Opettajat vastatkaa!!

lapsi toisella luokalla

Mikä on oppimisen vaativuustaso toisella luokalla? Poikani ei osaa vielä kertotaulua sujuvasti ja saa siiitä muistutuksia kotiin.
Opettaja sanoi ettei hän tule pärjäämään kolmosella jos ei opi. Huhhuh, mikähän on se laillinen oppimisen taso tuossa iässä. Mielestäni ei kaikki lapset tarvitse olla yhtä hyviä. Ystäväni on opettaja ja hän on sitä mieltä ettei poikani ole yhtään jäljessä oppimisessa. Onko lapseni vain opettajan silmätikku? Valittaa kaikesta ja lapsi ei kohta halua mennä edes kouluun kun opettaja on niin ilkeä.

32

8450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha ope

      Normaalisti oppiva oppii kertotaulun jos todella yrittää. Se onkin usein alkuopetuksen suurin haaste, oppia kertotaulu 1-5. On lapsia, jotka eivät viitsi opetella, mutta sitten on erikseen ne, joilla on oppimisvaikeuksia, muidenkin asioiden mieleen jääminen saattaa tuottaa vaikeutta. Kenellekään se ei todellakaan ole helppo, tosin jotkut opettelevat niitä jo itsekseen tai jonkun avustuksella kun tietävät että tulossa on. Ja kolmannella pitää jo osata 6-9 kertotaulut, joten panostakaa hyvät vanhemmat ja yrittäkää auttaa lasta oppimaan! Jos ei osaa kertotaulua, on jakolaskun oppiminen mahdotonta. S Valitettavasti elämä on vielä niin raakaa, että koulun eteen pitää tehdä työtä, jo 2. luokalla!

    • lapsi ei

      sitten osaa kertotaulua? Onko hänellä jotain oppimishäiriötä, vai eikö vain ole intoa harjoitella ja opetella? Jos on kyse oppimishäiriöstä, niin eikös kannattaisi alkaa hakea siihen apua? Jos on kyse laiskuudesta, niin miksi puolustelet lastasi? Silloin vain opettelemaan - kiinnosti tai ei.

      Tuskin ne kertotaulut kenenkään lempijuttuja on, mutta ne on kuitenkin yksi niistä niin sanotuista helpoista asioista. Opettelet vain ulkoa ja sitten osaat. Eikä tartte edes pelätä, että vuoden päästä jossain viisaiden miesten kokouksessa päätetäänkin ajan kuluksi, että mitäs jos vähän muuteltais ja laitettaiskin 2 kertaa 2 olemaan kuusi. Näinhän saattaa käydä monen muun ulkoa opeteltavan asian kanssa (esim. Pluto ei sitten enää olekaan planeetta).

    • Opettajan

      Kaksi vaihtoehtoa: a) laiskuus b) oppimisvaikeus. Itse tunnet lapsesi paremmin.

      Sanotaanko, että kesäloman koittaessa kertotaulut olisi hyvä osata sujuvasti. Yleensä lapsi kun lapsi ne oppii. Toiset joutuvat vain tekemään enemmän työtä sen eteen. Epäilen että lapsesi EI OLE opettajan silmätikku eikä hän ole ilkeä opettaja. Valitettavaa, että nämä ovat ensimmäiset ajatuksesi, jos opettaja on huolissaan lapsesi oppimisesta.

      En usko, että lapsesi on ikätasostaan jäljessä, mikäli matikka on tähänkin asti sujunut ok. Nyt vaan potkua persuksille ja pikkusen yritystä siihen touhuun. Niinhän se on elämässä, että kaikki tavoiteltavan arvoinen vaatii extraponnisteluja.

    • näkökulma

      Vaikea on kommentoida asiaa, kun ei tilannetta tarkemmin tunne, jotakin voin kuitenkin omista opetusperiaatteistani kertoa..

      Itse opetan tällä hetkellä toista luokkaa, ja lähtökohta tuohon kertotauluun on tietysti se, että jokainen oppisi ymmärtämään kertotaulun idean ja sitten suhteellisen sujuvasti selviytymään 1-5:n kertotaulusta.

      Totta on, että kertotaulun perusteiden oppiminen helpottaa varmasti huomattavasti tulevien vuosien matematiikan opiskelua. Jos kertotaulu ei vielä suju, varmistaisin, että poika on ymmärtänyt, mistä kertotaulussa on kyse, ja vasta sitten lähtisin harjoituttamaan sitä ulkoa. Jos kaikkia vastauksia ei ulkoa muistaisikaan, on idean ymmärtämisestä apua nopeaan päättelyyn (- jos ei heti ulkoa muista mitä on 9 x 3, voi vastauksen päätellä helposti, kun lähtee vaikka siitä, että 10x3 on 30 ja 9x3 on siten oltava 3 vähemmän).

      Treenatkaa ihmeessä kertotaulua kotona, keksikää vaikka jotain hauskoja muistisääntöjä lapsen tueksi. Erityisopettaja voinee myös auttaa, jos idea ei tunnu harjoittelusta huolimatta selkenevän lapselle. Matikan pitäisi olla kivaa - toivottavasti poika säilyttää oppimisen ilon näistä vastoinkäymisistä huolimatta!

      • kikka

        Ihanaa lukea järkevä ja positiivinen näkemys oppimiseen!! Kiitos :-)

        Aivan on niin, että kertotaulun/-laskujen osaaminen ja ymmärtäminen on eri asia kuin kertotaulun ulkoa osaaminen (itseasiassa tärkeämpää olisi ymmärtää asian ydin). On paljon ihmisiä, joille ei automatisoidu oikea-vasen, ilmansuunnat tai kertotaulu (tässä yksi ;-) En toki väitä, ettei sen osaaminen helpottaisi tai nopeuttaisi laskemista, tottakai, mutta välttämättä heti ei ole kysymys ns. "oppimisvaikeudesta"

        Jos kertotaulu tuntuu todella vaikealta oppia ulkoa, kannattaa käyttää juuri näitä ylläolevia apuja tai esim. kääntää 5x8 8x5:ksi, 6x7 on 5x7 7 jne. Matikka helpottuu, jos osaa pilkkoa ja "pyöritellä" numeroita. Edelliset vinkit vaatii kuitenkin kertomisen idean ymmärtämistä.

        Jos idea on vielä hakusessa, voi käyttää lasten kanssa piirtämistä, tarroja, palikoita, helmiä yms. Kattaessa voi "kertoa" mm.ruokailuvälineitä (3hengen taloudessa 3x2=6, jos jälkkärilusikka niin 3x3=9, vieraita tullessa luku suurenee jne.) Mikä lasku tulisi, jos kaikki ottaisivat kerran lisää. Tai kolmesti. Autoista kiinnostuneen kanssa vois vaikka miettiä monta autoa on pihassa? Jokaisessa autossa 4 rengasta-> ja siitä taas vääntää kertolasku (e. 8x4, yks auto lähtee...7x4 jne. Voi muuten olla myös leikkiautoja ;-) Melkein mistä vaan voi näitä "napsia"

        Sitten, jos kertolaskun ydintä ei hahmota ja se tuottaa tuskaa, voi alkaa miettiä miten voisi lasta asiassa tukea ja auttaa.


    • luetteko edes kotona?

      Eikös tokaluokan syksynä opeteta kertotaulut 1-5? Ja ne tulisi osata suht sujuvasti jouluun mennessä. Näin ainakin meidän koulussa.

      Mielestäni opettaja on ihan oikealla asialla, jos asiassa on mielstäsi "huhhuttelemista". Eli tarkoitus oli varmaan herätellä vanhempia lapsen opiskelun kannustamiseen, sillä vielä ei ole ihan liian myöhäistä.

      Ystäväsi ei taatusti ole pojan osaamiseta yhtä perillä kuin hänen opettajansa.

      Tämän jutun perusteella uskoisin pojan olevan joko laiska tai oppimisvaikeuksissa, eikä niin että opettaja on ilkeä.

      • ota pallo ja

        heitä,samalla sanot ota koppi,paljonko on kaksi kertaa kaksi ja sitten siitä edelleen.
        Et moiti vaan jos sanoo väärin niin kerrot tuloksen ite eli kaksi kertaa kaksi on neljä ja sitten taas uusi paljonko on....
        kun huomio on kiinnittynyt muualla,eli palloon,saattaa unohtaa että matikka on "vaikeeta"
        Kokeile edes!


    • Opiskellut76

      Jos lapsi ei opi niinkin yksinkertaista asiaa kuin kertotaulut on jotain vialla. Itse en koskaan oppinut niitä ja syyksi paljastui vasta 10 vuotta myöhemmin todettu selvä luki ja oppimishäiriö! Häiriöstä huolimatta peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli yli yhdeksän. Vieläkään en osaa kertotauluja ulkoa tai nopeita päässälaskuja ja kärisin ongelmasta lähes päivittäin. Lukemisessa ja ymmärtämisessä ei ole ongelmia.

      Olisin tarvinnut tuki- ja lukiopetusta koko peruskoulun ajan, jotta isoimmat ongelmat olisivat helpottaneet.

      Hanki lapsellesi apua ajoissa! Koulu ajattelee vain lapsesi parasta, mutta muista, ettei tavallisella opettajalla ole yleensä minkäänlaista kokemusta tai tietoa luki- ja oppimisvaikeuksisten oppilaiden opettamisesta.

    • oppia

      Opettaja on oikeassa että jos lapsi ei opi NYT niitä vaadittavia kertotauluja niin ensi vuonna on vielä vaikeampaa.Meillä tähän mennessä 3 lasta käyneet kertotaulujen opettelun läpi ja vain yksi on oppinut ne ilman meidän vanhempien apuja.Me olemme tankanneet ja harjoitelleet niitä aivan tolkuttomasti silloin tokalla.Mutta kyllä he vaan oppivat ne!Ja nyt kun ovat jo 3,4 ja 6-luokkalaisia ja kertotaulut sujuu niin on kivampi tehdä matikkaa kun osaa ne perusjutut.Jotkut lapset vaan tarvii harjoitusta enemmän kuin toiset.Harjoittele poikasi kanssa niin varmasti oppii seuraavan kuukauden aikana.

    • Myös ope

      Kertotaulut olisi hyvä oppia ulkoa, sillä ne tulevat vastaan jatkossa lähes joka käänteessä. Nyt ollaan kuitenkin vasta helmikuun alussa, joten teillä on kevät aikaa opetella ja kerrata niitä kotona. Koulussakin kertaillaan yleensä pitkin lukuvuotta.

      Jotkut lapset vaativat enemmän aikaa oppiakseen asioita ja kun ne sitten loksahtavat paikoilleen, jäävät myös mieleen. Älä siis vielä hermoile tässä vaiheessa asian suhteen tai tehkö oppimisesta lapsellekaan peikkoa.

      Ottakaa vaikka joka päivä sellainen kymmenen minuutin aika, jolloin lapsi tankkaa kertotauluja ja sinä kyselet, mitä jäi mieleen. Kuulustele vaikka viisi/kymmenen laskua kerrallaan ja aina kun lapsi saa kaikki oikein, anna suorituksesta esim. tarra johonkin näkyvällä paikalla olevaan kalenteriin palkaksi. Näin lapsi motivoituu paremmin opiskeluun ja voi konkreettisesti "ihailla" saavutettuaan asetettuja tavoitteita.

    • äiti ja matematiikan ope

      Miten koulu menee muuten? Jos lapsellasi ei ole oppimisvaikeuksia, ts vain kertotaulut ovat hankalia, niin olisiko kyse vain motivaation puutteesta? Tokaluokalla opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10, vaikeammat 6-9 kertotaulut jäävät sitten kolmannelle.

      Onko teillä netti kotona käytössä? Sieltä löytyy paljon hyviä suomenkielisiä sivuja, joissa harjoitellaan kertolaskuja esim. muistipelien muodossa. Ne olivat meillä suosiossa, kun muutimme ulkomaille, jossa hänen uusi luokkansa oli jo opiskellut kertotaulut 1-10 ja Suomessa oli käyty vasta 2:n kertotaulu. Kynän ja paperin kanssa pänttääminen ei tuottanut tulosta, mutta lupa tehdä laskuja tietokoneen ääressä auttoi kummasti. Tytär sai nopeasti kiinni paikalliset luokkatoverinsa. Ohessa pari linkkiä:

      http://www.peda.net/veraja/abcit/kirkkoharju/vinkki/matematiikka/alkuopetus/4

      http://www.uta.fi/~mh57335/ipoppla/verkkosivut/index.htm

      http://www.kolumbus.fi/mm.salo/LinkitMatikka.htm

    • vaan pelkkä äiti

      Itselläni on myös kakkosluokkalainen poika.Kun ennen Joulua kertotaulun opettelu alkoi ajattelimme, että nyt lapsella on eka,oikeasti ulkoa opittava asia.Lähdimme tutustumaan siihen mikä hänen oppimistyylinsä on -näkö-kuulo vai joku muu muisti.Meidän lapsella se oli-on osittain "mielikuvat", joita käytimme vaikeimmissa laskuissa,niin kauan,että ne juurtuivat selkärankaan.

      Olisimme kuitenkin tuossa alkuvaiheessa kaivanneet opelta vinkkejä ja kiireettömyyttä-ihan jo tämän oppimistyylin löytämisen avuksi.
      Onneksi ystäväpiirissä sattui olemaan ope,joka näitä vinkkejä sitten antoikin.

      Voimia harjoitteluun ja mielikuvitusta oman tyylin löytämiseen!

    • edes kiinnostunut

      lapsen oppimisesta. Jokainen lapsi oppii omaan tahtiin, eikä opettajat voi verrata heitä keskenään. Jokaine oppii eri asioita eri aikaan.

      Tee valitus koulutuoimistoon. meillä ainakin auttoi kun valitin, valitan aina kun tarvetta ilmenee, muutoinhan opettajat kuvittelee, että he voivat sättiä ja kiusata lapsia miten lystää, jos ei vanhemmat puutu.

      Onko kenties edes pätevä opettaja?

      Joillakin opettajilla pitää olla joku oppilas, johon purkaa omaa pahaa oloa ja epäonnistumisia, ja useimmiten se on se heikoin tai hitaasti oppiva oppilas jota sätitään.
      Opet syyllistyvät näin itsekin koulukiusaamiseen.

      Puhuttelemalla opettajaa, miksi hän käyttäytyy näin, tai valittamalla koulutoimenjohtajalle, ellei puhuttelusta ole apua. Opettaja on palveluammatissa, ja hänen on kuuneltava tarkoin vanhempia, sillä vanhemmat kuitenkin päättävät lapsen asiat. Ei pidä sietää huonoa kohtelua.

      • ja ovat naurettavia!

        Sinulla se soi sama vanha virsi kesät talvet!

        Surullista, että jonkun ihmisen elämä voi olla noin yksioikoista!


      • HuonoHuono

        Erittäin huono provo.


      • oppii näkemällä
        HuonoHuono kirjoitti:

        Erittäin huono provo.

        Näkömuistin omaavat eivät opi kertotaulua ulkoa pänttäämällä. Lapsella täytyy olla koko ajan vieressään kertotaulu, josta hän katsoo sitä. Tai kertotaulu voisi olla luokan seinälle kirjoitettuna, Silloin lapset oppivat sen ongelmitta.


      • ..............

        se paukuttelee leukojaan näemmä tälläkin palstalla. Näyttää olevan hampaan kolossa jotakin koko maailmaa vastaan.


      • mieleeni
        oppii näkemällä kirjoitti:

        Näkömuistin omaavat eivät opi kertotaulua ulkoa pänttäämällä. Lapsella täytyy olla koko ajan vieressään kertotaulu, josta hän katsoo sitä. Tai kertotaulu voisi olla luokan seinälle kirjoitettuna, Silloin lapset oppivat sen ongelmitta.

        Kun itse aikoinaan opettelin kertotauluja, oli kulloinkin opetteluvuorossa oleva kertotaulu teipattu kiinni vessan oveen. Siitä sitä tuli tuijotettua aina pöntöllä istuessa :-)


      • seinälle teipattua
        oppii näkemällä kirjoitti:

        Näkömuistin omaavat eivät opi kertotaulua ulkoa pänttäämällä. Lapsella täytyy olla koko ajan vieressään kertotaulu, josta hän katsoo sitä. Tai kertotaulu voisi olla luokan seinälle kirjoitettuna, Silloin lapset oppivat sen ongelmitta.

        Tuon kertotaulujen opettelun idea on, että se tehdään kotona. Koulussa on pärjättävä ilman listoja.


      • erityisopettaja

        Kannattaisi tutkia ennen kuin hutkii.. :)

        Perusopetuksen opetussuunnitelmasta
        ( http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf )
        löytyvät oppiaineiden tavoitteet vuosiluokittain. Matematiikassa hyvän osaamisen (eli arvosana 8) kuvauksessa toisen luokan lopussa sanotaan mm. seuraavaa kohdassa Luvut ja laskutoimitukset sekä algebra:

        "ymmärtää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskun sekä osaa soveltaa niitä arkitilanteissa"

        Valitettavasti vanhemmat eivät voi määrätä mitä ja miten paljon opettaja opettaa koulussa. Vaikka tässä palveluammatissa ollaankin, niin asiakkaita ovat oppilaat, eivät vanhemmat mielivaltaisine vaatimuksineen! ;)


      • ilman listoja"
        erityisopettaja kirjoitti:

        Kannattaisi tutkia ennen kuin hutkii.. :)

        Perusopetuksen opetussuunnitelmasta
        ( http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf )
        löytyvät oppiaineiden tavoitteet vuosiluokittain. Matematiikassa hyvän osaamisen (eli arvosana 8) kuvauksessa toisen luokan lopussa sanotaan mm. seuraavaa kohdassa Luvut ja laskutoimitukset sekä algebra:

        "ymmärtää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskun sekä osaa soveltaa niitä arkitilanteissa"

        Valitettavasti vanhemmat eivät voi määrätä mitä ja miten paljon opettaja opettaa koulussa. Vaikka tässä palveluammatissa ollaankin, niin asiakkaita ovat oppilaat, eivät vanhemmat mielivaltaisine vaatimuksineen! ;)

        Tuon open luokalla on taatusti paljon oppilaita, joilla on viakeuksia oppia kertotaulu, jos hän ei ota huomioon lasten erilaista tapaa oppia, joka on muuten synnynnäinen, eikä sitä voi muuttaa.

        Oma lapseni on vahvasti näkömuistin omaava, kuten äitinsäkin. Hän sai viivottimen, johon oli kirjoitettu kertotaulut. Lapseni itki iltaisin ja pelkäsi opettajaa, kun hän oli vihainen, kun kertotaulu ei mennyt ulkomuistiin, ei sitten millään. Sanoin hänelle, että pidä sitä viivotinta esillä ja katso aina siitä kun et muista. Lapsi sanoi, että ei saa katsoa, ope ottaa viivottimen pois jos huomaa.

        Tuohon aikaan en vielä tiennyt tuosta näkömuistista, joten en osannut olla äiti joka olisi ottanut yhteyttä opettajaan "mielivaltaisine vaatimuksineen"

        Kuinka muuten lapsi pystyy ymmärtämään jos ei pysty oppimaan vaikka kuinka painostetaan ja hiostetaan ulkoa oppimiseen väärällä tavalla?

        Muuten mitä haittaa siitä olisi lasten oppimiselle, jos koulun seinällä olisi kertotaulu kirjoitettuna? Onhan siellä aakkosetkin- sekä isot että pienet kirjaimet.


      • Tarkoitus on oppia!
        ilman listoja" kirjoitti:

        Tuon open luokalla on taatusti paljon oppilaita, joilla on viakeuksia oppia kertotaulu, jos hän ei ota huomioon lasten erilaista tapaa oppia, joka on muuten synnynnäinen, eikä sitä voi muuttaa.

        Oma lapseni on vahvasti näkömuistin omaava, kuten äitinsäkin. Hän sai viivottimen, johon oli kirjoitettu kertotaulut. Lapseni itki iltaisin ja pelkäsi opettajaa, kun hän oli vihainen, kun kertotaulu ei mennyt ulkomuistiin, ei sitten millään. Sanoin hänelle, että pidä sitä viivotinta esillä ja katso aina siitä kun et muista. Lapsi sanoi, että ei saa katsoa, ope ottaa viivottimen pois jos huomaa.

        Tuohon aikaan en vielä tiennyt tuosta näkömuistista, joten en osannut olla äiti joka olisi ottanut yhteyttä opettajaan "mielivaltaisine vaatimuksineen"

        Kuinka muuten lapsi pystyy ymmärtämään jos ei pysty oppimaan vaikka kuinka painostetaan ja hiostetaan ulkoa oppimiseen väärällä tavalla?

        Muuten mitä haittaa siitä olisi lasten oppimiselle, jos koulun seinällä olisi kertotaulu kirjoitettuna? Onhan siellä aakkosetkin- sekä isot että pienet kirjaimet.

        Tuo näkömuistillakin tehtävä opiskelu on tarkoitus tehdä kotona eikä koulussa! Kertotaulujen mekaaninen opettelu on nimen omaan kotiläksyä. Jos koulussa ei muista on kotitöitä tehty liian vähän.


      • kaikkivoipa

        "maillä ainakin auttoi, kun valitin"..

        Senkö olet elämässäsi oppinut. YES! Kerrankin pääsee oikein valittamaan. Kyllä se on niin, että eihän sitä voi nähdä oman lapsensa virheettömyyttään ja osaamattomuuttaan. On varmasti syy opettajassa. Ootkos ihan tosissasi?


    • huolissasi

      Itse en koskaan oppinut kertotaulua. Luokkatoverini osasi kertotaulun kuin vettä vaan ja oli "hyvä matikassa". Silti matikka lukiossa oli minulla 9 tai 10 ja toverillani jota kehuttiin ala-asteella matemaattiseksi 7.

      Opiskelin jatko-opinnoissa itseni insinööriksi mutta en osaa vieläkään kertotaulua.

      Matikan osaaminen ei tosiaankaan ole sama kuin kertotaulun osaaminen

    • kuntasi OPS

      OPS= opetussuunnitelma.
      Löytyy varmasti myös netistä, ja jos ei oman kuntasi niin valtakunnallinen.
      Siellä on hyvinkin tarkasti kerrottuna, mitä kaikkea kakkosen jälkeen tulisi oppilaan osata.

    • ¨...

      Hei, olen nelosella enkä vieläkään osaa kertotauluja. Kolmosella pärjää sujuvasti jos osaa 10,5, 3 , 2 ,1 kertotaulut. Matematiikankirjan takana on lunttaus kertotaulut jos ei vielä osaa. Ja yleensä koulussa on sellaisia keltaisia juttuja mitä painamalla tulee esiin eri kertotaulujen vastaukset. Niistä oppii hyvin.. Mikään elämässä ei ole pakollista, voi vain harjoitella vaikka kotona lapsen kanssa niitä ja voitte sanoa opettajalle että kolmosella pysyy hyvin mukana vaikka ei osaisikaan kertotauluja vielä.. Kolmonen on vielä helppo taso mutta nelosella tulee haastavampia juttuja esiin ja niihin täytyy sitten päntätä.

      • äetee x 3

        Juu, ja tämähän todellakin oli neljäsluokkalaisen kirjoittama teksti.


    • g34grwg

      Meillä piti osata kertotaulut 1-10 jo toisella luokalla...

      • Anonyymi

        Millä vuosikymmenellä? Ainakin minun kouluaikanani 1960-luvulla toisella luokalla piti osata vain kertotaulut 2-5. Kertotaulut 6-10 opeteltiin vasta kolmannella luokalla.


    • sfvsdvsdaf<dcB DHF

      Mä oon 19 enkä osaa kertotaulua ja hyvin menee tälä hetkellä

    • Anonyymi

      Ei matematiikkaa tarvita koulussa. Nykyään on laskimet ja tietokoneet.

    • Anonyymi

      PPE-DE-ryhmän

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe