Bella 703 tasaperäiseksi tai trimmit?

bellari

Olisko jollain kokemusta bellan perän muokkaamisesta tasaperäiseksi tai trimmilevyjen asentamisesta? Parantuiko vakavuus kovemmissa nopeuksissa ja lisääntyikö kulutus runkonopeuksilla?

19

7589

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antero puntero

      Siis älä nyt vaan lähde tekemään mitään muutoksia; Bella kulkee sen 7,5-8kn ja sillä sipuli. Sekä 700 että 703 ajaneena voin todeta että vene on uppoumarunkoinen, roiskiva ja kiikkerä SISÄvesialus - trimmeillä tms ei ole mitään käyttöä/vaikutusta. Mikäli haluat vauhtia ja merikelpoisuutta niin vaihda oikeaan puoliliukuvaan kuten Sunmariin, Nimbukseen tai norjalaisiin kuten MArex tai Scand. Niin ja kannattaa muistaa että tuo 703:ssa on sama pohja kuin 660:ssä eli Sonnisen autotallissa suunnittelema.

      • bellari

        Olen tietoinen veneen huonosta käyttäytymisestä kelissä mutta muuten se vaikuttaisi sopivalta tarpeisiini. Mietiskelin jotain niinkin hurjaa että valaisi betonista(heh)veneen perän uuteen uskoon tasaperäiseksi. Painoa tulisi taakse kölin korkeudelle noin 100Kg joka nostaisi keulaa ylös (vähentää roiskumista), lisäisi kölipainoa, (vähentää kiikkeryyttä) ja tasaperäisenä sivuaallokossa vähentäisi rullausta kunhan nostaa nopeuden 8-11 solmuun. Ihme jos ei ketään ole yrittänyt moista. Vanhoja veneitähän modifioidaan rankallakin kädellä, niin mieksei näitä vähän uudempiakin. Olen tutustunut moniin muihinkin puoliplaanareihin mutta tässä kokoluokassa ja ikäryhmässä ei oikein tunnu löytyvän vakavaa haastajaa. Etsin siis uudenkarheeta max 2.5 metriä leveää puoliplaanaria. Stormer 7 vaikuttaa kanssa suht kiinnostavalta muttei ilmeisesti ole juurikaan parempi ajettava. Seiskari cc mallisena, Yanmar diiselillä, max kolme vuotta vanha ja 35k€ voin ottaa jos joku myy. Kaikki hyvät on noin 20v vanhoja ,yli 8 metrisiä ja hinnat yli 30k€.


      • ent kaappias

        Kyllä Bella 660 on entinen Hankkijan Hamariina 660. Sonninen vissiin osti muotit ja valmistusoikeudet tuosta mallista ja kehitti sen nykyiselleen...


      • kokenut 2001
        bellari kirjoitti:

        Olen tietoinen veneen huonosta käyttäytymisestä kelissä mutta muuten se vaikuttaisi sopivalta tarpeisiini. Mietiskelin jotain niinkin hurjaa että valaisi betonista(heh)veneen perän uuteen uskoon tasaperäiseksi. Painoa tulisi taakse kölin korkeudelle noin 100Kg joka nostaisi keulaa ylös (vähentää roiskumista), lisäisi kölipainoa, (vähentää kiikkeryyttä) ja tasaperäisenä sivuaallokossa vähentäisi rullausta kunhan nostaa nopeuden 8-11 solmuun. Ihme jos ei ketään ole yrittänyt moista. Vanhoja veneitähän modifioidaan rankallakin kädellä, niin mieksei näitä vähän uudempiakin. Olen tutustunut moniin muihinkin puoliplaanareihin mutta tässä kokoluokassa ja ikäryhmässä ei oikein tunnu löytyvän vakavaa haastajaa. Etsin siis uudenkarheeta max 2.5 metriä leveää puoliplaanaria. Stormer 7 vaikuttaa kanssa suht kiinnostavalta muttei ilmeisesti ole juurikaan parempi ajettava. Seiskari cc mallisena, Yanmar diiselillä, max kolme vuotta vanha ja 35k€ voin ottaa jos joku myy. Kaikki hyvät on noin 20v vanhoja ,yli 8 metrisiä ja hinnat yli 30k€.

        Ei 700-sarjan Bella ole oikeasti mikään puoliliukuri. Käytännössä ei sillä aja kuuro Erkkikään yli 10 solmua koska se nopeus vaatii kaasun painamisen aivan pohjaan ja silloin mm. melu nousee todella paljon. Tavaraakaan ei veneessä paljon saa silloin olla.

        Jos Bellan 7 solmua ei riitä, ehdotan ettet hanki sitä venettä. Onhan noita yli 10 solmun veneitä olemassa montakin eikä Bellan sisustus tai mikään muukaan kohta oli ylivoimainen noihin muihin verrattuna.

        700 on pieni, hidas ja taloudellinen retkivene jossa on lyhyet sängyt ja jossa 2 ihmistä ja ehkä pikkulapsikin viettää siedettävästi joitakin aikoja kunhan keli on maltillinen.


      • bellari
        kokenut 2001 kirjoitti:

        Ei 700-sarjan Bella ole oikeasti mikään puoliliukuri. Käytännössä ei sillä aja kuuro Erkkikään yli 10 solmua koska se nopeus vaatii kaasun painamisen aivan pohjaan ja silloin mm. melu nousee todella paljon. Tavaraakaan ei veneessä paljon saa silloin olla.

        Jos Bellan 7 solmua ei riitä, ehdotan ettet hanki sitä venettä. Onhan noita yli 10 solmun veneitä olemassa montakin eikä Bellan sisustus tai mikään muukaan kohta oli ylivoimainen noihin muihin verrattuna.

        700 on pieni, hidas ja taloudellinen retkivene jossa on lyhyet sängyt ja jossa 2 ihmistä ja ehkä pikkulapsikin viettää siedettävästi joitakin aikoja kunhan keli on maltillinen.

        Pieni, hidas, taloudellinen ja vain muutaman vuoden ikäinen vene hakusessa. En haaveile matkanopeuden nostamisesta. Veneilen rannikolla ja ajoittain joutuu ylittämään isoja selkiä jotka olisi hyvä ylittää rivakammin. Tasainen perä tai trimmit vakavoittaisi kulkua näiden ylitysten aikana. Veneilen tällä hetkellä pulpettiveneellä ja siinä saa välillä pelätä kovassa kelissä ihan jo henkensä puolesta. Muutamia puolalaisiahan on kaatunut kelissä ikävin seurauksin. Bellan huonoja meriominaisuuksia parjataan niin innokkaasti että jos yksikin olisi kaatunut niin siitä varmasti rummutettaisiin keskusteluissa. Mua ei oikeestaan pärskeet ja keinuminen haittaa kunhan vesi vaan pysyy oikealla puolella laitaa. Keulan leikkaaminen toiselle kyljelle 25s vauhdissa plaanaavalla säikäyttää, mutten usko että 7 solmun nopeudella juurikaan.


      • Kaptah ...
        kokenut 2001 kirjoitti:

        Ei 700-sarjan Bella ole oikeasti mikään puoliliukuri. Käytännössä ei sillä aja kuuro Erkkikään yli 10 solmua koska se nopeus vaatii kaasun painamisen aivan pohjaan ja silloin mm. melu nousee todella paljon. Tavaraakaan ei veneessä paljon saa silloin olla.

        Jos Bellan 7 solmua ei riitä, ehdotan ettet hanki sitä venettä. Onhan noita yli 10 solmun veneitä olemassa montakin eikä Bellan sisustus tai mikään muukaan kohta oli ylivoimainen noihin muihin verrattuna.

        700 on pieni, hidas ja taloudellinen retkivene jossa on lyhyet sängyt ja jossa 2 ihmistä ja ehkä pikkulapsikin viettää siedettävästi joitakin aikoja kunhan keli on maltillinen.

        660,700 mallit on eri rungolla , kuin 7000 7001 7002 ja nämä uusimmat 701 702 703
        Runko on leveämpi ja konetehokin on suurempi .


      • eranto
        bellari kirjoitti:

        Pieni, hidas, taloudellinen ja vain muutaman vuoden ikäinen vene hakusessa. En haaveile matkanopeuden nostamisesta. Veneilen rannikolla ja ajoittain joutuu ylittämään isoja selkiä jotka olisi hyvä ylittää rivakammin. Tasainen perä tai trimmit vakavoittaisi kulkua näiden ylitysten aikana. Veneilen tällä hetkellä pulpettiveneellä ja siinä saa välillä pelätä kovassa kelissä ihan jo henkensä puolesta. Muutamia puolalaisiahan on kaatunut kelissä ikävin seurauksin. Bellan huonoja meriominaisuuksia parjataan niin innokkaasti että jos yksikin olisi kaatunut niin siitä varmasti rummutettaisiin keskusteluissa. Mua ei oikeestaan pärskeet ja keinuminen haittaa kunhan vesi vaan pysyy oikealla puolella laitaa. Keulan leikkaaminen toiselle kyljelle 25s vauhdissa plaanaavalla säikäyttää, mutten usko että 7 solmun nopeudella juurikaan.

        Ajelen merellä omalla Bellallani, suurtenkin selkien yli. Olen joutunut välillä kohtalaisen koviin tuuliin, 12-13m/s. Ja hyvin on tultu perille. Lue Kipparin juttu viimevuodelta, jotta saat jotain asiallisempaa tekstiä. Täytyy muistaa että 7m. vene on 7. Ja kun se lastataan, niin ei niitä rojuja tartte keulaan lastata niin että siitä tulee keulapainoinen. Niin plotterin mukaan veneeni kulkee 10 solmun nopeudella max. 7-8 solmua on ihanne nopeus, vasta tuuleen noin 6 solmua. Avomeri vene se ei ole, vaan rannikko vesiin tarkoitettu.


      • Polski
        bellari kirjoitti:

        Pieni, hidas, taloudellinen ja vain muutaman vuoden ikäinen vene hakusessa. En haaveile matkanopeuden nostamisesta. Veneilen rannikolla ja ajoittain joutuu ylittämään isoja selkiä jotka olisi hyvä ylittää rivakammin. Tasainen perä tai trimmit vakavoittaisi kulkua näiden ylitysten aikana. Veneilen tällä hetkellä pulpettiveneellä ja siinä saa välillä pelätä kovassa kelissä ihan jo henkensä puolesta. Muutamia puolalaisiahan on kaatunut kelissä ikävin seurauksin. Bellan huonoja meriominaisuuksia parjataan niin innokkaasti että jos yksikin olisi kaatunut niin siitä varmasti rummutettaisiin keskusteluissa. Mua ei oikeestaan pärskeet ja keinuminen haittaa kunhan vesi vaan pysyy oikealla puolella laitaa. Keulan leikkaaminen toiselle kyljelle 25s vauhdissa plaanaavalla säikäyttää, mutten usko että 7 solmun nopeudella juurikaan.

        Mitä ne puolalaisveneet on jotka on kaatunut?


      • örnvik

      • joku hyvä vene
        bellari kirjoitti:

        Olen tietoinen veneen huonosta käyttäytymisestä kelissä mutta muuten se vaikuttaisi sopivalta tarpeisiini. Mietiskelin jotain niinkin hurjaa että valaisi betonista(heh)veneen perän uuteen uskoon tasaperäiseksi. Painoa tulisi taakse kölin korkeudelle noin 100Kg joka nostaisi keulaa ylös (vähentää roiskumista), lisäisi kölipainoa, (vähentää kiikkeryyttä) ja tasaperäisenä sivuaallokossa vähentäisi rullausta kunhan nostaa nopeuden 8-11 solmuun. Ihme jos ei ketään ole yrittänyt moista. Vanhoja veneitähän modifioidaan rankallakin kädellä, niin mieksei näitä vähän uudempiakin. Olen tutustunut moniin muihinkin puoliplaanareihin mutta tässä kokoluokassa ja ikäryhmässä ei oikein tunnu löytyvän vakavaa haastajaa. Etsin siis uudenkarheeta max 2.5 metriä leveää puoliplaanaria. Stormer 7 vaikuttaa kanssa suht kiinnostavalta muttei ilmeisesti ole juurikaan parempi ajettava. Seiskari cc mallisena, Yanmar diiselillä, max kolme vuotta vanha ja 35k€ voin ottaa jos joku myy. Kaikki hyvät on noin 20v vanhoja ,yli 8 metrisiä ja hinnat yli 30k€.

        joka on valmiiksi tasaperäinen.


      • betonia täyteen
        bellari kirjoitti:

        Olen tietoinen veneen huonosta käyttäytymisestä kelissä mutta muuten se vaikuttaisi sopivalta tarpeisiini. Mietiskelin jotain niinkin hurjaa että valaisi betonista(heh)veneen perän uuteen uskoon tasaperäiseksi. Painoa tulisi taakse kölin korkeudelle noin 100Kg joka nostaisi keulaa ylös (vähentää roiskumista), lisäisi kölipainoa, (vähentää kiikkeryyttä) ja tasaperäisenä sivuaallokossa vähentäisi rullausta kunhan nostaa nopeuden 8-11 solmuun. Ihme jos ei ketään ole yrittänyt moista. Vanhoja veneitähän modifioidaan rankallakin kädellä, niin mieksei näitä vähän uudempiakin. Olen tutustunut moniin muihinkin puoliplaanareihin mutta tässä kokoluokassa ja ikäryhmässä ei oikein tunnu löytyvän vakavaa haastajaa. Etsin siis uudenkarheeta max 2.5 metriä leveää puoliplaanaria. Stormer 7 vaikuttaa kanssa suht kiinnostavalta muttei ilmeisesti ole juurikaan parempi ajettava. Seiskari cc mallisena, Yanmar diiselillä, max kolme vuotta vanha ja 35k€ voin ottaa jos joku myy. Kaikki hyvät on noin 20v vanhoja ,yli 8 metrisiä ja hinnat yli 30k€.

        sse vakauttaa veneen kulkua kummasti.


      • sontaa
        örnvik kirjoitti:

        Eipä näitäkään ole varmaan kun tämä yksi tapaus mutta viidakkorumpu on armoton:D http://www.vetouistelu.com/Bbs/Keskustelut1/UploadFiles/148004/148004.jpg
        Laittakaahan Bellasta vastaavia kuvia niin osaa varautua...

        Jossain helkarin satama-altaassa tapahtunut moka, noston yhteydessä. Pellat eikä muutkaan kaadu normmaali aallokossa. Jokin hirmumyrsky saattaa heittää nurin, mutta ei normaalit kesätuulet. Isot laivatkin saattavat kaatua ja kallistua SOPIVASSA myrskyssä.


    • alkaa

      Eli hidasta retkivenettä, joka muuten on sulavalinjaisen näköinen. Yritetään rinnastaa johonkin helkkarin plaanissa kulkevaan tykkiin. Tuon tyypin bella700 sarjaa oleva vene on hidas retkivene ja eikä se muuksi muutu. Rannikkoveneenä se on aivan kelpo, paljon niitä on myyty ja haluttujakin ne näyttäis olevan. Jos taas on tarvetta ajella kauempana itämeren selällä niin pitäisi se järkikin sanoa että siihen tarvitaan jo kokoluokkaa isompi vene.

      • bellari

        Kukaan ei ole rinnastanut nopeisiin veneisiin, yrittänyt tehdä plaanaavaa tai nostaa huippunopeutta. Kahdeksanmetriset retkiveneet painivat täysin eri sarjassa, turha verrata.
        Näitä veneitä on myyty todella paljon joten luulisi että niiden ajo-ominaisuuksia on myös yritetty parantaa. Se mitä on tehty ja onko auttanut kiinnostaa. Rimmien vakauttava vaikutus 6-7s vauhdissa? Joku varmaan kokeillut esim. 50kg rautalevyä uimatason ankkuboxiin? Siirtääkö painopistettä riittävästi taakse?


      • kaptah..
        bellari kirjoitti:

        Kukaan ei ole rinnastanut nopeisiin veneisiin, yrittänyt tehdä plaanaavaa tai nostaa huippunopeutta. Kahdeksanmetriset retkiveneet painivat täysin eri sarjassa, turha verrata.
        Näitä veneitä on myyty todella paljon joten luulisi että niiden ajo-ominaisuuksia on myös yritetty parantaa. Se mitä on tehty ja onko auttanut kiinnostaa. Rimmien vakauttava vaikutus 6-7s vauhdissa? Joku varmaan kokeillut esim. 50kg rautalevyä uimatason ankkuboxiin? Siirtääkö painopistettä riittävästi taakse?

        Bella 7000 mallissahan hytti jatkuu enemmän taaksepäin ja tällä painopisteen muutoksella on positiivista vaikutusta ajoasentoon .(itsellä on 7000) Tonhan kokeilee helposti. Pistä painoa taakse.
        Trimmit kiinnostais, tai taso tms . onko mitään vaikutusta ?
        Seiskarissahan esim . tarvitaan trimmit sitä varten , että se kulkee keula ylhäällä . Bellaan vois tosiaan auttaa vauhtiin joku taso tms ja painoa taakse .
        Scand 25 mallissahan on taso/lippa takana ja oon niitä jossain muissakin nähnyt.


      • Maalaistollo
        bellari kirjoitti:

        Kukaan ei ole rinnastanut nopeisiin veneisiin, yrittänyt tehdä plaanaavaa tai nostaa huippunopeutta. Kahdeksanmetriset retkiveneet painivat täysin eri sarjassa, turha verrata.
        Näitä veneitä on myyty todella paljon joten luulisi että niiden ajo-ominaisuuksia on myös yritetty parantaa. Se mitä on tehty ja onko auttanut kiinnostaa. Rimmien vakauttava vaikutus 6-7s vauhdissa? Joku varmaan kokeillut esim. 50kg rautalevyä uimatason ankkuboxiin? Siirtääkö painopistettä riittävästi taakse?

        Noin äkkiä ajateltuna painon lisäys ei varmaankaan tuo helpotusta kyntämiseen koska koko vene vaan painuu syvemmälle kun uppoma lisääntyy, jos taasen laitaa trimmilevyt niin niiläähän voi vain painaa keulaa alas. keulaa pitisi saada kantavammaksi jottei se kynnä niin syvällä, kokeile speden suksea.


    • ex-bellisti

      Kyllä seiskasatasessa on niin huonosti kantava keula että perän kantoa lisätessä tuo keulalla kyntäminen vain korostuisi.

      • Toomash

        Kun tuota gps:ää ei ole, niin sanokaas ny mikä on bella7002:n kierrosluku matkanopeudella? Ja onko siitä haittaa jos vetää kierrokset melkein tapissa 4h siivuja? Oon huomannu että 2700rpm:llä paatti on kiikkerä, mutta 3200rpm niin vakautta on selvästi enemmän......


    • Bella veneilijä

      Moi!

      Itselläni oli aikoinaan Bella-7000 ja teetin siihen haponkestävästä 50cm ja koko peränlevyisen trimmilevyn, se kiinnitettiin uimatasoon kolmella vanttiruuvilla ja säädettiin pohjan tasolle. Kokemukset sen käytöstä eivät olleet hyviä. Suoraan ajettaessa nopeus nousi vajaan solmun (Yanmarin 3MH kone), mutta peruutusominaisuudet hävisivät kokonaan. Lisäksi myötäaallokossa ajettaessa aallokko väänsi venettä jatkuvasti poikittain. Otin ko. levyn pois muutamaan viikon kokeilun jälkeen (levy tallella tuossa autotallissa, jos joku haluaa kokeilla). T:Pete

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      187
      6698
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      35
      2403
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2139
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1413
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      118
      1393
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1097
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      30
      1035
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      961
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      13
      936
    Aihe