Releen kytkentä: perusjuttuja

Relay newbie

Hyvät asiantuntijat, kaipaisin apua. Vaikka jonkinlaisia sähkö- elektroniikkahommia on tullut tehtyä, niin tähän ikään mennessä en ole tullut releiden toimintaa opetelleeksi. Nyt olisi korkea aika.

Ohessa kuva, joka havainnollistaa yksinkertaisen ongelmani: http://img525.imageshack.us/my.php?image=relepohdintaalp9.gif

Eli johtoon 1 tulee virtaa kytkimen kautta.
Tarkoitus olisi saada "lamppu palamaan" eli johto 3 jännitteelliseksi silloin, kun 1 antaa virtaa, mutta _2 EI_.
Vastaavasti jos sekä 1 että 2 ovat jännitteellisiä, 3:n pitäisi pysyä jännitteettömänä.

Vastaava tilanne olisi esim. ajoneuvon ajovalosummeri. Käsittääkseni releen pitäisi siis olla AVAUTUVA: eli kun 2 alkaa puskemaan virtaa, releen kärjet avautuvat ja piiri katkeaa, lamppu sammuu. 1) Olenko käsittänyt oikein?

2) Riittäisikö siis normaali 4-napainen "yleisrele"?
Kaupoissa tuntuu olevan lähinnä sulkeutuvia releitä (ja vaihtavia, jollainen ei nyt kai tule kyseeseen). Toimiiko tällainen sulkeutuva myös avautuvana (napajärjestystä muuttamalla), eli onko "yleisrele" yhteisnimi sulkeutuvalle/avautuvalle? Jos katsoo vaikka Bilteman tai Motonetin releitä, niin "avautuva"-sanaa ei ole missään.

3) Miten nuo 1, 2, 3 ja maadoitus-4 pitäisi sitten releeseen kytkeä (tähän saattanee löytyä googlettamallakin ratkaisu, mutta ei välttämättä, varsinkin jos sulkeutuva ja avautuva toimivat samalla releellä)? Mitkä ovat siis vastaavat merkinnät tyypillisessä releessä, jossa on niitä numeroita?

14

32186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Releeitä kytkenyt

      Avautuva = vaihtoreleen valmiiksi kytkeytyvä kärki.Eli toinen kärki avautuu kun kelajännite kytketään ja toinen sulkeutuu.
      Tästä syystä ei avautuvia ole kaupassa,on niitäkin joskus valmistettu erityiskäyttöön.
      Vaihtoreleitä on sitten 1-n kärkiparilla.

    • perk...t

      No niin , tuo normaali rele kuvauksessasi :
      Kytket navan 4 maahan tai - napaan.pysyvasti.
      Napa 2 , annat sille 12v ja rele vetaa. Eli kun se vetaa virta kulkee navasta 1 napaan 3.
      Releen toimintaan napa 1 ja 3 eivat vaikuta.Se on vain sahkon lapivientia varten.

      Eli jos sun lamppusi otetaan mukaan kytkentaan sille lampulle - jostain muualta , ala sekoita reletta tahan mukaan . Sen lampun tarvitsema , vaikka akun navalta napaan 1 ja sitten navalta 3 lampulle.Kun rele vetaa , virta menee lapi ja lamppu syttyy.

      Osta vaihtava rele , 12 v , on naurettavan halpoja noi yleisreleet , ja kikkaile sen kanssa. Se homma aukeaa ihan varmasti sulle , kun saat sen kasiisi ja kytket ja kokeilet.

      • Relay newbie

        Kiitoksia vastauksista. Käyn siis ostamassa vaihtavan releen, jotka tosiaan vain muutaman euron näyttävät maksavan.

        Tuon tajusinkin, että lampun maa tulee muualta, niinhän sen olin piirtänytkin kuvaan.

        Okei, napa 4 maahan, sekin siis kuvan mukaisesti (tosin pitää vielä selvitellä, mikä on vastaava merkintä releessä, niissähän on muistaakseni eri merkinnät japseille / ranskalaisille / saksalaisille jne., mutta löytynevät netistä jos ei releen omista merkinnöistä selviä.

        Ja tosiaan arvasin siis ihan oikein, että napojen 1 ja 3 välistä läpikulkua tuo 2 ohjaa. Mutta tämä edelleen jäi vaivaamaan (lainaus):

        "Napa 2 , annat sille 12v ja rele vetaa. Eli kun se vetaa virta kulkee navasta 1 napaan 3."

        Minunhan pitäisi saada homma toimimaan juuri päinvastoin. Eli kun navalle 2 tulee 12V, 1:stä 3:een ei saisi kulkea virtaa.


      • tarvitaan
        Relay newbie kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Käyn siis ostamassa vaihtavan releen, jotka tosiaan vain muutaman euron näyttävät maksavan.

        Tuon tajusinkin, että lampun maa tulee muualta, niinhän sen olin piirtänytkin kuvaan.

        Okei, napa 4 maahan, sekin siis kuvan mukaisesti (tosin pitää vielä selvitellä, mikä on vastaava merkintä releessä, niissähän on muistaakseni eri merkinnät japseille / ranskalaisille / saksalaisille jne., mutta löytynevät netistä jos ei releen omista merkinnöistä selviä.

        Ja tosiaan arvasin siis ihan oikein, että napojen 1 ja 3 välistä läpikulkua tuo 2 ohjaa. Mutta tämä edelleen jäi vaivaamaan (lainaus):

        "Napa 2 , annat sille 12v ja rele vetaa. Eli kun se vetaa virta kulkee navasta 1 napaan 3."

        Minunhan pitäisi saada homma toimimaan juuri päinvastoin. Eli kun navalle 2 tulee 12V, 1:stä 3:een ei saisi kulkea virtaa.

        Tuo perk...t:n selostus on niin sekava, joten ota tuosta nyt selvää.

        Jotta asiasta päästään eteenpäin, niin kerro tarkemmin, mihin hommaan tuo relekytkentä tulee. Voidaan sitten antaa täsmätietoa ja ehkä toisenlainenkin ratkaisu ongelmaan löytyy.

        Nimim. kytkennät.. molemmat ratkaisut ainakin toimii, eikä ole monimutkaisuudella ja hinnalla pilattuja. Tuon kysymyksesi:
        "Eli johtoon 1 tulee virtaa kytkimen kautta.
        Tarkoitus olisi saada "lamppu palamaan" eli johto 3 jännitteelliseksi silloin, kun 1 antaa virtaa, mutta _2 EI_.
        Vastaavasti jos sekä 1 että 2 ovat jännitteellisiä, 3:n pitäisi pysyä jännitteettömänä."

        perusteella ei ehkä selviä yhdellä releellä ilman, että käytetään esim. transistoreita.


      • Relay newbie
        tarvitaan kirjoitti:

        Tuo perk...t:n selostus on niin sekava, joten ota tuosta nyt selvää.

        Jotta asiasta päästään eteenpäin, niin kerro tarkemmin, mihin hommaan tuo relekytkentä tulee. Voidaan sitten antaa täsmätietoa ja ehkä toisenlainenkin ratkaisu ongelmaan löytyy.

        Nimim. kytkennät.. molemmat ratkaisut ainakin toimii, eikä ole monimutkaisuudella ja hinnalla pilattuja. Tuon kysymyksesi:
        "Eli johtoon 1 tulee virtaa kytkimen kautta.
        Tarkoitus olisi saada "lamppu palamaan" eli johto 3 jännitteelliseksi silloin, kun 1 antaa virtaa, mutta _2 EI_.
        Vastaavasti jos sekä 1 että 2 ovat jännitteellisiä, 3:n pitäisi pysyä jännitteettömänä."

        perusteella ei ehkä selviä yhdellä releellä ilman, että käytetään esim. transistoreita.

        Kiitos, annan mielelläni lisätietoa. (Nuo nimimerkin kytkennät.. linkittämät kytkentäkaaviot näyttivät minusta kyllä monimutkaisilta, mitä ihmettä olivat esim. ylemmän kuvan kaksi kytkintä...)

        Tarkoitus olisi kytkeä käyttötuntimittari siten, että se pyörisi vain moottorin käydessä, ei silloin kun pelkkä virta on virtalukolta kytkettynä. Öljynlämpötilan merkkivalo sammuu koneen käynnistyttä, eli tämä olisi napa 2 - tällöin mittari lähtisi toimimaan, kun johto 1 kuitenkin saa virtaa virtalukon kautta.

        Eli johto 1: Virtalukolta 12VDC
        Johto 2: merkkivalolta 12VDC
        Johto 3: Releeltä mittarille lähtevä jännite
        Johto 4: Maadoitus


      • mutta...
        Relay newbie kirjoitti:

        Kiitos, annan mielelläni lisätietoa. (Nuo nimimerkin kytkennät.. linkittämät kytkentäkaaviot näyttivät minusta kyllä monimutkaisilta, mitä ihmettä olivat esim. ylemmän kuvan kaksi kytkintä...)

        Tarkoitus olisi kytkeä käyttötuntimittari siten, että se pyörisi vain moottorin käydessä, ei silloin kun pelkkä virta on virtalukolta kytkettynä. Öljynlämpötilan merkkivalo sammuu koneen käynnistyttä, eli tämä olisi napa 2 - tällöin mittari lähtisi toimimaan, kun johto 1 kuitenkin saa virtaa virtalukon kautta.

        Eli johto 1: Virtalukolta 12VDC
        Johto 2: merkkivalolta 12VDC
        Johto 3: Releeltä mittarille lähtevä jännite
        Johto 4: Maadoitus

        Ylemmän kuvan kaksi kytkintä kuvaa sitä, että kun kytkin on kiinni, kyseiset releen käämit saa jännitettä. Eli kytkennässä ei tarvita noita kytkimiä. Kuvassa lamppu saa virtaa, kun rele 1 vetää ja rele 2 ei vedä...

        Mutta sinulla on pieni ajatusvirhe. Katso kuvaa:
        http://www.telemail.fi/onlov/Oil.gif
        Öljykello maadoittaa merkkilampun toisen navan runkoon eli miinukseen ja merkkilamppu saa plussaa virtalukon kautta.

        Eli kun moottori käy ja öljynpainevalo ei pala, niin öljykellon runkoon yhdistävä kytkin on auki ja merkkilampun ja öljykellon liitoskohdassa löytyy 12V.

        Eli periaatteessa liittää, kun öljykellolta otetaan ohjausjännite releen kautta käyttötuntimittarille. Eli silloin täyttyy nuo ehdot, eli virtalukolta tulee jännite merkkivalolle ja moottori on käynnissä, kun öljyn merkkivalo ei pala.

        Mutta siinä on pieni mutta. Rele vetokäämin kautta kulkee pieni virta ja öljynpainevalo "killottaa" heikosti, vaikka moottori on käynnissä ja öljynpaine normaali. Tämän ongelman voi kiertää sillä, että relettä ohjataan transistorilla...


      • ratkaisu.
        mutta... kirjoitti:

        Ylemmän kuvan kaksi kytkintä kuvaa sitä, että kun kytkin on kiinni, kyseiset releen käämit saa jännitettä. Eli kytkennässä ei tarvita noita kytkimiä. Kuvassa lamppu saa virtaa, kun rele 1 vetää ja rele 2 ei vedä...

        Mutta sinulla on pieni ajatusvirhe. Katso kuvaa:
        http://www.telemail.fi/onlov/Oil.gif
        Öljykello maadoittaa merkkilampun toisen navan runkoon eli miinukseen ja merkkilamppu saa plussaa virtalukon kautta.

        Eli kun moottori käy ja öljynpainevalo ei pala, niin öljykellon runkoon yhdistävä kytkin on auki ja merkkilampun ja öljykellon liitoskohdassa löytyy 12V.

        Eli periaatteessa liittää, kun öljykellolta otetaan ohjausjännite releen kautta käyttötuntimittarille. Eli silloin täyttyy nuo ehdot, eli virtalukolta tulee jännite merkkivalolle ja moottori on käynnissä, kun öljyn merkkivalo ei pala.

        Mutta siinä on pieni mutta. Rele vetokäämin kautta kulkee pieni virta ja öljynpainevalo "killottaa" heikosti, vaikka moottori on käynnissä ja öljynpaine normaali. Tämän ongelman voi kiertää sillä, että relettä ohjataan transistorilla...

        Mutta siihen on aivan yksinkertainen ratkaisu yhdellä releellä, kun releen vetokäämin kytkee öljynpainemerkkivalon rinnalle:
        http://www.telemail.fi/onlov/Mittari.gif

        Eli käyttötuntimittari saa virtaa releen lepokoskettimen kautta silloin, kun virta on kytkettynä ja öljynpainevalo ei pala. Eli silloin rele ei vedä. Rele vetää vain silloin, kun virtalukolta tulee jännite ja öljynpaineen merkkivalo palaa.


      • merkinnät..
        ratkaisu. kirjoitti:

        Mutta siihen on aivan yksinkertainen ratkaisu yhdellä releellä, kun releen vetokäämin kytkee öljynpainemerkkivalon rinnalle:
        http://www.telemail.fi/onlov/Mittari.gif

        Eli käyttötuntimittari saa virtaa releen lepokoskettimen kautta silloin, kun virta on kytkettynä ja öljynpainevalo ei pala. Eli silloin rele ei vedä. Rele vetää vain silloin, kun virtalukolta tulee jännite ja öljynpaineen merkkivalo palaa.

        Autotarvikeliikkeessä löytyy tällaisia pieniä releitä, joissa on kyljessä seuraavat merkinnät:
        http://www.telemail.fi/onlov/Rele.jpg

        Päivitin edellisen viestin kuvaa, johon laitoin vastaavat numeroinnit, joten kytkemisen pitäis olla helppoa.
        http://www.telemail.fi/onlov/Mittari.gif
        (Jos selain näyttää vanhaa kuvaa, paina päivitä-painiketta.


      • Relay newbie
        merkinnät.. kirjoitti:

        Autotarvikeliikkeessä löytyy tällaisia pieniä releitä, joissa on kyljessä seuraavat merkinnät:
        http://www.telemail.fi/onlov/Rele.jpg

        Päivitin edellisen viestin kuvaa, johon laitoin vastaavat numeroinnit, joten kytkemisen pitäis olla helppoa.
        http://www.telemail.fi/onlov/Mittari.gif
        (Jos selain näyttää vanhaa kuvaa, paina päivitä-painiketta.

        Olen erittäin positiivisesti yllättynyt, että joku jaksaa oikein kuvia tehdä asiaa varten! :-O Ja vielä huonossa maineessa olevalla foorumilla...

        Tosin tässähän ei ollut kyseessä öljynpainevalo, vaan öljynlämpötilan varoitusvalo, muuttaako tämä tilannetta? Katkotaanko senkin virta maan puolelta? Eihän lisäkytkennästä ole haittaa varoitusvalon mahdolliselle toiminnalle?

        Killotusongelmaakaan ei siis ole tällä piirtämälläsi kytkennällä?

        Luulen ymmärtäväni nyt kytkennän. Varoitusvalolle menevistä johdoista molemmat tulevat siis releeseen kiinni (lampun plussa 1:een ja 3:een, lampun miinus 2:een) ja releen napa 5 jää kytkemättä. Tai siis tuon perusteella käsittääkseni nuo 1:n ja 3:n jännitteet voisi ottaa mistä tahansa virtalukolta tulevasta ( )-johdosta, mutta helpointa kai ottaa siitä merkkivalon johdosta, kun kuitenkin miinuksenkin joutuu viereisestä johdosta ottamaan(?)

        Tuli tosin sellainenkin juttu mieleen, että mitäs jos mittari saisi virtansa suoraan esim. jännitteensäätimeltä, tarvitsisiko silloin edes relettä ollenkaan? Vai häiriintyisikö lataus tuosta...


      • säätimestä..
        Relay newbie kirjoitti:

        Olen erittäin positiivisesti yllättynyt, että joku jaksaa oikein kuvia tehdä asiaa varten! :-O Ja vielä huonossa maineessa olevalla foorumilla...

        Tosin tässähän ei ollut kyseessä öljynpainevalo, vaan öljynlämpötilan varoitusvalo, muuttaako tämä tilannetta? Katkotaanko senkin virta maan puolelta? Eihän lisäkytkennästä ole haittaa varoitusvalon mahdolliselle toiminnalle?

        Killotusongelmaakaan ei siis ole tällä piirtämälläsi kytkennällä?

        Luulen ymmärtäväni nyt kytkennän. Varoitusvalolle menevistä johdoista molemmat tulevat siis releeseen kiinni (lampun plussa 1:een ja 3:een, lampun miinus 2:een) ja releen napa 5 jää kytkemättä. Tai siis tuon perusteella käsittääkseni nuo 1:n ja 3:n jännitteet voisi ottaa mistä tahansa virtalukolta tulevasta ( )-johdosta, mutta helpointa kai ottaa siitä merkkivalon johdosta, kun kuitenkin miinuksenkin joutuu viereisestä johdosta ottamaan(?)

        Tuli tosin sellainenkin juttu mieleen, että mitäs jos mittari saisi virtansa suoraan esim. jännitteensäätimeltä, tarvitsisiko silloin edes relettä ollenkaan? Vai häiriintyisikö lataus tuosta...

        "Tuli tosin sellainenkin juttu mieleen, että mitäs jos mittari saisi virtansa suoraan esim. jännitteensäätimeltä, tarvitsisiko silloin edes relettä ollenkaan? Vai häiriintyisikö lataus tuosta... "

        Ei välttämättä tarvitse. Useimmissa vaihtovirtalatureissa jännitesäädin on laturin sisällä, mutta jos löydät D pistettä vastaavan kohdan (Katso sivua:
        http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/kytkent1.htm ) niin voit kytkeä käyttötuntimittarin plussan siihen. Miinus tietysti auton runkoon.

        Noissa uusimmissa autoissa kannattaa ottaa selville, miten nuo öljynpaine- ja lämpö-varoitusvalot toimivat, kun autoissa on mikroprosessoreita anturien ja merkkivalojen välissä. Mutta uskoisin, että kun kytkee releen käämin merkkivalon rinnalle, niin toimii.


      • Relay newbie
        merkinnät.. kirjoitti:

        Autotarvikeliikkeessä löytyy tällaisia pieniä releitä, joissa on kyljessä seuraavat merkinnät:
        http://www.telemail.fi/onlov/Rele.jpg

        Päivitin edellisen viestin kuvaa, johon laitoin vastaavat numeroinnit, joten kytkemisen pitäis olla helppoa.
        http://www.telemail.fi/onlov/Mittari.gif
        (Jos selain näyttää vanhaa kuvaa, paina päivitä-painiketta.

        Ostin laittamasi kuvan mukaisen releen tavaratalon autotarvikeosastolta, 2,70 €. Tosin siinä merkinnät 85, 86, 30, 87a ja 87 - mutta näille löysin nopeasti netistä selitykset.

        Tein koekytkennän pöydällä käyttäen yleisvirtalähdettä, lamppua ja tuuletinta (joka simuloi tuntimittaria): toimii! Eli suuret kiitokset vaivannäöstä ja selkeistä ohjeista!

        Mietin vielä sitä, että onko lampun ym. virtapiirien kytkin varmasti negatiivisella puolella, eikös esim. toisissa autoissa kytketä katkaisimet positiivisiin johtimiin? Tosin sama rele toimii silti, pitää vielä pähkäillä tarvitkseeko silloin muuttaa jonkun navan paikkaa releessä. Jotkut sanovat esim. että japanilaisissa katkotaan maata, mutta tämäkään ei ole varma sääntö, eroja on merkkien ja kai jopa mallien sisällä.


    • kytkennät..
    • UUVATTI

      pitääkö mangneetti navoissa OLLA JA -

    • Defa autosecurity

      Olen rakentanut ausuntoautoon hälytinratkaisun, jota ei ole saatavissa valmiina pakettina vaan se täytyi tehdä itse.
      Ongelmana vaan on, kun autohälyttimen yhden silmukan joutui tekemään niin. että piti laitta pitorele väliin, koska käytin muutamaa magmeettikytkintä ja yhtä liiketunnistinta ja tavallinen autohäytin ei taas pysty käyttämään kotihäyttimiin tarkoitettuja kytkimiä.
      Minulla oli siksi yksi ihan tavallinen yksinkertainen rele välissä vetäneenä koko ajan noille silmukoille mutta se ei kestänyt jatkuvaa pitovirtaa vaan paloi kiinni vetäneeksi koko ajan ja nyt täytyisi löytää joku parempi ratkaisu, joka ei ensinnäkään kuluta paljon virtaa ja toiseksi pystyy pitämään tuon reitin kiinni ja jos silmukka aukeaa niin päästää, jolloin tapahtuu hälytys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe