Vanhin m/t Jurmo

motormanni

Vieläkö on hengissä -65 m/t Jurmossa seilannutta porukkaa? Silloin vielä oli nykyisen mittapuun mukaan pienessä tankissa miehistöä aika runsaasti. Muistaakseni 52 henkeä. Oppilaitakin 3 kpl (kone). Vastaavalla porukalla pyöritettäisiin tänä päivänä 3...4 laivaa. Redarien mielestä koko homma on kuitenkin kannattamatonta? Uskokoon kuka haluaa.
Mielessä on esim. moottorimies Matti H. Yli 40 vuoteen ei ole tultu vastakkain.

18

2319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämminmies

      Laivana hyvä kone 8 pyttyä kaktoiminen MAN . Hyvä kulkemaan , tyhjänä parempi kuin Nunnalahti.Olinsiinä 1962 Aallon Veikko öli päälikkönä .Niitä parhaita ELLEI PARAS.Olen seilannyt ykkösenä 12 potskia .Viimeinen Jurmo 1984

    • exmeenmies

      M/T Jurmossa Heinäkuusta 1964 Kesäkuuhun 1965.Minun muistini mukaan henkilö lukumäärä oli 42.
      Seilasin täkillä,puolikkaana.Oliko moottorimies Matti H. kenties Matti Hämäläinen?Koneoppilaiden
      lukumäärää en enää muista.Toinen moottorimies,jonka muistan,lähti asevelvollisuuttaan suorittamaan
      rantapysyyn,astui palvelukseen Kesäkuussa 1965.Hänen oikeata nimeään en muista,mutta hänen lem-
      pinimensä oli joko Pilsa tai Pilsu,todennäköisesti ensin mainittu.Minä otin ulosmaksun Keskuussa 1965,
      astuin palvelukseen Laivastossa,Pansiossa,Heinäkuussa.
      Seilauksen lopetin 1969,sitten 1970 lähdin Australiaan ja olen nyt ollut täällä 40 vuotta.
      Matti Salo [email protected]

      • twangpappa

        Moro. Hämäläisen Matti tässä. Pilsa oli Saukkion Rami. Jurmosta maksoin ulos -66, ja rantapyssyyn kesällä. Pilsan tapasin rantapyssyn Kala 1 lautalla. Kuljetti alokkaita valalle Putsaareen Ugista.Muistaakseni näimme vielä kuljal Pansiolla Turku - Utö linjalla. Vuosia on vierinyt siitä. Nykyisin olen eläkkeellä ja asumme Kotkassa vaimoni kanssa.


    • koneessa minäkin

      lukumääräksi olisin väittänyt 54 henkilöä 52 sijasta. Koneessa oli ainakin 16 miestä. Oppilaita oli todella nuo mainitsemasi 3. Joista yksi radioamatööri muistaakseni Tampereen suunnalta. Piipitystä piisasi. Asuin Matin naapurihytissä enkä myöskään ole häntä tavannut vuoden -65 jälkeen. Oppilaiden hommana oli mm. huuhteluilma-aukkojen rassaus. Muistan, kun sammuivat punaisissa "silkkipöksyissä" imukanaaliin/pakokanaaliin AmuayBay:ssä. Työn laatu taisi jäädä tarkastamatta, kun paluumatkalla pakoaukot tukkeutuivat Engl. kanaalissa kovalla paukkeella. Siinä sitten ajelehdittiin puhdistuksen ajan.

      • 2 - toiminen 8 pytty

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .


      • lubrikaattori
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        Tämä tapaus on kuitenkin totta. Jonkinlaisia voiteluongelmia Man:nin sylintereissä kuitenkin oli, koska tuolloin moottorin toista päätä ajettiin erilaisella voiteluaineella, kuin toistapäätä. Muistan hyvin, kun toisen pään lubrikaattoreihin "lorotettiin" käsin valkoista sylinteriöljyä.


      • patavahti
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        että aina haalauksen jälkeen lisättiin voitelua. Taitaa olla vaan sinun oma konstisi?
        Kakstoimisen Mann:in pikku häiriöihin kuului myös männänvarren poksin jonkinlainen jumittuminen silloin tällöin. Puhalsi hetkessä koko konehuoneen täyteen savua kipinöiden kera. Hetken hiljaisen ajon jälkeen taas toimi normaalisti.


      • OnkoNaurettavaVäite
        patavahti kirjoitti:

        että aina haalauksen jälkeen lisättiin voitelua. Taitaa olla vaan sinun oma konstisi?
        Kakstoimisen Mann:in pikku häiriöihin kuului myös männänvarren poksin jonkinlainen jumittuminen silloin tällöin. Puhalsi hetkessä koko konehuoneen täyteen savua kipinöiden kera. Hetken hiljaisen ajon jälkeen taas toimi normaalisti.

        Kukahan uskoo , jos väitän tuossa ( vahassa jurmossa ) ajoivat niin kuivana jotta paloi , raamit veivit .


      • patavahti
        OnkoNaurettavaVäite kirjoitti:

        Kukahan uskoo , jos väitän tuossa ( vahassa jurmossa ) ajoivat niin kuivana jotta paloi , raamit veivit .

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??


      • Muistan Oikeen Hyvin
        patavahti kirjoitti:

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??

        Tuossa hyvät kysymykset . Tiedän vaan , " hälytystorveen oli työnnetty riepua " ( muistaakseni pumppu oli oikukas )
        Aallon Veikko oli Konepäälikkönä . III mesuna oli Kylmänen Oulusta ( ottamassa kirjoja ulos )
        Se oli rankka juttu , kun Jurmo hinattiin telakalle takaisin .


      • gfbf
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana

        Sylinterioljy pitää koneen puhtaana, eli kuljettaa noen ja karstan pois. Koneen likaa esimerkiksi kulunut vuori, mutta ei voiteluaine.


      • Lämminmies
        Muistan Oikeen Hyvin kirjoitti:

        Tuossa hyvät kysymykset . Tiedän vaan , " hälytystorveen oli työnnetty riepua " ( muistaakseni pumppu oli oikukas )
        Aallon Veikko oli Konepäälikkönä . III mesuna oli Kylmänen Oulusta ( ottamassa kirjoja ulos )
        Se oli rankka juttu , kun Jurmo hinattiin telakalle takaisin .

        Pitää paikkansa ,Veka oli päälillönä ja kylmänen iii masuna Oulusta. Tulin I mesuksi 29.07.62 indikoin koneen ja sanoin vekalle pitäis säätää . Hän kielsi.Oli niin hermona viellä tuosta laakerijutusta..Sitten myöhemmin sain säädettyä ja Jurmo rupesi todella kulkemaan. Nunnalahti ei saanut kiinni välimerenmatkalla. ( kylläkin lastissa Nunnalahti kulki paremmin )


      • Lämminmies
        patavahti kirjoitti:

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??

        OOt Oikeassa Jurmossa oli erillinen öljypumppu , joka pysätyi , hylytys kyllä toimi , vaan torvi oli tukittu niinettei hälytystä kuultu.( Hälytys oli kovin äänekäs ja oli pahassa paikassa siitä tämä kaikki johtui )Siellä oli todella pelokasta sakkia ( Kylmänenkään ei oikeen uskaltanut laskea minua ylös , sanoi ole viellä )


    • Jurmo 2010

      minkälaista on nykyisessä Jurmossa meno.

    • twangpappa

      Matti Hämäläinen tässä on vielä hengissä. Jep. Kyllä vaan .Maksoin ulos -66.

    • Kaitsupoikanen

      Jurmossa muistaakseni 59 - 60 messikallena. Olihan v-mäinen kokki, iso ja pahasuinen, kiusasi kaikin tavoin nuorta poikaa, en ole unohtanut vieläkään....
      Muu porukka ihan O.K.

    • Anonyymi

      Olin messikallena v.1964

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      141
      1193
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1081
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      966
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe