viritysturbot

ile D4D

Olen katsellut kiinteäsiipisen turbon, ilmeisesti garret gt17, tilalle jotain parempaa. Homma on tosin suunnitteluvaiheessa, koska originaalissa ei ole mitään vikaa.

Helpoin varmaan olisi ottaa Garret gt17v, joka tuli kaksilitraisiin Toyotan koneisiin -04. Näistä VNT-ahtimista on kuullut riittävästi juuttuvasiipis-juttuja, joten??? Lieko nykyiset mallit tekniikaltaan luotettavampia?

Mitä muita realistisia vaihtoehtoja on?
-kuulalaakeriturbo?
Mihin perustuu mainoksissa esitettävä seikka, että tehot kasvavat ja ahtopaine alenee vaihdettaessa kuulalaakeriturboon.
-nykyisen turbon avarrus?
-pykälää suurempi ahdin?

Toivotut ominaisuudet olisivat parempi teho koko kierroslukualueella ja suurempi vääntömomentti kierrosaluella 1600-2400 ja nykyistä pienempi turboviive. Välijäähdytystä ja syöttöä en tässä vaiheessa suunnittele parannettavan.

9

2159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehiin

      tämä "puuturbo kuru" varmaankin tietää näistä turbo hommeleista enempi ja joku "turbo ukkokin" tietää...on ainakin ennen tiennyt ja antanut tosi hyviä vinkkejä..kysäses häneltä tai lue muutamia viestiketjuja alempaa...

    • turpoukko

      Viritysturboista kun puhutaan,niin puuturbo lienee paras.Etuna mm:keveys,kestävyys sekä lämmänkesto.
      Moni valuturbon omistaja on vaihtanut puuturboon ja sanoneet etteivät koskaan enää palaa perinteisiin turboihin.

    • ile D4D

      Ilmoitin asiattomasta viestistä maanantaina koskien tätä viestiketjua. Pyysin poistamaan luokattomattomat vastaukset aloitukseeni.

      Koska näin ei ole tapahtunut, pyydän tätä aloitustani poistoon, koska se yllyttää asiattomaan keskusteluun.

      Jos sheriffi on olemassa niin hän voi siirtyä huuhaa-palstalle. Ihan hauskojahan nämä puuturbo-jutut ovat ja piristeenä joku repliikki ok., mutta rajansa kaikella.

      • turboukko

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.


      • Snake oil
        turboukko kirjoitti:

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.

        Puuturbosta ei ole mitään hyötyä, ellei sitä voidella käärmeöljyllä.


    • Arnold Swarznegger

      kyllä Bilteman turbo on aina Bilteman turbo!

    • harkinnut / tehnyt

      muut normaalit turboauton virityskeinot eli vapaavirtausilmanotto avarampi putkisto uudelleen ohjelmointi / lastutus? Näistä kannattaa lähteä ensin liikkeelle ja sitten vasta vaihtaa isompaa turboa.

      Isompi turbo = isompi teho = isompi turboviive

      • ile D4D

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.


      • asentaja.
        ile D4D kirjoitti:

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.

        Mitenkäs toi ECU liittyy välijäähdyttimeen mitenkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4155
    2. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      37
      853
    5. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      844
    6. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      840
    7. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    9. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    10. 35
      764
    Aihe