viritysturbot

ile D4D

Olen katsellut kiinteäsiipisen turbon, ilmeisesti garret gt17, tilalle jotain parempaa. Homma on tosin suunnitteluvaiheessa, koska originaalissa ei ole mitään vikaa.

Helpoin varmaan olisi ottaa Garret gt17v, joka tuli kaksilitraisiin Toyotan koneisiin -04. Näistä VNT-ahtimista on kuullut riittävästi juuttuvasiipis-juttuja, joten??? Lieko nykyiset mallit tekniikaltaan luotettavampia?

Mitä muita realistisia vaihtoehtoja on?
-kuulalaakeriturbo?
Mihin perustuu mainoksissa esitettävä seikka, että tehot kasvavat ja ahtopaine alenee vaihdettaessa kuulalaakeriturboon.
-nykyisen turbon avarrus?
-pykälää suurempi ahdin?

Toivotut ominaisuudet olisivat parempi teho koko kierroslukualueella ja suurempi vääntömomentti kierrosaluella 1600-2400 ja nykyistä pienempi turboviive. Välijäähdytystä ja syöttöä en tässä vaiheessa suunnittele parannettavan.

9

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehiin

      tämä "puuturbo kuru" varmaankin tietää näistä turbo hommeleista enempi ja joku "turbo ukkokin" tietää...on ainakin ennen tiennyt ja antanut tosi hyviä vinkkejä..kysäses häneltä tai lue muutamia viestiketjuja alempaa...

    • turpoukko

      Viritysturboista kun puhutaan,niin puuturbo lienee paras.Etuna mm:keveys,kestävyys sekä lämmänkesto.
      Moni valuturbon omistaja on vaihtanut puuturboon ja sanoneet etteivät koskaan enää palaa perinteisiin turboihin.

    • ile D4D

      Ilmoitin asiattomasta viestistä maanantaina koskien tätä viestiketjua. Pyysin poistamaan luokattomattomat vastaukset aloitukseeni.

      Koska näin ei ole tapahtunut, pyydän tätä aloitustani poistoon, koska se yllyttää asiattomaan keskusteluun.

      Jos sheriffi on olemassa niin hän voi siirtyä huuhaa-palstalle. Ihan hauskojahan nämä puuturbo-jutut ovat ja piristeenä joku repliikki ok., mutta rajansa kaikella.

      • turboukko

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.


      • Snake oil
        turboukko kirjoitti:

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.

        Puuturbosta ei ole mitään hyötyä, ellei sitä voidella käärmeöljyllä.


    • Arnold Swarznegger

      kyllä Bilteman turbo on aina Bilteman turbo!

    • harkinnut / tehnyt

      muut normaalit turboauton virityskeinot eli vapaavirtausilmanotto avarampi putkisto uudelleen ohjelmointi / lastutus? Näistä kannattaa lähteä ensin liikkeelle ja sitten vasta vaihtaa isompaa turboa.

      Isompi turbo = isompi teho = isompi turboviive

      • ile D4D

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.


      • asentaja.
        ile D4D kirjoitti:

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.

        Mitenkäs toi ECU liittyy välijäähdyttimeen mitenkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe