Kuinka nopeasti tradenomiksi??

zzzz

Onko kukaan suorittanut tradenomin tutkintoa alle sen suositellun 3,5 vuoden? Vähän alustavasti koulusta tiedustelin ja hankalalta saivat kuulostamaan.. Mutta kiire olisi :) Koulu on Laurea, jos löytyy ihan koulukohtaisia kokemuksia!

7

5009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krisse

Hei
      Tarkkaa havaintoa nopeimmasta suoritusajasta ei ole, mutta ajattelin kirjoittaa muutamia ajatuksia asiasta. En tiedä, onko käytännöissä paljon eroa koulujen kesken, omat kokemukset on pohjois-savon amk:sta. Siis, jos on jokin toisen asteen ammattitutkinto, voi suorittaa liiketalouden perusopinnot näyttökokeella. Muille kuin merkonomeille koe vaatii varmaan hieman kirjojen lueskelua. Kun nuo muutamat kurssit saa hyväksiluetuksi, voi ottaa ylempien vuosikurssien aineita siihen tilalle. Tosin aina ei lukujärjestykset sovi yhteen, mutta useimmat kurssit eivät vaadi läsnäoloa eikä päällekkäisyydet siksi paljon haittaa. Monia luentotyyppisiä kursseja voi suorittaa pelkällä tentillä (kun hankkii muistiinpanot jostakin).
      Myös muualla suoritetuista kursseista (esim. kansalaisopisto) voi saada valinnaisopintoviikkoja. Tämä ei välttämättä pidä muissa kouluissa paikkaansa.
      Lukujärjestyksenhän voi rakentaa itse niin tiiviiksi kuin haluaa, ja ottaa kursseja vaikka päällekäin. Vaikka kurssilla olisikin läsnäolopakko, täällä voi ainakin opettajan kanssa sopimalla "laistaa" osittain siitä, jos tunnit osuvat päällekäin.
      Puoli vuotta tutkinnosta on työharjoittelua. Sitäkin voi saada hyväksiluetuksi aiemmista töistä, ja myös opiskelun aikana tehdyt osa-aikatyöt sekä kesätyöt lasketaan mukaan sillä ehdolla, että ne liittyvät opiskeltavaan alaan.
      Valmistumista voi viivästyttää päättötyön teko, ja jos opiskelutahti on hirveän tiukka, riittääkö vapaa-ajalla vielä aikaa ja tarmoa sen väsäämiseen? Itsestähän valmistumisen nopeus on loppujen lopuksi kiinni, ja ainakin täällä kannustetaan opiskelemaan mahdollisen nopeassa tahdissa ja joustovaraa löytyy tarvittaessa.

• Laureassa oleva

Opiskelen laureassa tradenomiksi. Kurssit ehtii nopealla tahdilla käydä 2:ssa vuodessa, ja sitten vielä opinnäytetyö päälle.

• Jaakkko

jos saa työharjoittelupaikan. Kyllä opiskelukurssit on mahdoollista varmaan hemmetin tiukalla väännöllä käydä 2 vuodessa, mutta sitten on vielä työharjoittelu ja opinnäytetyö.
        Mitä tahansa työharjoittelupaikkaa ei todellakaan kannata ottaa, sillä kyllä tuo työharjoittelu on aikas tärkeä tulevaisuutta opintojen jälkeen ajatellen. Hyvä työharjoittelu avaa mahdollisuuksia koulutusta vastaaviin tehtäviin heti valmistuttua, ja mahdollisesti pidempiaikaistakin työtä harjoittelupaikassa.

Kahdessa vuodessa täytyy saada 60 ovaria per vuosi, joten kirjatentteillä tai muuten yrittää sumplia. Iltatoteutuksia on myös mahdollista ainakin TAmpereella käydä osa opinnoista.

Opinnäytetyössä varmaankin saa kuluun 2 kuukautta, itse tuskin sitä pidempään sitä tulen tekemään tässä tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa.

• Kohta tradenomi

Valmistuminen noin puolta vuotta aikaisemmin onnistuu ilman suurempia ponnisteluita. Katsos, kun työharjoittelua ja opinnäytetyötä voi tehdä päällekkäin. Omalla luokallani on enemmänkin sääntö kuin poikkeus valmistua useita kuukausia etuajassa.

• tradenomi

Itse kävin koulua 1,5 vuotta
      Opinnäytetyön tekeminen vähän venyi
      töiden takia, paperit oli taskussa 2,5 vuodessa

(turun amk, kauppa ja hallinto, markkinointi)

• zzzz

Miten hyvin tuo 1,5 vuoteen lukeminen sujui? Jouduitko sompailemaan kursseja paljon, sopimaan opettajien kanssa "erikoisjärjestelyistä" yms? Aika paljon heittelee mielipiteet, hmmm..

• Kari
        zzzz kirjoitti:

Miten hyvin tuo 1,5 vuoteen lukeminen sujui? Jouduitko sompailemaan kursseja paljon, sopimaan opettajien kanssa "erikoisjärjestelyistä" yms? Aika paljon heittelee mielipiteet, hmmm..

Todellisuudessa tuo 2 vuodessa opiskelu on aika tiukkaa. Ensinnäkin suuntaavat ammattiopinnot ainakin tietojenkäsittelynkoulutusohjelmaassa on suunniteltu opiskeltavaksi kolmantena vuonna. Kyllä todella paljon kursseja saa sompia ja työharjoittelun lykätä kesälomalle ja samaan aikaan tehdä lopputyötä, niin sitten voi just ja just ehtiä koulusta pois noin 2 vuodessa. Muttta mikä ihmeen paine on niin kiirellä pois? Ainakin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa on sen verran hyviä ja mielenkiintoisia opintojaksoja jota aion käydä. Kaikki pitää ottaa irti ja laajentaa tietämystä.

Itse toimin tällä hetkellä Nokialla töissä. Koulutusta vastaava homma, mutta syksyllä alkavat muutamat opintojaksot parantavat entisestään osaamistani nykyisessäkin työtehtävässä. Käyn samaan aikaan iltaopintojaksoina ne pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe