mihin valittaa huonosta hoitajasta?

huono mieli

Hei!
Mihinkä voi valittaa sairaalan hoitajasta joka on mielestäni kohdellut minua epäammattimaisesti. Syyttelyä ja vittuilua vaan, ei yhtään empatiaa. Tuli olo että nyt lyödään lyötyä. Sitten kun kysyy kiltisti että saisiko käydä vaikka tupakalla kun kestää niin toiselta hoitajalta kuuluu vaan: "mee nyt siitä mussuttamasta!". En heti uskoisi kuulevani tuollaista terveydenhuollon ammattilaiselta.

73

7223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tarvitse sietää

En tiedä missä kyseinen hoitaja työskentelee,mutta valita ylemmäs,mieluiten paikan johtavalle lääkärille/ylilääkärille. Eihän tuollainen käytös ole ammattimaista.
      Toimi heti, sähköpostiosoitteetkin löytyvät.

• osastonhoitaja

ja osastonhoitajan esimies on ylihoitaja. Eilääkäreille kannata valittaa, asia ei heille kuulu, eikä se hetä edes kiinnosta.

• kantelu/valitus
        osastonhoitaja kirjoitti:

ja osastonhoitajan esimies on ylihoitaja. Eilääkäreille kannata valittaa, asia ei heille kuulu, eikä se hetä edes kiinnosta.

on syytä tehdä laitoksen vastaavalle johtajalle joka usein on kyllä lääkärihenkilö näissä hoitotapauksissa.

Virallisilta valvontaviranomaisten nettisivuilta kopioitu pätkä:

Lääninhallitus ohjaa ja valvoo alueensa erikoissairaanhoitoa (sairaalat, poliklinikat), perusterveydenhuoltoa (terveyskeskukset), yksityisiä terveydenhuollon laitoksia sekä terveydenhuollon ammatinharjoittajia.

Potilaalla ollessaan tyytymätön hoitoonsa tai kohteluunsa on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan oikeus tehdä ao. yksikön vastaavalle johtajalle muistutus.

Tämän lisäksi hänellä on oikeus kannella valvoville viranomaisille. Lääninhallituksessa kantelut käsitellään alueittain Helsingin, Hämeenlinnan ja Kouvolan yksiköissä.

• sanotaan näin:

Kyseessä pitää olla törkeämmän luokan tapaus ja ulkopuolisten henkilöiden todistama jotta asioihin laitoksissa kiinnitettäisiin huomiota ja otettaisiin tehdyt valitukset vakavasti, muuten vastaus on: Tällaista ei tapahdu/Olemme tehneet niin kuin pitää!

Se siitä ja teidän asemastanne!

• huono mieli
        sanotaan näin: kirjoitti:

Kyseessä pitää olla törkeämmän luokan tapaus ja ulkopuolisten henkilöiden todistama jotta asioihin laitoksissa kiinnitettäisiin huomiota ja otettaisiin tehdyt valitukset vakavasti, muuten vastaus on: Tällaista ei tapahdu/Olemme tehneet niin kuin pitää!

Se siitä ja teidän asemastanne!

No todistajina oli muita potilaita ja hoitajia mutta hoitajat varmaan pitävät yhtä keskenään. Muut potilaat ottivat kyllä kantaa tilanteessa. Lisäksi kaksi vierailijaani oli kuulemassa ja näkemässä että hmm... Ajateltiin vierailijani kanssa tehdä erikseen ainakin jonkinsortin palaute.

• mielestä...
        huono mieli kirjoitti:

No todistajina oli muita potilaita ja hoitajia mutta hoitajat varmaan pitävät yhtä keskenään. Muut potilaat ottivat kyllä kantaa tilanteessa. Lisäksi kaksi vierailijaani oli kuulemassa ja näkemässä että hmm... Ajateltiin vierailijani kanssa tehdä erikseen ainakin jonkinsortin palaute.

Apua saat myös kuntasi potilasasiamieheltä. Häneltä saat tiedon mihin ja miten valituksen voit tehdä. Googlella löydät helposti, potilasasiamies ja oma paikkakuntasi.

kantelu/valitus kirjoitti:

on syytä tehdä laitoksen vastaavalle johtajalle joka usein on kyllä lääkärihenkilö näissä hoitotapauksissa.

Lääninhallitus ohjaa ja valvoo alueensa erikoissairaanhoitoa (sairaalat, poliklinikat), perusterveydenhuoltoa (terveyskeskukset), yksityisiä terveydenhuollon laitoksia sekä terveydenhuollon ammatinharjoittajia.

Potilaalla ollessaan tyytymätön hoitoonsa tai kohteluunsa on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan oikeus tehdä ao. yksikön vastaavalle johtajalle muistutus.

Tämän lisäksi hänellä on oikeus kannella valvoville viranomaisille. Lääninhallituksessa kantelut käsitellään alueittain Helsingin, Hämeenlinnan ja Kouvolan yksiköissä.

et taida tuntea sairaalan hierarkiaa ja vastuualueita juurikaan? Hoitotyön esimies on osastonhoitaja ja viime kädessä ylihoitaja. sinne ne valitukset tulee lähettää, eikä millekään "lääkärihenkilölle" (tsiisus mikä termi..)

• os.hoit.

Osastonhoitaja on hoitajien LÄHIesimies ja ylihoitaja on osastonhoitajan LÄHIesimies(jos nyt ylihoitajia edes enää joka paikassa onkaan), eli jos haluaa valittaa "kunnolla" kannattaa se valitus osoittaa yksikön esimiehelle, joka on yleensä johtava lääkäri tai hoitotyön johtaja.

• haukkujasta tehtäisiin kantelu
        kantelu/valitus kirjoitti:

ihan ylimpään asti, ei he mitään muuta ehtis tekemäänkään. Tehokkainta on kun valitat hoitsun esimiehelle.

• tai hoitotyön johtaja
        os.hoit. kirjoitti:

Osastonhoitaja on hoitajien LÄHIesimies ja ylihoitaja on osastonhoitajan LÄHIesimies(jos nyt ylihoitajia edes enää joka paikassa onkaan), eli jos haluaa valittaa "kunnolla" kannattaa se valitus osoittaa yksikön esimiehelle, joka on yleensä johtava lääkäri tai hoitotyön johtaja.

kiikuttaa sen valituksen sitten yh:lle tai oh:lle ja sanoo, et katos täaalinen tuli, hoidas homma. Näin se käytännössä etenee...

• vajetsku

Jaa, olet sairas - mutta helvatan hinku tupakoimaan?
      Onpa sulla ihmeellinen tärkeysjärjestys - jos minä olisin hoitaja sanoisin paljon, paljon pahemmin..

• vai kenties

psyk.puolen hoitajasta?

• sillä on

??? Outo kysymys sulta!

• Nimetön
        sillä on kirjoitti:

??? Outo kysymys sulta!

Somaattisen puolen sairaala kyseessä jossa minun käskettiin odottaa vain labratuloksia, muuten olisin ollut terve lähtemään.

• !!!!!!!!!!

Yleensä somaatikan puolen hoitajilla on valmiiksi ennakkoasenne psykiatrian puolen potilaisiin. Sillähän koko paha mieli olisi selvitetty ja tehty tyhjäksi, eikö niin?

• että kuinka olet itse...

Kuinkahan oot itse käyttäytynyt...ootko ollut selvinpäin.... Ootko käynyt samaa asiaa jatkuvasti "mussuttamassa"?

Kyllä sen jo moni tietää, että laboratoriotulosten vastaukset kestää ... keskimäärin 2 tuntia saa odotella....

Näin minä maallikkona olen asian todennut, pari tuntia oon odotellut vastauksia. Eikä se oo hoitajista kiinni....

Eikä toi mussuttaminen oo mikään paha sana, jos oot kärkkynyt tupakalle menoo. Lopeta se tupakointi.

• Nimetön

Kyseessä ei ole psyk.puolen potilas.

• Nimetön

Palautetta on laitettu ainakin sairaalan suuntaan kys. hoitajasta. Ainakin toinen vierailijani laittaa myös palautetta. Saas nähdä onko siitä mitään hyötyä mutta yritetty ainakin on.

• Mitäs hyötyä
        Nimetön kirjoitti:

Palautetta on laitettu ainakin sairaalan suuntaan kys. hoitajasta. Ainakin toinen vierailijani laittaa myös palautetta. Saas nähdä onko siitä mitään hyötyä mutta yritetty ainakin on.

... siitä odotat ja miten mittaat hyödyn käytännössä?

• Kannattaa reklamoida
        Mitäs hyötyä kirjoitti:

... siitä odotat ja miten mittaat hyödyn käytännössä?

Totta kai siitä on hyötyä, kuinkas johtava lääkäri muutoin tietäisi, miten epäammattimaisesti ja potilasta nöyryyttävästi hoitohenkilökuntaan kuuluva käyttäytyy.
        Aina pitää ja kannattaa valittaa.

• johtava lääkäri
        Kannattaa reklamoida kirjoitti:

Totta kai siitä on hyötyä, kuinkas johtava lääkäri muutoin tietäisi, miten epäammattimaisesti ja potilasta nöyryyttävästi hoitohenkilökuntaan kuuluva käyttäytyy.
        Aina pitää ja kannattaa valittaa.

on liian kaukana yksittäisestä hoitajasta. Miksi on niin vaikeaa valittaa sille oh:lle tai yh:lle. Hoitajan huonoon käytökseen puuttuminen kuuluu hänelle ja asia tulee käsittelyyn nopeammin.

• puuttuminen kuuluu hänelle ja
        johtava lääkäri kirjoitti:

on liian kaukana yksittäisestä hoitajasta. Miksi on niin vaikeaa valittaa sille oh:lle tai yh:lle. Hoitajan huonoon käytökseen puuttuminen kuuluu hänelle ja asia tulee käsittelyyn nopeammin.

tulee käsittelyyn nopeammin. No hjoo! Jospa tää oh ja yh ja sh on parhaat kaverukset - silloinpa tulee käsittelyyn vain potilaan haukkuminen!

• Meidän oh
        puuttuminen kuuluu hänelle ja kirjoitti:

tulee käsittelyyn nopeammin. No hjoo! Jospa tää oh ja yh ja sh on parhaat kaverukset - silloinpa tulee käsittelyyn vain potilaan haukkuminen!

ainakin puhuu sen ko hoitsun kanssa henkilökohtaisesti, asiallisesti ja asianmukaisesti.Ilman välikäsiä ja seläntakana jauhamisina.

• tupakkajussi

Kaipa ne sairaalassa vaatii terveellisiä elämäntapoja. Minkäs teet kun me ihmiset ollaan erilaisia. Polttaa moni hoitaja että lääkäri. Olen nähnyt hoitsun niin kännissä että piti kantaa kotiin, eikä seuraavana päivänä pystynyt töihin. Siitä huolimatta meidän pitää hoitaa toisiamme. KOSKA ME OLEMME IHMISIÄ

• siltä että

hoitohenkilökuntaan kuuluva on siinä ihmislajissa ihan oma rotunsa - koskematon ja ylivertainen, aina oikeassa, suojattu ja turvattu!

• medicinicus?
        siltä että kirjoitti:

hoitohenkilökuntaan kuuluva on siinä ihmislajissa ihan oma rotunsa - koskematon ja ylivertainen, aina oikeassa, suojattu ja turvattu!

lienee rotu tälle erikoiselle koskemattomalle ihmislajille, joka voi tehdä asiakkaillensa halujensa mukaan, mutta jonka tekemisiä ja tekemisten tuloksia toimenpiteiden kohteet eivät osaa?, eivät saa arvioida, saatikka arvostella!

Hiljaa kärsiä vain.

• Suoraan johtoryhmään yhteys
        medicinicus? kirjoitti:

lienee rotu tälle erikoiselle koskemattomalle ihmislajille, joka voi tehdä asiakkaillensa halujensa mukaan, mutta jonka tekemisiä ja tekemisten tuloksia toimenpiteiden kohteet eivät osaa?, eivät saa arvioida, saatikka arvostella!

Hiljaa kärsiä vain.

Itse valitin julkisen puolen poliklinikan surkeasta kohtelusta suoraan sairaanhoitopiirin johdolle,kyylä otettiin vakavasti.

• palkattu
        Suoraan johtoryhmään yhteys kirjoitti:

Itse valitin julkisen puolen poliklinikan surkeasta kohtelusta suoraan sairaanhoitopiirin johdolle,kyylä otettiin vakavasti.

kyyläksi. Tottamaar ne otetaanki vakavasti.

• Eräänlainen kyylä
        palkattu kirjoitti:

kyyläksi. Tottamaar ne otetaanki vakavasti.

Kyllä olen eräänlainen kyylä, milloin tahansa ja missä tahansa.

• arvostella
        medicinicus? kirjoitti:

Hiljaa kärsiä vain.

... mutta oikeus on myös puolustautua eikä kaikkea asiatonta ja aiheetonta kannata mielen päälle ottaa.
        Muuten hoitotyötä ei jaksa kukaan.

• hoitajan luvan

"kysyy kiltisti että saisiko käydä vaikka tupakalla "

Miks sä tarttet hoitajan luvan siihe tupakalla käyntiin, jos vaan labravastauksia odottelet. Nehän ehdit kuulla sittenkin kun tulet tupakalta.Älkää heittäytykö avuttomiksi vaikka sairaalan tiloissa olettekin!

• Sairaanhoitava

Nyt kun saisi vielä jostain hoitaja-asiamiehen, jolle voisi antaa palautetta asiattomasti käyttäytyneistä potilaista. Olisi ainakin työllistetty piruparka, joka siihen rakoon joutuisi...:)

Nämä kertomukset ovat aina hauskoja lukea varsinkin, kun niissä annetaan vain se potilaan versio, ja hoitaja pitää suunsa kiinni, kun vaikenemisvelvollisuus sanelee.

Tämä tapaus voi olla juuri niin ikävä kuin kirjoituksen aloittaja antaa ymmärtääkin, mutta itsekin kyseisiä valituksia saaneena mulla se murahdus asiakkaan suuntaan lähtee vasta siinä vaiheessa, kun kaikki pehmeämmät kommunikaation muodot on käytetty ja täysin toimimimattomiksi todettu.

Valittaa saa, mutta joskus olisi ihan tervettä katsoa peiliin ennenkuin alkaa muista poraamaan- itsekin olen sitä kokeillut, ja ei se aina hauskaa ole, mutta ehdottomasti avartavaa.

• Hoitaja-asiamies
        Sairaanhoitava kirjoitti:

Nyt kun saisi vielä jostain hoitaja-asiamiehen, jolle voisi antaa palautetta asiattomasti käyttäytyneistä potilaista. Olisi ainakin työllistetty piruparka, joka siihen rakoon joutuisi...:)

Nämä kertomukset ovat aina hauskoja lukea varsinkin, kun niissä annetaan vain se potilaan versio, ja hoitaja pitää suunsa kiinni, kun vaikenemisvelvollisuus sanelee.

Tämä tapaus voi olla juuri niin ikävä kuin kirjoituksen aloittaja antaa ymmärtääkin, mutta itsekin kyseisiä valituksia saaneena mulla se murahdus asiakkaan suuntaan lähtee vasta siinä vaiheessa, kun kaikki pehmeämmät kommunikaation muodot on käytetty ja täysin toimimimattomiksi todettu.

Valittaa saa, mutta joskus olisi ihan tervettä katsoa peiliin ennenkuin alkaa muista poraamaan- itsekin olen sitä kokeillut, ja ei se aina hauskaa ole, mutta ehdottomasti avartavaa.

Joskus nimittäin kuulee sellaistakin, että hoitajien vainoaminen on mennyt jopa sille tasolle et on ollut lähellä ajatus tehdä rikosilmoitus ihan siviilioikeudessa. Täytyy kyllä myöntää et joskus kun kokee potilaiden tai omaisten suusta suoranaista kettuilua vaikka et ole kuuna päivänä heitä aiemmin tavannut, teksi mieli silloin vähän "murahtaa". Olen kuitenkin todennut paljon tehokkaammaksi mennä suoraan asiaan ja kysyn mistä he ovat tyytymättömiä. Moni häkeltyy ja alkaa selittelemään et eihän me nyt, toisten kanssa sitten päästään puhumaan itse asiasta ja usein se sitten selviääkin ja asialle voi tehdä jostain.Ja jos et itse voi, ohjaat jonkun valtaapitävän juttusille.

Mäpä voin väittää, et en vielä tähän ikään mennessä ole murahtanut potilaalle. Mut sekin on liikaa jos toteat, et minä en tälle asialle nyt tässä ja nyt voi mitään.

• Peili

"tervettä katsoa peiliin ennenkuin alkaa muista poraamaan- itsekin olen sitä kokeillut, ja ei se aina hauskaa ole, mutta ehdottomasti avartavaa."

nii ja joskus voisi lopettaa myös sen peiliin katsomisen. Ei siihenkään kannata juuttua tai j
        ää monta hyvääkin asiaa huomamatta :-) sen märehtimisen sijaan.    

• ,.,.,.,.,,.
        Peili kirjoitti:

"tervettä katsoa peiliin ennenkuin alkaa muista poraamaan- itsekin olen sitä kokeillut, ja ei se aina hauskaa ole, mutta ehdottomasti avartavaa."

nii ja joskus voisi lopettaa myös sen peiliin katsomisen. Ei siihenkään kannata juuttua tai j
        ää monta hyvääkin asiaa huomamatta :-) sen märehtimisen sijaan.    

Sanotaanko, että ainakaan omassa työmaassa joka tilanne ei anna resurssia mihinkään "miksi sä noin sanoit, mikä nyt on" tyyppiseen terapointiin potilaan kanssa ainakaan siinä vaiheessa, kun tietty raja on ylitetty- esim silloin kun välitön väkivallan uhka tai toteutunut fyysisen koskemattomuuden raja on rikottu. Se on se raja, jolloin ainakin itse murahdan.

Ja mitä tohon peiliin kattomiseen tulee, niin märehtimisen olen työasioista jättänyt jo aikapäivää sitten, mutta niin paatuneeksi en ole ryhtynyt, ettenkö omaakin toimitapaani sillon tällön vähän noteeraisi. Mutta en vaivaksi asti, en tod:)

• päivittäistä vuorovaikutusta
        ,.,.,.,.,,. kirjoitti:

Sanotaanko, että ainakaan omassa työmaassa joka tilanne ei anna resurssia mihinkään "miksi sä noin sanoit, mikä nyt on" tyyppiseen terapointiin potilaan kanssa ainakaan siinä vaiheessa, kun tietty raja on ylitetty- esim silloin kun välitön väkivallan uhka tai toteutunut fyysisen koskemattomuuden raja on rikottu. Se on se raja, jolloin ainakin itse murahdan.

Ja mitä tohon peiliin kattomiseen tulee, niin märehtimisen olen työasioista jättänyt jo aikapäivää sitten, mutta niin paatuneeksi en ole ryhtynyt, ettenkö omaakin toimitapaani sillon tällön vähän noteeraisi. Mutta en vaivaksi asti, en tod:)

"väkivallan uhka tai toteutunut fyysisen koskemattomuuden raja on rikottu."

Niin no tuokin riippuu varmaan työpaikasta. Itse en hoitajana ole oikeastaan koskaan joutunut fyysisen väkivallan uhan kohteeksi ainakaan (jos ei nyt dementoituneiden nyrkittämistä ja sen sellaista lasketa lukuun). Mutta tuossa vaiheessa ei varmaan sitten tulisi mieleenkään alkaa "terapoimaan".

"Terapoimaan" on hiukka pakko alkaa silloin, kun on oltava tekemisissä päivittäin ja asioiden on hoiduttava. Minusta ainakin on erinomaisen painostavaa tehdä työtä ja hoitaa jos yhteistyö ei suju potilaan tai omaisten kanssa. Mutta ainahan siihen tietenkään ei voi päästä. Mutta noin pääasiassa ainakin. Toisaalta se antaa myös haasteita :-).

Niinpä. Ei kai ne työasiatkaan siitä märehtimisestä mihinkään muutu. Minullakin on suunta siihen luovuttamiseen päin, joskaan en ihan aina vielä siinä onnistu, mutta yritys on kova :-). Minäkin odottelen tässä toiveikkaana sitä "paatumista" :-).

• miun teksti?
        ,.,.,.,.,,. kirjoitti:

Mä vasta opettelen sitä paatumista. Tosin en kyllä tiedä paadunko koskaan tarpeeksi, se on niitä peruskysymyksiä :-).Ehkä hoitajasyndroma.

• sebu

Missähän sairaalassa saa vielä tupakoida? Poikkeuksia on psykiatriset osastot ja mielisairaalat. Jos tulee kovat niksat, silloin laitetaan nikotiinilaastari tai annetaan nikotiini purkkaa. Kyllä se ottaa päähän, kun on kiire, ja joku vaatii päästä röökille. Ihmisiä ne on hoitajatkin. Turhaan valittelet, ei niistä mitään hyötyä kumminkaan ole. Kun pääset pois, niin vetele niin, että keuhkoissa tuntuu kiva rohina ja räkä.

• sairaaloissa on

vielä jopa tupakkahuone, siis muissakin kuin mielisairaaloissa.

• sairaalat sallivat

potilaiden tupakoinnin, ulos vain on mentävä ja tupakointivälineitä ei sairaalan alueella olevissa kioskeissa tai kahviloissa myydä. Henkilökunta on asia erikseen. Siinä taas yksi puhuu suulla suuremmalla....

• käynyt missään

sairaalassa, paitsi tietenkin siellä mielisairaalassa? Kun kaikkien sairaaloiden pihalla jossain nurkassa on jonkun sortin pömpeli jossa tupakointi on sallittu... Holhousyhteiskuntaa ollaan juu, mutta pakkolaitoksia on vain vankiloissa ja mielisairaaloissa, sinä ilmeisesti tunnet ne kaikista parhaiten jostain syystä!

• nikotiiniriippuvuus

on ICD10:ssä joku F-juttu. Koskahan sinne lisätään F-juttu niille jotka viitsivät kaikenlaista sontaa nettipalstoille kirjoitella!

• lisätään se
        nikotiiniriippuvuus kirjoitti:

on ICD10:ssä joku F-juttu. Koskahan sinne lisätään F-juttu niille jotka viitsivät kaikenlaista sontaa nettipalstoille kirjoitella!

F-juttu sokeri- ja rasvariippuvaisille? Tai niille joitten elämäntehtävä on alistaa ja nöyryyttää muita? Tai niille joitten elämäntehtävä on seurata äärimmäisen tarkkaan kaikenlaisia hölynpöly-julkaisuja ja kategorisoida ihmisiä niitten antamien mallien mukaan? F:ää koko maailma täynnä.

• sebu
        lisätään se kirjoitti:

F-juttu sokeri- ja rasvariippuvaisille? Tai niille joitten elämäntehtävä on alistaa ja nöyryyttää muita? Tai niille joitten elämäntehtävä on seurata äärimmäisen tarkkaan kaikenlaisia hölynpöly-julkaisuja ja kategorisoida ihmisiä niitten antamien mallien mukaan? F:ää koko maailma täynnä.

Moi!
        Minusta on ihan sama. Vetäkää niin paljon kun haluatte. Kyllä se vain on menossa siihen, ettei sairaalassa kohta voi tupakoida, eikä se ole henkilökunnan syy. Määräykset tulevat ylempää.

• sebu
        sairaalat sallivat kirjoitti:

potilaiden tupakoinnin, ulos vain on mentävä ja tupakointivälineitä ei sairaalan alueella olevissa kioskeissa tai kahviloissa myydä. Henkilökunta on asia erikseen. Siinä taas yksi puhuu suulla suuremmalla....

Tuliko sinullekin huono mieli. Pientestä se tulee. Onhan sinulla äiti, jos hän lohduttaisi sinua, niin eiköhän helpotu. Kysy vielä tutti äidiltä taskuusi jos et pääset tupakalle. Kyllä äiti mielellään antaa tai ostaa ihan uuden. Saat sitten imeskellä sitä.

• Lesley

Ehdottomasti otat yhteyttä potilas asiamieheen ja teet valituksen. Todella epä ammattimaista!!!!

• Jos tuo tapaus

... meni oikeesti niin, et tuo potilas kärkkyi koko ajan hoitajan kintereillä höpöttämässä niistä verikokeista et milloin ne tulee ja hankalaan sävyyyn "juonitteli" niiden viivästymisestä. Sitten vielä kettuili kahvitauoista tai päätteellä istumisesta, niin eikö ole ihan luonnollista et hoitaja viimein vastaa noin. Eli sä et oikeasti voi tietää, miten tuo tapaus meni. Sen tietää vain ne jotka siinä oli paikalla. Hoitajakaan ei ole yli-ihminen, joka sietää mitä vaan kohtelua.

• ...........
        Jos tuo tapaus kirjoitti:

... meni oikeesti niin, et tuo potilas kärkkyi koko ajan hoitajan kintereillä höpöttämässä niistä verikokeista et milloin ne tulee ja hankalaan sävyyyn "juonitteli" niiden viivästymisestä. Sitten vielä kettuili kahvitauoista tai päätteellä istumisesta, niin eikö ole ihan luonnollista et hoitaja viimein vastaa noin. Eli sä et oikeasti voi tietää, miten tuo tapaus meni. Sen tietää vain ne jotka siinä oli paikalla. Hoitajakaan ei ole yli-ihminen, joka sietää mitä vaan kohtelua.

ei oo luonnollista anteeks nyt vaan,ammattimaisuus pitää säilyttää vaikka joku potilas ottaisikin päähän.Jos ei nuppi kestä käyttäytyä niin tarvii sitten vaihtaa alaa..

• eli potilaan ei tarvitse
        ........... kirjoitti:

ei oo luonnollista anteeks nyt vaan,ammattimaisuus pitää säilyttää vaikka joku potilas ottaisikin päähän.Jos ei nuppi kestä käyttäytyä niin tarvii sitten vaihtaa alaa..

osata käyttäytyä vaan ainoastaan hoitajan. Niinkö se meni vai mites se oli ;-).Vaikka syljetään lyödään potikitaan ja huoritellaan niin hoitajan tulee osata käyttäytyä.

• JOKAISEN
        eli potilaan ei tarvitse kirjoitti:

osata käyttäytyä vaan ainoastaan hoitajan. Niinkö se meni vai mites se oli ;-).Vaikka syljetään lyödään potikitaan ja huoritellaan niin hoitajan tulee osata käyttäytyä.

pitäis osata käyttäytyä,mutta kun valitettava tosiasia on että jotkut asiakkaat ei osaa käyttäytyä,niin hoitaja ei voi vastata siihen samalla mitalla,vai mitä luulet että siitä seurais jos hoitaja alkais lyödä potkia ja huoritella?? Nimenomaan hoitajan tulee osata toimia tilanteessa ja olla provosoitumatta,niin se vain on.

• mutta jos
        JOKAISEN kirjoitti:

pitäis osata käyttäytyä,mutta kun valitettava tosiasia on että jotkut asiakkaat ei osaa käyttäytyä,niin hoitaja ei voi vastata siihen samalla mitalla,vai mitä luulet että siitä seurais jos hoitaja alkais lyödä potkia ja huoritella?? Nimenomaan hoitajan tulee osata toimia tilanteessa ja olla provosoitumatta,niin se vain on.

hoitsu sanoo potilaalle et mene jo siitä mussuttamasta, ei se minusta kauhealta rikokselta kuulosta vaikka ei kovin amattimaista olekkaan :-). Ja toisakseen hoitajakin on ihimillinen olento, jolla joskus kiehuu yli. Samoin kuin esim myyjillä tai virastojen henkilöillä ja yleensäkin palveluammateissa toimivilta.

• tunnusmerkit
        mutta jos kirjoitti:

hoitsu sanoo potilaalle et mene jo siitä mussuttamasta, ei se minusta kauhealta rikokselta kuulosta vaikka ei kovin amattimaista olekkaan :-). Ja toisakseen hoitajakin on ihimillinen olento, jolla joskus kiehuu yli. Samoin kuin esim myyjillä tai virastojen henkilöillä ja yleensäkin palveluammateissa toimivilta.

täyttyvät ko. tapauksessa,tulipahan vaan pahaa mieltä ja huonoa mainetta taas monelle.Palveluammatissa kun ollaan niin ei voi mitään,ollaan inhimillisiä tai ei,se vaan sitten pitää hyväksyä ettei kaikkea voi sanoa asiakkaalle mitä sylki suuhun tuo.Yleensä ko. alojen ammateissa ei edusteta pelkkää itseä vaan toimitaan koko yrityksen tai yhteisön 'käyntikorttina'.

• hoitaja tms.

terveydenhuollon työntekijä nimenomaan on yli-ihminen silloin kun hän käsittelee asiakastaan, mutta siis jos tätä yli-ihmistä arvostellaan niin sitten ollaankin jo loukkaantuneita. Potilas ei saa loukkaantua mutta hoitaja saa ja hoitaja on se jota kohdellaan väärin ja kaltoin.... Ei se mitään, sama pätee muihinkin viranomaisiin... Ja kosto on karmea, näillä kun on valtaa.... Niin, ihmisiä ne on viranomaisetkin ja viranhaltijatkin, eli kaitpa heitä voi arvostellaa sen tehtävänsä suhteen, pakkoko siitä on verisesti loukkaantua ja kaikin tavoin kostaa? Psykologiset testit läpi käyvät ja ammattiinsa opiskelevat ja soveltuviksi ovat katsottuja, vaan, voi, voi, kyllä on nuppi kovilla näilläkin ja hermo herkässä.....

• asemassa että

hoidettava on täysin hänen hallussaan... Siitä ne nauttivat ja käyttävät sairaasti tilannetta hyväkseen ylimieliseen vittuiluun tms. kun vaan sopiva kohde löytyy. Sama pätee muihin holhousyhteiskunnan viranomaisiin. Ja arvostella ei saa... tai edes voi, koska kaikki kiistetään ja sanotaan tehdyn vain parhaimman mukaan. Näytöt on oltava tosi vahvat jotta asiakas saisi hyvityksen kokemastaan kaltoinkohtelusta. Koskemattomimmista koskemattomimpia, kaiken arvostelun yläpuolella ovat nämä holhoojamme!

• holhoukseen,
        asemassa että kirjoitti:

hoidettava on täysin hänen hallussaan... Siitä ne nauttivat ja käyttävät sairaasti tilannetta hyväkseen ylimieliseen vittuiluun tms. kun vaan sopiva kohde löytyy. Sama pätee muihin holhousyhteiskunnan viranomaisiin. Ja arvostella ei saa... tai edes voi, koska kaikki kiistetään ja sanotaan tehdyn vain parhaimman mukaan. Näytöt on oltava tosi vahvat jotta asiakas saisi hyvityksen kokemastaan kaltoinkohtelusta. Koskemattomimmista koskemattomimpia, kaiken arvostelun yläpuolella ovat nämä holhoojamme!

ymmärrän.........

• ettet sinä ymmärrä
        holhoukseen, kirjoitti:

ymmärrän.........

paljon mistään mitään. Mutta se riski on aina otettava kun näillä penskojen palstoilla seurustelee! Satettu ja satettu, käy sinä koulus loppuun ja palaa aikuisten asioihin vasta sitten kun olet aikuinen!

• huoooooks
        ettet sinä ymmärrä kirjoitti:

paljon mistään mitään. Mutta se riski on aina otettava kun näillä penskojen palstoilla seurustelee! Satettu ja satettu, käy sinä koulus loppuun ja palaa aikuisten asioihin vasta sitten kun olet aikuinen!

Sitä aikuistumista saa kyllä odottaa, ei hyvältä näytä ei. Mut mä kuitenkin edes yritän ;-).

• vaan, yrittämisestä
        huoooooks kirjoitti:

Sitä aikuistumista saa kyllä odottaa, ei hyvältä näytä ei. Mut mä kuitenkin edes yritän ;-).

ei rankaista!

• yrityksen käyntikortti
        tunnusmerkit kirjoitti:

täyttyvät ko. tapauksessa,tulipahan vaan pahaa mieltä ja huonoa mainetta taas monelle.Palveluammatissa kun ollaan niin ei voi mitään,ollaan inhimillisiä tai ei,se vaan sitten pitää hyväksyä ettei kaikkea voi sanoa asiakkaalle mitä sylki suuhun tuo.Yleensä ko. alojen ammateissa ei edusteta pelkkää itseä vaan toimitaan koko yrityksen tai yhteisön 'käyntikorttina'.

Haluatko olla sellaisen yrityksen käyntikortti, joka ei toimi sillä tavoin tai sen laatuisesti kuin itse haluaisit toimittavan?

• Et voi sanoa
        hoitaja tms. kirjoitti:

terveydenhuollon työntekijä nimenomaan on yli-ihminen silloin kun hän käsittelee asiakastaan, mutta siis jos tätä yli-ihmistä arvostellaan niin sitten ollaankin jo loukkaantuneita. Potilas ei saa loukkaantua mutta hoitaja saa ja hoitaja on se jota kohdellaan väärin ja kaltoin.... Ei se mitään, sama pätee muihinkin viranomaisiin... Ja kosto on karmea, näillä kun on valtaa.... Niin, ihmisiä ne on viranomaisetkin ja viranhaltijatkin, eli kaitpa heitä voi arvostellaa sen tehtävänsä suhteen, pakkoko siitä on verisesti loukkaantua ja kaikin tavoin kostaa? Psykologiset testit läpi käyvät ja ammattiinsa opiskelevat ja soveltuviksi ovat katsottuja, vaan, voi, voi, kyllä on nuppi kovilla näilläkin ja hermo herkässä.....

"nuppi kovilla näilläkin ja hermo herkässä....."

kaikista ja yleistää et KAIKKI.

• ja sen näytät tekevänkin
        asemassa että kirjoitti:

... mutta tosiaankin eri asia johtaako se mihinkään.
        Tai no, onhan näille insuliinihoitajille joitain seuraamuksia tullut...

Mutta kaiken tämän arvostelun jälkeen, kerros nyt vaihteeksi miten toivoisit toimittavan. Siis minkä-asteisita erheistä/virheistä/ toivoisit rangaistavan ja mimmosia rangaistukset sitten olisivat?

• Ja mä kun toivoin
        vaan, yrittämisestä kirjoitti:

ei rankaista!

et oisin saanut piiskaa :-)

• kieltämättä suuri valta.
        asemassa että kirjoitti:

Aina löytyy ääritapauksia ja huonot asiat tulevat helpommin keskusteluun ja yleiseen tietouteen.

Itse olen pitkään hoitoalalla työskennellyt ja olen kantapään kautta todennut, että hoitohenkilökunnalla on aikamoinen valta potilaan hoitoon. Hoitoalan koulutuksessa painotetaan kokonaisvaltaista potilaan hoitoa, siihen kuuluu myös somaattisten sairauksien hoidon lisäkis psyyken hoito sekä omaisten huomioon otto.

Valitettavasti minun kokemukseni mukaan tämä kokonaisvaltaisuus alkaa hissukseen hävitä. Onko syynä se, että erikoistutaan sairaanhoidossa niin pienille omille erikoisaloilleen, että ei nähdä enää metsää puilta? Moniongelmaisen potilaan hoito tuppaa olemaan pompottelua paikasta toiseen. Mitä siitä seuraa? Tyytymätön potilas ja omaiset.

Se hoitohenkilökunnan ja yksittäisen hoitajan valta päivittäisten toimintojen toteuttamisen kanssa on suuri. Mitä tänään tehdää ja mitä ei, kuunnellaanko potilasta ja omaisten toiveita? Oma koulutukseni painotti näitä asioita. Loppujen lopuksi on aika pienistä asioista kyse, kun toteutetaan potilaan toiveita. (Täytyy heti perään sanoa, että aina löytyy mahdottomuuksienkin toivojia ennenkuin joku taas älähtää.)

Nyt kuitenkin olen itse havainnoinut hoitoilmapiirin muuttuneen. Kiire, stressi ne lisäävät hoitoilmapiirin huononemista.

Mutta väitänpä, että alalle tulee nyt uusi sukupolvi, jolla on erilaiset ajatukset käytännön töiden toteuttamisesta. Itselle tulee välillä paha olo, kun kuuntelee 20-kymppinen hoitsu sinuttelee, käskee ja välillä komentaakin 90 -vuotiasta odottamaan vuoroaan, kun esim hoitajien raporttia pidetään. Asian voisi sanoa potilaalle kauniimminkin. "Mene odottamaan vuoroasi huoneeseesi!" näillä sanoilla kovaan käskevään sävyyn. Uskaltaako vanha potilas tämän jälkeen kysyä enää mitään? Kuuluuko kiroilu työpaikalle? Ehkäpä johonkin rakennusmiesten väliseen läpän heittoon se sopii, mutta ei hoitolaitoksiin. Tätäkin joutuu todistamaan harmittavan usein nykyään työssään.

Hoitajissa on joukossa näitä esimerkkitapauksia, joilta on toisen ihmisen kunnioitus täysin hukassa. Vai mistä johtuu ylimielininen kohtelu?

On myös hoitajissa on joukossa paljon niitä jotka tekevät todella sydämellään työtään ja yrittävät parhaansa. Heille ei juurikaan kiitoksia heru eikä heidän hiljaista hyvää työtään kukaan edes huomaa. Ehkä potilas, kun hänellä on sillä kohtaa hyvä olla, kun tällaisen hoitajan onnistuu saamaan hoitamaan itseään.

En tiedä mitä koulussa nykyään opetetaan, mutta ihmsen kohtaaminen on monelta nuorelta nykyään todella hukassa.

• itselläsi olevan
        Et voi sanoa kirjoitti:

"nuppi kovilla näilläkin ja hermo herkässä....."

kaikista ja yleistää et KAIKKI.

kun noin kärkkäästi rupeat soutamaan vastaan?

• Sairaanhoitava
        kieltämättä suuri valta. kirjoitti:

Aina löytyy ääritapauksia ja huonot asiat tulevat helpommin keskusteluun ja yleiseen tietouteen.

Itse olen pitkään hoitoalalla työskennellyt ja olen kantapään kautta todennut, että hoitohenkilökunnalla on aikamoinen valta potilaan hoitoon. Hoitoalan koulutuksessa painotetaan kokonaisvaltaista potilaan hoitoa, siihen kuuluu myös somaattisten sairauksien hoidon lisäkis psyyken hoito sekä omaisten huomioon otto.

Valitettavasti minun kokemukseni mukaan tämä kokonaisvaltaisuus alkaa hissukseen hävitä. Onko syynä se, että erikoistutaan sairaanhoidossa niin pienille omille erikoisaloilleen, että ei nähdä enää metsää puilta? Moniongelmaisen potilaan hoito tuppaa olemaan pompottelua paikasta toiseen. Mitä siitä seuraa? Tyytymätön potilas ja omaiset.

Se hoitohenkilökunnan ja yksittäisen hoitajan valta päivittäisten toimintojen toteuttamisen kanssa on suuri. Mitä tänään tehdää ja mitä ei, kuunnellaanko potilasta ja omaisten toiveita? Oma koulutukseni painotti näitä asioita. Loppujen lopuksi on aika pienistä asioista kyse, kun toteutetaan potilaan toiveita. (Täytyy heti perään sanoa, että aina löytyy mahdottomuuksienkin toivojia ennenkuin joku taas älähtää.)

Nyt kuitenkin olen itse havainnoinut hoitoilmapiirin muuttuneen. Kiire, stressi ne lisäävät hoitoilmapiirin huononemista.

Mutta väitänpä, että alalle tulee nyt uusi sukupolvi, jolla on erilaiset ajatukset käytännön töiden toteuttamisesta. Itselle tulee välillä paha olo, kun kuuntelee 20-kymppinen hoitsu sinuttelee, käskee ja välillä komentaakin 90 -vuotiasta odottamaan vuoroaan, kun esim hoitajien raporttia pidetään. Asian voisi sanoa potilaalle kauniimminkin. "Mene odottamaan vuoroasi huoneeseesi!" näillä sanoilla kovaan käskevään sävyyn. Uskaltaako vanha potilas tämän jälkeen kysyä enää mitään? Kuuluuko kiroilu työpaikalle? Ehkäpä johonkin rakennusmiesten väliseen läpän heittoon se sopii, mutta ei hoitolaitoksiin. Tätäkin joutuu todistamaan harmittavan usein nykyään työssään.

Hoitajissa on joukossa näitä esimerkkitapauksia, joilta on toisen ihmisen kunnioitus täysin hukassa. Vai mistä johtuu ylimielininen kohtelu?

On myös hoitajissa on joukossa paljon niitä jotka tekevät todella sydämellään työtään ja yrittävät parhaansa. Heille ei juurikaan kiitoksia heru eikä heidän hiljaista hyvää työtään kukaan edes huomaa. Ehkä potilas, kun hänellä on sillä kohtaa hyvä olla, kun tällaisen hoitajan onnistuu saamaan hoitamaan itseään.

En tiedä mitä koulussa nykyään opetetaan, mutta ihmsen kohtaaminen on monelta nuorelta nykyään todella hukassa.

Kyse ei ole pelkästään siitä, mitä koulussa opetetaan. Jos ihminen ei osaa alkeellisia käytöstapoja koulutuksen alkaessa, tuskin hän hallitsee niitä minkään koulutuksen jälkeenkään. Nykyinen tekijäpolvi vain heijastaa sitä, mi´kä yhteiskunnassa vallitsee ja on tapana- ja kovemmat arvothan jatkuvasti nostavat päätään. Turha olettaa, että mikä pätee muualla pysyisi jollain tavalla sairaalasta poissa.

Mutta suurempi ja kasvavampi ongelma ainakin omasta näkökulmasta, joka tulee tuottamaan kommunikaatiolapsuksia on se tosiasia, että nykymarkkinoilla on pakko ottaa käytännössä kaikki, mikä ovesta kävelee sisään. Toisin sanoen työnantajaa ei vieläkään kiinnosta laatu (laatu maksaa nykymarkkinoilla, jotka ovat nyt hoitajien), vaan se, että nimellinen tekijä saadaan ei edes jostain revittyä. Eli nyt ne, jotka aikaisemmin olisi saatu karsittua jonosta vek, kävelevät ruotuun.

Toisin sanoen saadaan sitä, mistä maksetaan.

• ympyrä sulkeutui

Kyse ei ole pelkästään siitä, mitä koulussa opetetaan. Jos ihminen ei osaa alkeellisia käytöstapoja koulutuksen alkaessa, tuskin hän hallitsee niitä minkään koulutuksen jälkeenkään. Nykyinen tekijäpolvi vain heijastaa sitä, mi´kä yhteiskunnassa vallitsee ja on tapana- ja kovemmat arvothan jatkuvasti nostavat päätään. Turha olettaa, että mikä pätee muualla pysyisi jollain tavalla sairaalasta poissa.

Mutta suurempi ja kasvavampi ongelma ainakin omasta näkökulmasta, joka tulee tuottamaan kommunikaatiolapsuksia on se tosiasia, että nykymarkkinoilla on pakko ottaa käytännössä kaikki, mikä ovesta kävelee sisään. Toisin sanoen työnantajaa ei vieläkään kiinnosta laatu (laatu maksaa nykymarkkinoilla, jotka ovat nyt hoitajien), vaan se, että nimellinen tekijä saadaan ei edes jostain revittyä. Eli nyt ne, jotka aikaisemmin olisi saatu karsittua jonosta vek, kävelevät ruotuun.

Eli valita vaan laitoksen johdolle että saadaan työhönottaja kiinnittämään sitten huomiota laatuun...........................Alkeelliset käytöstavat - no joo, no JOOO.

• Minä hoityajana olen

ainakin jo jollain lailla luovuttanut. Teen vain työni niin kuin itse parhaaksi näen ja koen oikeaksi. Miksi minä pientä päätäni vaivaisin enää, jos ei sitä kukaan muukaan tee. Kyllä tämä seuraavatkin kakskyt vuotta menee kitkutellessa.

• huvittaa
        itselläsi olevan kirjoitti:

kun noin kärkkäästi rupeat soutamaan vastaan?

provosoida ja provosoitua, vaihtelee vähän fiilisten mukaan ;-). Mites sulla?

• mitää rakentavaa
        ja sen näytät tekevänkin kirjoitti:

... mutta tosiaankin eri asia johtaako se mihinkään.
        Tai no, onhan näille insuliinihoitajille joitain seuraamuksia tullut...

Mutta kaiken tämän arvostelun jälkeen, kerros nyt vaihteeksi miten toivoisit toimittavan. Siis minkä-asteisita erheistä/virheistä/ toivoisit rangaistavan ja mimmosia rangaistukset sitten olisivat?

tai parannusehdotuksia sitten tullutkaan. Moittia ja haukkua kyllä osastaan, mutta itsekään ei tiedetä miten asiat pitäisi tai edes haluttaisiin hoidettavan.

• kaikkilla on huono päivä jo...

Ei kannata ottaa niin itseensä!! Kaikilla on huono päivä joskus!! Itsekin olet varmasti joskus sanonut jollekin töykeästi.. Ei hoitajatkaan jaksa koko ajan hymyillä. Varsinkin jos on pitkä päivä ja joku on koko ajan maukumassa jotain! Sama se on kaikissa töissä. Ei kassatkaan jaksa koko ajan olla parhaita palvelijoita.. Niin ja oletko aivan varma että olit itsekin niin tyyni sinä päivänä?

• .....

No niin siskot ja veljet,saadaanko me nyt sitten ruveta oleen oikein töykeitä,jos sattuu siltä tuntuun? Luulen vaan et tulee aika nopeesti noottia jos niin tehdään..

• Anonyymi

Tuttu tunne. Niin väärin että tuollaisia on. Ja niitä on paljon. Mullekkin ihan pelkkää vittuilua ja vähättelyä. Sairaan ihmisen ei tarvitsisi kokea tuota. Potkut ensimmäisestä ja kaikki menetetty aika jonka joutuu oleen pois töistä hoidon huonoudesta johtuen, niin kyseisen hoitajan palkasta asiakkaalle.

• Anonyymi

Siis herranjumala, jos hoitaja on potilaalle tyly, niin haistattele sille hoitajalle niin paljon kuin sielu sietää!! Hoitajilta ei todellakaan tarvitse sietää tylyä käytöstä!! Edes ystävälliselle hoitajalle (varsinkaan lähihoitajalle) ei tarvitse olla ystävällinen, saati tylylle!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3807
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1741
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      123
      1284
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      96
      1258
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1229
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1146
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1023
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      985
    Aihe