Lyhytkarvainen collie

aloittelijaaaaaaaa

En ole vielä koiraa hankkimassa, vastaisuudenvaralle kyselen, että millainen otsikon koira on? Voiko sen kanssa harrastaa agilitya, pärjääkö siinä hyvin, onko sillä helppohoitoinen turkki, voiko sen kanssa asua kerrostalossa pienessä vuokratalossa?? Älkää järkyttykö, sillä tiedän hyvin, etten tiedä koirista melkein mitään, mutta olen keräämässä tietoa, lukemassa, hoidan tuttujen koiria, jotta sitten kun se oma karvaturri saapuu, olen valmiina:DD

6

2343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Collieperhe

"Nahkan" kanssa voi harrastaa melkein mitä vain :) Toki on koirakohtaista sitten miten hyvin pärjää missäkin. Kannattaa ottaa yhteyttä eri kasvattajiin. Meillä on kaksi nahkaa ja asumme kerrostalossa, ei mitään ongelmia :)

Turkki? Ei vaadi kyllä juuri minkäänlaista hoitoa. Kerran viikossa sutasen menemään hevosen sukaa muistuttavalla hanskalla ja that's it :) Pesen, kun alkaa näyttää siltä. Eivät ole mitään ojissa pyörivää mallia, joten n.kerran vuodessa pesen.

Ei kenenkään kuulukaan etukäteen tietää kaikkea koirista. Täällä riittää joskus näitä päänaukojia. Parhaat vastaukset saat kuitenkin varamasti kasvattajilta. Käy tutustumassa lähelläsi asuvien kasvattajien koiriin ihan rauhassa. Älä ota mistä vain, kasvattajan kanssa pitää tulla toimeen jatkossakin, etenkin jos olet aloittelija ja haluat harrastaa koirasi kanssa erilaisia asioita.

Sen verran pitää vielä fiilistellä nahkoja, että itse en ainakaan enää tässä elämässä rotua/karvamittaa vaihda. Olen täysin rakastunut näihin otuksiin ;)

• :DDDDD

kiitti vastauksesta, neuvosi olivat positiivisia, ja uskon, että olet menettänyt sydämesi tuolle rodulle, niinkuin minäkin

• PK-Collikoira

Mun koirani kasvattaja kertoi että collieiden äly sijaitsee karvoissa :D Arvaa onko pitkakarvaisten kasvattaja..

No ei vaan, sinun neuvosi ja kirjoitus kokonaisuudessaan oli aivan täysin totta.
        Kasvattajilta oikeasti kannattaa kysellä asioita. Colliet eivät ole mitään järin vaikeita koiria, eikä useimmat kasvattajat katso pahalla sitä ettei vielä tiedä koirista paljoakaan. Sen sijaan on aina hyvä tunnustaa tietämättömyytensä ja kysyä.

Collie mahtuu aika pieneenkin sisätilaan, mutta vaatii tietysti paljon ulkoilua, eli kodin koko tai asumismuoto (esmes kerrostalo) ei ole mikään ongelma. Oma collieni on lähes aina vapaana, jolloin askelmäärä tulee maksimoitua :) Olisi kiva jos saisi jostain tietää paljonko koira kulkee sillä lenkillä jolla itse kävelen 5km. Varmaankin vähintään 15-20km.

• Collieperhe
        PK-Collikoira kirjoitti:

Mun koirani kasvattaja kertoi että collieiden äly sijaitsee karvoissa :D Arvaa onko pitkakarvaisten kasvattaja..

No ei vaan, sinun neuvosi ja kirjoitus kokonaisuudessaan oli aivan täysin totta.
        Kasvattajilta oikeasti kannattaa kysellä asioita. Colliet eivät ole mitään järin vaikeita koiria, eikä useimmat kasvattajat katso pahalla sitä ettei vielä tiedä koirista paljoakaan. Sen sijaan on aina hyvä tunnustaa tietämättömyytensä ja kysyä.

Collie mahtuu aika pieneenkin sisätilaan, mutta vaatii tietysti paljon ulkoilua, eli kodin koko tai asumismuoto (esmes kerrostalo) ei ole mikään ongelma. Oma collieni on lähes aina vapaana, jolloin askelmäärä tulee maksimoitua :) Olisi kiva jos saisi jostain tietää paljonko koira kulkee sillä lenkillä jolla itse kävelen 5km. Varmaankin vähintään 15-20km.

Toi olikin uusi ;) *nauraa*

Juu, en oikein ymmärrä tätä yleistä v*ttuilua näillä palstoilla.. Kaikkien pitäisi tietää kaikesta kaikki. Kuinka voi tietää, jos ei eläessään ole koiraa omistanut? Hyvä, että aloittelijat kyselevät etukäteen. Ei sitten, kun on 8kk vanha "ongelma"koira.
        Okei, onhan tuolla noita ihan simppeleitä asioitakin keskusteluissa, mistä kyllä pitäisi etukäteen ottaa selvää.. Mutta itse ainakin mielelläni jaan kokemuksiani.

Mielestäni oikeastaan kaikki Collieiden kasvattajat ovat todella mukavia ja kertovat varmasti koiristaan paljon. Me pidämme koirieni kasvattajan kanssa yhteyttä enemmän tai vähemmän läpi vuoden.

Ja tuosta asumismuodosta vielä.. Olen moneen keskusteluun sanonut, että koti on vain rauhoittumista, syömistä ja nukkumista varten. Pesä, jossa ollaan turvassa. Tärkeintä koiran hyvinvoinnille on, että kodissa on turvallinen olo ja se, mitä kodin ulkopuolella tehdään ja kuinka paljon. Eipä ne koirat 10km lenkkiä sisällä heitä, vaikka olisi mikä maatalo :D

Tuota olen myös miettinyt, olen koittanut virittää askelmittariakin koiralle, mutta eipä onnistunut :D Kyllä nuo sahaavat ees sun taas ainakin 3x sen määrän, mitä itse kävelee. Jos ovat vapaana. Tosin meillä pojat ovat sen verran kovasti naisten perään, ettei voi juoksuttaa vapaana, kuin öisin ja koirapuistossa ;)

• Miako
        Collieperhe kirjoitti:

Toi olikin uusi ;) *nauraa*

Juu, en oikein ymmärrä tätä yleistä v*ttuilua näillä palstoilla.. Kaikkien pitäisi tietää kaikesta kaikki. Kuinka voi tietää, jos ei eläessään ole koiraa omistanut? Hyvä, että aloittelijat kyselevät etukäteen. Ei sitten, kun on 8kk vanha "ongelma"koira.
        Okei, onhan tuolla noita ihan simppeleitä asioitakin keskusteluissa, mistä kyllä pitäisi etukäteen ottaa selvää.. Mutta itse ainakin mielelläni jaan kokemuksiani.

Mielestäni oikeastaan kaikki Collieiden kasvattajat ovat todella mukavia ja kertovat varmasti koiristaan paljon. Me pidämme koirieni kasvattajan kanssa yhteyttä enemmän tai vähemmän läpi vuoden.

Ja tuosta asumismuodosta vielä.. Olen moneen keskusteluun sanonut, että koti on vain rauhoittumista, syömistä ja nukkumista varten. Pesä, jossa ollaan turvassa. Tärkeintä koiran hyvinvoinnille on, että kodissa on turvallinen olo ja se, mitä kodin ulkopuolella tehdään ja kuinka paljon. Eipä ne koirat 10km lenkkiä sisällä heitä, vaikka olisi mikä maatalo :D

Tuota olen myös miettinyt, olen koittanut virittää askelmittariakin koiralle, mutta eipä onnistunut :D Kyllä nuo sahaavat ees sun taas ainakin 3x sen määrän, mitä itse kävelee. Jos ovat vapaana. Tosin meillä pojat ovat sen verran kovasti naisten perään, ettei voi juoksuttaa vapaana, kuin öisin ja koirapuistossa ;)

asumismuodosta olen aivan samaa mieltä: kun koiralla on tilaa oikaista itsensä, siinä on tarpeeksi tilaa =) Ulkona sitten riehutaa, kävellään ja vaikka sitten haukutaan (tosin tuo ei edes hauku pahemmin). Sellaista olen kuullut, että colliet saattavat pentuna yrittää haukkua herkästi, mutta tämä tapa on koulutettavissa pois (omani ainakin yritti, mutta se saatiin nopeasti kitkettyä pois =)).

• fani...

Suosittelen ottamaan myös tulevan pennun sukujen terveydestä tarkkaa tietoa . Sairaalla koiraalla harrastus loppuu alkuunsa ja rahat menevät eläinlääkäreille. Silmät ja lonkat pitää olla vanhemmilla ok , älä kuuntele jos kasvattaja "vähättelee" sairauksia ,pieniäkin.
      Sinä itse omistajana sen sairaan koiran kanssa sitten elät ja hoidat sitä rakasta ystävääsi ...
      jolla ei siten voikkaan harrastaa .Sairauksia toki voi tulla myöhemminkin mutta lähtökohta olisi pennulla se paras mahdollinen :D
      Tämäkin asia kannattaa hyvin tsekata :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1893
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1310
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      942
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe