Eräs havainto

Kreationismi-kirjallisuudessa ei juurikaan voi olla törmäämättä väitteeseen, että jos suljetaan pois evoluutioselitys, jäljelle ei jää kuin Luoja tai luominen.

Olen itsekin joskus protestoinut tuota ajattelua, koska lähtökohtaisesti mahdollisuusavaruus on ääretön, jolloin yhden vaihtoehdon poissulkeminen ei todista jotakuta jäljelle jääneistä oikeaksi tms.

Mutta tuolla Outsider____!:n aloittamassa Paul Davies keskustelussa tuo kreationismiväite sai yllättävästi tukea. Nimittäin kuulemani perustelu epävarmojen (oikeastaan varmasti väärien) elämänsyntyyn liittyvien evoluutiospekulaatioiden esittämiselle, eli "Muuten ihmiset uskoisivat Jumalaan", saikin kannatusta evoluutikoilta.

Jos siis tiedehegemonian pönkittämiseksi sallitaan laaduttomatkin selitykset, mikäli vaarana on, että ilman selitystä ihmiset uskoisivat Jumalaan, niin tämä on hyvin pitkälti vahvistamassa tuota kreationismiväitettä. Aika huimaa, sanoisin!

30

1727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petri.....

      jätetään evoteoria pois laskuista, mikä muu mahdollisuus on enää kuin luominen??

      --
      olen joskus lukenut/kuullut että yksi vaihtoehto olisi se että ufot ovat meidät tänne kloonanneet,

      • tuota huumoriasi

        Kukas ne ufot olisi luonut, toineko ufo. Kukas sen sitten. Eli mistä maailmankaikkeuden ensimmäinen elämä olisi tullut. Jostainhan kaiken olisi pitänyt alkaa, vai mitä?


      • petri...
        tuota huumoriasi kirjoitti:

        Kukas ne ufot olisi luonut, toineko ufo. Kukas sen sitten. Eli mistä maailmankaikkeuden ensimmäinen elämä olisi tullut. Jostainhan kaiken olisi pitänyt alkaa, vai mitä?

        en minäkään tuohon ufo selitykseen usko!

        ehkäpä ihmisen pitäisi nöyrtyä joittenkin asioiden edessä!
        esim Raamattu sanoo Jumalan aina olleen olemassa, ihminen ei voi sitä käsittää miten se on mahdollista, koska täällä missä me elämme, kaikiella on aikansa, mutta ehkäpä ei tuolla puolen!


      • mitä tahansa

        >

        Voi sentään, onhan noita. Tietysti kaikki riippuu, miten määritellään esim. sana luominen. Onhan evoluutiokin luomista joidenkin mielestä: "evoluutio on luonut tämän ja tämän lajin" jne.

        Googletin "maailman synty". Heti alkuun yksi tulos oli http://www.kolumbus.fi/mabohu/elama/kronos.html, jossa kerrotaan ihan erilainen syntyteoria/-uskomus. Luonnollisesti myös Kalevalan sotkanmuna on kreationismin kanssa yhtä kovalla todistusvoimalla yhtä mahdollinen tapahtuma kuin luominen.

        Noissakin on sivuutettu se sama ongelma kuin sivuutetaan aina Jumala loi -uskomuksen kanssa: mistä nämä alullepanijat ovat saaneet alkunsa. Yleensä selitys on vaan: "ne ovat vanhempia kuin maailma" tai "ovat olleet aina olemassa" (juuri kuten selitetään Jumalastakin). Itse asiassa voisi olla opettavaista, jos lukisit noita tarinoita ja miettisit, miksi niihin on vaikea uskoa. Keksimäsi syy on täsmälleen sama, miksi minä en kykene uskomaan Jumala loi -uskomukseen. Tarinat ovat identtiset, eikö vaan.


      • B-5 teoreema!!

        Meitä kasvattaa, kehittää rotu nimeltä vorlonit. Meitä kasvatetaan, valmistellaan, vuonna 2251 käytävää suursotaa varten, sillä me olemme silloin yhdessä rintamassa muiden nuorten rotujen kanssa. Saamme vorlonien geneettisen muntelun ohjelman kautta mm. telepaatti geenin, sekä olemmehan jo saneet monia teknologisia avuja, mm. ilmailu ja avaruus teknologiaan sekä energiatuotantoon, seuraava askel lienee fuusioreaktion valjastaminen energiatuotantoon.

        Meidän löydetään, me emme löydä muita, eli laji nimeltä centaurit ottavat meihin ensimmäisen kontaksin. Toisen teorian mukaan vulkanuslaiset huomaavat ihmisten aikaansaaman ensimmäisen poimujäljen aliavaruudessa, ja saapuvat tutkimaan asiaa.

        Suursodassa siirtyvät pimeyden ritarit, valon armeija ja ensimmäiset rajan tuolle puolen, jättäen universumin meille nuoremmille roduille.


    • meikälääne

      Ajatusleikki: suljetaan sekä vallitseva teoria että luomisteoria pois. Mitä jää?
      Joku/ jotkut toivat elämän tänne ehkä ensin tekivät tästä elämälle mahdollisen planeetan.
      Keksiikö joku muuta?

      • Outsider____!

        ****Joku/ jotkut toivat elämän tänne ehkä ensin tekivät tästä elämälle mahdollisen planeetan.****

        Niinpä. Mutta mistäs ne sen elämän toi ja kuka teki ne tuojat? Eli eihän tuo ratkaise mitään, siirtää vaan ongelman toiseen paikkaan. Kuten joku jo tuossa aiemmin kyseli niin mistä ufojuttujen perusteella on ollut sitten maailmankaikkeuden ensimmäinen elämä. Siitähän on kyse.

        Onhan yksi teoria myöskin ns. panspermia, jonka mukaan avaruudessa ajelehtii jonkunlaisia kylmää ja tyhjöä kestäviä itusia, jotka sitten sopivan planeetan löytäessään alkavat asuttaa sitä ja evoluutio hoitaa loput. Mutta mistä ne itiöt ovat avaruuteen tulleet, sitä ei kukaan ole kertonut. Ne vaan ovat siellä ja sillä sipuli. Tai sitten joissain avaruuden pilvissä kehittyneet.

        Minä tosin uskon, että ensimmäinen ja ainoa elämä on täällä maan päällä.


      • masto omassa silmässä
        Outsider____! kirjoitti:

        ****Joku/ jotkut toivat elämän tänne ehkä ensin tekivät tästä elämälle mahdollisen planeetan.****

        Niinpä. Mutta mistäs ne sen elämän toi ja kuka teki ne tuojat? Eli eihän tuo ratkaise mitään, siirtää vaan ongelman toiseen paikkaan. Kuten joku jo tuossa aiemmin kyseli niin mistä ufojuttujen perusteella on ollut sitten maailmankaikkeuden ensimmäinen elämä. Siitähän on kyse.

        Onhan yksi teoria myöskin ns. panspermia, jonka mukaan avaruudessa ajelehtii jonkunlaisia kylmää ja tyhjöä kestäviä itusia, jotka sitten sopivan planeetan löytäessään alkavat asuttaa sitä ja evoluutio hoitaa loput. Mutta mistä ne itiöt ovat avaruuteen tulleet, sitä ei kukaan ole kertonut. Ne vaan ovat siellä ja sillä sipuli. Tai sitten joissain avaruuden pilvissä kehittyneet.

        Minä tosin uskon, että ensimmäinen ja ainoa elämä on täällä maan päällä.

        >

        Vähän niin kuin se Sinun Jumalasikin vai ?


      • Justiina
        Outsider____! kirjoitti:

        ****Joku/ jotkut toivat elämän tänne ehkä ensin tekivät tästä elämälle mahdollisen planeetan.****

        Niinpä. Mutta mistäs ne sen elämän toi ja kuka teki ne tuojat? Eli eihän tuo ratkaise mitään, siirtää vaan ongelman toiseen paikkaan. Kuten joku jo tuossa aiemmin kyseli niin mistä ufojuttujen perusteella on ollut sitten maailmankaikkeuden ensimmäinen elämä. Siitähän on kyse.

        Onhan yksi teoria myöskin ns. panspermia, jonka mukaan avaruudessa ajelehtii jonkunlaisia kylmää ja tyhjöä kestäviä itusia, jotka sitten sopivan planeetan löytäessään alkavat asuttaa sitä ja evoluutio hoitaa loput. Mutta mistä ne itiöt ovat avaruuteen tulleet, sitä ei kukaan ole kertonut. Ne vaan ovat siellä ja sillä sipuli. Tai sitten joissain avaruuden pilvissä kehittyneet.

        Minä tosin uskon, että ensimmäinen ja ainoa elämä on täällä maan päällä.

        ...ole valloilla se käsitys, että meteoriittipommituksissa olisi tullut mukana jo jonkinlaista valmista elämää (vaikkakin eri muodossa) ja että myöhemmätkin meteoriitit ovat vaikuttaneet lajiston muodostumiseen? Siltikin minua kummastuttaisi tälläinen yhtäkkinen hillitön pommitus, joka saisi aikaan ilmakehän muodostumisen, kasvillisuuden ja eläimistön kehittymisen starttaamisen. Ikäänkuin joku olisi lähettänyt nämä elämälle tärkeät aineet jotenkin elottomina yhdisteinä avaruuden halki ja jotka purkautuessaan hakeutuisivat automaattisesti eloperäisiksi yhdisteiksi? Sillä meteoriitissahan nämä aineet ovat järjestäytyneet meille tuntemattomasti, ajatelkaa jos näissä alkumateriaaleissa olisi jokin lukitus minkä vain räjähdys saisi purkaantumaan ja sen jälkeen aineet ikäänkuin loogisesti vaan ajautuvat omille paikoilleen luoden elämää? :D


    • Outsider____!

      Sitkeästi ovat ainakin eräät evoilijat yrittäneet kyseisen tosiasian kiistää tuohon kyseiseen tekstiin asti. Lopulta se sieltä tuli kumminkin, useammankin vahvistamana, että näin justiinsa he ajattelee.

      • vanha-kissa

        Outsider____! kirjoitti:
        "Lopulta se sieltä tuli kumminkin, useammankin vahvistamana, että näin justiinsa he ajattelee. "

        Ja sinä, kuten moni muukin kreationisti, näyttää tipahtavan siihen virhepäätelmään, että milipiteet olisivat jotenkin kattavia ja osoittaisivat asioiden oikean tilan.

        Toki matkassa on monta tiedemiestä, joiden motiivi voi olla tuo mainittu asia, mutta onko sillä loppujen lopuksi merkitystä?


    • Anteeksi että ajattelen

      Kirjoitit viisaasti että:
      "...lähtökohtaisesti mahdollisuusavaruus on ääretön, jolloin yhden vaihtoehdon poissulkeminen ei todista jotakuta jäljelle jääneistä oikeaksi tms."

      Siis toisin sanoen Raamatun luomiskertomuksen osoittaminen lööperiksi todistaa vain että Raamatun luomiskertomus on lööperiä eikä mitään siitä onko joku muu selitys totta tai ei. Vastaavasti luomiskertomus ei ole totta, vaikka lamarcismi todistetaan vääräksi tai vaikka evoluution pystyisi todistamaan toimimattomaksi.

      Joten olisi varmasti oikea aika alkaa esittelemään niitä positiivisia todisteita kreationismin tueksi. Kreationismi-palstalla kun ollaan.

    • Eräs "Eräs" on merkittävä määre, tämän tason huomioiden tuskin kannattaa perustaa maailmankatsomuksellisia vakaumuksia tuohon havaintoon.. (kuten Outsider "näyttäisi" tekevän).
      Sama koskee myös skepsis ym foorumeita..

    • Tyhmältä vaikuttaa

      Jos et huomannut niin tuo "muuten ihmiset uskoisivat Jumalaan" -juttu oli sinun itse kirjoittamasi tuohon Outsider___:n aloittamaan ketjuun? Mikään ei tietenkään etä tekemästä havaintoja omista kirjoituksista, mutta aika typerältä se näin ulkopuolisesta näyttää.

    • pro-scientist

      Minä ainakin totesin että tuo "muutenhan ihmiset uskoisivat jumalaan" oli ihan oikein sanottu. Minun, ja monen muun luonnontieteilijän, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. Se siis EI tarkoita sitä että uskonto olisi jonkinlainen uhka tai vaihtoehto esimerkiksi evoluutiolle. Miten harhaanjohtaminen ja kyykyttäminen, ihmisten hädällä ratsastaminen, voisikaan olla!

      • p-s:[ Minun, ja monen muun luonnontieteilijän, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]

        Saman asian olisi voinut sanoa näin:
        [ Minun, ja monen muun ateistin, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]
        Jos joku ateisti sattuu olemaan luonnontieteilijä, hänen ateisminsa ei edusta kristittyjen luonnontieteilijöiden näkemystä tässä kysymyksessä. Se, että ateisti pyrkii edistämään maailmankatsomustaan tieteen kaavussa on arvo- ja keinovalinta.

        Kristitty tieteilijä tutkii luontoa Jumalan luomistyönä. Tulokset ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä. Se, että leivän tutkimisessa ei leipurista saada näytettä, on melko ymmärrettävää.

        Ja sanottakoon, että tuo lausunto on autenttinen siinä määrin kuin muistini riittää. Suullisena lausuntona minulla ei sille kuitenkaan ole todisteita, jos ne sattuisivat kiinnostamaan. Sinun kannaltasihan niillä todisteilla ei ehkä ole niin väliä keskustelun kannalta, koska "allekirjoitat" lausunnon. Vaan tuolla joku ehätti minua jo syyttämään tästä lausnnostakin (-;


      • tuttumies kirjoitti:

        p-s:[ Minun, ja monen muun luonnontieteilijän, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]

        Saman asian olisi voinut sanoa näin:
        [ Minun, ja monen muun ateistin, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]
        Jos joku ateisti sattuu olemaan luonnontieteilijä, hänen ateisminsa ei edusta kristittyjen luonnontieteilijöiden näkemystä tässä kysymyksessä. Se, että ateisti pyrkii edistämään maailmankatsomustaan tieteen kaavussa on arvo- ja keinovalinta.

        Kristitty tieteilijä tutkii luontoa Jumalan luomistyönä. Tulokset ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä. Se, että leivän tutkimisessa ei leipurista saada näytettä, on melko ymmärrettävää.

        Ja sanottakoon, että tuo lausunto on autenttinen siinä määrin kuin muistini riittää. Suullisena lausuntona minulla ei sille kuitenkaan ole todisteita, jos ne sattuisivat kiinnostamaan. Sinun kannaltasihan niillä todisteilla ei ehkä ole niin väliä keskustelun kannalta, koska "allekirjoitat" lausunnon. Vaan tuolla joku ehätti minua jo syyttämään tästä lausnnostakin (-;

        täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000032534221


      • tunkio
        Nas.se kirjoitti:

        täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000032534221

        Eipä nuo tuttumiehenkään argumentit ole sen parempia kun muillakaan kreationisteilla. Osaa kirjoittaa, mutta perimmäinen logiikka puuttuu kiesus-filtterin takia.

        Muutamat palstan hörhöt ovat sen verran ulkona reaalimaailmasta, että suosittelisin jättämään heidän aivopierunsa kommentoimatta. Kukaan ei ole niin idiootti, että ottaisi heidän "tietonsa" todesta, mikäli ei ole jo valmiiksi samanlaisessa uskon sokaisemassa tilassa. Antaa heidän mellastaa lahkonsa hiekkalaatikolla ja julistaa voittoaan.



      • tunkio kirjoitti:

        Eipä nuo tuttumiehenkään argumentit ole sen parempia kun muillakaan kreationisteilla. Osaa kirjoittaa, mutta perimmäinen logiikka puuttuu kiesus-filtterin takia.

        Muutamat palstan hörhöt ovat sen verran ulkona reaalimaailmasta, että suosittelisin jättämään heidän aivopierunsa kommentoimatta. Kukaan ei ole niin idiootti, että ottaisi heidän "tietonsa" todesta, mikäli ei ole jo valmiiksi samanlaisessa uskon sokaisemassa tilassa. Antaa heidän mellastaa lahkonsa hiekkalaatikolla ja julistaa voittoaan.

        Alat siis pikkuhiljaa leikkimään marttyyria kreationistien mahtavan todistusaineiston paineessa :)


      • pro-scientist
        tuttumies kirjoitti:

        p-s:[ Minun, ja monen muun luonnontieteilijän, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]

        Saman asian olisi voinut sanoa näin:
        [ Minun, ja monen muun ateistin, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]
        Jos joku ateisti sattuu olemaan luonnontieteilijä, hänen ateisminsa ei edusta kristittyjen luonnontieteilijöiden näkemystä tässä kysymyksessä. Se, että ateisti pyrkii edistämään maailmankatsomustaan tieteen kaavussa on arvo- ja keinovalinta.

        Kristitty tieteilijä tutkii luontoa Jumalan luomistyönä. Tulokset ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä. Se, että leivän tutkimisessa ei leipurista saada näytettä, on melko ymmärrettävää.

        Ja sanottakoon, että tuo lausunto on autenttinen siinä määrin kuin muistini riittää. Suullisena lausuntona minulla ei sille kuitenkaan ole todisteita, jos ne sattuisivat kiinnostamaan. Sinun kannaltasihan niillä todisteilla ei ehkä ole niin väliä keskustelun kannalta, koska "allekirjoitat" lausunnon. Vaan tuolla joku ehätti minua jo syyttämään tästä lausnnostakin (-;

        en ole ateisti (= jumalankieltäjä) enkä pyri edistämään ateismia. Minulle kaikki uskontoon liittyvät asiat ovat herttaisen yhdentekeviä. Toki luontoa voi "tutkia" (= ihmetellä) jumalan luomistyönä, mutta se ei tuo mitään lisäarvoa tutkimukseen vaan poistaa oikean tutkimuksen objektiivisuuden.


      • pro-scientist kirjoitti:

        en ole ateisti (= jumalankieltäjä) enkä pyri edistämään ateismia. Minulle kaikki uskontoon liittyvät asiat ovat herttaisen yhdentekeviä. Toki luontoa voi "tutkia" (= ihmetellä) jumalan luomistyönä, mutta se ei tuo mitään lisäarvoa tutkimukseen vaan poistaa oikean tutkimuksen objektiivisuuden.

        Eräs edellytys luonnontieteen edistymiselle on käsitys siitä, että luonto on tutkitavissa oleva kohde. Riittävän kaaoottisena pidettyä luontoa esim. ei kannattaisi tutkia, koska siitä ei löytyisi mitään ennustettavia riippuvuuksia tms.
        Toisaalta harhana pidetyn luonnon tutkimus ei vaikuta kovin mielekkäältä.

        Juutalais-kristillinen maailmankuva on pitänyt luontoa sekä tutkittissa olevana että kannattavana tutkia. Ja tämä on melko selkeästi kytkeytynyt luomisnäkemykseen, vaikka muitakin tekijöitä on mukana. Onhan esim. islamilainen luomisnäkemys melko samankaltainen, mutta siellä suunnalla tutkimus on väsähtynyt olemattomiin. Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut.

        Siis se, että tiede kukoistaa juutalais-kristillisen ajattelun piirissä ei ole sattumaa. Leipurin tekemää leipää voi tutkia, vaikka ei haluaisi tunnustaa leipuria. Näin ateisteillakin on mahdollisuus tehdä Jumalan luomistyön tuloksiin liittyviä löytöjä. Kielteinen kanta leipuriin ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen objektiivinen tai tuloksia parantava.


      • minä vain
        tuttumies kirjoitti:

        Eräs edellytys luonnontieteen edistymiselle on käsitys siitä, että luonto on tutkitavissa oleva kohde. Riittävän kaaoottisena pidettyä luontoa esim. ei kannattaisi tutkia, koska siitä ei löytyisi mitään ennustettavia riippuvuuksia tms.
        Toisaalta harhana pidetyn luonnon tutkimus ei vaikuta kovin mielekkäältä.

        Juutalais-kristillinen maailmankuva on pitänyt luontoa sekä tutkittissa olevana että kannattavana tutkia. Ja tämä on melko selkeästi kytkeytynyt luomisnäkemykseen, vaikka muitakin tekijöitä on mukana. Onhan esim. islamilainen luomisnäkemys melko samankaltainen, mutta siellä suunnalla tutkimus on väsähtynyt olemattomiin. Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut.

        Siis se, että tiede kukoistaa juutalais-kristillisen ajattelun piirissä ei ole sattumaa. Leipurin tekemää leipää voi tutkia, vaikka ei haluaisi tunnustaa leipuria. Näin ateisteillakin on mahdollisuus tehdä Jumalan luomistyön tuloksiin liittyviä löytöjä. Kielteinen kanta leipuriin ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen objektiivinen tai tuloksia parantava.

        kukaan tutkija ei ole vielä esittänyt yhtäkään todistetta että luominen on totta. Evoluutiosta sen sijaan on todisteita. Siinä mielessä on ihan sama mitä mieltä on, todisteet puhuvat.
        Raamattu on miesten kirjoittama aikaansa sidottu "kaunis" satu, kertoilen silloin tällöin lapselleni siitä tarinoita. Mutta en missään tapauksessa haluaisi että lapselleni sitten koulussa opetetaan että naiset on luotu miehen kylkiluusta ja syyllisiä perisyntiin. Huhhuh.


      • Jepjepjep
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        Alat siis pikkuhiljaa leikkimään marttyyria kreationistien mahtavan todistusaineiston paineessa :)

        Se että on järjetön määrä nivottu yhteen paperia ja tuhlattu maailman puuvarantoja paskan puhumisen todisteluun, ei tee siitä vielä mahtavaa. Saati sitten todistusaineistoa, muuta kuin siihen, mikä osoittaa kreationismin järjettömyyden. MOT.


      • johannes19
        tuttumies kirjoitti:

        p-s:[ Minun, ja monen muun luonnontieteilijän, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]

        Saman asian olisi voinut sanoa näin:
        [ Minun, ja monen muun ateistin, ajatusmailmassa "uskoa jumalaan" tarkoittaa uskomista absurdiuksiin ja järjettömyyksiin. ]
        Jos joku ateisti sattuu olemaan luonnontieteilijä, hänen ateisminsa ei edusta kristittyjen luonnontieteilijöiden näkemystä tässä kysymyksessä. Se, että ateisti pyrkii edistämään maailmankatsomustaan tieteen kaavussa on arvo- ja keinovalinta.

        Kristitty tieteilijä tutkii luontoa Jumalan luomistyönä. Tulokset ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä. Se, että leivän tutkimisessa ei leipurista saada näytettä, on melko ymmärrettävää.

        Ja sanottakoon, että tuo lausunto on autenttinen siinä määrin kuin muistini riittää. Suullisena lausuntona minulla ei sille kuitenkaan ole todisteita, jos ne sattuisivat kiinnostamaan. Sinun kannaltasihan niillä todisteilla ei ehkä ole niin väliä keskustelun kannalta, koska "allekirjoitat" lausunnon. Vaan tuolla joku ehätti minua jo syyttämään tästä lausnnostakin (-;

        Itse asiassa, voidaan vahvoin perustein väittää, että perin useat kristitytkin tieteilijät tutkivat luontoa luontona, ilman minkään sortin tarvetta sotkea uskoaan tieteelliseen työhönsä. Ateistille tämä lähtökohta lienee selviö, ellei sitten ala sotkea epäuskoaan tieteelliseen työhönsä, mikä taasen olisi hihhulitieteilyä vastaava, joskin päinvastainen suuntaus.

        "Kristitty tieteilijä tutkii luontoa Jumalan luomistyönä."
        -tuttumies

        Tämä väite ja äsken esittämäni ovat vahvasti keskenään ristiriidassa. Voisitko osoittaa, millä perusteella jokainen kristitty tieteilijä "tutkii luontoa Jumalan luomistyönä"? Todennäköisesti et. Oliko yleistyksesi siis aiheellinen? Todennäköisesti ei. Kristitty tieteilijä on täysin eri asia kuin kreationistisia näkemyksiä pseudotieteellisesti vahvistamaan pyrkivä, puhtaasti uskonnollisesti motivoitunut "tieteilijä".

        "Se, että leivän tutkimisessa ei leipurista saada näytettä, on melko ymmärrettävää."
        -tuttumies

        Ja mitäköhän mieltä tästä esityksestä CSI olisi? Käytetyistä jauhoista, kohotusaineista ja suolan määrästä sekä leivän kosteusprosentista voidaan päätellä paljonkin siitä, mikä leipomo kyseessä on. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.


      • pro-scientist
        tuttumies kirjoitti:

        Eräs edellytys luonnontieteen edistymiselle on käsitys siitä, että luonto on tutkitavissa oleva kohde. Riittävän kaaoottisena pidettyä luontoa esim. ei kannattaisi tutkia, koska siitä ei löytyisi mitään ennustettavia riippuvuuksia tms.
        Toisaalta harhana pidetyn luonnon tutkimus ei vaikuta kovin mielekkäältä.

        Juutalais-kristillinen maailmankuva on pitänyt luontoa sekä tutkittissa olevana että kannattavana tutkia. Ja tämä on melko selkeästi kytkeytynyt luomisnäkemykseen, vaikka muitakin tekijöitä on mukana. Onhan esim. islamilainen luomisnäkemys melko samankaltainen, mutta siellä suunnalla tutkimus on väsähtynyt olemattomiin. Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut.

        Siis se, että tiede kukoistaa juutalais-kristillisen ajattelun piirissä ei ole sattumaa. Leipurin tekemää leipää voi tutkia, vaikka ei haluaisi tunnustaa leipuria. Näin ateisteillakin on mahdollisuus tehdä Jumalan luomistyön tuloksiin liittyviä löytöjä. Kielteinen kanta leipuriin ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen objektiivinen tai tuloksia parantava.

        yritin juuri ja nimenomaan sanoa, että minulla ei ole kielteistä kantaa jumaliin tai muihin yliluonnollisiin voimiin, koska minulla ei ole niihin. Ei niitä tarvitse ottaa huomioon, ei kieltää eikä myöntää. Sitäpaitsi erityisesti huippuluonnontutkijoista ylivoimaisesti suurin osa on ollut ns. agnostikkoja tai ateisteja. Ei "juutalais-kristilliseen" maailmaan syntyminen merkitse että olet automaattisesti kristitty.


      • pro-scientist
        tuttumies kirjoitti:

        Eräs edellytys luonnontieteen edistymiselle on käsitys siitä, että luonto on tutkitavissa oleva kohde. Riittävän kaaoottisena pidettyä luontoa esim. ei kannattaisi tutkia, koska siitä ei löytyisi mitään ennustettavia riippuvuuksia tms.
        Toisaalta harhana pidetyn luonnon tutkimus ei vaikuta kovin mielekkäältä.

        Juutalais-kristillinen maailmankuva on pitänyt luontoa sekä tutkittissa olevana että kannattavana tutkia. Ja tämä on melko selkeästi kytkeytynyt luomisnäkemykseen, vaikka muitakin tekijöitä on mukana. Onhan esim. islamilainen luomisnäkemys melko samankaltainen, mutta siellä suunnalla tutkimus on väsähtynyt olemattomiin. Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut.

        Siis se, että tiede kukoistaa juutalais-kristillisen ajattelun piirissä ei ole sattumaa. Leipurin tekemää leipää voi tutkia, vaikka ei haluaisi tunnustaa leipuria. Näin ateisteillakin on mahdollisuus tehdä Jumalan luomistyön tuloksiin liittyviä löytöjä. Kielteinen kanta leipuriin ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen objektiivinen tai tuloksia parantava.

        Yrität väkisin tunkea minua johonkin rakoseen kristillisessä arvo- ja ajatusmaailmassasi, mutta minä olen sen ulottumattomissa kertakaikkiaan. Niin on myös evoluutio. Usko nyt jo.


      • Mr.K.A.T.
        tuttumies kirjoitti:

        Eräs edellytys luonnontieteen edistymiselle on käsitys siitä, että luonto on tutkitavissa oleva kohde. Riittävän kaaoottisena pidettyä luontoa esim. ei kannattaisi tutkia, koska siitä ei löytyisi mitään ennustettavia riippuvuuksia tms.
        Toisaalta harhana pidetyn luonnon tutkimus ei vaikuta kovin mielekkäältä.

        Juutalais-kristillinen maailmankuva on pitänyt luontoa sekä tutkittissa olevana että kannattavana tutkia. Ja tämä on melko selkeästi kytkeytynyt luomisnäkemykseen, vaikka muitakin tekijöitä on mukana. Onhan esim. islamilainen luomisnäkemys melko samankaltainen, mutta siellä suunnalla tutkimus on väsähtynyt olemattomiin. Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut.

        Siis se, että tiede kukoistaa juutalais-kristillisen ajattelun piirissä ei ole sattumaa. Leipurin tekemää leipää voi tutkia, vaikka ei haluaisi tunnustaa leipuria. Näin ateisteillakin on mahdollisuus tehdä Jumalan luomistyön tuloksiin liittyviä löytöjä. Kielteinen kanta leipuriin ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen objektiivinen tai tuloksia parantava.

        !>"Ateistisjohtoiset kulttuurit eivät nekään ole kovasti loistaneet tieteen saralla, vaikka yksittäisiä ateistitutkijoita onkin ollut. "


      • tunkio
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        Alat siis pikkuhiljaa leikkimään marttyyria kreationistien mahtavan todistusaineiston paineessa :)

        Mutta näin:

        Alan siis pikkuhiljaa väsymään hiekkalaatikkoleikkeihin kreationistien todistusaineiston puuttuessa :)

        nimimerkkini puhuu puolestaan kuvatessa tämän palstan tasoa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunkio

        Anteeksipyyntö yleistyksestä kaikille niille katsomuksesta riippuen, jotka pyrkivät asialliseen keskusteluun. Teitä on liian vähän... (ei sup, sinä et valitettavasti kuulu heihin)


      • tunkio kirjoitti:

        Mutta näin:

        Alan siis pikkuhiljaa väsymään hiekkalaatikkoleikkeihin kreationistien todistusaineiston puuttuessa :)

        nimimerkkini puhuu puolestaan kuvatessa tämän palstan tasoa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunkio

        Anteeksipyyntö yleistyksestä kaikille niille katsomuksesta riippuen, jotka pyrkivät asialliseen keskusteluun. Teitä on liian vähän... (ei sup, sinä et valitettavasti kuulu heihin)

        Sä oot siis maalta lähtöisin oleva landepaukku :) No ei se mitään, tää on vapaa palsta, joten täällä saat vapaasti myllertää talikkosi kanssa.

        Siunausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1583
    2. 44
      953
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      921
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      899
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      849
    6. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      54
      807
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      798
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      765
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      692
    Aihe