Mitä karjantarkkailu on ja mitä hyötyä tilatasolla karjantarkkailusta?

???

Mitä karjantarkkailu on? Mitä hyötyä karjantarkkailusta on tilatasolla?

11

4191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata liittyä siihen s...

      Kadumme,ettemme eronneet jo aikaisemmin.
      Kauan karjaa hoitaneet kyllä tietää jo,
      mitä lehmille on syötettävä.

    • ainaki maksaa

      karjantarkkailu, niinkuin kaikki muukin maaseutukeskuksen palvelu, on täysveristä pystyryöstöä. Suuret kulut, ja se vastine? ja niiden elukoitten mittalypsyt voi suorittaa myös oma-alotteissti, ja siitä saa riittävästi osviittaa että kuinka korkealle elukka heruu ja koska alkaa ehtymään. lypsyasemillahan on usein mittarit valmiina, eli jokainen lypsykerta menee mittareitten läpi, jolloin tiedetään mitä tulee. Ja rehunäytteitä voi ottaa ja ite tulkita niitä ja seurata onnistumista kokomaito näytteistä kuinka urea käyttäytyy. Ja tähän vaikuttaa myös paljon se neuvoja. jos on just koulusta päässy nii hyvä tulee... ja jos on semmonen että on 20 vuotta ollu lomittajana/hoitanu omaa karjaa ni sitte on nähny jo monenmoista nii siitä on jo sitte enemmän hyötyä..

    • sippuli*

      Tarkkailussa seurataan lehmän maitotuotosta. Jokaisen lehmän maito mitataan kerran kuukaudessa, l/pv. Joka toinen kuukausi laitetaan myös maitonäytteet, joista tutkitaan mm. rasva ja valkuais pitoisuudet. Maitomäärän perusteella lasketaan päivittäinen rehuannos. Ei ole järkevää syöttää vähän lypäsävälle lehmälle liikaa kallista osotorehua. Tiedot lähetetään laskentakeskukseen mistä tulee kuukausiraportit tilalle. Näin pysytään seuraamaan paljonko kukin lehmä lypsää vuodessa ja paljonko sitä rasvaa ja valkuaista maito sisältää.
      Tarkkailija käy tilalla 1-6 krt vuodessa sopimuksesta riippuen. Laskee ja kirjaa tietoja ylös ja lähettää niitä keskukseen. Tekee ruokintasuunnitelmalaskelmat talvi- ja kesäruokintaan. Tekee myös matu-laskelmia mistä selviää mm. miten taloudellisesti on pysytnyt maitoa tuottamaan verrattuna alueen muihin tuottajiin.

      Tarkkailuun kuuluu läheisesti myös jalostus. (ei pakollinen) Jalostusneuvoja käy tekemässä jalostussuunnitelman vuosittain eläimille. Karjantarkkailutietojen ja rakennearvostelun avulla hän antaa suosituksia millä sonnilla kannattaa mikin lehmä siementää. Jalostuksen avulla voidaan parantaa lehmän terveyttä, rakennetta, maidon määrää ja pitoisuuksia.

      Kaikki tietysti maksaa, mutta eihän mitään ilmaiseksi saa. Jos itsellä ei ole alan koulutusta eikä kokemusta paljoa on tarkkailu hyvä tuki ja turva. Seurannan avulla pystytään poistamaan karjasta huonot yksilöt mahdollisimman ajoissa.

      • tarkkailusta

        ensimmäiset vastaajat puhuivat jotain puuta heinää tarkkailusta, ja siitä ei asioista tietämätön ottanut mitään selvää, mitä termillä karjantarkkailu tarkoitetaan. itse olen lomittaja- koulutuksen saanut ja tiedän kuvion. olin iloinen, että joku osasi selittää asian järkevällä tavalla, ettei minun tarvinnut ruveta kirjoittamaan:)


    • ammumammu

      tarkkailusta?

      • aloitteleva jalostaja

        Emotarkkailussa punnitaan vasikoiden syntymäpainot, vieroituspainot (200 pv:n paino) ja vuoden painot. Tarkkailun tuloksena eläimille saadaan laskettua indeksejä ja kokonaisjalostusarvo. Meillä käytössä on omatoiminen malli, jolloin hintaan kuuluu neuvojan käynti kerran vuodessa. Useammankin käynnin saa eri maksusta. Omatoimista tiedon hankintaa on kumminkin sen verran, että koen tuon yhden käynnin riittävän. Hukkaan käynti ei mene - opimme varmaan puolin ja toisin. Tiedot ilmoitan itse WinPihvillä. Tällä hetkellä tulo tulee pihvivasikoiden myynnistä, mutta jalostus kiinnostaa aina enemmän ja tähtäimessä on karja, josta voin myydä myös siitoseläimiä. Pihvivasikkatuotannossakin saa tarkkailusta paljonkin irti halutessaan - pitää ne risteytysemotkin pistää paremmuusjärjestykseen, jos haluaa hommaa kehittää. Pihvivasikan päiväkasvulla on merkitystä vasikkatilissä ja asioita pitää mitata ja pistää muistiin, että löytää pullonkaulat ja toisaalta vahvuutensa. WinPihvistä saa monenlaista mukavaa listausta avuksi, kuten punnituslistaukset ja päiväkasvut. Ilmaista tarkkailu ei ole, mutta mahtaisinkohan ilman tarkkailuun kuulumista tehdä niitä asioita mitä nyt teen - kuten syntymäpainojen punnitusta - säännöllisesti. Pelkät indeksit ja jalostusarvothan eivät vielä kesää tee, ne ovat apuväline, mutta antavat kyllä osviittaa suunnasta.


    • ohjelman

      voi hankkia itsellekkin.
      Suppein versio WinElmer on oikeastaan välttämätön
      tiukentuneitten rekisteröinti vaatimusten takia.
      Ohjelmat ovat hyvin helppokäyttöisiä.
      Miksi maksaa jollekkin helppokäyttöisen ohjelman
      käyttämisestä kun sen voi tehdä itsekkin.
      Neuvoja voi olla paikallaan ihan aloittelevalle
      karjanpitäjälle.
      Mutta muuten aika on ajanut perinteisen tarkkailun ohi.
      Pysynyt liian kauan vanhassa muotissa,ei uudistuttu muuten kuin uloshinnoittlemalla.

    • Lypsikki

      Joku tuossa jo väänsi rautakangasta mitä tuo tarkkilu on tai siis pitäs olla.

      Innostusta pitää olla kob´vasti jos tuota jaksaa vuos kymmenet ja elukoiden myyntiä tilan ulkopuolelle että saa konkreetista motiivia jaksaa tuota.

      Ittelä ei riitä motivaatio koko touhuun.Tentinkin käynti lähinnä jo ärsyttää.Istuu siinä koko päivän ja siirtää lappua pinost toisen ja takas.Olen kyllä sanonut ettei ole mitää tekemistä kun itte on pitänyt hoitaa vuoden aikana kaikki ilotukset ja ylös kirjaukset yms.

      Oli jotain narinaa että karjan vuosituotos on huono. Sanoin että se ratkasee paljonko on mennyt meijeriin ja laske se maito vuosituotokseksi niin eiköhän kelpaa. Narina loppu siihen. Eihän siinä muusta ollut kyse kun mitat oli otettu liian nuukasti.Olen antanut nuorison opetella tätäkin hommaa ja ei se nyt aina ole mennyt ihan ok mutta ovat kumminkin jo oppineet tuonkin työn.

      Jalostusuunitelma...en puutu yhtä tyhjän kanssa.Jos tuntee eläimensä ja tietää mitä milläkin ois paranettava itte ja siementäjä osaa lukea lappujaan niin siinä ei mitään suunitelmia tarvita. Nytkin noin 40 maidosta olevasta ois robotille soveliaita 37.Tutkitiin tässä yhen sientäjän kanssa täs piruutaan.

      Niin vois se olla sillon jos on ihan vihree ja vasta alottanut niin ehkä ollakin joku tentti ihan ok,mut jos sillonkin sattuu joku tosi nipo tai sit häälläväliä tyyppi niin ei se sillonkaan toimi niin kuin pitäs ja saatava hyäty on liian pieni.

      Kallista jokatapauksessa.Meillä isäntä ei anna erota vaikka ei tee asian eteen mitään.

      • Anonyymi

        Olen kyseisissä ammatissa toiminut 16 vuotta ja olin kyllä palkkani arvoinen. Neuvoin kaikkia karjanhoitajia parhaaseen jalostustulokseen pääsemiseen.Sonnien valinta on koko homman ydinasia ,parhaat lehmät tarvitsemat huippusonnin ja sen tiedot oli tarkkaan tutkittava,luonne tärkeä osa kokonaisuutta .Toinen ydinasia on peltoviljely. Autoin koko homman hallitsemiseen ruokinnasta peltoviljelyyn. Asiakastilani kehittyivät ,rahavirta kasvoi . Jokainen asiakas oli samanarvoinen. Oli tiloja,joissa ei koko karjatalous kiinnostanut,olivat väärässä ammatissa kokonaan.Asenne on oltava tilanpitäjillä kohdillaan,samoin neuvojalla työlahjakkuuden lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kyseisissä ammatissa toiminut 16 vuotta ja olin kyllä palkkani arvoinen. Neuvoin kaikkia karjanhoitajia parhaaseen jalostustulokseen pääsemiseen.Sonnien valinta on koko homman ydinasia ,parhaat lehmät tarvitsemat huippusonnin ja sen tiedot oli tarkkaan tutkittava,luonne tärkeä osa kokonaisuutta .Toinen ydinasia on peltoviljely. Autoin koko homman hallitsemiseen ruokinnasta peltoviljelyyn. Asiakastilani kehittyivät ,rahavirta kasvoi . Jokainen asiakas oli samanarvoinen. Oli tiloja,joissa ei koko karjatalous kiinnostanut,olivat väärässä ammatissa kokonaan.Asenne on oltava tilanpitäjillä kohdillaan,samoin neuvojalla työlahjakkuuden lisäksi.

        Voitko konkreettisesti kertoa tuon hyödyn!
        Koska mielestäni minun pitää saada maksamalleni rahalle täysi vastine niin kuin muussakin bisneksessä tänä päivänä.
        Kokonaisuudessaan omat kokemukseni maataloudenneuvonnasta on kielteinen. En ole ikinä saanut neuvojilta mitään ratkaisua mihinkään - ainoastaan neuvojalta tulee ehdotuksia että jos teet noin se voi vaikuttaa näin mutta se voi vaikuttaa noinkin. Missä tahansa muussa ammatissa työntekijä saa potkut jos ei osaa kertoa syytä ja seurausta.
        Minkä helvetin vuoksi siis kukaan maksaa kellekään itseselvyyksien höpisemisestä. Neuvon pitää olla luokkaa - kun nostat kytkimen ylös valot syttyy ja kun lasket alas valot sammuu.

        Tuon edellä mainitun vuoksi en ole käyttäny yli kymmeneen vuoteen mitään neuvontapalveluita ja siitä huolimatta karjan keskituotos meijeriin on 10370kg, ja pitoisuudet yli normimaidon. Mutta varmasti löytyisi neuvojia joiden neuvoilla saataisiin keskituotos helposti pudotettua alta kymppitonniin ja pitoisuudet putoamaan lähemmäs normimaidonpitoisuuksia.

        Elikä itse paalaan neuvontapalveluiden käyttöön vasta sitten kun neuvojien laskutus sidotaan tilan saamaan rahalliseen hyötyyn. Elikä jos on toimittu neuvojan ohjeiden mukaan ja sen seurauksena jostain syystä taloudellinen tulos pienenee, niin neuvoja on velvollinen korvaamaan erotuksen. Ja jos tulos menee aloituksesta ylöspäin, niin vasta sitten neuvojalla on oikeus palkkioonsa.
        Tämä edellä mainittu on ainoa oikeudenmukainen toiminta muoto.


    • Anonyymi

      Erottiin 10 vuotta sitten.kallis ja osataan itse jo ruokkia ja valita sonnit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe