näin ollen myös suurene. Kun lääkitys pidetään korkealla (niin että TSH ei nouse) luulis sen kilpparin pysyvänkin pienenä.


      • tietää
        .... kirjoitti:

        ... struuma 16 vuotta sitten (onko siitä hitto jo niin kauan...) - se kutistui itsestään ja koko rauhanen nyttemmin ihan surkastunut. Mulla oli ihan varmasti silloin jo autoimmuunityreoidiitti ja vajista (mutta ei hoitoa...). Silloin, jos on tosiaan kyseessä Hashimoto, tyroksiini voi struumaa pienentää todennäköisimmin. Kun lääkitys säädetään niin, että TSH on mahd. alhainen (se ei silloin patista kilpirauhasta) ilman että tulee liikatoimintaoireita, se kilppari ei enää itse toimi eikä se näin ollen myös suurene. Kun lääkitys pidetään korkealla (niin että TSH ei nouse) luulis sen kilpparin pysyvänkin pienenä.

        On vähän jännittäny tuo struuman leikkaaminen, mutta se taitaa olla viimehädän hoitomenetelmä vasta, ettei ne kovin helposti sitä tee. Mulla todettiin UÄ:ssä kauttaaltaan suurentunu kilppari ja lääkäri mainitsi selvästä autoimmuunitulehduksesta. Joten mulla on ilmeisesti se Hashimoto..ko? Vasta-aineet otetaan vasta maaliskuun alussa, kun on seuraava käynti, joten niistä ei tietoa.


      • 1988
        Hashimoto on kirjoitti:

        jo vähän vanha nimitys. Nykyään pyritään eroon keksijän mukaan nimetyistä taudinnimistä, koska ne ovat aika vaikeita. Nimestä ei saa mitään vinkkiä, mistä taudissa on kyse, vaan asia täytyy muistaa ulkoa. Siksi Hashimotoakin suositellaan nykyään kutsuttavan autoimmuunityreoidiitiksi, joka kertoo heti paljon enemmän: että kyse on kilpirauhastulehduksesta, joka on autoimmuuniperäinen. Samoin esim. ennen puhuttiin Connin syndroomasta, nykyään hyperaldosteronismista.

        Minulla todettiin n.viikko sitten autoimmuuniperäinen kilpparin liikatoiminta, oireet todella vmäiset. Rauhaset ovat suurentuneet ja arvot olivat kymmenkertaiset, nyt olen lääkityksellä (tyrazol(?) 5mg) 2 2 vkoa. Ensin vetelen 6 nappia/pv, sitten 4n/pv. Kun arvoja on tasattu, puhutaan jatkotoimenpiteistä. Lääkäri mainitsi vain radioaktiivisen jodin ja leikkauksen. Noista valitsisin mielummin leikkauksen.. Onko jatkotoimenpide pakollinen, eikö ole muuta vaihtoehtoa? Jos kilpparit nipsaistaan pois, niin onko tällöin edessä lääkitys lopun ikää?


      • se..
        1988 kirjoitti:

        Minulla todettiin n.viikko sitten autoimmuuniperäinen kilpparin liikatoiminta, oireet todella vmäiset. Rauhaset ovat suurentuneet ja arvot olivat kymmenkertaiset, nyt olen lääkityksellä (tyrazol(?) 5mg) 2 2 vkoa. Ensin vetelen 6 nappia/pv, sitten 4n/pv. Kun arvoja on tasattu, puhutaan jatkotoimenpiteistä. Lääkäri mainitsi vain radioaktiivisen jodin ja leikkauksen. Noista valitsisin mielummin leikkauksen.. Onko jatkotoimenpide pakollinen, eikö ole muuta vaihtoehtoa? Jos kilpparit nipsaistaan pois, niin onko tällöin edessä lääkitys lopun ikää?

        ..näin mene, että kilpirauhasten poiston jälkeen siirryt tavallaan vajaalle tai siis oikeasti kokonaan puutteelle :) ja lääkitys on ikuinen. (Joku viisaampi voi selventää) Sitten vain alkaa sulle sopivan lääkeannostuksen hakeminen.

        Onko jodihoito sama, kun kilpirauhanen surkastutetaan pikkuhiljaa pois vai onko olemassa vielä joku sädetyshoito erikseen? Miksi et valinnut leikkausta?


      • 1988
        se.. kirjoitti:

        ..näin mene, että kilpirauhasten poiston jälkeen siirryt tavallaan vajaalle tai siis oikeasti kokonaan puutteelle :) ja lääkitys on ikuinen. (Joku viisaampi voi selventää) Sitten vain alkaa sulle sopivan lääkeannostuksen hakeminen.

        Onko jodihoito sama, kun kilpirauhanen surkastutetaan pikkuhiljaa pois vai onko olemassa vielä joku sädetyshoito erikseen? Miksi et valinnut leikkausta?

        Noinhan se lääkitys kaiken logiikan mukaan menee tuon leikkauksen jälkeen. Onkohan se esim.piikin muodossa silloin tällöin vai nappia naamaan päivittäin?

        Ja sen radioaktiivisen jodihoidon ymmärsin niin, että se tabletti, joka niellään, kertyy tuohon kilpparien paikkeille ja alkaa hiljalleen hiljentää toimintaa ja kutistamaan suurentuneita kilppareita. Korjatkoon ken paremmin asiasta tietää.

        Mietin vaan, onko tuossa radioaktiivisessa hoidossa oikeasti vaaraa tulevalle jälkikasvulle? Leikkauksestahan ei muuta seuraa kuin arpi kaulaan...


      • ..mitä
        1988 kirjoitti:

        Noinhan se lääkitys kaiken logiikan mukaan menee tuon leikkauksen jälkeen. Onkohan se esim.piikin muodossa silloin tällöin vai nappia naamaan päivittäin?

        Ja sen radioaktiivisen jodihoidon ymmärsin niin, että se tabletti, joka niellään, kertyy tuohon kilpparien paikkeille ja alkaa hiljalleen hiljentää toimintaa ja kutistamaan suurentuneita kilppareita. Korjatkoon ken paremmin asiasta tietää.

        Mietin vaan, onko tuossa radioaktiivisessa hoidossa oikeasti vaaraa tulevalle jälkikasvulle? Leikkauksestahan ei muuta seuraa kuin arpi kaulaan...

        olen kuullut..

        Ystäväni siskolla todettiin liikatoiminta ja kilppari surkastutettiin kokonaan pois, käsittääkseni sädetyksellä. Hoidon aikana hän ei saanut käydä vierailemassa odottavan siskonsa luona. Että jotain vaaraa siihen liittyy suhteessa jälkikasvuun. Oletko siis raskaana?

        Olen käsittänyt, että lääkitys olisi hyvä saada tasaisesti elimistöön päivittäin, eli piikkejä ei suositella. Tapauksessasi voi kuitenkin olla se mahdollisuus, että putoat vajaalle pian ja alkuannos voi olla suurempi, kuin yleensä. (ei varma tieto)

        Saisit hyvää tietoa kilpirauhasfoorumilta. Parempaa, kuin minulta :)


      • 1988
        ..mitä kirjoitti:

        olen kuullut..

        Ystäväni siskolla todettiin liikatoiminta ja kilppari surkastutettiin kokonaan pois, käsittääkseni sädetyksellä. Hoidon aikana hän ei saanut käydä vierailemassa odottavan siskonsa luona. Että jotain vaaraa siihen liittyy suhteessa jälkikasvuun. Oletko siis raskaana?

        Olen käsittänyt, että lääkitys olisi hyvä saada tasaisesti elimistöön päivittäin, eli piikkejä ei suositella. Tapauksessasi voi kuitenkin olla se mahdollisuus, että putoat vajaalle pian ja alkuannos voi olla suurempi, kuin yleensä. (ei varma tieto)

        Saisit hyvää tietoa kilpirauhasfoorumilta. Parempaa, kuin minulta :)

        En ole raskaana, enkä ole tulossakaan, mutta mietin vain, jos kerta pienelle maha-asukille voi olla haittaa, niin onko tuolla sitten vaikutusta muihin ihmisiinkin? Sisätautilääkäri vain puhui koko ajan, että jatkotoimenpiteitä pitää miettiä tarkkaan. Kummassakin kun on huonot puolensa; arpi kaulalla ja sitten tuo raskaus sädetyksen jälkeen. Minua ei kumpikaan haittaisi, arvet ovat ok, enkä usko että lapsia ikinä tulee talouteen. Mutta se uteliaisuus..

        Hankalaa, miksei tälläsiä ikinä älyä kysyä siltä lääkäriltä. :/


      • .varmasti
        1988 kirjoitti:

        En ole raskaana, enkä ole tulossakaan, mutta mietin vain, jos kerta pienelle maha-asukille voi olla haittaa, niin onko tuolla sitten vaikutusta muihin ihmisiinkin? Sisätautilääkäri vain puhui koko ajan, että jatkotoimenpiteitä pitää miettiä tarkkaan. Kummassakin kun on huonot puolensa; arpi kaulalla ja sitten tuo raskaus sädetyksen jälkeen. Minua ei kumpikaan haittaisi, arvet ovat ok, enkä usko että lapsia ikinä tulee talouteen. Mutta se uteliaisuus..

        Hankalaa, miksei tälläsiä ikinä älyä kysyä siltä lääkäriltä. :/

        totta, että kaikessa on hyvät sekä huonot puolet ja jokainen valitsee niistä itselleen sopivamman. Vertaistuki on tärkeää ja sitä saat foorumilta, jos haluat. KÄvin äsken siellä vilaisemassa ja jollakin oli mennyt jodihoidon jälkeen liikatoiminnallekin.. Että seuraukset ovat yksilöllisiä.

        On totta, että lääkärin käynnin jälkeen kysymyksiä ilmaantuu monia ja harmittaa, ettei hoksanunt kysyä. Mutta ei ne aina osaa vastakaan..

        Tsemppiä pohdintoihisi!


      • 1988
        .varmasti kirjoitti:

        totta, että kaikessa on hyvät sekä huonot puolet ja jokainen valitsee niistä itselleen sopivamman. Vertaistuki on tärkeää ja sitä saat foorumilta, jos haluat. KÄvin äsken siellä vilaisemassa ja jollakin oli mennyt jodihoidon jälkeen liikatoiminnallekin.. Että seuraukset ovat yksilöllisiä.

        On totta, että lääkärin käynnin jälkeen kysymyksiä ilmaantuu monia ja harmittaa, ettei hoksanunt kysyä. Mutta ei ne aina osaa vastakaan..

        Tsemppiä pohdintoihisi!

        Kiitokset sinnekin suuntaan. Ei tässä oikein mitään muuta ole, en vaan mattaisi odottaa 4vkoa, että pääsee keskustelemaan näistä tarkemmin lääkärin kanssa. Tuo sädetys vaan kuulostaa tosi karulle, säteistä ja radioaktiivisuudesta kun ei tule ihan heti mitään positiivista mieleen :)


      • 1988
        1988 kirjoitti:

        Kiitokset sinnekin suuntaan. Ei tässä oikein mitään muuta ole, en vaan mattaisi odottaa 4vkoa, että pääsee keskustelemaan näistä tarkemmin lääkärin kanssa. Tuo sädetys vaan kuulostaa tosi karulle, säteistä ja radioaktiivisuudesta kun ei tule ihan heti mitään positiivista mieleen :)

        "Malttaisi" piti sanomani, ei "mattaisi". Tärkeä korjaus.


      • vajistelija_76

        Toivottavasti arvot alkavat mennä kohilleen. Käyn tsekkauttamassa arvot 11.2. ja sitte kahtellaan, miten aletaan mennä eteenpäin.

        Täällä olikin todella hyvä keskustelu käyty :) Kiitoksia!


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        .. jos kilpirauhasesi on kauttaaltaan suurentunut se on struuma. Jos struuma on kroonisen tulehduksen eli autoimmuunityreoidiitin aiheuttama silloin on kyse Hashimoton taudista.

        Kirjoitit:".. jos kilpirauhasesi on kauttaaltaan suurentunut se on struuma. Jos struuma on kroonisen tulehduksen eli autoimmuunityreoidiitin aiheuttama silloin on kyse Hashimoton taudista."

        Tauti on melko piiloutuva, varsinkin oireiden ollessa lieviä ja kilpirauhasarvojen ollessa normaalilla tasolla. Olisiko jollain tietoa, voiko vuosia kilpirauhasessa ollut Hashimoton tauti aiheuttaa kilpirauhasen syöpää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit:".. jos kilpirauhasesi on kauttaaltaan suurentunut se on struuma. Jos struuma on kroonisen tulehduksen eli autoimmuunityreoidiitin aiheuttama silloin on kyse Hashimoton taudista."

        Tauti on melko piiloutuva, varsinkin oireiden ollessa lieviä ja kilpirauhasarvojen ollessa normaalilla tasolla. Olisiko jollain tietoa, voiko vuosia kilpirauhasessa ollut Hashimoton tauti aiheuttaa kilpirauhasen syöpää?

        Mä en ainakaan ole kuullut. Säteilyn haitoille kilppari on melko herkkä ja voimakkaan radonsäteilyn alueella asuneet ja paljon kuvauksissa käyneet on isommassa riskissä.
        Mutta on epäilty autoimmuunitautien olevan merkittävä syövän riskitekijä noin yleensäkin, joten kuka tietää vaikka tuo kuvaamasi joskus todetaan! Oman suppean otannan (sukulaiset ym. joista on tarkempaa tietoa) perusteella autoimmuunitautien kausaalinen yhteys on paljon vahvempi kuin esimerkiks elintapojen, jotka saadaan halutessa syyksi mihin vain. Tottakai niillä silti merkityksensä on.

        Hashimoto


    • eevitelma

      Mulla todettiin marraskuussa kilpirauhasen liikatoiminta. Nyt olen huomenna menossa leikkaukseen jossa kilpirauhanen poistetaan. Sit alkaa tyroksiini lääkitys joka on loppuiän.jänskättää leikkaus jos äänihuulet vairioituu.Mutta taitaa ne kirurkit olla ammattilaisia, toivottavasti kaikkimenee hyvin.

      • Nainen 48 v.

        Minulta on poistettu puolikkaat kilpirauhaset, heinäkuun alussa toinen puolikas, ja elokuun puolessa välissä toinen puolikas. Itsekin pelkäsin äänihuulten vaurioitumista - joku normilääkäri taisi sanoa, että jos äänihuulet vaurioituvat, niin sen huomaa sit heti laikkauksen jälkeen... on kai kuitenkin tosi tosi harvinaista... Itselläni leikkaukset meni vallan mainiosti, molemmilla kerroilla puhua pajatin sekä ennen että jälkeen leikkauksen ja toisella kerralla varmaan heittivät heräämöstäkin tuntia nopeammin takaisin osastolle, kun olin aikas paljon äänessä... :)

        Toisella kerralla sairaalassa oli samaan aikaan 2 muutakin kilpirauhastapausta - molemmilta leikattiin koko kilpirauhanen kerralla ja molempien kuulin kyllä puhuvan samana päivänä ihan normaalisti... itselläni ekan leikkauksen jälkeen ääni joskus "häipyi" kesken lausetta sekunniksi pariksi, mutta sekin tapahtui 2 viikkoa leikkauksen jälkeen...

        Leikkauksen jälkeen kaikkien pitää syödä kalkkitabletteja n. kuukauden ajan, koska leikkaus tehdään alueella, jossa on myös 4 lisäkilpirauhasta, jotka vaikuttavat kalkin tasapainoon jotenkin - lisäkilpirauhasen toimintahäiriö voi tulla jopa puoleksi vuodeksi... olen syönyt nyt jatkuvasti kalkkitabletteja ekasta leikkauksesta lähtien ja muutamaan kertaan ottanut ylimääräisenkin kalkkitabletin, kun huulten ympäristö, sormet, jalkapohja, koko oikea käsi saanut puutumisoireita... syyskuun puoleessa välissä tullee kalkkiarvojen kontrolli ja sitten varmaan määritellään, jos pitää syödä lisää / lopettaa...


      • Nainen 48 v.

        Juu, ja kirurgit ovat ammattilaisia, tai jos sattuu erikoistuva lääkäri, niin hänen seurassaan on myös kokeneempi kirurgi.

        Kuulin, että koko pääkaupunkiseudun kilpirauhasleikkaukset olisi keskitetty Jorviin, jossa on 3 päätoimista kirurgia hoitelemassa näitä "suunniteltuja" kilpirauhasen leikkauksia, kesällä mentiin osa aikaa käsittääkseni yhdellä kirurgilla lomien takia...

        Itselläni oli sama nukuntuslääkäri molemmissa leikkauksissa, mutta koko muu tiimi oli eri... hyvin kaikki hoisivat hommansa... heräämössä oli myös joku, jonka muistin ensimmäisestä leikkauksesta... :)


    • humpol

      Hashinoton enkefalonpatia .Kilpirauhasen liikatoininta vaikean silmäoirein. rauhanen leikattu.Ei auttanut silmiin leikattu Helsigissä ja silmät meni 35 astetta kieroon. Muut leikkaukset TYKS

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe