Kokemuksia Simpusta ???

Simppu ko

Onko omakohtaista käyttökokemusta Simppu 620 veneestä?

Onko sisäperämoottori käytännöllinen?
Moottorin melu?
Hallinta?
Onko irtotankille paikka?
Kulutus?

yms?

Harkinnassa on.

139

20069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on testattu

      venelehdessä. Kätevältä peliltä näyttäisi.

      • R K-S

        ei siinä sinänsä mitään vikaa. Miksi laitetaan "fiskariin" perämoottori? Tasaperäinen olsi käytännöllisempi.


      • siksi
        R K-S kirjoitti:

        ei siinä sinänsä mitään vikaa. Miksi laitetaan "fiskariin" perämoottori? Tasaperäinen olsi käytännöllisempi.

        Eiköhän sillä suippoperällä ajeta takaa perinteisen kalastajaveneen mallia. Nehän ovat myös suippoperäisiä ja kulkevat pienellä koneella.


      • Simppu ko
        R K-S kirjoitti:

        ei siinä sinänsä mitään vikaa. Miksi laitetaan "fiskariin" perämoottori? Tasaperäinen olsi käytännöllisempi.

        Hidasta/hiljaista ajelua?
        Olen saanut vesillä kiireestä tarpeekseni.
        Toisaalta veneessä on melko korkeat laidat ja siten luultavasti kuiva?
        Oleellista kuitenkin olisi hiljaisuus???
        Soutuveneeseen verrattuna turvallisuus, ilmeisesti voi huoleta seistä esim. verkkohommissa.
        Olisiko vähemmän verkkoihin tarttuva?


      • gamla stara
        Simppu ko kirjoitti:

        Hidasta/hiljaista ajelua?
        Olen saanut vesillä kiireestä tarpeekseni.
        Toisaalta veneessä on melko korkeat laidat ja siten luultavasti kuiva?
        Oleellista kuitenkin olisi hiljaisuus???
        Soutuveneeseen verrattuna turvallisuus, ilmeisesti voi huoleta seistä esim. verkkohommissa.
        Olisiko vähemmän verkkoihin tarttuva?

        lienee tässäkin tapauksessa se, että näin valmistaja pääsee kaikkein halvimmalla eikä tarvitse edes osata moottoria ja akselistoa asentaa. olis mielenkiintoista tutkia pakokaasujen liikkeitä tässä yhdistelmässä. ruotsalaisveistämö kokeili jo 70-luvulla tämäntapaista moottorin sijoitusta, mutta silloin ongelmaksi muodostuivat pakokaasut.


      • Simppu ko
        gamla stara kirjoitti:

        lienee tässäkin tapauksessa se, että näin valmistaja pääsee kaikkein halvimmalla eikä tarvitse edes osata moottoria ja akselistoa asentaa. olis mielenkiintoista tutkia pakokaasujen liikkeitä tässä yhdistelmässä. ruotsalaisveistämö kokeili jo 70-luvulla tämäntapaista moottorin sijoitusta, mutta silloin ongelmaksi muodostuivat pakokaasut.

        Ilmeisesti vastaava sisämoottorilla ja muilla tarvekaluilla sitten maksaakin ihan eri summan.
        Tuskin tässä on osaaminen se pointti.

        Pakokaasunongelma, tuleeko kaasut reiästä veneeseen vai poistuvatko veneen kulkiessa perästä?
        Paikalla ollessa voivat ilmeisesti haista reiästä nenään mutta näin kai se on muillakin, ilmavirtauksista riippuen?


      • Kalastuskäyttö
        R K-S kirjoitti:

        ei siinä sinänsä mitään vikaa. Miksi laitetaan "fiskariin" perämoottori? Tasaperäinen olsi käytännöllisempi.

        Kyllä tuo on ihan vaan sen takia, että ei ole kalastusvehkeet verkot ym kiinni koneessa ja voi hantteerata venettä paremmin kuin sisämoottorista. On taloudellisempi uppoumanopeukilla ja merikelposempi kuin 6,2 metrinen tasaperä.


      • Katsastusmies-1
        Kalastuskäyttö kirjoitti:

        Kyllä tuo on ihan vaan sen takia, että ei ole kalastusvehkeet verkot ym kiinni koneessa ja voi hantteerata venettä paremmin kuin sisämoottorista. On taloudellisempi uppoumanopeukilla ja merikelposempi kuin 6,2 metrinen tasaperä.

        kokemuksia.
        Jeanneu Tonic 23 oli 80-90 luvun taitteen purjevene josta oli halpisversio jossa oli perämoottori kaivossa istumalaatikossa.
        Kaivossa oli kansi päällä ja ratkaisu oli hiljainen ja kaikin puolin toimiva ajettaessa.
        Tyhjäkäynnillä paikoillaan ollessa moottori jopa tuppasi sammumaan hapeenpuutteessa. Kävi huonosti ja haisi. Kantta piti pitää auki ja ottaa savut sitlooraan jotta moottori kävisi kunnolla eikä sammuisi.
        Venesurassamme tutulla oli tuollainen ja muutaman kesän jälkeen hän tuskastuneen vaihtoi veneensä sellaiseen jossa on klassinen keskimoottori.
        Perusperiaatteeltaan ratkaisu tuntuu hyvältä ja edulliselta - mutta tuo pakokaasu tyhjäkäynnillä voi muodostua ongelmaksi, nykyaikaisista "savuttomista" 4-T prutkuista huolimatta. Tyhjäkäynnillä pakokaasut nousevat suoraan ylös ja täyttävät moottorikaivon.


    • Tinu1234

      Ostin viime syksypuolella mökkiveneeksi tällaisen Simpun ja kokemusta kertyi parin kuukauden ajalta merellä syysmyllerryksissä. Hondan 10 hp nelari vie sitä keveästi 6-6,5 solmun vauhtia kelissä kuin kelissä,on turvallisen oloinen, ei roiski vettä sisälle, eikä melu häiritse. Kokeilin samanlaista aiemmin Turussa 6 hp Suzukilla (4T) ja voi perhana mikä meteli pannusta lähti. Ehdottomasti ei kannata ostaa sillä koneella. Honda 10 on mielestäni paras valinta melun suhteen, on tosin aika hinnakas.
      Pakokaasut ei ole häirinneet yhtään edes hiljaisella uistelunopeudella, voi ehkä käynnistäessä paikallaan vähän tulla kaasuja, mutta eipä enempää kuin muillakaan perämoottoriveneillä. Ja se hallittavuus - ei taida toista näin helppoa paattia olla! Myös peruutettaessa on koko ajan ohjattavissa millintarkasti, toisin kuin akselivetoiset (on niistäkin vuosien kokemus), menee suoraan silloin kun halutaan ja pyörähtää ympäri lähes paikoillaan. Verkkojen kanssa pelaamista en ole tällä Simpulla kokeillut ja epäilen että ainakin yksin touhutessa saattaa mennä harjoitteluksi. Kohtahan se nähdään, sillä olisi tarkoitus pistää paatti vesille parin viikon päästä. Ainut juttu mihin en ole oikein ollut tyytyväinen on Hondan automaattiryyppy. Jos konetta ei ole lämmitetty ja tarvittaan heti tehoja esim tuulisesta rannasta lähtiessä, niin se saattaa sammahtaa. Lähtee kuitenkin heti käyntiin uudestaa, joten kyllä näinkin pärjää, etenkin kun muistaa lämmitta hetkisen. Kulutus pyörinee jossakin 0,2-0,3/ mpk paikkeilla marssinopeudella n. 6 solmua.

      Motto: KIIRE ON SURKEAA KATSELTAVAA !!!

      • Tinu1234

        Hondan vakio 12 L irtotankille on hyvä paikka "kannen" alla, 24 L tankki ei mahtunut sinne. Muuta kuivaa säilytysilaa löytyy luukkujen takaa aika hyvin, etenkin kun asennutin siihen yhden lisäluukun keulapiikkiin. Se kyllä kannattaa laittaa (n 100€), eikä kölirautakaan ollut kuin parisataa euroa lisää joten laitatin myös sen.

        Yksi hupaisa piirre tällä liikkuessa on: Simppu kerää sympatiat puolellensa ja kaikki papparaiset rannoilta moikkaa, samoin jos trailerin pysäyttää esim huoltsikalle, niin uteliaita tutkijoita riittää :-) Monet turinat ja tarinat on tullut vaihdettua tällä tapaa.


      • ei vielä kokemusta

        Ostin just simpun ja nyt harmittaa, kun luin viestisi
        "6 hp Suzukilla (4T) ja voi perhana mikä meteli pannusta lähti" Veneen saan Vapun jälkeen perjantaina.

        Itse ostin koneeksi 9.8 Tohatsun, Vilen mielessä (kun halvalla sain)toivottavasti ei olis niin äänekäs kuin Suzuki.
        Isonko siitä etuluukusta saa? (siis paljonko tyhjää tilaa on takana)
        Oletko ajatellut laittaa veneeseen esim:ohjauspulpettia?? Itsellä tuli mieleen se ensimmäiseksi ja siihen olis sitten hyvä rakennella jonkinlaiset ressut,ajokuomun tai satamapeitteen.


      • ei vielä kokemusta
        ei vielä kokemusta kirjoitti:

        Ostin just simpun ja nyt harmittaa, kun luin viestisi
        "6 hp Suzukilla (4T) ja voi perhana mikä meteli pannusta lähti" Veneen saan Vapun jälkeen perjantaina.

        Itse ostin koneeksi 9.8 Tohatsun, Vilen mielessä (kun halvalla sain)toivottavasti ei olis niin äänekäs kuin Suzuki.
        Isonko siitä etuluukusta saa? (siis paljonko tyhjää tilaa on takana)
        Oletko ajatellut laittaa veneeseen esim:ohjauspulpettia?? Itsellä tuli mieleen se ensimmäiseksi ja siihen olis sitten hyvä rakennella jonkinlaiset ressut,ajokuomun tai satamapeitteen.

        Tässähän Tohatsu ja ei kovin pahaääinen videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=JnyvQAWhv-w


      • Tinu1234
        ei vielä kokemusta kirjoitti:

        Tässähän Tohatsu ja ei kovin pahaääinen videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=JnyvQAWhv-w

        Ei Tohatsu varmaan hullumpi valinta ole. Itselläni on ollut yksi Tohatsu (50hp) ja olin siihen sataprosenttisen tyytyväinen. Hevosvoimat Simppua varten ovat ainakin kohdallaan kun niitä on nuo mainitut kymmenkunta pollea. Voi ajella 1/2 - 3/4-osakaasulla eikä melua silloin paljoa synny.

        Laitoin uistelua ja matka-ajoa varten Simppuun lisävarusteeksi autopilotin joten kahvassa ei tarvitse roikkua juuri ollenkaan. Matkan aikana voi puuhailla kaikenlaista muuta kivaa. Paitsi kovammassa kelissä on syytä ohjailla perinteisesti ainakin myötäaallokossa koska ei pilotti osaa ennakoida perästä tulevaa aallokkoa ollenkaan.

        Keulapiikin luukku on saman kokoinen kuin suurempi takana oleva luukku ja se kannattaa asentaa sen verran kauaksi tuhdon reunasta että ei haittaa istumista. Tein myös pienen välilaipion vanerista sinne alas ettei tavarat katoa pilssiin. Tilaa keulassa on ruhtinaallisesti kaikenlaiselle tavaralle mitä vain luukusta saa tungettua sisälle.

        Moittimani Hondan automaattiryyppy rupesi toimimaan sisäänajon jälkeen kuin unelma joten eipä sekään ole miinuksena enää. Paatti on ollut ahkerasti käytössä tänä kesänä ja olen siihen edelleen hemmetin tyytyväinen.

        Motto: Kiire on surkimusten laji.


    • Simputtaja

      Tämä kesä on ajeltu Simpulla, koneena Honda 8. Oikein tunnelmallinen laite, hyvä mieli on sekä veneilijöillä että sivustakatsojilla, kommentoijia ja kyselijöitä on rannoilla riittänyt.

      Pakokaasut eivät tule nokkaan, kone oli uutena hieman rahiseva, mutta nyt pehmeämpi käynniltään. Kun malttaa höllätä hieman kaasua, on ääni pehmeä mutta vauhtia silti reilut 5 solmua. Valomasto pitäisi syyspimeille laittaa, ettei tarvitsisi lamppu kourassa ajaa, ehkä myös pistoke hakuvalolle.

      Ensi kevääksi modataan venettä varmaankin siten, että konetta pudotetaan viitisen senttiä alemmas ja kallistetaan eteen. Samoin vakiopotkuri vaihtunee 10"x6-1/4 high thrust -potkuriksi, nykyinen 8" nousuisella ei kone jaksa pyöriä kuin rapiat 4500 rpm.

      Ehkä pitäisi myös jonkinlainen tikas asentaa, nyt tuskin pääsisi kiipeämään veneeseen jos luiskahtaisi yksin ajaessa veteen.

      Yksi ajatuksen poikanen on ollut vyöttää vene lepuuttajilla reunan alta, mutta väliaikaisratkaisuna on neljä trailerilenkkiä sisäreunassa lepuuttajia varten. Osapuilleen hankainten takana ja takatuhdon etupuolella.

    • kippari

      Kippari-lehti on testannut Simpun uusimmassa numerossaan, kuuden sivun juttu, pikaisesti lukemalla positiivis-sympaattinen vaikutelma. Kulutus luokkaa 0,14 l/mpk...

      • Simputtaja

        Yksi kesä on takana Simpun haltijana, 4t-Yamaha 9.8 sisällä. Pakokaasuista voi olla hiukan riesaa peruuttaessa tai sopivan hiljaisella takatuulella. En pitänyt sitä haittana. Seikka tulee mieleen vain, kun asia on tässä yllä ollut esillä. Koneen sijoituksen haittana on vesikasvien poiston hankaluus sisäkautta, jos niitä saa potkuriin. Ulkopuolelta puhdistus on silti helppoa matalasta rannasta käsin tyynellä ilmalla, jollei vesi ole jääkylmää. Nokian saapas ei ihan riitä noin 40 cm syväykseen. Kalastussaappaita on siten tullut käytetyksi tuossa hommassa. Kaupan irtoportaisiin piti tehdä omaa sovitusta veneen kyljen muotoihin, jotta nousu rantavedestä veneeseen sujui. Laiturin pielestä nääs katosi helteiden aikana vesi pois. Pilssin voi tyhjentää vain ylös nostetusta veneestä, mutta syksyllä sieltä ei löytynyt kuitenkaan tippaakaan vettä.
        Sisävesillä ei ollut kertaakaan sellaista myräkkää, että merikelpoisuudesta olisi ollut mitään epäilystä. Airovoimalla ei silti vastatuuleen juuri mennä.


      • V neilijä
        Simputtaja kirjoitti:

        Yksi kesä on takana Simpun haltijana, 4t-Yamaha 9.8 sisällä. Pakokaasuista voi olla hiukan riesaa peruuttaessa tai sopivan hiljaisella takatuulella. En pitänyt sitä haittana. Seikka tulee mieleen vain, kun asia on tässä yllä ollut esillä. Koneen sijoituksen haittana on vesikasvien poiston hankaluus sisäkautta, jos niitä saa potkuriin. Ulkopuolelta puhdistus on silti helppoa matalasta rannasta käsin tyynellä ilmalla, jollei vesi ole jääkylmää. Nokian saapas ei ihan riitä noin 40 cm syväykseen. Kalastussaappaita on siten tullut käytetyksi tuossa hommassa. Kaupan irtoportaisiin piti tehdä omaa sovitusta veneen kyljen muotoihin, jotta nousu rantavedestä veneeseen sujui. Laiturin pielestä nääs katosi helteiden aikana vesi pois. Pilssin voi tyhjentää vain ylös nostetusta veneestä, mutta syksyllä sieltä ei löytynyt kuitenkaan tippaakaan vettä.
        Sisävesillä ei ollut kertaakaan sellaista myräkkää, että merikelpoisuudesta olisi ollut mitään epäilystä. Airovoimalla ei silti vastatuuleen juuri mennä.

        Simpun kaltainen vene kiinnostaa kovasti, mutta ajattelin odottaa niin kauan kuin markkinoille tulee vastaava tasaperäinen.

        En näe tuosta perämoottorin kaivoon asentamisesta mitään etua, mutta monenlaista haittaa se aiheuttaa. - Järjenvastainen rakenne kaiken kaikkiaan.

        Polttoaineen hinnan nousun myötä vastaavia tasaperämalleja varmasti tulee markkinoille. Odotetaan vaikka venemessuja...


      • toisenlainen
        V neilijä kirjoitti:

        Simpun kaltainen vene kiinnostaa kovasti, mutta ajattelin odottaa niin kauan kuin markkinoille tulee vastaava tasaperäinen.

        En näe tuosta perämoottorin kaivoon asentamisesta mitään etua, mutta monenlaista haittaa se aiheuttaa. - Järjenvastainen rakenne kaiken kaikkiaan.

        Polttoaineen hinnan nousun myötä vastaavia tasaperämalleja varmasti tulee markkinoille. Odotetaan vaikka venemessuja...

        Himangan muovityö tekee vastaavanlaista. Pituus 6,7 m ja olikohan leveys 2.1 m.

        Ajokokemusta ei ole. Perinneveneen tyyppiä on mukailtu tässä tuotteessa.

        Onko kellään kokemusta ed. veneestä.


      • 24 h
        toisenlainen kirjoitti:

        Himangan muovityö tekee vastaavanlaista. Pituus 6,7 m ja olikohan leveys 2.1 m.

        Ajokokemusta ei ole. Perinneveneen tyyppiä on mukailtu tässä tuotteessa.

        Onko kellään kokemusta ed. veneestä.

        Tuossa Himangan muovityön veneessä on sama perusvika kuin Simpussa. Perämoottori on kaivossa.

        Jos vene tehdään perämoottorille, niin miksei siihen voi rakentaa oikeaa peräpeiliä?


      • 31
        24 h kirjoitti:

        Tuossa Himangan muovityön veneessä on sama perusvika kuin Simpussa. Perämoottori on kaivossa.

        Jos vene tehdään perämoottorille, niin miksei siihen voi rakentaa oikeaa peräpeiliä?

        Simpun kaivo on melun kannalta ongelmallinen, takapeili on uskomaton kaiutin moottorin melulle. Samoin hukataan kaikki perämoottorin käytettävyyden edut.
        Jos kalastuksessa tarvitaan suojaa moottorin ympärille, on kevyt rosteriputkikehikko paljon parempi. Kehikon saa mitoitettua siten, että ei häiritse moottorin käsittelyä.
        Yhtä kaikki, ihan valmiiksi mietityt ratkaisut yleensä haukkaavat paskaa.


      • previsimo
        31 kirjoitti:

        Simpun kaivo on melun kannalta ongelmallinen, takapeili on uskomaton kaiutin moottorin melulle. Samoin hukataan kaikki perämoottorin käytettävyyden edut.
        Jos kalastuksessa tarvitaan suojaa moottorin ympärille, on kevyt rosteriputkikehikko paljon parempi. Kehikon saa mitoitettua siten, että ei häiritse moottorin käsittelyä.
        Yhtä kaikki, ihan valmiiksi mietityt ratkaisut yleensä haukkaavat paskaa.

        millaisilla kuormalla ja kuinka kovissa tuulissa olette simpulla ajaneet. Viesteistä päätellen teillä molemmilla 10 hv moottori.

        Riittääkö hevoset työntää venettä nykyisellä koneella vai pitääkö olla isompi esim. max suositus 15hv. ??


      • olavivaan
        previsimo kirjoitti:

        millaisilla kuormalla ja kuinka kovissa tuulissa olette simpulla ajaneet. Viesteistä päätellen teillä molemmilla 10 hv moottori.

        Riittääkö hevoset työntää venettä nykyisellä koneella vai pitääkö olla isompi esim. max suositus 15hv. ??

        Minulla on ollut pari vuotta simppu, 10 hv riittää mainiosti, tuollaisella puolikaasulla kulkee sen 6 solmua, max 7 olen mitannut, kerran kun oli sellainen värkki mukana. Eli runko tulee vastaan, ei koneen teho ole rajoitteena.

        Nopeuden pystyy pitämään monessa kelissä, merellä vasten aallokkoa kulkee hyvin. Simpun fiskarimuoto tekee veneestä juuri sekä kauniin että merellä toimivan. Myös käsiteltävyys on hyvä. Minusta siis moottorikaivo on erittäin hieno ja toimiva ratkaisu.

        Minä en ole havainnut merkittäviä meluongelmia, saatikka pakokaasun tuloa ylös ja potkuriin jääneet vesikasvitkin olen tähän asti saanut pois moottoria nostamatta kaivon reunoilta. Ja nosto onnistuu kohtuu helposti kun vene on vakaa, jos siis sellainen tarve tulee.

        Minä en ole käyttänyt myrkkymaaleja, olen nostanut aika ajoin trailerille, kuivattanut ja kevyesti pessyt, samalla sen 'vetolaitteen' olen saanut puhdistettua.

        Lähes ainut miinus on vedenpoisto, pari senttiäkin jos olisi pohja ylempänä niin paranis ja loputkin vedet lähtisi. Mutta pärjää kyllä.


      • juikassa
        olavivaan kirjoitti:

        Minulla on ollut pari vuotta simppu, 10 hv riittää mainiosti, tuollaisella puolikaasulla kulkee sen 6 solmua, max 7 olen mitannut, kerran kun oli sellainen värkki mukana. Eli runko tulee vastaan, ei koneen teho ole rajoitteena.

        Nopeuden pystyy pitämään monessa kelissä, merellä vasten aallokkoa kulkee hyvin. Simpun fiskarimuoto tekee veneestä juuri sekä kauniin että merellä toimivan. Myös käsiteltävyys on hyvä. Minusta siis moottorikaivo on erittäin hieno ja toimiva ratkaisu.

        Minä en ole havainnut merkittäviä meluongelmia, saatikka pakokaasun tuloa ylös ja potkuriin jääneet vesikasvitkin olen tähän asti saanut pois moottoria nostamatta kaivon reunoilta. Ja nosto onnistuu kohtuu helposti kun vene on vakaa, jos siis sellainen tarve tulee.

        Minä en ole käyttänyt myrkkymaaleja, olen nostanut aika ajoin trailerille, kuivattanut ja kevyesti pessyt, samalla sen 'vetolaitteen' olen saanut puhdistettua.

        Lähes ainut miinus on vedenpoisto, pari senttiäkin jos olisi pohja ylempänä niin paranis ja loputkin vedet lähtisi. Mutta pärjää kyllä.

        Onko sulla olavivaan kokemusta Simpulla ajosta suuren kuorma kanssa. Jos lastataan n. 500-600kg tavaraa ja porukkaa niin kuinka käyt 10 hv riittävyyden ?

        Jääkö ns. reserviä ?


      • Soukka+
        olavivaan kirjoitti:

        Minulla on ollut pari vuotta simppu, 10 hv riittää mainiosti, tuollaisella puolikaasulla kulkee sen 6 solmua, max 7 olen mitannut, kerran kun oli sellainen värkki mukana. Eli runko tulee vastaan, ei koneen teho ole rajoitteena.

        Nopeuden pystyy pitämään monessa kelissä, merellä vasten aallokkoa kulkee hyvin. Simpun fiskarimuoto tekee veneestä juuri sekä kauniin että merellä toimivan. Myös käsiteltävyys on hyvä. Minusta siis moottorikaivo on erittäin hieno ja toimiva ratkaisu.

        Minä en ole havainnut merkittäviä meluongelmia, saatikka pakokaasun tuloa ylös ja potkuriin jääneet vesikasvitkin olen tähän asti saanut pois moottoria nostamatta kaivon reunoilta. Ja nosto onnistuu kohtuu helposti kun vene on vakaa, jos siis sellainen tarve tulee.

        Minä en ole käyttänyt myrkkymaaleja, olen nostanut aika ajoin trailerille, kuivattanut ja kevyesti pessyt, samalla sen 'vetolaitteen' olen saanut puhdistettua.

        Lähes ainut miinus on vedenpoisto, pari senttiäkin jos olisi pohja ylempänä niin paranis ja loputkin vedet lähtisi. Mutta pärjää kyllä.

        Saapa nähdä, niin venemessuilla esitellään tasaperäinen Simppu.

        Serkulla on Simppu 6 hv moottorilla ja ainakin neljän hengen kuormalla kulkee moitteettomasti vastatuuleen. Ei uppoumaveneessä tarvita isoa moottoria kun ei se kuitenkaan kulje runkonopeuttaan kovempaa. Tämä näyttää nykyään unohtuvan monelta.

        Pienemmällä moottorilla tyhjentyykin paremmin.


      • suippoperä
        Soukka+ kirjoitti:

        Saapa nähdä, niin venemessuilla esitellään tasaperäinen Simppu.

        Serkulla on Simppu 6 hv moottorilla ja ainakin neljän hengen kuormalla kulkee moitteettomasti vastatuuleen. Ei uppoumaveneessä tarvita isoa moottoria kun ei se kuitenkaan kulje runkonopeuttaan kovempaa. Tämä näyttää nykyään unohtuvan monelta.

        Pienemmällä moottorilla tyhjentyykin paremmin.

        Simppu on ja pysyy suippoperäisenä, mikä mielestäni on parempi merellä kuin tasaperäinen. Mielestäni ei puhuta enää samasta veneestä, mikäli Simppu muutetaan tasaperäiseksi.


      • olaviunohti
        juikassa kirjoitti:

        Onko sulla olavivaan kokemusta Simpulla ajosta suuren kuorma kanssa. Jos lastataan n. 500-600kg tavaraa ja porukkaa niin kuinka käyt 10 hv riittävyyden ?

        Jääkö ns. reserviä ?

        niin unohdin tuohon kuormaan vastata. Olen viiden hengen kuormalla ja jonkun verran retkitavaraa kyydissä kulkenut ja ainakin siinä on ollut hyvin reserviä. Keli oli sellainen, että aalto oli enemmän sellaista vanhaa aaltoa, ei terävää alkavaa aaltoa. Vaahtopäitä nyt kuitenkin, siis 7 m/s paikkeilla. Kantaa varmaan simppu tuon kuvaamasi määrän mutta ei nyt varmaan ole ihan tuolle kuormamäärälle suunniteltu....


      • V neilijä
        suippoperä kirjoitti:

        Simppu on ja pysyy suippoperäisenä, mikä mielestäni on parempi merellä kuin tasaperäinen. Mielestäni ei puhuta enää samasta veneestä, mikäli Simppu muutetaan tasaperäiseksi.

        Toivottavasti tulee joltain muulta valmistajalta sitten.

        Suippoperäisyys ja perämoottori on Simpussa naitettu väkisin yhteen. En näe Simpun rakenteeseen mitään muuta syytä kuin sen, että sillä saadaan veneen pituutta jatkettua keinotekoisesti hitusen yli kuusimetriseksi. - Ja kuten "kaikki" tietävät, niin yli kuusimetrisen veneen ei tarvitse kellua vedellä täyttyneenä saadakseen ce-hyväksynnän.

        Lisäksi perämoottori veneen sisäpuolella verottaa tiloja melko paljon. 5,5 metrin tasaperäiseen saisi helposti saman verran tilaa kuin Simpussa nyt on, eikä silloin venettä tarvitsisi edes rekisteröidäkään.

        - Tiedän rekisteröinti on halpa ja helppo toimitus, vaan eipä tarvitsisi sitten odotella tulevaisuudessakaan veneilyverolappuja...


      • kenties nou
        V neilijä kirjoitti:

        Toivottavasti tulee joltain muulta valmistajalta sitten.

        Suippoperäisyys ja perämoottori on Simpussa naitettu väkisin yhteen. En näe Simpun rakenteeseen mitään muuta syytä kuin sen, että sillä saadaan veneen pituutta jatkettua keinotekoisesti hitusen yli kuusimetriseksi. - Ja kuten "kaikki" tietävät, niin yli kuusimetrisen veneen ei tarvitse kellua vedellä täyttyneenä saadakseen ce-hyväksynnän.

        Lisäksi perämoottori veneen sisäpuolella verottaa tiloja melko paljon. 5,5 metrin tasaperäiseen saisi helposti saman verran tilaa kuin Simpussa nyt on, eikä silloin venettä tarvitsisi edes rekisteröidäkään.

        - Tiedän rekisteröinti on halpa ja helppo toimitus, vaan eipä tarvitsisi sitten odotella tulevaisuudessakaan veneilyverolappuja...

        Nykyinen Simppu ei vie käytännössä sen enempää veneen tiloja kuin normaali ns. pulpettivene. Onhan ns. normaalissa veneessä myös moottorille oma tilansa, mikä vie sen 0.5. m. Näin ollen Simpun moottorikaivon vaatima tila ei ollenkaan ylimitoitettu.

        Ja tilaa rahdille on riittävästi.


      • juikassakohan
        olaviunohti kirjoitti:

        niin unohdin tuohon kuormaan vastata. Olen viiden hengen kuormalla ja jonkun verran retkitavaraa kyydissä kulkenut ja ainakin siinä on ollut hyvin reserviä. Keli oli sellainen, että aalto oli enemmän sellaista vanhaa aaltoa, ei terävää alkavaa aaltoa. Vaahtopäitä nyt kuitenkin, siis 7 m/s paikkeilla. Kantaa varmaan simppu tuon kuvaamasi määrän mutta ei nyt varmaan ole ihan tuolle kuormamäärälle suunniteltu....

        Niin olaviunohti. Kiitos arvokkaasta vastauksesta. Mutta kyllä nykyinen Simppu kantaa valmistajan mukaan 800 kg. Kantavuus riittää. Millaisella kaasulla ajelit 5 henkeä tavarat ja kuinka paljon sie arvioisit olleen kyydissä painoa ?

        Onko ollut hetkiä, jolloin 10 hv ei olisi riittänyt ? Ja miksi ?

        Lämmin kiitos etukäteen :)


      • hkglkhg
        kenties nou kirjoitti:

        Nykyinen Simppu ei vie käytännössä sen enempää veneen tiloja kuin normaali ns. pulpettivene. Onhan ns. normaalissa veneessä myös moottorille oma tilansa, mikä vie sen 0.5. m. Näin ollen Simpun moottorikaivon vaatima tila ei ollenkaan ylimitoitettu.

        Ja tilaa rahdille on riittävästi.

        Ei alle 10 hp moottori isoa moottorikaivoa vaadi missään veneessä. Toki jos moottori on keskellä venettä, niin sen takapuolelle jää käyttökelvotonta tilaa.


      • olaviunohti
        juikassakohan kirjoitti:

        Niin olaviunohti. Kiitos arvokkaasta vastauksesta. Mutta kyllä nykyinen Simppu kantaa valmistajan mukaan 800 kg. Kantavuus riittää. Millaisella kaasulla ajelit 5 henkeä tavarat ja kuinka paljon sie arvioisit olleen kyydissä painoa ?

        Onko ollut hetkiä, jolloin 10 hv ei olisi riittänyt ? Ja miksi ?

        Lämmin kiitos etukäteen :)

        Todellakin juikassakohan, piti oikein käydä tarkistamassa veneen paperit. Minulla on 2009 mallinen ja valmistaja kertoi tosiaan viime syksynä, että muuttavat kategoriaa D:stä C:hen ja samalla veneeseen tulee pieniä muutoksia kantavuuteen mm. 8 henkeä. Jakavat siis veneen ilmatilan osiin, jotta kelluu myös 'reikä pohjassa'. Tuosta varmaan siis ero tulee.

        Minulla ei ole 10 hv kesken loppunut, eikä ole ollut edes siten lähellä, että olisi tullut ajossa edes mieleen. Tuosta mitä kerroin niin ajoin varmaan arviolta ~70% kaasulla, varaa siis oli mutta varmasti yli 'puolikaasua'. Kun olin simppuani ostamassa niin koeajoin myös 15 hv versiota, mutta en nähnyt tarvetta tuohon. Jotain kokemuksia olen kuullut, että 6hv voi olla kuormalla ja vastatuuleen alarajalla. En ole itse koittanut joten kuulopuheita.

        Mutta arvelisin, että kun todellakin nuo uudet tekniset tiedot antavat mahdollisuuden 800 kg kuormaan niin voi olla pahassa kelissä 10hv rajalla., jos sen 6 solmua haluaa pitää. Tuossa kun ollaan runkonopeuden ylärajalla. jos tyytyy 5-5.5 solmuun niin arvelisin siihen rriittävän. tämä nyt tällaista perstuntuma-arviota, ei mitään matematiikkaa. Tulee kyllä kysymys, että ihmisistä ei tuota massaa varmaan mukavasti saa aikaan. Ei se niin iso ole vaikka tilava onkin :-) . Mutta tietysti jos tavaraa kuljettaa 'työkseen' niin äkkiähän tuo 800 kg täyttyy.

        Simppu muuten kelluu siten, että kun painoa ja vettä tulee riittävästi = penkkien tasolle, niin vene kallistuu sen verran, että vesi valuu pois. Täyteen sitä ei ole helppo saada. tietysti jos kelit menee sellaiseksi, että aalto kaatuu päälle...

        Simpun rakenteen ideana on saada helposti merikelpoinen fiskari, jossa ei ole keskimoottorin tuomaa lisähintaa. Lisäksi saadaan fiskariin verrattuna ruhtinaallinen vapaa tila, ja niille jotka pitävät perämoottorin helppoudesta suhtessa keskimoottoriin. tämä on puhtaasti makuasia, veneen kulkuun (lukuunottamatta ketteryyttä) asialla ei ole juuri mitään vaikutusta eikä ajotapaan. Toiset pitää kiinni pinnasta toiset perämottorin kahvasta. tottumattomalle jäykistelijälle tulee olkapää kipeäksi, koettu on sekin alkuaikoina.


      • juikassakohana
        olaviunohti kirjoitti:

        Todellakin juikassakohan, piti oikein käydä tarkistamassa veneen paperit. Minulla on 2009 mallinen ja valmistaja kertoi tosiaan viime syksynä, että muuttavat kategoriaa D:stä C:hen ja samalla veneeseen tulee pieniä muutoksia kantavuuteen mm. 8 henkeä. Jakavat siis veneen ilmatilan osiin, jotta kelluu myös 'reikä pohjassa'. Tuosta varmaan siis ero tulee.

        Minulla ei ole 10 hv kesken loppunut, eikä ole ollut edes siten lähellä, että olisi tullut ajossa edes mieleen. Tuosta mitä kerroin niin ajoin varmaan arviolta ~70% kaasulla, varaa siis oli mutta varmasti yli 'puolikaasua'. Kun olin simppuani ostamassa niin koeajoin myös 15 hv versiota, mutta en nähnyt tarvetta tuohon. Jotain kokemuksia olen kuullut, että 6hv voi olla kuormalla ja vastatuuleen alarajalla. En ole itse koittanut joten kuulopuheita.

        Mutta arvelisin, että kun todellakin nuo uudet tekniset tiedot antavat mahdollisuuden 800 kg kuormaan niin voi olla pahassa kelissä 10hv rajalla., jos sen 6 solmua haluaa pitää. Tuossa kun ollaan runkonopeuden ylärajalla. jos tyytyy 5-5.5 solmuun niin arvelisin siihen rriittävän. tämä nyt tällaista perstuntuma-arviota, ei mitään matematiikkaa. Tulee kyllä kysymys, että ihmisistä ei tuota massaa varmaan mukavasti saa aikaan. Ei se niin iso ole vaikka tilava onkin :-) . Mutta tietysti jos tavaraa kuljettaa 'työkseen' niin äkkiähän tuo 800 kg täyttyy.

        Simppu muuten kelluu siten, että kun painoa ja vettä tulee riittävästi = penkkien tasolle, niin vene kallistuu sen verran, että vesi valuu pois. Täyteen sitä ei ole helppo saada. tietysti jos kelit menee sellaiseksi, että aalto kaatuu päälle...

        Simpun rakenteen ideana on saada helposti merikelpoinen fiskari, jossa ei ole keskimoottorin tuomaa lisähintaa. Lisäksi saadaan fiskariin verrattuna ruhtinaallinen vapaa tila, ja niille jotka pitävät perämoottorin helppoudesta suhtessa keskimoottoriin. tämä on puhtaasti makuasia, veneen kulkuun (lukuunottamatta ketteryyttä) asialla ei ole juuri mitään vaikutusta eikä ajotapaan. Toiset pitää kiinni pinnasta toiset perämottorin kahvasta. tottumattomalle jäykistelijälle tulee olkapää kipeäksi, koettu on sekin alkuaikoina.

        Kiitos olaviunohti... taas kerran. Kun sie olet Simpulla ajellut sen 6 solmua niin millainen on ollut kulutus ? Kippari-lehdessä testasivat 8 hv Hondalla 0,33 l/merimaili ja 1.9 l/tunnissa. Näin niinku vertailun vuoksi.

        Kysyisin vielä, että minkä takia päädyit 10 heppaseen 15 sijaan ?

        Kun hieman epäilit 10 hv olevan äärirajoilla 800kg lastin kanssa ns. kovassa kelissä, niin todettakoon, että kyllähän nopeus laskee automaattisesti hieman sinne juuri runkonopeuteen 5,5 ehkä hieman allekin, kun kovasti vastasesta tuulahtelee. Silloin nopeudella ei liene merkitystä matkan tekoon, vaan muut vaikuttimet lienevät tärkeemmät. Näin mie luulen. Uskoisin sellaisen 600 kg tulevan suht mukavasti matkustajista ja tavaroista. Olen samaa mieltä, että 800 kiloon tarvitaan jo melko paljon, jos ei nyt ihan betonia kuljeta:)


      • olaviunohti
        juikassakohana kirjoitti:

        Kiitos olaviunohti... taas kerran. Kun sie olet Simpulla ajellut sen 6 solmua niin millainen on ollut kulutus ? Kippari-lehdessä testasivat 8 hv Hondalla 0,33 l/merimaili ja 1.9 l/tunnissa. Näin niinku vertailun vuoksi.

        Kysyisin vielä, että minkä takia päädyit 10 heppaseen 15 sijaan ?

        Kun hieman epäilit 10 hv olevan äärirajoilla 800kg lastin kanssa ns. kovassa kelissä, niin todettakoon, että kyllähän nopeus laskee automaattisesti hieman sinne juuri runkonopeuteen 5,5 ehkä hieman allekin, kun kovasti vastasesta tuulahtelee. Silloin nopeudella ei liene merkitystä matkan tekoon, vaan muut vaikuttimet lienevät tärkeemmät. Näin mie luulen. Uskoisin sellaisen 600 kg tulevan suht mukavasti matkustajista ja tavaroista. Olen samaa mieltä, että 800 kiloon tarvitaan jo melko paljon, jos ei nyt ihan betonia kuljeta:)

        Kyllä tuo tulos on varmaan aika lähellä minun totuutta kanssa 10 hv:n kanssa, mieluummin kyllä hiukan vähemmän on kulunut kun enemmän. Kun teen hiukan pitempiä päivämatkoja 40-50 mpk niin lasken 2 l/h mukaan. Aina on todellisuudessa kulunut vähemmän. Ja nopeus on ollut sellaista karvan alle 6 solmua kun olen kartasta ja kellosta mittaillut, joskus gps:lläkin koittanut.

        Kysyit muuten aikaisemmin sitä kokonaiskuormaa kun 5 henkeä oli kyydissä. Kyllä koko kuorma kaikkineen (koneet ja kaikki mukana) sen reilusti yli 500 kiloa oli, ei kokonaismassa veneineen yli 900 kiloa. Siis sen veneen suositusten mukaan ihan ylärajat ja ylikin.

        Päävaihtoehdot etukäteen päässäni olivat honda 8 tai 10 hv. 15 hv oli suzuki (isompi honda ei mahdu, kuulemma) ja minusta se oli meluisampi. Toisaalta peilasin perinteisiin fiskareihin ja niissä riittäviin konetehoihin. Ja kolmanneksi uskoin valmistajan suositusta , 15 hv toimii jos olis se trimmilevy, minä en sellaista halunnut. Siis ihan tunteella tein valintani :-)


      • juikassakohani
        olaviunohti kirjoitti:

        Kyllä tuo tulos on varmaan aika lähellä minun totuutta kanssa 10 hv:n kanssa, mieluummin kyllä hiukan vähemmän on kulunut kun enemmän. Kun teen hiukan pitempiä päivämatkoja 40-50 mpk niin lasken 2 l/h mukaan. Aina on todellisuudessa kulunut vähemmän. Ja nopeus on ollut sellaista karvan alle 6 solmua kun olen kartasta ja kellosta mittaillut, joskus gps:lläkin koittanut.

        Kysyit muuten aikaisemmin sitä kokonaiskuormaa kun 5 henkeä oli kyydissä. Kyllä koko kuorma kaikkineen (koneet ja kaikki mukana) sen reilusti yli 500 kiloa oli, ei kokonaismassa veneineen yli 900 kiloa. Siis sen veneen suositusten mukaan ihan ylärajat ja ylikin.

        Päävaihtoehdot etukäteen päässäni olivat honda 8 tai 10 hv. 15 hv oli suzuki (isompi honda ei mahdu, kuulemma) ja minusta se oli meluisampi. Toisaalta peilasin perinteisiin fiskareihin ja niissä riittäviin konetehoihin. Ja kolmanneksi uskoin valmistajan suositusta , 15 hv toimii jos olis se trimmilevy, minä en sellaista halunnut. Siis ihan tunteella tein valintani :-)

        kysyisin olaviunohti. Kun sie olet Simpulla ajanut pitkiäkin matkoja kymmenii mpk niin tuuli lienee käynyt monestakin suunnasta. Miten vertailisit vasta-, sivu- ja myötätuuleen ajoa ? Sivumyötäseen ilmeisesti pahin ajaa ! Joutuupi ohjailemaan tiukemmin.

        Runsaammassa lastissa lienee vakaampi meno ! Jaksaa nousta aallon päälle kuormassakin sillä kympillä ?


      • Uissi
        juikassakohani kirjoitti:

        kysyisin olaviunohti. Kun sie olet Simpulla ajanut pitkiäkin matkoja kymmenii mpk niin tuuli lienee käynyt monestakin suunnasta. Miten vertailisit vasta-, sivu- ja myötätuuleen ajoa ? Sivumyötäseen ilmeisesti pahin ajaa ! Joutuupi ohjailemaan tiukemmin.

        Runsaammassa lastissa lienee vakaampi meno ! Jaksaa nousta aallon päälle kuormassakin sillä kympillä ?

        Ajattele nyt aivoillasi minkä kokoisia keskinoottoreita käytettiin vastaavankokoisissa puisissa avofiskareissa, jotka olivat vettyneinä ja raskaalla moottorilla varustettuna varmasti Simppua painavampia.

        Jos et tiedä, niin moottorit olivat 4 - 6 hv luokkaa ja kaikissa olosuhteissa kulkivat ja nousivat aaltojen päällekin.

        Kyllä kymppi on simppuun aivan varmasti riittävä moottori. - Ei se plaanaa vaikka parikymppisen siihen laittaisit.


      • olaviunohti
        juikassakohani kirjoitti:

        kysyisin olaviunohti. Kun sie olet Simpulla ajanut pitkiäkin matkoja kymmenii mpk niin tuuli lienee käynyt monestakin suunnasta. Miten vertailisit vasta-, sivu- ja myötätuuleen ajoa ? Sivumyötäseen ilmeisesti pahin ajaa ! Joutuupi ohjailemaan tiukemmin.

        Runsaammassa lastissa lienee vakaampi meno ! Jaksaa nousta aallon päälle kuormassakin sillä kympillä ?

        Sivumyötäinen on juuri keikuttavin suunta. Kyytiläiset helpottavat toki, koska voi hiukan siirtää 'lastia' puolelta toiselle kulkua tasoittamaan. Mutta ei minusta simppu mikään kova keikuttaja ole. Moottoriveneistä minulla on tosin melko vähän kokemusta, Minoria 7m (puoliliukuva) olen joenkun verra ajanut ja jotain melko tasapohjaista 8 metristä, joten en ole mikään moottoriveneiden taitaja. Olen pääasiassa purjehtija ja moottoriveneet nyt ovat kaikki sellaisia keikkuttajia :-), jos hakee vakaata ja tasaista kulkua kuoppaisella kelillä niin sitten purjehditaan.

        Aallon päälle tosiaan nousee ja voi kympillä hyvin 'surffata' perätuulilla, varaa siis on, ja on se ainakin hauskaa!

        Simpun kulusta vielä, että yksin jos menee niin tahtoo tuossa 6 solmussa keula hiukan nousta, jos ei ole tavaraa laittaa keulapainoksi. Mutta ei se nyt haitannut ole ta sitten pudottaa vauhtia sen puoli solmua. Jos kysyttäis niin minä pitäisin optimina 3 henkeä.

        Jos ajaa suoraan päin tuulta niin vene on aika kuiva, koska runko on leveä ja laidan yläreuna on kaareva ja heittää vedet pois. Sivuvastaiseen kun tuulee niin takana on ollut märkää menoa kun tuuli tietysti painaa päälle sen ylös lentävän veden.


      • olaviunohti
        Simputtaja kirjoitti:

        Yksi kesä on takana Simpun haltijana, 4t-Yamaha 9.8 sisällä. Pakokaasuista voi olla hiukan riesaa peruuttaessa tai sopivan hiljaisella takatuulella. En pitänyt sitä haittana. Seikka tulee mieleen vain, kun asia on tässä yllä ollut esillä. Koneen sijoituksen haittana on vesikasvien poiston hankaluus sisäkautta, jos niitä saa potkuriin. Ulkopuolelta puhdistus on silti helppoa matalasta rannasta käsin tyynellä ilmalla, jollei vesi ole jääkylmää. Nokian saapas ei ihan riitä noin 40 cm syväykseen. Kalastussaappaita on siten tullut käytetyksi tuossa hommassa. Kaupan irtoportaisiin piti tehdä omaa sovitusta veneen kyljen muotoihin, jotta nousu rantavedestä veneeseen sujui. Laiturin pielestä nääs katosi helteiden aikana vesi pois. Pilssin voi tyhjentää vain ylös nostetusta veneestä, mutta syksyllä sieltä ei löytynyt kuitenkaan tippaakaan vettä.
        Sisävesillä ei ollut kertaakaan sellaista myräkkää, että merikelpoisuudesta olisi ollut mitään epäilystä. Airovoimalla ei silti vastatuuleen juuri mennä.

        Minulla on Simpussa myös airot mukana. Sen verran olen koittanut, että onnistuu soutaminen. Minulle valmistaja suositteli 360 cm airoja ja ne toimivat kyllä. Veneessä nuo ovat sopusointuisen näköiset mutta onhan ne aikamoiset :-) Ajatuksissa on, että toimisivatko lyhyemmät käytännössä, olisi helpompi säilyttää. Onko kokemusta?


      • mulloun
        olaviunohti kirjoitti:

        Minulla on Simpussa myös airot mukana. Sen verran olen koittanut, että onnistuu soutaminen. Minulle valmistaja suositteli 360 cm airoja ja ne toimivat kyllä. Veneessä nuo ovat sopusointuisen näköiset mutta onhan ne aikamoiset :-) Ajatuksissa on, että toimisivatko lyhyemmät käytännössä, olisi helpompi säilyttää. Onko kokemusta?

        Hei

        Onko ketään otsikon yhdistelmällä ajaneita ?


      • Messuilta
        mulloun kirjoitti:

        Hei

        Onko ketään otsikon yhdistelmällä ajaneita ?

        Venemessuilla esittelijä sanoin noin 8 hp moottorin olevan sopiva Simppuun, mutta 5 - 6 hp moottorinkin riittävän kauniilla keleillä aivan hyvin.

        Uusimmassa Kipparissa olleessa jutussa sähköveneistä todettiin energian kulutuksen kasvavan voimakkaasti kun nopeus kasvaa 4,7 solmusta ylöspäin. Tuota nopeutta kulkeakseen voimantarve ei ole suuri.

        Jos haluat ajaa 15 heppaisella moottorilla, niin osta mieluummin jokin plaanaava vene.


      • Jareta
        mulloun kirjoitti:

        Hei

        Onko ketään otsikon yhdistelmällä ajaneita ?

        Alan lehdissä on useampaankin kertaan sanottu, että 15 hevosvoimaa on turhaa simpulle kaikilla lasteilla 10 riittää aivan hyvin.


      • Ei mutta iltaa
        Jareta kirjoitti:

        Alan lehdissä on useampaankin kertaan sanottu, että 15 hevosvoimaa on turhaa simpulle kaikilla lasteilla 10 riittää aivan hyvin.

        Simppu on tieenkin suppoperäinen,tällä juuri tehdään / aikaansaadaan alhainen vastus.
        Noista äänistä sen veran kysymystä että eikö noi pienet nelarti ole ilmajäähdytteisä:? (Siis perusteeltaan jä äänekkäämpiä kuin vesijäähdytteiset)


        T.A.


      • Ei mutta iltaa kirjoitti:

        Simppu on tieenkin suppoperäinen,tällä juuri tehdään / aikaansaadaan alhainen vastus.
        Noista äänistä sen veran kysymystä että eikö noi pienet nelarti ole ilmajäähdytteisä:? (Siis perusteeltaan jä äänekkäämpiä kuin vesijäähdytteiset)


        T.A.

        Vaikka en perämoottorien suuri ystävä olekaan, enkä ainakaan nelitahtisten sellaisten (perämoottorin tulee olla yksikertainen), niin markkinoilta ei takuulla löydy yhtään ilmajäähdytteistä uutta perämoottoria. Muistelen tosin, että Terhillä olisi ollut joku sellainen 1970-luvulla. Ja voihan joku Neuvostoliiton entissessä jäsenvaltiossa sijatseva tehdas sellaisia valmistaa, jopa Kiinalaiset ovat vesijäähdytteisä piraattituotteita..

        Nykyaikaset perämoottorit ovat yllättävän hiljaisia, etenkin tyhjäkäynnillä ei välttämättä kevyessä kuule sen edes käyvän, joten huolesi on turha.


      • simpsuttaja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vaikka en perämoottorien suuri ystävä olekaan, enkä ainakaan nelitahtisten sellaisten (perämoottorin tulee olla yksikertainen), niin markkinoilta ei takuulla löydy yhtään ilmajäähdytteistä uutta perämoottoria. Muistelen tosin, että Terhillä olisi ollut joku sellainen 1970-luvulla. Ja voihan joku Neuvostoliiton entissessä jäsenvaltiossa sijatseva tehdas sellaisia valmistaa, jopa Kiinalaiset ovat vesijäähdytteisä piraattituotteita..

        Nykyaikaset perämoottorit ovat yllättävän hiljaisia, etenkin tyhjäkäynnillä ei välttämättä kevyessä kuule sen edes käyvän, joten huolesi on turha.

        Aivan pienimmät nelarit (1-sylinteriset) ovat aika helvetillisiä papattajia ja vatkaajia. Itselläni ei ole kokemusta tuosta 10-15 hv luokasta, mutta isommatkin nelarit pitävät kyllä kierroksilla meteliä, vaikkakaan ei ihan yhtä paljon kuin vanhat 2-t koneet. Ongelma simpussa on, että täytyy istua ihan koneen vieressä.


      • mulloun kotka
        Jareta kirjoitti:

        Alan lehdissä on useampaankin kertaan sanottu, että 15 hevosvoimaa on turhaa simpulle kaikilla lasteilla 10 riittää aivan hyvin.

        siitä huolimatta haluaisin tiedustella 15 nelarilla ajaneilta tehoreservin ehkä liiallisesta riittävyydestä sekä muista kokemuksista.


      • juikassookahaa
        olaviunohti kirjoitti:

        Sivumyötäinen on juuri keikuttavin suunta. Kyytiläiset helpottavat toki, koska voi hiukan siirtää 'lastia' puolelta toiselle kulkua tasoittamaan. Mutta ei minusta simppu mikään kova keikuttaja ole. Moottoriveneistä minulla on tosin melko vähän kokemusta, Minoria 7m (puoliliukuva) olen joenkun verra ajanut ja jotain melko tasapohjaista 8 metristä, joten en ole mikään moottoriveneiden taitaja. Olen pääasiassa purjehtija ja moottoriveneet nyt ovat kaikki sellaisia keikkuttajia :-), jos hakee vakaata ja tasaista kulkua kuoppaisella kelillä niin sitten purjehditaan.

        Aallon päälle tosiaan nousee ja voi kympillä hyvin 'surffata' perätuulilla, varaa siis on, ja on se ainakin hauskaa!

        Simpun kulusta vielä, että yksin jos menee niin tahtoo tuossa 6 solmussa keula hiukan nousta, jos ei ole tavaraa laittaa keulapainoksi. Mutta ei se nyt haitannut ole ta sitten pudottaa vauhtia sen puoli solmua. Jos kysyttäis niin minä pitäisin optimina 3 henkeä.

        Jos ajaa suoraan päin tuulta niin vene on aika kuiva, koska runko on leveä ja laidan yläreuna on kaareva ja heittää vedet pois. Sivuvastaiseen kun tuulee niin takana on ollut märkää menoa kun tuuli tietysti painaa päälle sen ylös lentävän veden.

        Olaviunohti millainen potkuri siulla on Hondassa ? Kiinnostaa siis nousu yms. tiedot.

        Ja kun ajelit n. 500 kg kuormalla niin millaista vauhtia pidit ja kelikin olisi kiva tietää !


    • Pielisen eka Simppu

      Eka kesä Pielisellä 2010
      Kokemukset pelkkää plussaa. Nyt osoittautui todeksi se, että kaikki nurina koneen sijoituksesta, äänestä ja muusta tulevat henkilöiltä joilla ei ole tätä kokemusta livenä.
      Kovillakin tuulilla toimiva yhdistelmä 9 hv Yamaha. Ääni ei voi häiritä ketään ja pakokaasuista on aivan turha valittaa.
      Tänä kesänä portaat ja pientä muuta varustusta ja kovaa kalakäyttöä.
      Ainoa negatiivinen asia on rantautuminen kalliosaarille. Vene toimii parhaiten laiturikäytössä. Tähän kyllä löytyy kikkoja.
      Ja jos haluaa pelata varman päälle ennen hankintaa niin koeajolle vaan, jotta fiilikset varmistuvat.

    • Inarijärvelle

      Millasta marssivauhtia pidät Simpulla kun on tuulta ja porukkaa kovasti kyydissä ? Millaisessa kelissä pahimmillaan olet ajanut ja Yamahan suorituskyvyn riittävyys ?

      • Pielisen eka Simppu

        Olen joskus katsonut GPS:n lukemia mutta mitään arvoja en ole koskaan mitannut. Neljällä äijällä on hyvä kalastaa ja kulkea. Tilaa riittää ja liikkuminen ei aiheuta känää.Kun ei ole tuulimittaria niin en osaa arvioida mitään kelejeä missä on menty. On kuitenkin selvää että kotiin on päästy vaikka Pielisen selät ovat pitkät ja aalto joskus kovaa. Kokemusta on nimittäin Merikarvialta puuveneen kanssa ja siksi tätä voi suosittaa kalaveneeksi.
        Itsetyhjentyvänä on myös etunsa kun ollaan poissa mökiltä viikkoja. Kyllä näitä on niin paljon että koeajoille pääsee.Suosittelen ajelua vaikka ei pahimpaan aikaan aina vesille pääse.


    • Minimalisti

      Mulla 5 hp honda Simpussa ja on ollut riittävä kaikilla keleillä merellä. 9 hp moottorissa jo reserviä. Ei tarvitse / ei voi käyttää kaikissa olosuhteissa täyttä tehoa kun alkaa painamaan perää alas.

    • A-P Laine

      Ikävästi öljyn maku suussa.
      Paskan myivät.

      tää on niin tätä, mä en kumminkaan tykkää istua pakoputken päässä

    • Pielisen eka Simppu

      Ari Pekka hyvä
      Kun sinulla ei Simppua ole, niin varmaan sulle ihan jees päätös.Vinkua kannattaa aina jos se helpottaa oloa.

      • L.O.I.

        Simputus on kiellettyä ja rangaistavaa.


    • Mökki H veneilijä

      Simppu on ekoveneilyä parhaimmillaan.

      Ainut vika on, että se on ihan pikkuisen liian iso. Saisi olla vähän pienempi, niin olisi helpompi normaaliin mökkikäyttöön.

    • keikkuja

      Palstalla on kehuttu Simppua vakaaksi yms., mutta kuinka se antaa tukea siellä istujille esim. kipparille. Aikas matalat laidat on ja ei ole sivukaiteita, mistä pitää kiinni kun keikkuu !

    • 204

      Onko avofiskareissa ikinä käytetty sivukaiteita?

    • Pielisen eka...

      Kaidekäyttö riippuu pääasiallisesta käytöstä. Uudessa veneessä oli airopaikat ja on todella helppo laittaa vielä toiset hankaimet ja sitten istuttaa esim. noiden samalla laidalla oleviin reikiín sopiva kaide.Helppo juttu.
      Vetouistelussa tuo kaide on kyllä myös hyvä paikka kiinnittää vavat.
      Kiikkuvalla kelillä on hyvä jos on paikka josta saa tukea.

    • simputusta?
      • mies mäeltä

        Onko kukaan ostanut Simppuun etukuomua ?

        Ja millaaset kokemukset on, jos on laittannu ?


      • Simputtaja

        Simpulla veneilty 1 avovesikausi.

        -moottori 15 hv Suzuki (on ylisuuri mutta ei tarvitse ajella kuin 1/2 teholla)
        -kulkee tuon 11,5 km/h max, myötäisessä/tyynessä lujempaakin plotterin mukaan
        -kun vauhdin pudottaa tuohon 10 km/h ainakin Suzukin äänitaso vaimenee huomattavasti, samalla oletettavasti kulutus. Kun toisen veneen moottori on 2t vm 1999 niin tämä 4t on kuin kuiskaus sen rinnalla
        -ajettu pisimmillään tuollainen 8 h pätkä mökille (80 km), ei sovi siis kiireiselle
        -suuresta laitakorkeudesta (tuulipinta-alasta) johtuen mielestäni tuuliherkkä puuskissa pienillä nopeuksilla < 5 km/h uistinta vedettäessä
        -kestää aallokkoa, ennen loppuu kuskilta rohkeus (ja halut). Keinuttaa tämä silti reilusti molempien akseleiden suunnassa 1m aallokossa. Peltiveneelläni 4,2 m en edes menisi kyseiseen allokkoon
        -laatikkotilat ja kansitila riittävät. Itsellä pulpettiversio, keskipulpettiin olen asentanut 30 l tankin (niitä mahtuu sinne pohjalle x 2 ja sivulle ja päälle vielä muuta tavaraa
        -toisesta takasivulaatikosta olen tehnyt sumpun (100 l?) ja toisessa on akku muuta kuivatavaraa. Ei tarvitse pitää saavia tms viemässä lattiatilaa. Kallistuu sumppu täynnä vasemmalle, täytyy keksiä jotain järjellistä vastapainoa oikeaan laatikkoon
        -tilaa hyvinkin 4lle uistimen viskojalle eikä tuolloin tarvitse olla tappituntumalla
        -keulalaatikkoon mahtuu 3 alakoululaista piiloon laatikko jatkuu veneen sivuille. Itse keulalaatikon kansikin on mahtavan kokoinen.
        -Kyydissä ollut parhaimmillaan 4 aikuista ja 3 lasta, istuintilaa riittää kaikille
        -venetuoli on itselle liian matala, se siis vaihtoon tai tuolin jalan jatkaminen
        -verkkohommissa luottaisin pienempään veneeseen, riippuu verkonlaskijoiden/nostajien määrästä ja lasku/nostotavasta
        -potkuriin kun saa jotain kiinni (esim kaivoon valahtaneen peräköyden tai tuon ym mainitun verkon) niin luvassa on pahimmillaan kahluu / sukellusreissu
        -leveät hartiat täytyy olla jos tuota kuvittelee soutavansa pidemmän matkan.
        -kölin 'sisään' mahtuu tuollainen kapea WhaleSub pilssipumppu pyöreä normi pilssipumppu ei sovi
        -lapsuksena on tuo että sisäkansi on liian alhaalla, jo pienellä kuormalla haukkaa vettä perätulpasta sisään jos/kun sitä tulppaa haluaa pitää auki.

        Jos haluaa tilaa, turvallisuutta (korkea laita ja kantavuutta isollekin perheelle) ja ei ole kiire minnekään niin miksi ei. Samalla hinnalla saa kyllä sitten pieniä vauhdikkaampia pulpettivenepaketteja tai käytettynä isompia.


      • Simputtaja
        Simputtaja kirjoitti:

        Simpulla veneilty 1 avovesikausi.

        -moottori 15 hv Suzuki (on ylisuuri mutta ei tarvitse ajella kuin 1/2 teholla)
        -kulkee tuon 11,5 km/h max, myötäisessä/tyynessä lujempaakin plotterin mukaan
        -kun vauhdin pudottaa tuohon 10 km/h ainakin Suzukin äänitaso vaimenee huomattavasti, samalla oletettavasti kulutus. Kun toisen veneen moottori on 2t vm 1999 niin tämä 4t on kuin kuiskaus sen rinnalla
        -ajettu pisimmillään tuollainen 8 h pätkä mökille (80 km), ei sovi siis kiireiselle
        -suuresta laitakorkeudesta (tuulipinta-alasta) johtuen mielestäni tuuliherkkä puuskissa pienillä nopeuksilla < 5 km/h uistinta vedettäessä
        -kestää aallokkoa, ennen loppuu kuskilta rohkeus (ja halut). Keinuttaa tämä silti reilusti molempien akseleiden suunnassa 1m aallokossa. Peltiveneelläni 4,2 m en edes menisi kyseiseen allokkoon
        -laatikkotilat ja kansitila riittävät. Itsellä pulpettiversio, keskipulpettiin olen asentanut 30 l tankin (niitä mahtuu sinne pohjalle x 2 ja sivulle ja päälle vielä muuta tavaraa
        -toisesta takasivulaatikosta olen tehnyt sumpun (100 l?) ja toisessa on akku muuta kuivatavaraa. Ei tarvitse pitää saavia tms viemässä lattiatilaa. Kallistuu sumppu täynnä vasemmalle, täytyy keksiä jotain järjellistä vastapainoa oikeaan laatikkoon
        -tilaa hyvinkin 4lle uistimen viskojalle eikä tuolloin tarvitse olla tappituntumalla
        -keulalaatikkoon mahtuu 3 alakoululaista piiloon laatikko jatkuu veneen sivuille. Itse keulalaatikon kansikin on mahtavan kokoinen.
        -Kyydissä ollut parhaimmillaan 4 aikuista ja 3 lasta, istuintilaa riittää kaikille
        -venetuoli on itselle liian matala, se siis vaihtoon tai tuolin jalan jatkaminen
        -verkkohommissa luottaisin pienempään veneeseen, riippuu verkonlaskijoiden/nostajien määrästä ja lasku/nostotavasta
        -potkuriin kun saa jotain kiinni (esim kaivoon valahtaneen peräköyden tai tuon ym mainitun verkon) niin luvassa on pahimmillaan kahluu / sukellusreissu
        -leveät hartiat täytyy olla jos tuota kuvittelee soutavansa pidemmän matkan.
        -kölin 'sisään' mahtuu tuollainen kapea WhaleSub pilssipumppu pyöreä normi pilssipumppu ei sovi
        -lapsuksena on tuo että sisäkansi on liian alhaalla, jo pienellä kuormalla haukkaa vettä perätulpasta sisään jos/kun sitä tulppaa haluaa pitää auki.

        Jos haluaa tilaa, turvallisuutta (korkea laita ja kantavuutta isollekin perheelle) ja ei ole kiire minnekään niin miksi ei. Samalla hinnalla saa kyllä sitten pieniä vauhdikkaampia pulpettivenepaketteja tai käytettynä isompia.

        Mittasin nuo laatikot pl. keskipulpetin laatikon.
        -sivulaatikko, se josta ole tehnyt sumpun on 95 cm pitkä. Laatikon kannen koko ei rajoita kalojen sumppuun laittamista. Jos tulee niin paksu kala ettei sovi, pituuttakin lienee laatikossa 1 m liian vähän ja meri on eri.
        -keulalaatikon kansi on kooltaan 125/70 x 65 cm, on siis trapezoidal muotoinen. Laatikkoon sisälle mahtuu 140 cm pitkä notkea esine (esim. koululainen).
        -Pulpetin keskilaatikossa on 2 x Bilteman 30 l tankki, lisäksi tankkien päälle saa vielä sateensuojaan 60 l muuta tavaraa.

        Tyytyväinen olen on vaan nuo 1 m kalat harvassa


      • simpusimpu
        Simputtaja kirjoitti:

        Mittasin nuo laatikot pl. keskipulpetin laatikon.
        -sivulaatikko, se josta ole tehnyt sumpun on 95 cm pitkä. Laatikon kannen koko ei rajoita kalojen sumppuun laittamista. Jos tulee niin paksu kala ettei sovi, pituuttakin lienee laatikossa 1 m liian vähän ja meri on eri.
        -keulalaatikon kansi on kooltaan 125/70 x 65 cm, on siis trapezoidal muotoinen. Laatikkoon sisälle mahtuu 140 cm pitkä notkea esine (esim. koululainen).
        -Pulpetin keskilaatikossa on 2 x Bilteman 30 l tankki, lisäksi tankkien päälle saa vielä sateensuojaan 60 l muuta tavaraa.

        Tyytyväinen olen on vaan nuo 1 m kalat harvassa

        Simputtaja:

        Ottaako Suska 15 tärinää ohjauskahvaan tai muuten resonoi veneeseen ? Millaista on ollut kulutus ? Ja lopuksi alkaako veneen ns. kaivautua vauhdin kasvaessa yli kuuden solmun ?


      • simputusta?
        Simputtaja kirjoitti:

        Simpulla veneilty 1 avovesikausi.

        -moottori 15 hv Suzuki (on ylisuuri mutta ei tarvitse ajella kuin 1/2 teholla)
        -kulkee tuon 11,5 km/h max, myötäisessä/tyynessä lujempaakin plotterin mukaan
        -kun vauhdin pudottaa tuohon 10 km/h ainakin Suzukin äänitaso vaimenee huomattavasti, samalla oletettavasti kulutus. Kun toisen veneen moottori on 2t vm 1999 niin tämä 4t on kuin kuiskaus sen rinnalla
        -ajettu pisimmillään tuollainen 8 h pätkä mökille (80 km), ei sovi siis kiireiselle
        -suuresta laitakorkeudesta (tuulipinta-alasta) johtuen mielestäni tuuliherkkä puuskissa pienillä nopeuksilla < 5 km/h uistinta vedettäessä
        -kestää aallokkoa, ennen loppuu kuskilta rohkeus (ja halut). Keinuttaa tämä silti reilusti molempien akseleiden suunnassa 1m aallokossa. Peltiveneelläni 4,2 m en edes menisi kyseiseen allokkoon
        -laatikkotilat ja kansitila riittävät. Itsellä pulpettiversio, keskipulpettiin olen asentanut 30 l tankin (niitä mahtuu sinne pohjalle x 2 ja sivulle ja päälle vielä muuta tavaraa
        -toisesta takasivulaatikosta olen tehnyt sumpun (100 l?) ja toisessa on akku muuta kuivatavaraa. Ei tarvitse pitää saavia tms viemässä lattiatilaa. Kallistuu sumppu täynnä vasemmalle, täytyy keksiä jotain järjellistä vastapainoa oikeaan laatikkoon
        -tilaa hyvinkin 4lle uistimen viskojalle eikä tuolloin tarvitse olla tappituntumalla
        -keulalaatikkoon mahtuu 3 alakoululaista piiloon laatikko jatkuu veneen sivuille. Itse keulalaatikon kansikin on mahtavan kokoinen.
        -Kyydissä ollut parhaimmillaan 4 aikuista ja 3 lasta, istuintilaa riittää kaikille
        -venetuoli on itselle liian matala, se siis vaihtoon tai tuolin jalan jatkaminen
        -verkkohommissa luottaisin pienempään veneeseen, riippuu verkonlaskijoiden/nostajien määrästä ja lasku/nostotavasta
        -potkuriin kun saa jotain kiinni (esim kaivoon valahtaneen peräköyden tai tuon ym mainitun verkon) niin luvassa on pahimmillaan kahluu / sukellusreissu
        -leveät hartiat täytyy olla jos tuota kuvittelee soutavansa pidemmän matkan.
        -kölin 'sisään' mahtuu tuollainen kapea WhaleSub pilssipumppu pyöreä normi pilssipumppu ei sovi
        -lapsuksena on tuo että sisäkansi on liian alhaalla, jo pienellä kuormalla haukkaa vettä perätulpasta sisään jos/kun sitä tulppaa haluaa pitää auki.

        Jos haluaa tilaa, turvallisuutta (korkea laita ja kantavuutta isollekin perheelle) ja ei ole kiire minnekään niin miksi ei. Samalla hinnalla saa kyllä sitten pieniä vauhdikkaampia pulpettivenepaketteja tai käytettynä isompia.

        Simputtaja (muutkin saa tietty vastata):

        Kun sinulla on tuo pulpettimalli, onko tuohon mahdollista laittaa kuinka pieni kone käytännössä kun pitäisi totella kaukohallintalaitetta ja rattia? Vai toimiiko pienemmät kahvalliset koneet myös kaukohallinan kanssa? Kenties tyhmä kysymys mutta kuitenkin...

        Entä mitenkä on, saako siihen pulpetin yhteyteen jonkinlaisen ajokuomun, jonka saisi helposti myös kasaan ja pois tieltä?

        Melun vähentämiseksi, voisikohan sen moottorin jotenkin koteloida sinne kaivoon, jonkinlainen koppa siihen päälle? Kun ei kerran pulpettiversiossa ajon aikana tarvinne koneeseen päästä käsiksi... Ilmaa se mylly kaiketi tarvitsisi kuitenkin, eli se pitäisi jotenkin järjestää, mutta jonkinlainen äänieriste voisi olla paikallaan kuskin ja moottorin väliin. Eikä se moottori kuvissa ainakaan kovin kauniilta näytä pilkistäessään kaivosta, saisi samalla ulkonäköäkin fiksummaksi...


      • Ruikuttaja
        simputusta? kirjoitti:

        Simputtaja (muutkin saa tietty vastata):

        Kun sinulla on tuo pulpettimalli, onko tuohon mahdollista laittaa kuinka pieni kone käytännössä kun pitäisi totella kaukohallintalaitetta ja rattia? Vai toimiiko pienemmät kahvalliset koneet myös kaukohallinan kanssa? Kenties tyhmä kysymys mutta kuitenkin...

        Entä mitenkä on, saako siihen pulpetin yhteyteen jonkinlaisen ajokuomun, jonka saisi helposti myös kasaan ja pois tieltä?

        Melun vähentämiseksi, voisikohan sen moottorin jotenkin koteloida sinne kaivoon, jonkinlainen koppa siihen päälle? Kun ei kerran pulpettiversiossa ajon aikana tarvinne koneeseen päästä käsiksi... Ilmaa se mylly kaiketi tarvitsisi kuitenkin, eli se pitäisi jotenkin järjestää, mutta jonkinlainen äänieriste voisi olla paikallaan kuskin ja moottorin väliin. Eikä se moottori kuvissa ainakaan kovin kauniilta näytä pilkistäessään kaivosta, saisi samalla ulkonäköäkin fiksummaksi...

        Tässä taas tulee esille se Simpun perusongelma. - Eli moottorin asennus kaivoon. Kaikki moottorin aiheuttama melu jää veneessä matkustavien iloksi.

        Anteeksi, että vastasin asian vierestä, mutta toivoisin kovasti jonkun valmistajan innostuvan ns. peräpeilillä varustetun Simpun tekemisestä.


      • reikäleipä
        Ruikuttaja kirjoitti:

        Tässä taas tulee esille se Simpun perusongelma. - Eli moottorin asennus kaivoon. Kaikki moottorin aiheuttama melu jää veneessä matkustavien iloksi.

        Anteeksi, että vastasin asian vierestä, mutta toivoisin kovasti jonkun valmistajan innostuvan ns. peräpeilillä varustetun Simpun tekemisestä.

        Itsellä ei simppua, mutta olisiko näin, että kun moottori on simpuss kaivossa ja perä ns. ehjä niin ei tule aaltoa sisään perästä, kuten norm. peräpeilillä varustetuissa veneissä ? Aukon kauttahan ei voi tullla, koska siinä on moottori edessä potkureineen edessä.


      • simputusta?
        simputusta? kirjoitti:

        Simputtaja (muutkin saa tietty vastata):

        Kun sinulla on tuo pulpettimalli, onko tuohon mahdollista laittaa kuinka pieni kone käytännössä kun pitäisi totella kaukohallintalaitetta ja rattia? Vai toimiiko pienemmät kahvalliset koneet myös kaukohallinan kanssa? Kenties tyhmä kysymys mutta kuitenkin...

        Entä mitenkä on, saako siihen pulpetin yhteyteen jonkinlaisen ajokuomun, jonka saisi helposti myös kasaan ja pois tieltä?

        Melun vähentämiseksi, voisikohan sen moottorin jotenkin koteloida sinne kaivoon, jonkinlainen koppa siihen päälle? Kun ei kerran pulpettiversiossa ajon aikana tarvinne koneeseen päästä käsiksi... Ilmaa se mylly kaiketi tarvitsisi kuitenkin, eli se pitäisi jotenkin järjestää, mutta jonkinlainen äänieriste voisi olla paikallaan kuskin ja moottorin väliin. Eikä se moottori kuvissa ainakaan kovin kauniilta näytä pilkistäessään kaivosta, saisi samalla ulkonäköäkin fiksummaksi...

        Tässä vähän mallia moottorin koteloinnista kaivoon:

        http://www.jata-boats.com/sloepen/riomar-615.html?lang=en&vsig42_0=4


      • Simputtaja
        simputusta? kirjoitti:

        Simputtaja (muutkin saa tietty vastata):

        Kun sinulla on tuo pulpettimalli, onko tuohon mahdollista laittaa kuinka pieni kone käytännössä kun pitäisi totella kaukohallintalaitetta ja rattia? Vai toimiiko pienemmät kahvalliset koneet myös kaukohallinan kanssa? Kenties tyhmä kysymys mutta kuitenkin...

        Entä mitenkä on, saako siihen pulpetin yhteyteen jonkinlaisen ajokuomun, jonka saisi helposti myös kasaan ja pois tieltä?

        Melun vähentämiseksi, voisikohan sen moottorin jotenkin koteloida sinne kaivoon, jonkinlainen koppa siihen päälle? Kun ei kerran pulpettiversiossa ajon aikana tarvinne koneeseen päästä käsiksi... Ilmaa se mylly kaiketi tarvitsisi kuitenkin, eli se pitäisi jotenkin järjestää, mutta jonkinlainen äänieriste voisi olla paikallaan kuskin ja moottorin väliin. Eikä se moottori kuvissa ainakaan kovin kauniilta näytä pilkistäessään kaivosta, saisi samalla ulkonäköäkin fiksummaksi...

        Ottaako Suska 15 tärinää ohjauskahvaan tai muuten resonoi veneeseen ? Millaista on ollut kulutus ? Ja lopuksi alkaako veneen ns. kaivautua vauhdin kasvaessa yli kuuden solmun ?

        Itsellä tuo ohjauskahva on teleflexin ratti. Turhaa tuota vauhtia on paljoa yli 6 solmua (11 km/h) on veneeltä pyytää, ei se kulje lujempaa ja Suzukin pärinä vain yltyy. Kyllä tuo moottori resonoi, uskoisin että kaikki moottorit saavat aikaan resonointia jollain kierrosluvulla kun 'ominaistaajuus' on sopiva. Muissakin veneissä muilla moottoreilla airot ja vavat alkavat tärisemään. En ole tuota kulutusta mittaillut 60 l haen aina bensaa ja se riittää pitkäksi aikaa pääosan aikaa ajelen tuollaista 5 km/h vetovauhtia kalavedet kun alkavat mökkilaiturista

        Vai toimiiko pienemmät kahvalliset koneet myös kaukohallinan kanssa?

        Mies saadaan kuuhun niin kyllä yksi pikkumoottorikin saadan kaukohallittua, moottorikauppiaat vastaavat sulle varmasti mielellään.

        Entä mitenkä on, saako siihen pulpetin yhteyteen jonkinlaisen ajokuomun, jonka saisi helposti myös kasaan ja pois tieltä?

        En itse ole tuollaista kuomua kaivannut, kesällä veneillään shortseissa ja kesän roiskeet tai sateet eivät haittaa. En edes käytä pulpetin peitettä kun vene seisoo, venehän tuo on, täytyy sen vettä kestää. Pilssistä se vesi sitten löytyy jos ei ole mennyt mereen. Kevään ja syksyn kalakeleissä olen pelastautumispuvussa, se kuuluu luontoon että tuolloin vesi pärskyy. Tuulilasin olen ajatellut asentaa, pääosin sen takia että saan samalla kaideprofiilia vapatelineille ja valonheittimelle, ei tuo niin lujaa kulje että ajoviima naamanahkaa venyttäisi. Tuulilasi auttaa kyllä kuskia tuulen tuomaa piiskaavaa sadetta vastaan, muut tuossa joutuvat olemaan naama, poski tai takaraivo tuuleen mutta nykyvarusteet ovat hyviä.

        Melun vähentämiseksi, voisikohan sen moottorin jotenkin koteloida sinne kaivoon, jonkinlainen koppa siihen päälle?

        Onhan noita 'koppia' monessa tasaperäveneessäkin. Kuskin tärykalvojahan sillä kokeillaan säästää. Onhan nuo pienet nelarit kaikilla kierrosalueilla äänekkäitä verrattuna isompiin koneisiin. Kyllä tuo kaivon takareuna antaa kaikua. Täytyy tutkia ja hutkia talven aikana mistä se päämelu tulee (pakosarja?). Tsekkaan voisiko 'peräpeiliin' asentaa jotain melua absorboivaa säänkestävää materiaalia, siten että se toimii kestää ja näyttää säädylliseltä. Samalla kurkkaan Suzukin kopan alle jos samaa tavaraa sopii sinne lisää. Jos tuollaista koppaa ajattelet rakentaa niin eihän tuollainen koppa nyt umpikoppa ole vaan sellainen joka on perästä auki ja etureuna siis heijastaa ääniaallot taaksepäin, muutoinhan ne jäävät kaikumaan umpikopassa? Jätä nyt sen verran aukkoa kuitenkin että polttomoottori saa tarvitsemansa ilman (hapen).

        Muita mainintoja:
        -pitkäraajaisena siirrän kipparin tuolin varmasti hieman taaksepäin tai sitten ostan sellaisen jossa istuinosa liukuu taakse, tuo ihan siitä syystä että jää enemmän tilaa ratin ja mahan väliin.
        -pääosan ajasta ajelen seisaaltani, kun tuo penkki on edelleen hieman matala istua. Kun on haara-asennossa polvet notkeana niin ei tuollainen 1 m allokkokaan missään tunnu. Kokeilkaapa seistä jossain muussa 'mökkiveneessä' kohtuullisessa aallokossa.
        -uimaportaat ajattelin poistaa, helisevät siinä turhaa. Täytyy jumpata itsensä sitten muuten veneeseen jos joutuu uintireissulle

        Pari viikkoa sitten tuli kala joka täytti sumpun pituudeltaan 95 cm ja 8,5 kg turpea haukimamma, päästin lisääntymään punnituksen jälkeen.


    • Uppis veneilijä

      Tosiasiahan on se, että uppoumarunkoisessa Simpussa yli 6 -10 hv moottori on aivan turhaa. Vaikkei perä alkaisikaan kovin voimakkaasti painua, niin ainakin polttoaineenkulutus lisääntyy jyrkästi kun veneen runkonopeus, noin 6 solmua, ylitetään. Myöskään nopeus ei tämän jälkeen ei juurikaan lisäänny, vaikka tehoa olisi vähän enempikin.

      "Savolaisia" kantosiipiä en missään nimessä Simppuun hankkisi. - Jos haluaa liukuvan veneen, niin markkinoilta löytyy paljon parempiakin ratkaisuja...

      • Simppukka

        Itselläni on ollut SImppu nyt 5 kesää, ensimmäisen vuosikerran malli. Siitä Simppua on jonkun verran kehitetty, nykyään esim kölirauta lienee vakio, ja vedenpoistokin on paremmalla tolalla.
        Mutta käytöstä: meillä on 7 hengen perhe, ja Simppu on kuljettanut sekä perhettä että suurta määrää rakennustavaraa sinnikäästi ja menestyksekkäästi ulkosaaristoon, yhtään mukisematta. Nopeus on kutakuinkin sama on siinä minä yksin, minä ja 600 kg betonia, tai koko perhe ja lomatavarat. Ja kovallakin säällä pärjää.
        Ja aina tulee mukavaa kommenttia kun tulee yleiseen laituriin.

        Moottorina meillä on 8hv 4-T Yamaha, enkä yhtään isompaa ole kaivannut. Hieman meluisa se tosin on.


    • simputon

      Mitenkäs muuten olette Simpussa ratkaisseet perämoottorin kiinnittämisen veneeseen siten että moottori ei lähtisi ihan ensimmäisen "satunnaisen ohikulkijan" matkaan veneen ollessa yleisessä laiturissa?

      Ymmärtääkseni moottori kiinnitetään Simpussa irtonaiseen perälautaan jonka voi periaatteessa vaikka nostaa pois paikoiltaan moottoreineen kaikkineen? Kuulostaa varsin perämoottorivarasystävälliselta systeemiltä...

      • simpura

        Ainakin omassa v. 2008 mallissa on moottorikaivossa runkoon pultattu rengas, johon moottorin voi lukita esim. ketjulla.


      • simputon
        simpura kirjoitti:

        Ainakin omassa v. 2008 mallissa on moottorikaivossa runkoon pultattu rengas, johon moottorin voi lukita esim. ketjulla.

        Oolrait, kiitos tiedosta.

        Mitenkäs muuten nuo säilytystilojen ovet/kannet, saako ne lukkoon jotenkin, että voisi hyvin mielin säilyttää tavaraa veneessä?


      • simpura
        simputon kirjoitti:

        Oolrait, kiitos tiedosta.

        Mitenkäs muuten nuo säilytystilojen ovet/kannet, saako ne lukkoon jotenkin, että voisi hyvin mielin säilyttää tavaraa veneessä?

        Uudempien mallien päältäavattavat luukut saa muistaakseni lukkoon. Ihan varma en kuitenkaan asiasta ole. Tämän vanhemman mallin luukkuja ei ainakaan ilman omia virityksiä pysty lukitsemaan.


    • Simputon

      Ei saa vieläkään Simpusta tasaperäversiota. Ostaisin, jos niitä saisi, mutta tuollaista kaivomallia en osta.

      Perämoottorille sopii tasaperä, niin toimii, eikä tartte kysellä ihmeellisistä ongelmista jotka johtuvat erikoisesta moottorikaivoratkaisusta.

      • talvitulo

        Jos ei Simpun muoto hienoine piirteineen miellytä, osta J.Kurikkalan vene.Sillä on pituutta simpun verran ja on tasaperäinen. Myös köli löytyy. Ajokokemusta ei ole, mutta toimivalta peliltä merelle se näyttää.


      • 12+12
        talvitulo kirjoitti:

        Jos ei Simpun muoto hienoine piirteineen miellytä, osta J.Kurikkalan vene.Sillä on pituutta simpun verran ja on tasaperäinen. Myös köli löytyy. Ajokokemusta ei ole, mutta toimivalta peliltä merelle se näyttää.

        Onko jotain linkkiä tms. tuohon tasaperäiseen J. Kurikkalan veneeseen? Nopealla googlauksella en moista löytänyt, Himangan muovityön perinneveneen kylläkin löysin mutta tuossakin näkyisi olevan perämoottori kaivossa.


      • Uppis-avoa hakeva
        12+12 kirjoitti:

        Onko jotain linkkiä tms. tuohon tasaperäiseen J. Kurikkalan veneeseen? Nopealla googlauksella en moista löytänyt, Himangan muovityön perinneveneen kylläkin löysin mutta tuossakin näkyisi olevan perämoottori kaivossa.

        Minäkin olen yrittänyt jo aiemmin etsiä tietoa tuosta Kurikkalaisesta, mutta siitä ei taida netissä juuri tietoa olla. Mitä nyt olen käytettyjen ilmoituksia nähnyt, niin mielenkiintoinen vene kyllä. - Vähän Rönqvistin ja Simpun välimuoto.


      • sinnepäin
        Uppis-avoa hakeva kirjoitti:

        Minäkin olen yrittänyt jo aiemmin etsiä tietoa tuosta Kurikkalaisesta, mutta siitä ei taida netissä juuri tietoa olla. Mitä nyt olen käytettyjen ilmoituksia nähnyt, niin mielenkiintoinen vene kyllä. - Vähän Rönqvistin ja Simpun välimuoto.

        Eiköhän Himangan muovityö tee J.Kurikkalan veneitä ! Ainakin sitä mainostavat. Otapa sinnepäin yhteyttä.


      • Uppis-avoa hakeva kirjoitti:

        Minäkin olen yrittänyt jo aiemmin etsiä tietoa tuosta Kurikkalaisesta, mutta siitä ei taida netissä juuri tietoa olla. Mitä nyt olen käytettyjen ilmoituksia nähnyt, niin mielenkiintoinen vene kyllä. - Vähän Rönqvistin ja Simpun välimuoto.

        Katso osoitteessa jata-boats.com, De RioMar 610, samaa kokoa kuin Simppu, mutta
        10 kertaa tukevampi.


      • Ei sinne päinkään
        sloep kirjoitti:

        Katso osoitteessa jata-boats.com, De RioMar 610, samaa kokoa kuin Simppu, mutta
        10 kertaa tukevampi.

        Ei tuollaisesta sohvasta ole Simpun tai Kurikkalan korvikkeeksi.

        Ylipäätään tuollaiset kromeluurit eivät sovi suomalaiseen avoveneeseen.

        Kurikkalan ja Simpun kilpailukyky on juurikin yksinkertaisuudessa ja edullisuudessa. Tuollaiset De Ri...marit eivät sovi kuin korkeintaan ranskalaisille hajuvesikauppiaille...


      • perämeri rules
        Ei sinne päinkään kirjoitti:

        Ei tuollaisesta sohvasta ole Simpun tai Kurikkalan korvikkeeksi.

        Ylipäätään tuollaiset kromeluurit eivät sovi suomalaiseen avoveneeseen.

        Kurikkalan ja Simpun kilpailukyky on juurikin yksinkertaisuudessa ja edullisuudessa. Tuollaiset De Ri...marit eivät sovi kuin korkeintaan ranskalaisille hajuvesikauppiaille...

        Liekö Simppu jäänyt muotioikuksi, kun melkoista hiljaiseloa on ollu ? Eipä ole tullut juurikaan vastaan täällä perämerellä.


      • sloep1
        Ei sinne päinkään kirjoitti:

        Ei tuollaisesta sohvasta ole Simpun tai Kurikkalan korvikkeeksi.

        Ylipäätään tuollaiset kromeluurit eivät sovi suomalaiseen avoveneeseen.

        Kurikkalan ja Simpun kilpailukyky on juurikin yksinkertaisuudessa ja edullisuudessa. Tuollaiset De Ri...marit eivät sovi kuin korkeintaan ranskalaisille hajuvesikauppiaille...

        Sopii toki myös niille, mutta Turkissa Alanyan satamassa kävellessäni huomasin
        tutun RioMar 610:n kalastusveneenä. Hyvä siis myös suuremmilla vesillä!


    • kanspe

      Hankin Simppu 620 perusmallin viime keväänä. 1. kesän kokemukset olivat kaikin puolin myönteiset. Voin olla samaa mieltä kaikkien tässä keskustelussa esiin nostetujen myönteisten arvioiden kanssa. Kun vielä saan ensi kesäksi istuintyynyt, sähköstartin ja kaikuluotaimen voin päästä nauttimaan kiireettömästä ja mukavasta menosta koko rahan edestä. Todellakaan moottorin sijoittamisesta kaivoon ei ole mitään ongelmaa havainnut. Klassinen fiskarimallihan ei olisi muutoin ollut mahdollinen perämoottoriratkaisussa.

      Yksi kiva homma on vetouistelu, jota en ole mähnyt näillä palstoilla kommentoidun. Eli onko kellään kokemusta siitä, miten parhaiten saisi kalastuskäyttöön tarkoitetun luotaimen anturin sijoitetuksi veneeseen.

      Toinen juttu on pohjan maalaus antifoulingmaalilla. Kun vene likosi 5 kuukautta rehevässä järvessä, oli pohjan puhdistus aikamoinen homma. Siinä tarvittiin kyllä oksaalihappoa ja Universal Stonea ja hikeä.

      • simp_uttaja

        Yksi kiva homma on vetouistelu, jota en ole mähnyt näillä palstoilla kommentoidun. Eli onko kellään kokemusta siitä, miten parhaiten saisi kalastuskäyttöön tarkoitetun luotaimen anturin sijoitetuksi veneeseen.

        RST lattarauta (3 mm paksu, L=400 mm) moottorikaivon alapään ympärykseen kiinni, (löydät tuolta aika paksua lasikuitua,) tuohon 2-3 pulttia M5-M6 .Puoluekanta huomioiden RST latan häntä sitten joko oikealle tai vasemmalle. Kaiun anturi tuon latan päähän kiinni. Tuolla 'offset' asennuksella pääset kölin jommalle kummalle puolelle. On toiminut 3 v ajan, kalojakin on näkynyt ruudulla ja myöhemmin veneessä


    • post simpus

      Vetouistelu onnistuu tyhjäkäynnillä röpötellen. Pitää hyvin suuntansa kölinsä ansiosta. Siirtymiset ns. pelipaikoille vain kestävät norm. pitempään, jos vertaa liukuviin. Ja kalaahan simppuun sitten mahtuu ihan kohtuudella.

      Laita peräreiästä anturi vain alas. Kiinnitä puiseen perälevyyn, etteivät aallot vie mennessään tai käännä anturia sivulle. Kaiusta on muutenkin hyötyä esim. rantautuessa.

      • hifislyä

        Ovat tainneet simputtelijat upottaa kiulunsa, kun eivät ole palstalla hifistelemäsä !


    • Terhillä päästelen

      Simppu ei ole hifistelyä vaan reaalismia. Järkivene, jos mikä.

      Vähän itsekin tekisi mieli sellaista, mutta en halua ostaa sitä kun siinä on se peräreikäkin. Muuten paatti vaikuttaa ihan käypäseltä.

      • simputellan

        Ensi keväänä saan oman simpun :) . Kiitän tämän threadiin kirjoittajia. Heillä on ollut vaikutusta, että päädyin ko veneeseen. Paljon kommentoitu tiloja, ajettavuutta, mutta juurikaan ei ole kerrottu miten kovaa keliä simppu sietää.

        Kaipaisin siis kokemuksia heiltä, jotka ovat simpullaan itsensä saattaneet kuohuvan meren syleilyyn !

        Ajokokemusta lähinnä liukuvista avoveneistä ja innolla odotan ensi kesän aaltoja ja kiireetöntä menoa.


      • simp_uttaja
        simputellan kirjoitti:

        Ensi keväänä saan oman simpun :) . Kiitän tämän threadiin kirjoittajia. Heillä on ollut vaikutusta, että päädyin ko veneeseen. Paljon kommentoitu tiloja, ajettavuutta, mutta juurikaan ei ole kerrottu miten kovaa keliä simppu sietää.

        Kaipaisin siis kokemuksia heiltä, jotka ovat simpullaan itsensä saattaneet kuohuvan meren syleilyyn !

        Ajokokemusta lähinnä liukuvista avoveneistä ja innolla odotan ensi kesän aaltoja ja kiireetöntä menoa.

        Paljon kommentoitu tiloja, ajettavuutta, mutta juurikaan ei ole kerrottu miten kovaa keliä simppu sietää.

        Vaarallinen ajatustapa, jos kipparilta loppuu luonto ennen venettä, veneessä olijat ovat vaarassa. Jos kippari luulee että Simppu kestää kaiken, veneessäolijat ovat jälleen vaarassa.

        Mun Simppu menee kelin niin salliessa kalareissulle Paraisten kaupungin Houtskarin kaupunginosan Storland-Jungfruskär suuntaan, ei tuo vielä meri ole mutta aallolla on matkaa kasvaa. Vene kestää kovempaa menoa kuin kippari, jos kippari ei ymmärrä tilannetta venettä ei voi syyttää.

        Harvemmin marras/joulukuussa tulee vastaan ketään noilla leveysasteilla, 'keli' on siis enemmänkin ilman lämpötilaa monelle veneilijälle/kalastajalle kuin todellista syyskeliä.

        Itsekin tasapohjaveneen omistavana, ei noissa kaikissa keleissä tasapohjallakaan paljoa lujempaa pääse kun aallot tulevat sisään tai hampaat pyrkivät ulos


      • tytyväinensimpu
        simputellan kirjoitti:

        Ensi keväänä saan oman simpun :) . Kiitän tämän threadiin kirjoittajia. Heillä on ollut vaikutusta, että päädyin ko veneeseen. Paljon kommentoitu tiloja, ajettavuutta, mutta juurikaan ei ole kerrottu miten kovaa keliä simppu sietää.

        Kaipaisin siis kokemuksia heiltä, jotka ovat simpullaan itsensä saattaneet kuohuvan meren syleilyyn !

        Ajokokemusta lähinnä liukuvista avoveneistä ja innolla odotan ensi kesän aaltoja ja kiireetöntä menoa.

        Kyllä Simpulla kestää mennä kunnon tuuliinkin. Itse ajanut omallani reilu 10 m/s ja aallonkorkeus ollut parisen metriä. Luotto senkuin vain kasvanut ko venettä kohtaan. Olen päättänyt etten luovu siitä ikinä. Kuorman kanssa kulkee vieläkin paremmin. OIkein nautinnnollisesti ottaa aallot ja hampaatkin säilyvät ehjinä.


    • Rönkky 16

      Uskon, että teit hyvän valinnan.

      Itsellä ei kokemusta Simpusta, mutta kerran näin Simpun tulevan mereltä kun oli niin kova keli, että itse päätin satamassa olla lähtemättä merelle. Sitä, etn tiedä kuinka kuski oli kelissä pärjännyt, mutta ainakin tuli hengissä rantaan.

      • Simp_uttaja

        Pärjää tuolla kovallakin merellä oikeissa varusteissa ja asennossa. Itse seison leveässä haara-asennossa ja notkeasti keinun veneen mukana. Itselle sopii tuo mukavammin kuin tuolilla keikkuminen. Kulkeehan tuo kovassa taka-allokossa vähän kuin koira, pyrkien työntämään perää edelle.

        Päällä luonnollisesti Ursuit kelluntaliivi. Saariston suojissa kun menee niin kyllä sitä jostain kaislikosta löytyy tuolla varustuksella aika pian.

        Täytyy nyt jatkuvana avovesikautena koittaa miten vakavuus paranee kovassa kelissä kun ottaa 200 kg vettä pilssiin. Pääosin reissaan yksin kantavuutta siis riittää.

        Ensi kesäksi suunnitteilla myös venetela mökkirantaan, vähenee tuo näkkimäärä. Tähän menenssä olen poistanut näkit marras-joulukuussa ajelemalla jäissä, nyt ei ole jäitä vielä näkynyt


      • Venetela
        Simp_uttaja kirjoitti:

        Pärjää tuolla kovallakin merellä oikeissa varusteissa ja asennossa. Itse seison leveässä haara-asennossa ja notkeasti keinun veneen mukana. Itselle sopii tuo mukavammin kuin tuolilla keikkuminen. Kulkeehan tuo kovassa taka-allokossa vähän kuin koira, pyrkien työntämään perää edelle.

        Päällä luonnollisesti Ursuit kelluntaliivi. Saariston suojissa kun menee niin kyllä sitä jostain kaislikosta löytyy tuolla varustuksella aika pian.

        Täytyy nyt jatkuvana avovesikautena koittaa miten vakavuus paranee kovassa kelissä kun ottaa 200 kg vettä pilssiin. Pääosin reissaan yksin kantavuutta siis riittää.

        Ensi kesäksi suunnitteilla myös venetela mökkirantaan, vähenee tuo näkkimäärä. Tähän menenssä olen poistanut näkit marras-joulukuussa ajelemalla jäissä, nyt ei ole jäitä vielä näkynyt

        Tuo venetela on oikeastaan suurin syy, miksi en ole vielä Simppua tullut hankkineeksi. Venetelan tekeminen Simpulle on aika vaikeaa syvähkön kölin ja jatkuvasti alhaalla olevan perämoottorin takia. Eli telan rullat täytyy saada aika ylös maasta jotta tela toimisi ja tämä tekee telasta kalliin ja raskaan.

        Venetela on paljon helpompi toteuttaa tavallista venettä varten, jossa köli ei ole mahdottoman syvä ja moottori on ylösnostettava.

        Sinänsä venetela on mitä mainioin varuste vielä tuon kokoisellekin veneelle. Tosin vaatii nostoon trailerivinssin.


      • Simp_uttaja
        Venetela kirjoitti:

        Tuo venetela on oikeastaan suurin syy, miksi en ole vielä Simppua tullut hankkineeksi. Venetelan tekeminen Simpulle on aika vaikeaa syvähkön kölin ja jatkuvasti alhaalla olevan perämoottorin takia. Eli telan rullat täytyy saada aika ylös maasta jotta tela toimisi ja tämä tekee telasta kalliin ja raskaan.

        Venetela on paljon helpompi toteuttaa tavallista venettä varten, jossa köli ei ole mahdottoman syvä ja moottori on ylösnostettava.

        Sinänsä venetela on mitä mainioin varuste vielä tuon kokoisellekin veneelle. Tosin vaatii nostoon trailerivinssin.

        Kun tuon simpun saa trailerillekin niin saa sen myös venetelalle? Itsellä trailerissa sivurullat säätyvät itsestään veneen painosta 'puristuen' veneen kylkiin. Samanlaiset 2 x 2 sivurullaa ajattelin virittää venetelaan. Venetelan 'häntä' täytyy mahdollisesti asentaa keskiveden alle jotta Simpun keula rullaa kevyesti telalle. Itsellä venetelan tarkoitus on haitata näkkiä ja säästää sinkkiä, eli moottoria.

        Eihän venettä 'ylös' otettaessa ole tarkoitus nostaa venettä maasta ylöspäin vaan ylös vedestä Ei ihan täysin auennut tuo ajatus miksi Simpun venetelan rullat tulisi olla ylempänä maasta kuin muissa veneteloissa? Jos/kun et ole Simppua nähnyt niin köli on syvemmällä kuin potkuri. Se on selvää että runkomuodosta ja korkeudesta johtuen venetelassa tulee olla tukevat kylkirullat/kiskot riittävän ylhäällä muutoin tuon Simpun saa inan kallelleen. Haittaako tuokaan muuten kuin esteettisesti, ei välttämättä, kunhan veneet nesteet pysyvät paikoillaan.

        Selväähän se on että 'tasapohjaisen' veneen saa vedettyä venetelalle jossa on pelkät kölirullat ilman kylkirullia. Aina tuo sen verran suoraan/pystyssä ylös tulee että vene luistelee tarvittaessa alamäkeä veteen. Tasaperäisessä veneessä tietääkseni tuo potkuri on pääosin veneen pohjan/kölin alapuolella, tällöin moottori ahdistaa jos sitä ei huomaa nostaa ylös, eli tarvitaan isompi vinssi.

        Vaikeaa tekee edelleen vetää Master 410, 170 kg ja 50 kg Suzuki talvilevolle ilman vinssiä. Tuo vähäinen paino ei tuossa ole ongelma vaan gravitaatio ja kitka kun tuota 220 kg koittaa vetää loivaan ylämäkeen pelkällä kaurapuurolla. Selvää on että Simppu moottorilla 500 kg vaatii kunnollisen vinssin tai ison suvun.

        Kaikkihan tässä maailmassa maksaa ja ilmaisia lounaita ei ole,on tuo lounas sitten kevyempi tai raskaampi. Itse ajattelin tuossa venetelassa pärjätä polttomoottoriporakoneella (pultit kallioon),ämpärillä ja juotoslaastilla jonka sekoitus oksalla, vanhaa 4"x4" painekyllästettyä puuta 'kiskoiksi' kiinnitys noihin pultteihih, raudat/rullat/pyörät Biltemasta/Motonetista nuo kiinnitän kiskoihin. Kustannusarvio pyöreillä lukemilla 500 EUR. Onko tuo kannattava tehdä?

        Ei ole. Ihme veneen olen ostanut jos se ei kestä vedessä liottamista. 15 hv moottori maksaa 1 500 EUR, säästänkö moottorin käyttöiässä tuon 500 EUR kun se ei likoa sisämeren suolassa, en. Paras kun ei kaiken 'järjellisyyttä' ajattele.


    • kokemus

      pienellä nopeudella eli tyhjäkäynnillä ajettaessa pakokaasu nousee sieltä mihin kone pudotetaan kuljettajan sieraimiin ja sitämyöten keuhkoihin. olisi vielä kehittämistä. en tiedä pitäisikö se tukkia jollain pressun palalla, mutta se haittaa sitten ajoa.

    • Yksi monesta

      Simppu olisikin yliveto vene ilman tuota moottorikaivoa. Jos niitä saisi tasaperäisenä ostaisin heti.

      Tuon pakokaasuongelman lisäksi moottorin alapää ja moottorikaivo limoittuvat aika ikävän näköisiksi. Moottorin sijoitus myös lisää moottorimelua merkittävästi.

      Pienellä kehittelyllä veneen myynti lisääntyisi valtavasti. Idea yksinkertaisesta ja merikelpoisesta veneestä, jossa myös käyttökustannukset ovat alhaiset miellyttää monia.

    • niksu4

      Oma kokemus kolmelta vuodelta on, ettei pakokaasut ole olleet ongelma tyhjäkäynnilläkään. Tiedä sitten, onko moottorilla merkitystä asiaan. Itselläni Hondan BF8. Moottorikaivo kyllä limoittuu, mutta sen saa pienellä harjalla putsattua varsin nopeasti. Ja sehän on vain esteettinen haitta, jos haluaa sinne kaivoon kurkistella. Ensi kesäksi ajattelin kuitenkin vetäistä myrkkymaalin myös kaivoon. Ainoa oikeasti ikävä puoli on levän ja näkin tarttuminen moottorin perään. Olen pyrkinyt punnertamaan moottorin ylös kaivosta ainakin kerran kesässä näkin kiinnittymisaikaan ja putsannut sen harjalla.

      Mitä tulee keleihin, niin luulen paatin kestävän kovempaa menoa kuin itsellä riittää kantti. Tällä vaatimattomalla veneilykokemuksella on muutaman kerran tullut mentyä Helsingin saariston suojissa niin, että on tuullut 10-12 ms/s avomeren suunnalta saarten välistä. Kyllä sillä joka vuosi on aina pikkuisen kovempaan keliin uskaltautunut. Reilummassa tuulessa on aika oleellisesta, että myös keulassa on matkustaja.

      • dory st

        Ideahan on vanha. Itsellä st pierre dory. Piirrustukset 60 luvulta. Perämoottorikaivo on 1.5 metriä veneen perästä ja ohjaus pinnalla. Veneen kokonaispituus on 9 metriä. Newfoulandin vanhan kalastusveneen runko toimii paremmin kuin hyvin suomen saaristossa.Menee kuiin juna summalaiseen verrattuna.


      • dory st

        Ideahan on vanha. Itsellä st pierre dory. Piirrustukset 60 luvulta. Perämoottorikaivo on 1.5 metriä veneen perästä ja ohjaus pinnalla. Veneen kokonaispituus on 9 metriä. Newfoulandin vanhan kalastusveneen runko toimii paremmin kuin hyvin suomen saaristossa.Menee kuiin juna summalaiseen verrattuna.


      • dory st
        dory st kirjoitti:

        Ideahan on vanha. Itsellä st pierre dory. Piirrustukset 60 luvulta. Perämoottorikaivo on 1.5 metriä veneen perästä ja ohjaus pinnalla. Veneen kokonaispituus on 9 metriä. Newfoulandin vanhan kalastusveneen runko toimii paremmin kuin hyvin suomen saaristossa.Menee kuiin juna summalaiseen verrattuna.

        Ja fiskarin runko on merikelpoisempi kuin tasaperän.


    • Sälli

      Onko käytännön kokemusta kuinka Simppu kulkee 6 hp moottorilla?

      Kyllähän minäkin mieluummin tasaperäisen ostaisin, mutta eipä taida olla vaihtoehtoja, niin olen hankkimassa Simpun ensi kesäksi.

    • Sisäpiiritietoa

      Venemessuilla esitellään vastaava tasaperävene. Proto ollut vesillä jo viime kesänä.

      • ulkopiiritietoa

        ja kenenkähän valmistajan linjalta tuote tulee ?


      • Hyvä, jos tosi

        Lieneen ainut syy sitten käydä venemessuillakin.


      • ttttttffff

        Eipä ollut


      • PP_simputtaja

        Jokohan ensi vuonna nähtäis tasaperäinen avouppis? Heti ostaisin, jos sellaisen joku tekis. Simppukin kävisi muuten, mutta en halua sitä likaluukkua veneeseen. Perämoottoriveneeseen kuuluu peräpeili.


      • huonojuttu

        Simppu on hidas ja ehjä suippoperäinen perä ottaa taka-aallot nätisti. Kovalla kelillä ei aaltoja pakoon pääse vaan surffailemaan joutuu :) . Jos Simppu muutettaisiin tasaperäiseksi vaikuttaisi se myös kulkuun. Myös takaa tulevat aallot voivat tulla peräpeilin kautta sisään. Huonompi juttu.


    • postsimpu

      Onkohan simppubuumi mennyt jo ohitse ?
      Jälleenmyyjät vähentyneet yhteen. :(

    • Simppu -12

      Kätevä vene! Ei enempää melu-/hajuhaittoja kuin muissakaan perämoottori veneissä. Taka säilytysluukkuihin mahtuu hyvin 12 l. p-a tankit. Erittäin tilava ja kätevä vene kaikin puolin. Voin suositella kaikille jotka arvostavat kiireetöntä veneilyä.Kätevä vene! Ei enempää melu-/hajuhaittoja kuin muissakaan perämoottori veneissä. Taka säilytysluukkuihin mahtuu hyvin 12 l. p-a tankit. Erittäin tilava ja kätevä vene kaikin puolin. Voin suositella kaikille jotka arvostavat kiireetöntä veneilyä.Kätevä vene! Ei enempää melu-/hajuhaittoja kuin muissakaan perämoottori veneissä. Taka säilytysluukkuihin mahtuu hyvin 12 l. p-a tankit. Erittäin tilava ja kätevä vene kaikin puolin. Voin suositella kaikille jotka arvostavat kiireetöntä veneilyä.

    • jamu

      Simpulla viime kesänä kahden metrin aalloissa ja hyvin otti aallot. Matka joutui ehkäpä jotain 5 solmua, mutta paikat pysyivät hampaissa :). Moottorina 9.9 Yamaha ja isompaa en ole kaivannut. Lastia varmaan jotain 400-500kg nurkilla. Suosittelen lämpimästi Simppua muillekin, jotka osaavat nauttia kiireettömästä veneilystä. Enkä ole myyjä.

    • Isosimppu

      Onko joku asentanut hydrofoilit Simpun moottorin kavitaatiolevyyn? Ei nuo Motonetin evät (iso tai pieni) ~20 EUR ole kustannuskysymys. Voisi olettaa että perän vajoaminen pienenee hieman ja vakavuus/ohjattavuus paranee ja vauhti kasvaa marginaalisesti? Onko mitattuja kokemuksia esim vauhdin lisääntymisen osalta?

    • buimonen

      Onko kukaan laittanut Simppuun tuollaista Lehrin 9.9 heppaista nestekaasukäyttöistä perämoottoria. Kiinnostaisi kokeilla.
      http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=6427
      Johan Simppua isommatkin laivat alkavat kulkea LNG:llä. Kaasupullojen haittapuolena tuleva lisäpainokaan ei uppoumavenessä isommin haittaisi. Ei nokkaan tulisi niitä viimeisiäkään bensan käryjä, kun nestekaasun pakokaasut on aika puhdasta tavaraa.

      • Motiv_A

        Motivan sivuilta polttoaineiden lämpöarvoja:
        11 kg nestekaasu ~140 kWh
        11 l bensaa ~100 kWh.

        Nestekaasu tuon perusteella siis lämpöarvoltaan suurempi.

        Pullo 11 kg saattanee sopia keskilaatikkoon pystyyn, maaten ainakin, kahta ei sovi. Bensatankkeja 30 l sopii kaksi keskilaatikon pohjalle. Haluaako sitten kajahtavan kaasupullon veneeseen vai leimahtavan bensatankin jos käy huonosti on makuasia. Itsellä ei osu 4-tahti pakokaasut nenään.

        Eikö se lisäpaino enemmän haittaa plaanaavassa veneessä. Simpun kantavuus on kumminkin 800 kg, kaasupullot ovat tuossa marginaali. Perän vajoaminen Simpussa on suurempi asia kuin kokonaiskuorma, tuohon voi vaikuttaa kuorman sijoittamisella. Kun siirrän 100 kg ruhoni tuolilta keskipulpetin eteen niin nopeus kasvaa 1 km/h kun perä ei uppoa niin syvälle


    • Ei_Valittamista

      ”Onko omakohtaista käyttökokemusta Simppu 620 veneestä?”

      -Kyllä on sekä 620:sta eli pinnaohjattavasta mallista että omasta pulpettimallista.

      ”Onko sisäperämoottori käytännöllinen?”

      -On mielestäni käytännöllisempi kuin peräpeiliin asennettava. Esimerkiksi huoltotempuissa moottoriin ylettyy oleellisesti paremmin ja myös ”sivusta” paremmin kuin perinteisessä ratkaisussa. Epäilemättä moottorikaivoasennus myös vaikuttaa myönteisesti painonjakaumaan sillä näin on saatu moottorin (9,9Hv/42Kg) painopistettä tuotua puolisen metriä eteenpäin.

      ”Moottorin melu?”
      -Enempää moottorin melu kuin erään vastarannan kiisken koko ajan kiukuttelema pakokaasukäryjen (?) nokkaan tulo on itselle ihan tuntematon asia. En edes ajatellut sitä ennen kuin luin tuon kaikesta päätellen yhden ja saman vuodatuksia.

      ”Hallinta?”
      Sekä pinnaohjattava että oma hydraulisella ohjauksella varustettu ruoriohjaus ovat mielestäni tavattoman hyvin hallittavissa ainakin verrattuna normifiskarin ”oikeaan” peräsimeen joka sitä paitsi ei toimi juuri lainkaan peruutettaessa.

      ”Onko irtotankille paikka?”
      -Itsellä 10l irtotankki on vasemmassa takalokerossa. Toinen sopisi oikealle puolelle vaan ei ole ollut tarvetta.

      ”Kulutus?”
      -Ei ole ihan tarkkaa faktaa mutta tuntuisi olevan noin 1,2... 1,5l tunnissa ja nopeus SailMate apsin mukaan 5..6 solmua eli parhaimmillaan noin 10km/h. Jätin PowerBoat tapahtuman suosiolla väliin viimeksi…

      ”yms?”
      Omassa on puolisuunnikkaan muotoinen peitekansi jolla saadaan haluttaessa keulaan varsin pitkä ja yhtenäinen tasainen alue. Kolme sopii hyvin ja neljä miestä sopii varsin hyvin heittelemään samaan aikaan ja mikä parasta niin vene muuttuu sitä vakaammaksi mitä enemmän siinä on kuormaa. Nytkin seisoen heittely onnistuu yksinkin merellä erinomaisesti. Merikelpoisuutta tuntuu riittävän niin ettei turvallisuuden osalta ihan ensimmäisiä tuulia tarvitse pelästyä.


      ”Harkinnassa on.”

      Harkinnassa oli ja siihen päädyin enkä vielä ole katunut.

    • Ärjänsaari

      Yhdyn ajatuksineni edellisen kirjoittajan kokemuksiin. Lisäisin vielä, että Simppu kulkee todella suoraan ihan uistelunopeuksilla, mutta kääntyy tarvittaessa jopa paikallaan. Ihan ihmetyttää ettei ko vene ole saanut sen suurempaa suosiota kokonsa ja ennenkaikkea edullisen hankintahintansa takia esim. verrattuna vastaavaan mittaisiin kilpailijoihinsa.

      • No se mistä yksi tykkää, toinen inhoaa. Minulla oli hidas vene yhden kesän mökin yhteysveneenä ja täytyy samoa, että lin tosi tyytyväinen, kun sain taas plaanaavan veneen takaisin.

        On ihan eri, jos välinkulku kestää 10 tai 40 min. Varsinkin jos olet jo rannassa ja huomaat, että auton avaimet jäi mökille. Hitaalla veneellä 120 min eli 2 tuntia ja nopeammalla 30 min.


      • Ei_Valittamista
        Miesmannn kirjoitti:

        No se mistä yksi tykkää, toinen inhoaa. Minulla oli hidas vene yhden kesän mökin yhteysveneenä ja täytyy samoa, että lin tosi tyytyväinen, kun sain taas plaanaavan veneen takaisin.

        On ihan eri, jos välinkulku kestää 10 tai 40 min. Varsinkin jos olet jo rannassa ja huomaat, että auton avaimet jäi mökille. Hitaalla veneellä 120 min eli 2 tuntia ja nopeammalla 30 min.

        "No se mistä yksi tykkää, toinen inhoaa"

        Allekirjoitan täysin! Simppu on lähes kouluesimerkki siitä miten jokin asia voi jakaa mielipiteitä. Jopa niillä jotka ei ole edes nähneet kyseistä keksintöä. Itselle se inhokkien N:o 1 on kovaääniset muskeliveneet....


      • Ei_Valittamista kirjoitti:

        "No se mistä yksi tykkää, toinen inhoaa"

        Allekirjoitan täysin! Simppu on lähes kouluesimerkki siitä miten jokin asia voi jakaa mielipiteitä. Jopa niillä jotka ei ole edes nähneet kyseistä keksintöä. Itselle se inhokkien N:o 1 on kovaääniset muskeliveneet....

        Minä en simppua inhoa, mutta se vain olisi niin epäkäytännöllinen omaan käyttöön.,

        Jos haluaisin hitaan veneen, ostaisin purjeveneen, niin ei tarvitsisi tuntikausia moottorinpärinää kuunella.


      • QWT

        Huomattavasti vähemmällä työllä saat saman nautinnon hitaasta veneilystä Simpun kyydissä kun purjeveneen kaltevalla kannella.


    • salamatkustaja

      Juurikin näin. Vaikka en Simppu omistakaan, mutta kaverin kyydissä olleena tässä threadissa mainitut asiat pitävät kutinsa. Ihmeen vähän noita kuitenkin vesillä näkee. Mistähän moinen ilmiö ? Lujaahan sillä ei pääse, mutta kun keulassa istuskelee niin maisemista voi nauttia kiireettömästi ja ilman selkäsärkyä.

    • Ostoa-aikova

      Nettiveneessä myynnissä vielä 9 venettä. Rehellisiä mielipiteitä. Kannattaako ostaa ?

      • A61112

        Olen tuolla yllä kommentoinutkin useasti. Itselle Simppu on ollut hyvä ostos, en kaipaa enempää vauhtia kun kalavedet alkavat laiturista. Olen asentanut kavitaatiolevyyn 'kantosiivet' (ala Motonet), kulkee tuollaisen 12 km/h, myötäseen lujempaa. Ei tuo vauhti ole enää polttoainetaloudellinen mutta joskus on hyvä polttaa karstat pois tuosta 15 heppaisesta (ylisuuri)

        Simpulla pääsee perille, matka vaan kestää pidemmän ajan ja matkalla heiluu joka suuntaa hallitusti. Plaanariveneellä kovassa kelissä hakkaa selkäruotonta helläksi melko nopeaan, mutta halunsa kullakin. Nopeammin ja hellempänä perillä?

        Itsellä on DL malli (keskipulpetti), laatikkotilaa on tarpeeksi, pääosin kuskaan ilmaa noissa. Oon laatikkoihin tuunannut kaikenlaista. Noista sivuponttooneista (etulaatikko/takalaatikko välinen alue) kun pääsisi eroon tulisi lisää kansitilaa? (ei tämä silti ole Skager 660, 1 150 kg, jossa laidat ovat suoremmat ja korkeammat, tuossa seuraava hankinta?) toisaalta noista ponttooneista saa jalka/polvitukea.

        Seison pääsääntöisesti veneessä, ei monessa alu- tai kuttaperkkaveneessä seistä tuulessa kun keikuttaa lujasti tai stabiliteetti heikkenee. Lisäksi laitakorkeus on kuitenkin pieni noissa, ei ole mistä pitää kiinni. Vieressä oli aikoinaan Rönnqvist 590, toinen meritaimenenkalastaja ja myös venekauppias, tuli kysymään kuulumisia. Siinä jutellessa Rönnqvist keikkui niin että kaveri istualtaan otti kaiteesta kiinni. Venekauppiaana sanoi 'on sullakin aika merikelpoisen näköinen vene'. Hänellä nopea merikelpoinen 20 kn, mulla 8 kn.

        Syväys on 30 cm 100 kg ruholla, pääsen taimenkiville ja muutenkin ihan rantaan. Kyydissä ollut tuo aikoinaan tuo 7 henkeä, kuorma ei tunnu missään, puskee samaa runkonopeutta eteenpäin (max 10 km/h ilman Motonettiä).

        Nyt vene on maassa, on tuo huiman kokoinen vene kun sitä katselee, > 6m x 2,35 m ja vesirajasta kannelle on useampi 'leveä lauta', lyhyemmän miehen leuka on veneen laidassa.

        Liikuuttamiseen pyörillä (mikäli tarvetta) on paras hankkia jarrullinen traileri, vene 450 kg, moottori 50 kg, akku, bensat, ankkuri, köydet etc rohkeasti 100 kg, ollaan jo kokonaispainossa > 600 kg, ei liikune jarruttomalla. Vene on myös pitkä, itsellä 7 m veneelle tehty traileri.

        Oon merimies, en tiedä millaisia kelejä on isoilla järvillä, merisääkin on 'vain' Saimaalta. Itse pyyhkin tuolla 1 m alloissa, ei se ole enää mukavaa uistelua tai verkon nostoa (Kihti), reissuajossa menee isompikin aalto. Uskoisin että isoillakin järvillä jos olet sisämaaelävä (selkä >10 km) pärjää, kun merelläkin pärjää isoimmilla tuulen pyyhkäisymatkoilla


    • simppuaharkitseva

      Onkohan jollain Simpussa trimmilevy ja kymppiheppainen perämoottori ? Jaksaako nousta puoliplaaniin vai vaatiiko jo 15 hv moottorin ?

      Lisäksi miten käyttäytyy aallokossa trimmilevyn kanssa ? Nosteleeko perää takaa tulevat aallot ? Oletan, että aallot ovat nopeampia kuin simppu.

    • Trimmilievysi

      Sama kiinnostus täältä päin myös. Simppu kiinnostaa kovin. Lukasin viestiketjun läpi ja kokemusta trimmilevyllisestä Simpusta ei ollut.

      Siis olekee hyvä ja kirjoittakaa kokemuksia. Mielipiteitä ?! Meneekö hyvä runko pilalle trimmilevyllä vai ei ?

    • Eeöpouv

      Saakohan keulaan kuomua, olisi minulle ihan passeli retkivene satunnaiseen yöpymiseenkin..,

    • PukataPukata

      Jokunen kommentti edellisiin: idioottimaista yrittää tehdä selkeästä uppoumaveneestä puoliplaanaavaa ylikokoisella koneella ja peräevällä. 8 heppainen riittää hienosti, sillä ajetaan nyt kymmenettä kesää. Jos haluatte nopeamman veneen, ostakaa joku muu.

      Kaivo ei kerää pakokaasuja, ne häipyvät ajossa potkurin läpi niin kuin pitääkin. Tyhjäkäynnillä katkua hieman tulee niin kuin jokaisessa peräprutkussa, jos ei tuule. Ei mikään ongelma koskaan.

      Kuormaa kestää mukavasti, 2,5 kuutiota halkoja ja 2 riskiä miestä jättää vielä 40 cm varalaitaa.

      Keulaan on saatavilla kuomu, ja kun laittaa vanerin etupenkkien väliseen kolmioon syntyy tuplapunkka.

      Paras vene laatu/hintasuhteeltaan, myös kuormauskyky/hinta.

    • Zetton

      Valmistaja kuitenkin avoimesti kauppaa trimmillistä Simppua ! Ei nyt luulisi ihan susi olevan. Ainakin luulis ajoasennon pysyvän parempana runkonopeuden ylittävillä nopeuksilla.

      • PukataPukata

        Myyhän ne, kun joku haluaa ostaa! Typerää yhtä kaikki.


    • Tyrew

      Olisiko trimmilevyllä ajaneella kommenttia !

    • S.Imppu

      "Myyhän ne, kun joku haluaa ostaa! Typerää yhtä kaikki. "

      Oma kokemus Simpusta ILMAN trimmilevyä on se että kun syksyllä sää viilenee, keli merellä kovenee ja väki Simpusta vähenee välillä pelkkään kuljettajaan niin vasta-aaltoon vene on AIVAN liian kevytkeulainen ja pakottaa vähentämään konetehoa 9,9Hv koneella sillä muuten keula lätsyttää aivan hemmetisti. Myötäiseen tätä ongelmaa ei ole.

      Itse käytin suurta vesikanisteria niin keulaan laitettuna kuin mahdollista yksin ajellessa ja jo 30l auttaa selvästi. Veikkaan että alkuperäinen paksu trimmilevy olisi patenttiratkaisu niin tähän kuin apu itsetyhjennykseen. Muutama litra tuppaa jäämään jos tuulee laituriin perän suunnalta. Kolmen hengen kuormalla vasta tuli vasta ylitettyä 12m/sek kelissä 7km aukolla tuulen alla 2km pätkä ja tällä kuormalla ei ole pienintä ongelmaa. Keikuttaa totta kai mutta ei lätsytä ja kulkee luotamusta herättävän vakaasti.

      Arvon nimimerkki Tyrew, mikä onkaan oma ratkaisusi tähän kevytkeulaisuuteen?

      Trimmilevyjä jälkiasennuksena saa valmistajalta: http://www.hsboats.fi/simppu-620

      Mainittakoon ettei ole tässä ja nyt ole pienintä aikomusta; ilman lottovoittoa; vaihtaa toiseen veneeseen. Olen Simppuun aivan tavattoman tyytyväinen kokonaisuus huomioiden.

    • Tyrew

      Samaa olen miettinyt arvon S.Imppu. Vesikanisteria keulaan. Trimmilevyä perään. Vakiopotkurilla mennään toistaiseksi. Mietinnässä high-thrust ! Toisaalta kevyt keula nousee hyvin aallon päälle yksin ajaessa vaikka jyrkkiä aaltoja vasten ajaa.

      • S.Imppu

        Mainittakoon vielä että itselle nopeus ei ole kärkipäässä arvostusasteikkoa ja trimmilevyasia kiinnostaa ensiksi mainitsemani 1hlö-kuorman kevytkeulaisuuden ja toiseksi tuon itsetyhjennysjutun takia. Saaristo Poker Run jäi siis tänäkin vuonnä käymättä ; - "

        http://saaristopokerrun.fi/


    • Tyrew

      Olisi mielenkiintoista tietää kuinka tuo trimmilevy tosiaan toimisi jo kympillä. Tosiasiassa 6 kn jälkeen simpun meno tyssää ku seinään. Keula nousee ja perä kaivautuu. Missä vaiheesa tuon trimmilevyn hyöty tulisi. Alkaako se jo vaikuttamaan heti 6,5:ssa solmusa vai miten ? Valmistajan mukaan huiput ovat 11-12 kn, mutta marssinopeus varmaankin pyörii 7-9 välillä.

    • S.Imppu

      "Olisi mielenkiintoista tietää kuinka tuo trimmilevy tosiaan toimisi jo kympillä."


      Ensivaikutelmana "osa-1" 1½ kk ajon jälkeen upouuden trimmitason toiminnasta:

      - Näyttää sille, että keulan sorakanisterin voi jättää autotalliin ensitalven liukkaita odottamaan. Yhdenkin hengen kuormalla keula pysyy alhaalla, pois lukien ihan täydet kaasut.

      - Vene vaikuttaa selkeästi "liukkaammalle" eli pienemmällä pintakaasulla kuin ennen runkonopeus löytyy. Maksimia löytyy n. 1½-2 solmua enemmän kuin ennen, mutta se ei ollut edes päällimmäisenä tähtäimessä. Pintakaasullista marssivauhtia on saman verran eli n. 1½ solmua entistä enemmän eli voisi kuvitella vaikuttavan polttoainetaloudellisuuteen joka jo ennestään oli erinomainen. Tämä kylläkin ainoastaan kahden hengen kuormalla testattuna.

      - Kunnon sateista ei ole vielä kokemusta mutta itsetyhjentyvyys tuntuisi myös selvästi parantuneen. Lisäksi aikaisemmin hiukankin navakka perän puoleinen tuuli tuppasi syöttämään ämpärillisen vettä laiturissa sisään, jos tulppa oli poissa. Eilen oli just sellainen tuuli mutta vesi virtasi selkeästi ulospäin "ämpäritestissä".

      -Suurin ajomukavuutta parantanut muutos on suuntavakavuudessa. Aikaisemmin kun keula yksin ilman painokanisteria ajaessa alkoi nousta, niin suuntavakavuus meni selkeästi heikommaksi. Nyt tuo "ominaisuus" loistaa poissaolollaan.

      -Monasti mainitaan rullausominaisuuksien parantuminen myötäaaltoon ajettaessa. Tätä en ole vielä päässyt paremmin testaamaan, enkä itse asiassa ymmärrä, miten trimmilevy siihen voisi vaikuttaa.

      Ne asiat joita halusin parantaa Simpun ominaisuuksissa, tuntuvat kiinteän trimmilevyn myötä myös parantuneen. Ajoa on vielä kertynyt kuitenkin vähänlaisesti, tarkennan jos on tarvetta syksymmällä kun on tuntumaa kovemmista keleistä.

    • PostSimppu

      Itselläkin samanlaisia kokemuksia trimmilevyllisestä Simpusta. Marssivauhti parani n. 1 solmun. Vauhdin ollessa tuolloin n. 6,4 solmua. Kulku muuttui tasapainoisemmaksi, liukkaammaksi. Huiput jäivät kyllä alle 8 solmua. Oikeastaan ideaaliseen matkavauhtiin riitti puolet kaasusta tai vähän yli.

      Aallokkokäyttäytyminen ei juurikaan muuttunut. Myötäaaltoon surffaaminen jatkui. Vastaseen/sivuvastaseen erinomaisesti. Sivuaallokossa keikutti samanlailla kuin ilman. Muutoin Simppu kulki hyvin aaltoja myötäillen. Liukuvan veneen kaltaista hakkaamista ei juurikaan esiintynyt ellei ihan vasta-aaltoon ajanut.

      Möin pois kun veneilytarpeet muuttuivat. Simppu oli kuitenkin sielukas vene. Kotisatamaan turvaan toi aina melko möykkyisältä mereltäkin. Ennemmin siinä kipparilla luotto/rohkeus loppui kuin veneen ominaisuudet.

      Millainen marssivauhti sulla on S.Imppu. ?

      Ja lopuksi jos Simppua hieman jatkojalostaisi niin perän muutosta niin, että perämoottorin saisi ylös ja kiinteä perähytti, mutta sittenhän se olisi jo eri vene.

    • S.imppu

      "Millainen marssivauhti sulla on S.Imppu. ?"

      Hiukan veteen piirretty viiva, mutta sanoisin että siinä 11km/h eli kuutisen solmua kolmen hengen kuormalla. Jutut 11 SOLMUSTA ovat kyllä silkkaa puutaheinää.

      -Trimmilevy ei mielestäni muuttanut myötäaaltoon surffaamista miksikään. Kerran on ollut himppasen etupainoinen kuorma ja kohtalaisen kokoiset, ja murtuvatkin myötäaallot. Ohjastaa sai aina aallon pohjlla, ihan riittävästi. Varmaan menisi selkäytimeen automaattiseksi toiminnaksi, kuin fillarilla ajo, kunhan tarpeeksi tekisi, nykyisellään joutuu hiukan keskittymään.

    • Anonyymi

      Fiskarimalli on merellä ylivoimainen merikelpoisuudessa, kun ajetaan 5-7 solmua. Perämoottori takalaidassa fiskarityyppisessä veneessä on aallokossa huono, kun se voi välillä nousta ylös vedestä. Järvellä ei ehkä ole niin väliä, mutta kun aallonkorkeus on pari metriä, on pienen pulpettiveneen kanssa hengenvaarassa, fiskarin kanssa ei.

      • Anonyymi

        Harmi, kun fiskarien valmistus on käytännössä loppunut. Heti ostaisin 9 - 10 metrisen avofiskarin, jos sellaisia olisi kaupan. - On kaikenlaisia liukuvia ja puloiliukuvia, mutta kukaan muu ei taida haluta aitoa fiskaria...


    • Anonyymi

      3 m aallot (mainingit) kokeiltu Simpulla Saaristossa pari syksyä sitten. Ei tuo ollut enää nautinto. Varalaitaa jäi yksi 'lauta'. eli noin 100 mm, käännyin takaisin 1 km jälkeen, uistimet tuli lujaa perässä . Ei näkynyt Buster- eikä keppiveneilijöitä

    • Anonyymi

      Olen tyytyväinen on todella tukeva, onkohan ketään laittanut simpuunsa mastoa ja purjetta kun kölikim on aika komian kokoinen ( niinkuin perinneveneissä )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe