Koirani

On rasisti

Joo, bordercollie-urokseni vaikuttaa rasistilta, eli on erittäin ihmis- ja koiraystävällinen muuten, paitsi borderterriet saa sen aivan pois tolaltaan. Ainoa syy, mikä tulee mieleen, on se, että se pari vuotta sitten liukesi hanskasta ja aikoi mennä tervehtimään kahta borderterieriä, jotka olivat emäntänsä kanssa liikkeellä. No, ei siinä mitään, mutta se emäntä nosti kauhean haloon, että EI SAA TULLA ja OTA SE KOIRASI POIS ja sitä rataa. Sen jälkeen kaikki borderterrierit, joita kohtaamme, saa koirani murisemaan karvat pystyssä, ja haluaa selvästi kimppuun. Näinkö typerä terierin omistaja sai pilattua koirani sosiaalisuuden?

16

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pukeli 1

      ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Joukkovoima on myös tunnettu juttu. Mistä tämä kahden terrierin kävelyttäjä olisi tiennyt kumpaa sukupuolta sinun koirasi on?
      Itse aina huusinkin vastaantulijalle, että ollaanko tyttöjä vai poikia.
      Rähäkän mahdollisuus oli aina olemassa, jos vastaantulevan naama ei oikein olisikaan sattunut miellyttämään tai sitten lähistöllä olisi ollut hulppean uroksen tuoksuja, niin tunkeilijoita ei olisi siedetty.

    • Roobert

      Ollut, vaan toimi täysin oikein. Itse huudan ihan täysiä jos joku irtokoira yrittää luokse ja jos tarve vaatii niin potkaisenkin vielä.

      • No,aika typerä

        mielestäni. Kyllä minunkin koiran luo joskus yrittää kutsumattomat vieraat tunkea, muttei minun vielä tähän päivään mennessä ole tarvinnut hysteerisesti ja epäystävällisest karjua tai kiljua, saatikka potkia. Kyllä koirille riittää päättäväinen, mutta asiallinen kielto ja vaikka käsky mennä takaisin isännän/emännän luo. Koirat pois kaikilta hysteerikoilta. Se on minun mielipide. Ei mitään pahaa hysteerikoista muuten, eihän ne sille mitään voi, muttei niiden sairaus saa minun ja koirani elämää rajoittaa sentään.


      • Roobert
        No,aika typerä kirjoitti:

        mielestäni. Kyllä minunkin koiran luo joskus yrittää kutsumattomat vieraat tunkea, muttei minun vielä tähän päivään mennessä ole tarvinnut hysteerisesti ja epäystävällisest karjua tai kiljua, saatikka potkia. Kyllä koirille riittää päättäväinen, mutta asiallinen kielto ja vaikka käsky mennä takaisin isännän/emännän luo. Koirat pois kaikilta hysteerikoilta. Se on minun mielipide. Ei mitään pahaa hysteerikoista muuten, eihän ne sille mitään voi, muttei niiden sairaus saa minun ja koirani elämää rajoittaa sentään.

        sinulle parikin esimerkkiä.
        1.
        Olin edellisen urokseni kanssa kävelemässä puistossa (kaupungissa, koirat siis pitää olla kytkettynä) jolloin tuli vastaan irtokoira ilman omistajaa. Irtokoira alkoi pyörimään meidän liepeillä, jolloin koirani alkoi haukkumaan sille. Sitten se koira tuli kiinni, en voinut muuta kuin irrottaa omanikin. Lopulta sain revittyä koirat irti toisistaan ja vieras koira luikki tiehensä. Oma luffeni sai 3 tikkiä korvaan ja 8 kaulaan, toisen koiran vaurioista ei tietoa

        2.

        Olin saman koirani kanssa ulkoilemassa, kun nuorelta tytöltä pääsi koira karkuun ja kuinka ollakkaan se tuli suoraan omaani kiinni. Yritin huutaa sille koiralle, mutta eipä auttanut, päälle se tuli. Sitten aloin huutamaan omistajalle, että tule nyt ottamaan irti nämä, nuori tyttö meni jotenkin paniikkiin eikä pystynyt tekemään juurikaan mitään. Lopulta sain iskostettua tytölle päähän, että jaloista kiinni ja veto.
        Selvittiin itse ilman tikkejä, muutamat reijät kaulassa ja hotspotti.
        Toiselle koiralle ommeltiin tikkejä, ei vaatinut omistaja sentään korvauksia.

        Tässä sitä ylimmääräistä hysteriaa sinulle.
        Omistajan velvollisuus on toimia ryhmänjohtaja ja koiran turvana. Ei tee hyvää koiralle, jos se joutuu alkaa remmilenkillä puolustamaan itseänsä. Kyllä se laumanjohtaja hoitelee nuo tunkeilijat pois, eli tarpeen vaatiessa musta nokialainen kyllä heilahtaa.


      • Kunhan muistaa
        Roobert kirjoitti:

        sinulle parikin esimerkkiä.
        1.
        Olin edellisen urokseni kanssa kävelemässä puistossa (kaupungissa, koirat siis pitää olla kytkettynä) jolloin tuli vastaan irtokoira ilman omistajaa. Irtokoira alkoi pyörimään meidän liepeillä, jolloin koirani alkoi haukkumaan sille. Sitten se koira tuli kiinni, en voinut muuta kuin irrottaa omanikin. Lopulta sain revittyä koirat irti toisistaan ja vieras koira luikki tiehensä. Oma luffeni sai 3 tikkiä korvaan ja 8 kaulaan, toisen koiran vaurioista ei tietoa

        2.

        Olin saman koirani kanssa ulkoilemassa, kun nuorelta tytöltä pääsi koira karkuun ja kuinka ollakkaan se tuli suoraan omaani kiinni. Yritin huutaa sille koiralle, mutta eipä auttanut, päälle se tuli. Sitten aloin huutamaan omistajalle, että tule nyt ottamaan irti nämä, nuori tyttö meni jotenkin paniikkiin eikä pystynyt tekemään juurikaan mitään. Lopulta sain iskostettua tytölle päähän, että jaloista kiinni ja veto.
        Selvittiin itse ilman tikkejä, muutamat reijät kaulassa ja hotspotti.
        Toiselle koiralle ommeltiin tikkejä, ei vaatinut omistaja sentään korvauksia.

        Tässä sitä ylimmääräistä hysteriaa sinulle.
        Omistajan velvollisuus on toimia ryhmänjohtaja ja koiran turvana. Ei tee hyvää koiralle, jos se joutuu alkaa remmilenkillä puolustamaan itseänsä. Kyllä se laumanjohtaja hoitelee nuo tunkeilijat pois, eli tarpeen vaatiessa musta nokialainen kyllä heilahtaa.

        että sillä toisellakin koiralla on "laumanjohtaja", joka ehkä ei kovin suopeasti sitten käsittele koiransa potkijaa. Että kannattaa katsoa vähän, minkä näköisten ja kokoisten omistajien koiria käy potkimaan.


      • Roobert
        Kunhan muistaa kirjoitti:

        että sillä toisellakin koiralla on "laumanjohtaja", joka ehkä ei kovin suopeasti sitten käsittele koiransa potkijaa. Että kannattaa katsoa vähän, minkä näköisten ja kokoisten omistajien koiria käy potkimaan.

        voin ottaa sen riskin, että lamppuunkin tulisi. Mutta kyllä suojelisin koirani henkeä mielummin, kun pelkäisin sitä turpaan ottamista.
        Mites itse toimisit jos iso ja hurja koira hyökkäisi selvästi heikomman koirasi kimppuun? Odottelisitko, että koirat selvittelisi välinsä ja vetelisit vaikka röökin???


      • kiihottaisi
        Roobert kirjoitti:

        voin ottaa sen riskin, että lamppuunkin tulisi. Mutta kyllä suojelisin koirani henkeä mielummin, kun pelkäisin sitä turpaan ottamista.
        Mites itse toimisit jos iso ja hurja koira hyökkäisi selvästi heikomman koirasi kimppuun? Odottelisitko, että koirat selvittelisi välinsä ja vetelisit vaikka röökin???

        isoa vihaista koiraa lisää, huutamalla ja potkimalla. Eivät ole mitään rauhoittavia signaaleja nimittäin, päinvastoin. Itsevarma, päättäväinen käytös on paljon parempi, kuin hysteerinen raivoaminen. Sekin saattaa tehota kilttiin, pehmeään koiraan, mutta siis jos koira on iso ja vielä vihainen, niin on kyllä paras pitää omat hermot kurissa, niin se oman koiran henki säästyy paljon todennäköisemmin.


      • Roobert
        kiihottaisi kirjoitti:

        isoa vihaista koiraa lisää, huutamalla ja potkimalla. Eivät ole mitään rauhoittavia signaaleja nimittäin, päinvastoin. Itsevarma, päättäväinen käytös on paljon parempi, kuin hysteerinen raivoaminen. Sekin saattaa tehota kilttiin, pehmeään koiraan, mutta siis jos koira on iso ja vielä vihainen, niin on kyllä paras pitää omat hermot kurissa, niin se oman koiran henki säästyy paljon todennäköisemmin.

        Miten toimisit jos koira tulisi omasi päälle???


      • Syksyllä
        Roobert kirjoitti:

        Miten toimisit jos koira tulisi omasi päälle???

        koirani kimppuun kävi rotikka-uros, joka oli irti omalla pihallaan. Kävelimme pihan ohi, oma bordercollie-uros hihnassa, kun rotikka kävi päälle kuin yleinen syyttäjä. Päästin remmin irti kädestä, että koirani saa toiminta-vapauden, sillä jos olisin pitänyt omani kiinni, niin olisi armotta saanut kuonoonsa. Tarkoitus oli, että omani saa tilaisuuden lähteä karkuun huomattavasti rotevampaa rotikkaa, mutta siinä kävikin niin, että rotikka sai kuonoonsa meidän kiltiltä sessulta:-). Oma koira oli nimittäin huomattavasti nopeampi käänteissään kuin rotikka, juoksi sen aivan läkähdyksiin ja ikävä kyllä puraisi sille myös haavan. No, rotikan omistaja otti syyn niskoilleen, koska oma koirani oli kuitenkin remmissä, kun hyökkäys tapahtui. Ei tullut mieleenkään ruveta sitä rotikkaa potkimaan tai karjumaan sen kummemmin. Rotikan omistajan ehdittyä paikalle, yritimme vaan kiinni omien koiriemme takajalkoihin, ja saimme ne siten erilleen toisistaan.


      • Roobert
        Syksyllä kirjoitti:

        koirani kimppuun kävi rotikka-uros, joka oli irti omalla pihallaan. Kävelimme pihan ohi, oma bordercollie-uros hihnassa, kun rotikka kävi päälle kuin yleinen syyttäjä. Päästin remmin irti kädestä, että koirani saa toiminta-vapauden, sillä jos olisin pitänyt omani kiinni, niin olisi armotta saanut kuonoonsa. Tarkoitus oli, että omani saa tilaisuuden lähteä karkuun huomattavasti rotevampaa rotikkaa, mutta siinä kävikin niin, että rotikka sai kuonoonsa meidän kiltiltä sessulta:-). Oma koira oli nimittäin huomattavasti nopeampi käänteissään kuin rotikka, juoksi sen aivan läkähdyksiin ja ikävä kyllä puraisi sille myös haavan. No, rotikan omistaja otti syyn niskoilleen, koska oma koirani oli kuitenkin remmissä, kun hyökkäys tapahtui. Ei tullut mieleenkään ruveta sitä rotikkaa potkimaan tai karjumaan sen kummemmin. Rotikan omistajan ehdittyä paikalle, yritimme vaan kiinni omien koiriemme takajalkoihin, ja saimme ne siten erilleen toisistaan.

        Riippuu tilanteesta. Itselläni oli tuolloin sakemanni uros, joka oli erittäin dominoiva. Se ei sietänyt muutenkaan toisia uroksia, joten ei kyllä paljoa perääntynyt kun haastetta tuli. Isojen koirien tappeluun pitää suhtautua aina vakavasti, koska nämä oikeasti pystyvät tappamaan toisensa. Saatika jos toisena osapuolena on jokin pieni heiverö koira.

        Yleensä nuo irtokoirat ovat ainoastaan kiinnostunut siitä toisesta koirasta, eikä siis ihmisestä joka sitä koiraa taluttaa. Joten sille liian lähelle pyrkivälle koiralle voi ihan huoleta karjasta, että P..KELE!! Jos ei tehoa ni skodasta seuraavaksi. Hysteerisenä pyörinen ja kiljuminen on sitten aivan eri asia, kuten joku tuossa minulle kirjoitteli, siihen en ole väittänyt syyllistyneeni!!!

        Sinulle jonka borderi oli pöllyttänyt rotikkaparan, niin turhaan sitä pelkäsit, olisit karjassut sille jotain, niin olis lähtenyt luimistellen karkuun. Niin paljon nuo tämänpäivän normi suomiweilerit kestävät kuormitusta, kokemusta tuollaisesta eläimestä on...


      • Roobert
        Syksyllä kirjoitti:

        koirani kimppuun kävi rotikka-uros, joka oli irti omalla pihallaan. Kävelimme pihan ohi, oma bordercollie-uros hihnassa, kun rotikka kävi päälle kuin yleinen syyttäjä. Päästin remmin irti kädestä, että koirani saa toiminta-vapauden, sillä jos olisin pitänyt omani kiinni, niin olisi armotta saanut kuonoonsa. Tarkoitus oli, että omani saa tilaisuuden lähteä karkuun huomattavasti rotevampaa rotikkaa, mutta siinä kävikin niin, että rotikka sai kuonoonsa meidän kiltiltä sessulta:-). Oma koira oli nimittäin huomattavasti nopeampi käänteissään kuin rotikka, juoksi sen aivan läkähdyksiin ja ikävä kyllä puraisi sille myös haavan. No, rotikan omistaja otti syyn niskoilleen, koska oma koirani oli kuitenkin remmissä, kun hyökkäys tapahtui. Ei tullut mieleenkään ruveta sitä rotikkaa potkimaan tai karjumaan sen kummemmin. Rotikan omistajan ehdittyä paikalle, yritimme vaan kiinni omien koiriemme takajalkoihin, ja saimme ne siten erilleen toisistaan.

        vielä. Tuollatavalla päästämällä koirasi suoraan vaapaaksi tekemättä mitään vahvistat koiraasi, uskomaan että sinä et ole pomo, vaan koira joutuu puolustamaan itse itseänsä. Vielä toiseksi, päästäisitkö vilisevässä kaupungissa koirasi vapaaksi toivoen, että pakenisi paikalta suoraan autonalle????


      • Syksyllä kirjoitti:

        koirani kimppuun kävi rotikka-uros, joka oli irti omalla pihallaan. Kävelimme pihan ohi, oma bordercollie-uros hihnassa, kun rotikka kävi päälle kuin yleinen syyttäjä. Päästin remmin irti kädestä, että koirani saa toiminta-vapauden, sillä jos olisin pitänyt omani kiinni, niin olisi armotta saanut kuonoonsa. Tarkoitus oli, että omani saa tilaisuuden lähteä karkuun huomattavasti rotevampaa rotikkaa, mutta siinä kävikin niin, että rotikka sai kuonoonsa meidän kiltiltä sessulta:-). Oma koira oli nimittäin huomattavasti nopeampi käänteissään kuin rotikka, juoksi sen aivan läkähdyksiin ja ikävä kyllä puraisi sille myös haavan. No, rotikan omistaja otti syyn niskoilleen, koska oma koirani oli kuitenkin remmissä, kun hyökkäys tapahtui. Ei tullut mieleenkään ruveta sitä rotikkaa potkimaan tai karjumaan sen kummemmin. Rotikan omistajan ehdittyä paikalle, yritimme vaan kiinni omien koiriemme takajalkoihin, ja saimme ne siten erilleen toisistaan.

        Tuo on vaan sinänsä vaarallista,että ei sitä kuitenkaan tiedä omasta moppesta,jos se kuitenkin antaa takaisin,kuin myös siitä,että jos hyökkäävä osapuoli kuitenkin saisi kiinni jostain syystä.

        Eli en itse kyllä uskaltaisi ottaa riskiä.

        Kyllä minä kuitenkin lähden myös siitä,että minun tehtäväni laumanjohtajana, ja tarvittaessa kunnollakin, kuuluu myös suojella laumaani,ja siihen kuuluu siis muiden hätistäminen.
        Tuollaisessa tilanteessa jos olisi toinen osapuoli ollut pieni koira,eikä ottanut jalkoja alleen,niin olisi saattanut olla laaki ja vainaa pahimmassa tapauksessa.

        Ainut tilanne olisi se,että antaisin koirani ottaa ohjat käsiinsä olisi se,että olisi tosipaikka kyseessä,eikä olisi muuta vaihtoehtoa kun antaa lupa koirien puolustautua tai puolustaa minua.
        Toivottavasti sellaista ei vaan koskaan tule.


      • Roobert
        molossi kirjoitti:

        Tuo on vaan sinänsä vaarallista,että ei sitä kuitenkaan tiedä omasta moppesta,jos se kuitenkin antaa takaisin,kuin myös siitä,että jos hyökkäävä osapuoli kuitenkin saisi kiinni jostain syystä.

        Eli en itse kyllä uskaltaisi ottaa riskiä.

        Kyllä minä kuitenkin lähden myös siitä,että minun tehtäväni laumanjohtajana, ja tarvittaessa kunnollakin, kuuluu myös suojella laumaani,ja siihen kuuluu siis muiden hätistäminen.
        Tuollaisessa tilanteessa jos olisi toinen osapuoli ollut pieni koira,eikä ottanut jalkoja alleen,niin olisi saattanut olla laaki ja vainaa pahimmassa tapauksessa.

        Ainut tilanne olisi se,että antaisin koirani ottaa ohjat käsiinsä olisi se,että olisi tosipaikka kyseessä,eikä olisi muuta vaihtoehtoa kun antaa lupa koirien puolustautua tai puolustaa minua.
        Toivottavasti sellaista ei vaan koskaan tule.

        Näin!! ^^^KOMP KOMP^^^


    • No,tuota se ,että koirasi on "rasisti",on tietty tylsä juttu.Mutta toisaalta vaikka olisikin,niin sinulla on kuitenkin oikeus päättää,miten se "kohteisiin"suhtautuu.Eli ei koirien tartte siltikään niihin hyökkääväisyyttä osoittaa ;)

      Ja sitten tuohon pilaamiseen.Eiköhän se kuitenkin ole niin,ettei se bordereitten omistaja ainakaan koiraasi pilannut.Jos vikaa pitää hakea,niin eiköhän se ole ihan jossain muualla ;)

      Borderien omistaja toimi ihan ok,kun esti koirasi pääsyn omiensa iholle.Se sitten,että piti ehkä kovaa ääntä,niin oli hänen ehkä katsomansa hyvä keino estää koirasi tulo.Se ei nääs ole ihan helppo toimia ja karkoittaa vierasta koiraa,kun itsellä on useampi koira mukana,kun ei aina yhdenkään kanssa.
      Eikä noissa tilanteissa ole paljon aikaa miettiä,saako se vastapuolen koira tai sen omistaja traumoja,jos nyt itse yrittää karkoittaa vierailijan.

      Jokaisella koirantaluttajalla on oikeus karkoittaa tunkeilija.Se sitten,mitä syitä on,niin se on jokaisen oma asia.
      Niin minäkin teen.Yhdelläkään ulkopuolisella ei ole mitään asiaa omieni luo.Ei "kiltillä" tai "tuhmalla",ei kellään koiralla,ilman lupaa.Ja hihnassa ei koskaan.Se on minun periaatteeni,mutta takana on jokusiakin pointteja.Ja jos haluaa saavuttaa sen,mihin pyrkii,niin jokaisen pääsy ON estettävä.

      Ja se vielä sanottakoon,että ei se todellakaan aina riitä pelkkä kauniisti sanominen vastapuolelle.Sen verran on sitkeitä tapauksia,saati suoranaisia hyökkääjiä myös,jolle ei ihan pelkkä nätti "viitsisiskös häipyä" toimi.

      Asiaa voi ajatella siis myös toisin päin.JOS koirasi olisi päässyt bordereiden iholle.olisi hänen mahdollinen pyrkimyksensä koirien kanssa saattanut mennä pilalle tai takapakkia.
      Ei aina ole kysymys edes siitä,että omat koirat ei pidä ulkopuolisista.Vaikka joskus niin voi ollakin.

      Mutta nyt vaan otat koiran "haltuusi".Näytät sille samalla,että olet hyvä omista,joka hoitaa ulkopolitiikan niin,että koiran ei tartte lähteä käsistä omine lupinensa.Eli johtajan homma haltuun,ja opeta koira suhtautumaan sitä kautta luottamaan sinuun,niin helppo opettaa "rasistisuuskin" pois.
      Bordercollie kun ei ole ihan vaikeammasta päästä kuitenkaan edes kouluttaa ylipäätään,saati edes tuossa tilanteessa ei mitään varsinaista vahinkoa kuitenkaan sattunut.Onneksi.Kun niin olisi voinut,kuten ketjussa mainituissa esimerkeissäkin ;)

      • Pukeli 1

        että koiralla on oikeus tavata tuttuja ja etenkin, kun etukäteen tiedetään, että kemiat pelaa... Näin ainakin meillä ja hihnassa kulkien... Itsekin saa siinä samalla juttutuokion koiraa taluttavan ihmisen kanssa ja yhden kanssa tutustuttiin niin, että käytiin jopa kylässä. Puheenaihekin on ollut aina koiria koskeva, joten ei kenestäkään ihmisestä hyvää eikä pahaa.


      • Pukeli 1 kirjoitti:

        että koiralla on oikeus tavata tuttuja ja etenkin, kun etukäteen tiedetään, että kemiat pelaa... Näin ainakin meillä ja hihnassa kulkien... Itsekin saa siinä samalla juttutuokion koiraa taluttavan ihmisen kanssa ja yhden kanssa tutustuttiin niin, että käytiin jopa kylässä. Puheenaihekin on ollut aina koiria koskeva, joten ei kenestäkään ihmisestä hyvää eikä pahaa.

        Oikeus ja oikeus,juu.

        Saa meilläkin tuttuja toki tavata,mutta vain minun asettamilla ehdoilla ja tilanteissa.Eli ei siis koskaan hihnassa.Jos minä haluan seurustella jonkun tapaamani ihmisen kanssa,niin voi sitä puhua ilman koirien seurusteluakin.Tai vaikka lenkkeilemällä siinä samalla,ja jutellen,vaikkei koirat siinä seurustelekaan ;)

        Eli siis kuten sanoin.Asennekysymys,jonka takana on siis noin toimivilla yleensä tietyt pointit ;=)

        Ja jokainen toki toimii moppensa kanssa miten toimii,kunhan huomioi myös muut.
        Ja siihen kuuluu siis,ettei niitä omia mussukoita päästetä toisten luo ilman lupaa,tahallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7264
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2204
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1449
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      113
      1162
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      885
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe