viritysturbot

ile D4D

Olen katsellut kiinteäsiipisen turbon, ilmeisesti garret gt17, tilalle jotain parempaa. Homma on tosin suunnitteluvaiheessa, koska originaalissa ei ole mitään vikaa.

Helpoin varmaan olisi ottaa Garret gt17v, joka tuli kaksilitraisiin Toyotan koneisiin -04. Näistä VNT-ahtimista on kuullut riittävästi juuttuvasiipis-juttuja, joten??? Lieko nykyiset mallit tekniikaltaan luotettavampia?

Mitä muita realistisia vaihtoehtoja on?
-kuulalaakeriturbo?
Mihin perustuu mainoksissa esitettävä seikka, että tehot kasvavat ja ahtopaine alenee vaihdettaessa kuulalaakeriturboon.
-nykyisen turbon avarrus?
-pykälää suurempi ahdin?

Toivotut ominaisuudet olisivat parempi teho koko kierroslukualueella ja suurempi vääntömomentti kierrosaluella 1600-2400 ja nykyistä pienempi turboviive. Välijäähdytystä ja syöttöä en tässä vaiheessa suunnittele parannettavan.

9

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehiin

      tämä "puuturbo kuru" varmaankin tietää näistä turbo hommeleista enempi ja joku "turbo ukkokin" tietää...on ainakin ennen tiennyt ja antanut tosi hyviä vinkkejä..kysäses häneltä tai lue muutamia viestiketjuja alempaa...

    • turpoukko

      Viritysturboista kun puhutaan,niin puuturbo lienee paras.Etuna mm:keveys,kestävyys sekä lämmänkesto.
      Moni valuturbon omistaja on vaihtanut puuturboon ja sanoneet etteivät koskaan enää palaa perinteisiin turboihin.

    • ile D4D

      Ilmoitin asiattomasta viestistä maanantaina koskien tätä viestiketjua. Pyysin poistamaan luokattomattomat vastaukset aloitukseeni.

      Koska näin ei ole tapahtunut, pyydän tätä aloitustani poistoon, koska se yllyttää asiattomaan keskusteluun.

      Jos sheriffi on olemassa niin hän voi siirtyä huuhaa-palstalle. Ihan hauskojahan nämä puuturbo-jutut ovat ja piristeenä joku repliikki ok., mutta rajansa kaikella.

      • turboukko

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.


      • Snake oil
        turboukko kirjoitti:

        Minäkin pistin sheriffille palautetta tästä palstasta.Jotku perinteisten turbojen omistajat eivät sulata millään uutta&mahtavaa puuturboa ja sen ylivoimaa.

        Puuturbosta ei ole mitään hyötyä, ellei sitä voidella käärmeöljyllä.


    • Arnold Swarznegger

      kyllä Bilteman turbo on aina Bilteman turbo!

    • harkinnut / tehnyt

      muut normaalit turboauton virityskeinot eli vapaavirtausilmanotto avarampi putkisto uudelleen ohjelmointi / lastutus? Näistä kannattaa lähteä ensin liikkeelle ja sitten vasta vaihtaa isompaa turboa.

      Isompi turbo = isompi teho = isompi turboviive

      • ile D4D

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.


      • asentaja.
        ile D4D kirjoitti:

        -vapaavirtaussuodatin on poissuljettu, koska parempi virtaus saadaan suodatuksen kustannuksella.

        -pykälää avarampi putkisto varmaan siinä vaiheessa, kun putkiston joutuu muuten uusimaan (ei vielä tarvetta 7 vuoden jälkeen).

        -Toyotan ECU:a ei voi ohjelmoida. Tähän kaatuu myös turbohanke.

        -tehobokseja, jotka muuttavat ruiskutuksen ajoitusta on saatavissa, mutta ne ovat mielestäni kepulikonsteja ja niiden kanssa on ollut keskustelupalstojen mukaan ongelmia.

        -välijäähdytintä ei myöskään kannata parantaa, koska ECU:a ei voi ohjelmoida sitä vastaavaksi.

        Paperilla paras ratkaisu olisi VNT-turbo, isompi cooleri ja ECU:n uudelleen ohjelmointi. Ei vaan onnistu käytännössä.

        Mitenkäs toi ECU liittyy välijäähdyttimeen mitenkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      42
      3483
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      14
      2868
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2554
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      68
      2173
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      18
      2101
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      2037
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1891
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1686
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1528
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      17
      1405
    Aihe