ruokailuongelma

mie vaan

miten ihmeessä saisi 6v tytön syömään kunnolla ilman leikkimistä ruokapöydässä? ronklaa ruuan suhteen, kaikki ei kelpaa... alkaa olla jo keinot vähissä.. kaikkea kokeiltu... ruokapöydästä pois, jätetty karkkipäivä pitämättä...

27

1978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös ronkelin äiti

      meillä tuo ruokapöytä ronklaaminen saatiin loppumaan sillä.. että aina kun pöydässä tapahtui hiukankin normaalia ruokailua poikkeavaa niin pöydästä pois ja sama ruoka seuraavalla aterialla nenän eteen.
      ei ylimääräisiä välipaloja ja sama ruoka vaikka sitten kaksi päivää niin kauan että lautanen oli tyhjä.
      ehkä julma tapa, mutta kyllä nälkä opettaa ja kapsi huomasi että helpoimmalla pääsee kun syö kiltisti ja pelleilemättä.

      • mie vaan

        ollaan tehty juuri noin, mutta ei meinaa onnistua siltikään... viime viikolla kolmena iltana söi iltapalalla iltaruuan. on todella ärsyttävää kun ruoka ei kelpaa ja sillä leikitään...


      • ronksun äiti
        mie vaan kirjoitti:

        ollaan tehty juuri noin, mutta ei meinaa onnistua siltikään... viime viikolla kolmena iltana söi iltapalalla iltaruuan. on todella ärsyttävää kun ruoka ei kelpaa ja sillä leikitään...

        meillä meni useampi viikko siihen että alkoi sujumaan.. siksi siinä sitä pinnaa tarvittiinkin. minulla kuitenkin periaate että kenellekkään lapselle ei tehdä erikseen ruokaa hänen mieltymystensä mukaan.
        huomasimpa sen että jos hermostui ja lapsi vaistosi sen ronklaaminen meni vain pahemmaksi.. mutta kun otti asian välimpitämättömyydellä niin alkoi asiat sujumaan.
        lapsi huomasi ettei pysty ärsyttämään äitiä asialla ja temppuilu meni aivan harakoille


      • mie vaan
        ronksun äiti kirjoitti:

        meillä meni useampi viikko siihen että alkoi sujumaan.. siksi siinä sitä pinnaa tarvittiinkin. minulla kuitenkin periaate että kenellekkään lapselle ei tehdä erikseen ruokaa hänen mieltymystensä mukaan.
        huomasimpa sen että jos hermostui ja lapsi vaistosi sen ronklaaminen meni vain pahemmaksi.. mutta kun otti asian välimpitämättömyydellä niin alkoi asiat sujumaan.
        lapsi huomasi ettei pysty ärsyttämään äitiä asialla ja temppuilu meni aivan harakoille

        ollaan yritetty olla välinpitämättömiä mutta temppuilu jatkuu... samaa tekee päiväkodissa. ollaan pidetty samat säännöt aina ruokapöydässä mutta liekö joku uhmakausi menossa? olen tehnyt lapselle selväksi että kaikki syövät samaa ruokaa...


      • syömisen, mutta

        oppii myös olemaan ilkeä! Miksi hankit yleensä lapsia , jos et kestä heitä ?


      • elätte
        mie vaan kirjoitti:

        ollaan tehty juuri noin, mutta ei meinaa onnistua siltikään... viime viikolla kolmena iltana söi iltapalalla iltaruuan. on todella ärsyttävää kun ruoka ei kelpaa ja sillä leikitään...

        jonkun ihme päiväkoti- aikataulun kanssa. Ihan pakkomielle ne iltapalat jne. Jos ei ole nälkä ruoka-aikaan , niin MIKSI pitäisi syödä? Mistä ihmeestä teihin on tuo kello iskostettu ? Ja tuntuu kuin pitäisitte lapsianne imbesilleinä, kuin ei tarvitsisi ollenkaan keskustella, ei selitää , ei puhua. Hirveitä hermoilijoita olette; Mutta uskokaa pois: muutut täysin, muutut lempeäksi, ymmärtäväiseksi äidiksi, jos lapsesi sirastuu vakavasti. Miksi et voi olla sitä jo nyt?


      • ...
        elätte kirjoitti:

        jonkun ihme päiväkoti- aikataulun kanssa. Ihan pakkomielle ne iltapalat jne. Jos ei ole nälkä ruoka-aikaan , niin MIKSI pitäisi syödä? Mistä ihmeestä teihin on tuo kello iskostettu ? Ja tuntuu kuin pitäisitte lapsianne imbesilleinä, kuin ei tarvitsisi ollenkaan keskustella, ei selitää , ei puhua. Hirveitä hermoilijoita olette; Mutta uskokaa pois: muutut täysin, muutut lempeäksi, ymmärtäväiseksi äidiksi, jos lapsesi sirastuu vakavasti. Miksi et voi olla sitä jo nyt?

        Kaikkien ihmisten on tutkimusten mukaan hyvä syödä n. neljän tunnin välein. Aikuinen voi olla syömättä vaikka kuukauden, jos haluaa, mutta vanhempien tehtävänä on tarjota lapsille ruokaa säännöllisin väliajoin. Lapsen täytyy myös oppia käyttäytymään ruokapöydässä. Mikään miniaikuinen ei tarvitse olla, eli pikkulapsi toki voi tahattomastikin sotkea ja kaataa juomalasinsa jne., mutta pelleilyä, pöydän ja olohuoneen väliä juoksemista, tappelua ruokapöydässä jne. ei pidä hyväksyä.
        Minulla tyttö on aina ollut huono syömään. 2-vuotiaaksi saakka jouduttiin käymään neuvolassa ylimääräisissä painokontrolleissa. Nyt tyttö on 5 ja pikkuveli 2. Tytölle kelpaamattomien ruokien lista on loputon. Leivän ja jogurtin lisäksi söisi pelkkiä perunoita ja ketsuppia, pelkkää pastaa jne. Kaikki liha ja broileri on YÖK!, mikään kastike tai puuro ei kelpaa jne. Suurin ongelma on kuitenkin se, että tuo YÖKÖTTELY tuntuu tarttuvan myös 2-v pikkuveljeen. Eli kun isosisko päättää, että tillilihassa on piikkejä, ei pikkuvelikään sitä syö. Olen kuulemma ollut itse huono syömään lapsena. Muistankin, kuinka lautanen piti syödä tyhjäksi ja kylmän kokkareisen kaurapuuron kanssa se kesti kauan. Itse en pakota lasta syömään lautasta tyhjäksi, mutta jotenkin ruokailutilanteet ovat itselle henkisesti vaikeampia kuin mitä pitäisi olla. Huomaan suuttuvani tytölle samalla tavalla kuin äitini aikoinaan minulle. Inhottavaa kun jokin syöminen vaikuttaa jokapäiväiseen elämään niin paljon.


      • Meilläkin

        oli sama käytäntö.
        Ja kyllä toimi.
        Pidä huoli ettei pöydässä ole ruokailun aikana mitään ylimääräisiä mielenkiinnon kohteita kuten esim. leluja tai kirjoja.
        Periaate oli: Jos ei kelpaa niin ole ilman.
        Ei se mitään julmaa ole jos opettaa lapsen kunnioittamaan ruokaa ja ruokailua.


      • kysymystä pukkaa
        ... kirjoitti:

        Kaikkien ihmisten on tutkimusten mukaan hyvä syödä n. neljän tunnin välein. Aikuinen voi olla syömättä vaikka kuukauden, jos haluaa, mutta vanhempien tehtävänä on tarjota lapsille ruokaa säännöllisin väliajoin. Lapsen täytyy myös oppia käyttäytymään ruokapöydässä. Mikään miniaikuinen ei tarvitse olla, eli pikkulapsi toki voi tahattomastikin sotkea ja kaataa juomalasinsa jne., mutta pelleilyä, pöydän ja olohuoneen väliä juoksemista, tappelua ruokapöydässä jne. ei pidä hyväksyä.
        Minulla tyttö on aina ollut huono syömään. 2-vuotiaaksi saakka jouduttiin käymään neuvolassa ylimääräisissä painokontrolleissa. Nyt tyttö on 5 ja pikkuveli 2. Tytölle kelpaamattomien ruokien lista on loputon. Leivän ja jogurtin lisäksi söisi pelkkiä perunoita ja ketsuppia, pelkkää pastaa jne. Kaikki liha ja broileri on YÖK!, mikään kastike tai puuro ei kelpaa jne. Suurin ongelma on kuitenkin se, että tuo YÖKÖTTELY tuntuu tarttuvan myös 2-v pikkuveljeen. Eli kun isosisko päättää, että tillilihassa on piikkejä, ei pikkuvelikään sitä syö. Olen kuulemma ollut itse huono syömään lapsena. Muistankin, kuinka lautanen piti syödä tyhjäksi ja kylmän kokkareisen kaurapuuron kanssa se kesti kauan. Itse en pakota lasta syömään lautasta tyhjäksi, mutta jotenkin ruokailutilanteet ovat itselle henkisesti vaikeampia kuin mitä pitäisi olla. Huomaan suuttuvani tytölle samalla tavalla kuin äitini aikoinaan minulle. Inhottavaa kun jokin syöminen vaikuttaa jokapäiväiseen elämään niin paljon.

        Tuli ihan mieleen, että saako tämä 5v lapsi tarpeeksi liikuntaa - touhua - kaikenlaista sellaista temistä mikä kuluttaa energiaa ja saisi kunnollisen näläntunteen aikaiseksi?
        Oletko koskaan "juoksuttanut" lasta esim. pallopelissä niin että energiaa olisi kulunut runsain mitoin?
        Meillä ainakin myös lasten kohdalla luovuttiin siitä älyttömästä aamupalalla "on syötävä" sitä ja tätä kun niin sanotaan ja sitten on lounas ja sitten välipala ja sitten päivällinen ja sitten iltapala... Alkoi mennä välillä vapaapäivätkin pelkäksi syömiseksi eikä lapset syöneet oikeastaan koskaan kunnolla millään aterialla. Myönnän, että toiset lapset ovat suuriruokaisempia ja toiset eivät, toinen voi syödä sen 4h välein, toinen taas ei! Pitäisi muistaa se yksilöllisyys välillä eikä aina vain noudattaa suosituksia. Jos lapsen veriarvot yms. on kuitenkin hyvät ja lapsi vaikuttaa muuten terveeltä, mitä sillä on väliä minkä verran lapsi syö jos lapsi ei kuitenkaan selvästi ole alipainoinen, vai onko?


      • Anonyymi
        syömisen, mutta kirjoitti:

        oppii myös olemaan ilkeä! Miksi hankit yleensä lapsia , jos et kestä heitä ?

        Tapa itsesi


    • Milla.M

      siis tarkennatko, että leikkiikö lapsesi sananmukaisesti ruokapöydässä, vai lasketko leikkimiseksi nimenomaan ruoan ronklaamisen ja sen, ettei kaikki kelpaa?

      Jos lapsi on ruoan suhteen kriittinen, niin yksinkertaisesti anna ensinnäkin itse ottaa sen verran ruokaa, mitä hän uskoo syövänsä. Sanot, että se mitä ottaa, on myös syötävä. Älä tee ruokailusta numeroa, vaan anna syödä mitä syö, tai jättää syömättä, mutta painotat, että seuraava ruoka on välipala, iltapala tms., jääkaapilla ei juoksennella välillä eikä herkkujakaan tule.

      Jotkut lapset vaan ovat sellaisia, niin on ollut meilläkin esikoinen, mutta siitä on vaan pikkuhiljaa oppinut syömään lähestulkoon kaikkea. Meillä oli tuon syömisen suhteen myös aina melkoista kahnausta, mutta sitten päätin tehdä niin kuin tuossa alussa kirjoitin. Lasten kanssa on turha tapella ruoka-asioista, ja mitä enemmän siitä nostaa meteliä, niin sen pahemmaksi muuttuu.
      Lapset eivät yksinkertaisesti tykkää kaikesta, ennakkoluulojakin toki on, mutta sama pätee myös meihin aikuisiin.

      • mie vaan

        leikkimisellä tarkoitin esim. ruokapöydässä laulamista ja käsien taputteluleikkiä... lapsen suurinta herkkua on aina ollut ja on vieläkin kala... jätti tässä taannoin kalat syömätä keitosta... välillä hämmentää ja sotkee ruokaa yms..


      • lautasen pois
        mie vaan kirjoitti:

        leikkimisellä tarkoitin esim. ruokapöydässä laulamista ja käsien taputteluleikkiä... lapsen suurinta herkkua on aina ollut ja on vieläkin kala... jätti tässä taannoin kalat syömätä keitosta... välillä hämmentää ja sotkee ruokaa yms..

        ja nostat työn pois pöydästä,etkä sano sanaakaan! >sitten vasta seuraavaa:
        Näytä,että olet vihainen! NYT LOPPU SE LEIKKIMINEN!
        oikein vihaisella äänellä! Osoitat sormella,nyt menet pois!
        Yritä edes olla vihaisen näköinen.
        Iltapala tms tavalliseen malliin,mutta jos sloittaa,niin sama juttu!
        Jos leikkii, ei ole nälkä!


      • täysin väärä
        lautasen pois kirjoitti:

        ja nostat työn pois pöydästä,etkä sano sanaakaan! >sitten vasta seuraavaa:
        Näytä,että olet vihainen! NYT LOPPU SE LEIKKIMINEN!
        oikein vihaisella äänellä! Osoitat sormella,nyt menet pois!
        Yritä edes olla vihaisen näköinen.
        Iltapala tms tavalliseen malliin,mutta jos sloittaa,niin sama juttu!
        Jos leikkii, ei ole nälkä!

        neuvo! "Vihaisen näköinen" jne. Ja sanomatta tempaista lautaset jne. Tajuatteko, että kasvatatte lapsen käyttäytymään samalla tavalla. Pian se tempoo ja huutaa teillekkin.
        JOS lapsen leikkiminen todella häiritsee ruokapöydässä toimi näin: SELITÄ lapselle lempeällä äänellä ja hellällä katseella ja vaikka kosketuksella että tehdään niin että jätetään leikkinen ruokaillessa. Että elikit on kulta pieni leikkejä ja ruokaillessa syödään. Että on mukava syödä yhdessä, jutella päivän tapahtumista jne. SELITÄ, äläkä temmo hermona ja huuda. Siitä lautasten tempomisesta jne ei ole yksinkertaisesti mitään kuin haittaa. Lapsi oppii myös käyttämään niin henkistä kuin ruumiillistakin väkivaltaa kun aikaa kuluu. Kaikenlaisten "väkinäisten" tekeminen lapselle kasvattaa lapsessa väkivaltaista käytöstä myöhemmin. Lapsi lukkiintuu, hän kokee ettei hänta kunnioiteta. Siis SELITÄ aina ystävällisesti, se toimii. Sanot vaikka että mitäs leikittäis ruoan jälkeen.


      • Se 5-tytön ja 2-v pojan äiti

        Mutta jos mä annan lapsen syödä vain sen, mitä haluaisi, hän ei söisi mitään lihaa olleenkaan eikä muutenkaan juuri mitään muuta kuin leipää, jogurttia, makaroneja, kukkakaalia ja perunoita. Maitoa ei juo, mutta sen jogurtin takia en ole siitä huolehtinut vuoteen. Tyttö ei söisi broileria, kastikkeita, puuroja, laatikoita, keittoja jne. jne.

        Silloin kun tyttö oli vauva, koin neuvolalääkärin taholta kummaa syyllistämistä siitä, että lapseni paino ei nouse. Kuitenkaan vauvalle ei käsittääkseni voi satuttamatta tunkea lusikkaa suuhun, jos se ei suostu suutaan avaamaan. sitten tuli tavaksi antaa lapselle jokin hedelmän pala, leipä tms. , jonka sai syödä missä tahansa huoneessa mitä tahansa samalla puuhatessa. Pääasia, että lapsi söi. Kyllä mä olen yrittänyt sitä, et laitan ruuan jääkaappiin, kun tyttö kieltäytyy syömästä, ja sanon, et seuraava mitä hän syö, on se ruoka. Mut sitten kun hän vaikka kuuden tunnin päästä irvistellen syö sen, mua alkaa mietityttää, onko se kuitenkaan oikein, et lapsi aina yhdistää syömisen pakkoon ja ikävään oloon.
        Se on varmasti totta, et mitä suuremman metelin nostan, sitä hankalampaa kaikki on. Pitäisi osata rentoutua ja tehdä ruokailutilanteista rauhallisia ja miellyttäviä, söivät lapset sitten tai eivät. Tytön kohdalla se on vain jotenkin hankalaa. Kaikki huomauttelevat kuinka hoikka hän on. Pikkuveljeen on 3v ikäeroa, mutta tyttö painaa vain n, 3,5 kg enemmän, vaikkei velikään ole lainkaan pulska.


      • mie vaan
        täysin väärä kirjoitti:

        neuvo! "Vihaisen näköinen" jne. Ja sanomatta tempaista lautaset jne. Tajuatteko, että kasvatatte lapsen käyttäytymään samalla tavalla. Pian se tempoo ja huutaa teillekkin.
        JOS lapsen leikkiminen todella häiritsee ruokapöydässä toimi näin: SELITÄ lapselle lempeällä äänellä ja hellällä katseella ja vaikka kosketuksella että tehdään niin että jätetään leikkinen ruokaillessa. Että elikit on kulta pieni leikkejä ja ruokaillessa syödään. Että on mukava syödä yhdessä, jutella päivän tapahtumista jne. SELITÄ, äläkä temmo hermona ja huuda. Siitä lautasten tempomisesta jne ei ole yksinkertaisesti mitään kuin haittaa. Lapsi oppii myös käyttämään niin henkistä kuin ruumiillistakin väkivaltaa kun aikaa kuluu. Kaikenlaisten "väkinäisten" tekeminen lapselle kasvattaa lapsessa väkivaltaista käytöstä myöhemmin. Lapsi lukkiintuu, hän kokee ettei hänta kunnioiteta. Siis SELITÄ aina ystävällisesti, se toimii. Sanot vaikka että mitäs leikittäis ruoan jälkeen.

        ei auta... on yritetty selittää hellästi silmiin katsoen, hellästi koskettamalla... mutta ei... on ollut pakko ottaa lautanen edestä ja sama ruoka uudestaan eteen myöhemmin.


      • jos toinen on jo
        täysin väärä kirjoitti:

        neuvo! "Vihaisen näköinen" jne. Ja sanomatta tempaista lautaset jne. Tajuatteko, että kasvatatte lapsen käyttäytymään samalla tavalla. Pian se tempoo ja huutaa teillekkin.
        JOS lapsen leikkiminen todella häiritsee ruokapöydässä toimi näin: SELITÄ lapselle lempeällä äänellä ja hellällä katseella ja vaikka kosketuksella että tehdään niin että jätetään leikkinen ruokaillessa. Että elikit on kulta pieni leikkejä ja ruokaillessa syödään. Että on mukava syödä yhdessä, jutella päivän tapahtumista jne. SELITÄ, äläkä temmo hermona ja huuda. Siitä lautasten tempomisesta jne ei ole yksinkertaisesti mitään kuin haittaa. Lapsi oppii myös käyttämään niin henkistä kuin ruumiillistakin väkivaltaa kun aikaa kuluu. Kaikenlaisten "väkinäisten" tekeminen lapselle kasvattaa lapsessa väkivaltaista käytöstä myöhemmin. Lapsi lukkiintuu, hän kokee ettei hänta kunnioiteta. Siis SELITÄ aina ystävällisesti, se toimii. Sanot vaikka että mitäs leikittäis ruoan jälkeen.

        koittanut kaikkensa,polvillaankin rukoillut syömään,eikä usko,silloin ei enää auta muu kuin tiukka kuri!
        Ei se lässyttämisen jatkamisella parane!


    • äiti kolmelle

      Miksi ihmeessä niin moni tekee näistä ruokailujutuista ongelman?

      Siis minun neuvoni olisi ainakin tämä, että jos lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti, eikä saa makeita herkkuja ja ylimääräisä valipaloja joka välissä, niin so what?
      Antaa olla syömättä ja sillä siisti. Kyllähän se lapsi alkaa syödä kun on nälkä!
      Ehdoton kielto, ettei ruualla leikitä ja jos ei ruoka maita niin saa lähteä pöydästä pois. Itsellä on kokemusta kolmesta lapsesta ja on ihan normaalia että joskus sama lapsi on tosi hyvä syömään, joskus syö tosi huonosti. Miksi tehdä siitä ongelma, koska monestihan se ongelma on vain vanhemmilla eikä lainkaan sillä lapsella! Ketään ei voi väkisin pakottaa syömään, eikä pitämään kaikista ruuista. Pikkuhiljaa lapsikin tottuu erilaisiin ruokiin ja alkaa ne ruuat kelvata vanhemmiten mitä on esim. lapsena inhonnut.
      (Kunhan siis siitä pidetään huoli, ettei lapsi sitten syö tämän tästä pullia, keksejä, makeita herkkuja, limuja, yms. yms.)

      • en minäkään jaksa

        Ei todellakaan nappaa tappelu ruokapöydässä. Jos pöydässä leikitään ja höpötetään, silloin ei ole nälkä, ja lapsi voi poistua pöydästä, kiitos ja hei. Seuraava ruoka on sitten kun on sen aika, välissä ei napostella mitään. Seuraava ruoka voi jo maistua, jos ei niin mitä sitten, kyllä se nälkä ennen pitkää voittaa jos on voittaakseen.

        Itse laitan lapsille ruokaa sen määrän mikä todennäköisesti menee (esikoinen syö aina vähemmän kuin kuopus!) lautaselle. Esikoisen ruoka on ainekset erikseen, en tahallaan laita kastiketta perunan päälle kun tiedän että sellaisena ei maistu. Kuopukselle voi sekoittaa kaiken sekaisin, ja maistuu silti. Lapset on erilaisia, minkäs teet. Meillä on periaate se että syömään ei pakoteta MUTTA kaikkea on maistettava edes vähäsen - se voi olla todellakin vain nuolaisu haarukasta, mutta sekin totuttaa lasta makuihin!

        Ylimääräisillä herkuilla ei kompensoida syömättömyyttä ruoka-aikaan - jos mennään syönnin päälle kauppaan ja siellä alkaa ehdottelu, käytäisiinkö Hesessä/kahvilassa samalla kun on hirrrrveä nälkä, totean että siksi meillä oli ruoka kotona, ettei tulisi nälkä, mikset syönyt, nyt odotetaan kotiin asti seuraavaa ruokaa.

        Ruokaa menee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Minkäs teet, eihän sitä itsekään syö joka päivä samaa määrää. En kokkaa maksalaatikkoa ja makkarakeittoa, koska inhosin niitä lapsena ja inhoan yhä - ja minun nimen omaan olisi muka pitänyt aina syödä lautanen tyhjäksi sitä samaa kamalaa ruokaa. Kaikki eivät tykkää kaikesta.


      • minä vielä

        Kuinka pitkään teidän lapsenne on enimmillään syömättä yhtään mitään, kun tarjolla oleva ruoka on pahaa? Kuinka pitkään voi pitää syömättä mitään?

        Minulla on myös ollut periaate, ettei syöminen ole pakko, vaan etuoikeus. No, se tarkoittaa, että keskimmäinen kolmesta lapsestamme, joka ei tykkää mistään ruuasta ihan periaatteen vuoksi, on tosiaan syömättä välillä kolmekin päivää. Tosin kuulemma esikoulussa syö ihan hyvin, joten nykyisin maksimissaan viikonlopun voi olla totaalipaastolla. Kotona ollessaan kolmen päivän välein ateria oli ihan kohtuullisen normaalia.

        Ja tosiaan, yhtään mitään hän ei siihen väliin saa. Paitsi vettä. Mutta kiukuttelee kyllä sitten senkin edestä ja sekin on rasittavaa.

        Nykyisin tosiaan syö sen lämpimän ruuan eskarissa, joten kotona en viitsi edes tarjota viikolla, kun ei hän siihen kuitenkaan koske. Mutta viikonloput menee paastotessa, jollei ruokana ole spagettia. En anna nimittäin edes mitään välipaloja, koska silloin hän ei koskaan söisi pääruokaa.


      • alkuperäinen kirjoittaja
        minä vielä kirjoitti:

        Kuinka pitkään teidän lapsenne on enimmillään syömättä yhtään mitään, kun tarjolla oleva ruoka on pahaa? Kuinka pitkään voi pitää syömättä mitään?

        Minulla on myös ollut periaate, ettei syöminen ole pakko, vaan etuoikeus. No, se tarkoittaa, että keskimmäinen kolmesta lapsestamme, joka ei tykkää mistään ruuasta ihan periaatteen vuoksi, on tosiaan syömättä välillä kolmekin päivää. Tosin kuulemma esikoulussa syö ihan hyvin, joten nykyisin maksimissaan viikonlopun voi olla totaalipaastolla. Kotona ollessaan kolmen päivän välein ateria oli ihan kohtuullisen normaalia.

        Ja tosiaan, yhtään mitään hän ei siihen väliin saa. Paitsi vettä. Mutta kiukuttelee kyllä sitten senkin edestä ja sekin on rasittavaa.

        Nykyisin tosiaan syö sen lämpimän ruuan eskarissa, joten kotona en viitsi edes tarjota viikolla, kun ei hän siihen kuitenkaan koske. Mutta viikonloput menee paastotessa, jollei ruokana ole spagettia. En anna nimittäin edes mitään välipaloja, koska silloin hän ei koskaan söisi pääruokaa.

        meillä tätä ronklaamista esiintyy myös päiväkodissa. sanoo ruokaa näkemättä että en syö... lapsi ulkoilee tosi paljon päivän aikana ja muutenkin liikkuu tosi paljon (liikuntakerho). ruoka ei siis jää syömätä liian vähäisen liikkumisen vuoksi. jos olisi joka päivä makaronia ja jauhelihakastiketta niin söisi mukisemata. joku tuossa kirjoittikin että miksi pitää olla ns. ruoka-ajat, vastaukseni tuohon on se, että meillä aikuiset määrittävät ruokailuajat ei lapset. enkä rupeakkaan jokaiselta kyselemään että mihinkäs aikaan syötäisiin ja kata kaikille ruokaa eri aikaan pöytään. tekemistä perheessämme riittää muutenkin (1 kk:n ikäinen vauva perheessä sekä 2 koiraa ja asumme omakotitalossa).


      • Pieni lapsi ehdollistuu
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        meillä tätä ronklaamista esiintyy myös päiväkodissa. sanoo ruokaa näkemättä että en syö... lapsi ulkoilee tosi paljon päivän aikana ja muutenkin liikkuu tosi paljon (liikuntakerho). ruoka ei siis jää syömätä liian vähäisen liikkumisen vuoksi. jos olisi joka päivä makaronia ja jauhelihakastiketta niin söisi mukisemata. joku tuossa kirjoittikin että miksi pitää olla ns. ruoka-ajat, vastaukseni tuohon on se, että meillä aikuiset määrittävät ruokailuajat ei lapset. enkä rupeakkaan jokaiselta kyselemään että mihinkäs aikaan syötäisiin ja kata kaikille ruokaa eri aikaan pöytään. tekemistä perheessämme riittää muutenkin (1 kk:n ikäinen vauva perheessä sekä 2 koiraa ja asumme omakotitalossa).

        Pieni lapsi on ajatusmaailmaltaan enemmän koira kuin aikuinen ihminen. Selittäminen ei yksinkertaisesti onnistu. Vain suoraviivainen rangaistuksella pelottelu toimii. Jos ei syö, rangaistuksen on tultava niin että tajuaa sen olevan yhteidessä syömättömyyteen. Jos leikkii, rangaistuksen on oltava yhteydessä leikkimiseen. Ihan kuin koiraakin on turha rangaista pahasta teosta myöhemmin, kun eihän koira tajua mistä sitä nyt rangaistaa, mutta jos rangaistaan tekohetkellä, tajuaa mistä rangaistaan.

        Heti kun leikkiminen alkaa -> rangaistus.

        Heti kun ei syö -> rangaistus.

        Kekseliäisyyttä vaan rangaistuksiin. Aina on jotain, mikä on mieluista. Telkankatselu? Kavereiden näkeminen? Sitä voi estää rangaistukseksi. Mikä on epämiellyttävää? Sitä voi tehdä sitten rangaistukseksi?

        Toisaalta, rangaistuksella ei pidä saada huomiota, koska muuten voi huomion saaminen olla suurempi palkinto, kuin rangaistus epämiellyttävää.

        Aiemmin se rangaistus olisi ollut fyysistä, nykyään tarvii olla kekseliäämpi.


      • mie vaan
        Pieni lapsi ehdollistuu kirjoitti:

        Pieni lapsi on ajatusmaailmaltaan enemmän koira kuin aikuinen ihminen. Selittäminen ei yksinkertaisesti onnistu. Vain suoraviivainen rangaistuksella pelottelu toimii. Jos ei syö, rangaistuksen on tultava niin että tajuaa sen olevan yhteidessä syömättömyyteen. Jos leikkii, rangaistuksen on oltava yhteydessä leikkimiseen. Ihan kuin koiraakin on turha rangaista pahasta teosta myöhemmin, kun eihän koira tajua mistä sitä nyt rangaistaa, mutta jos rangaistaan tekohetkellä, tajuaa mistä rangaistaan.

        Heti kun leikkiminen alkaa -> rangaistus.

        Heti kun ei syö -> rangaistus.

        Kekseliäisyyttä vaan rangaistuksiin. Aina on jotain, mikä on mieluista. Telkankatselu? Kavereiden näkeminen? Sitä voi estää rangaistukseksi. Mikä on epämiellyttävää? Sitä voi tehdä sitten rangaistukseksi?

        Toisaalta, rangaistuksella ei pidä saada huomiota, koska muuten voi huomion saaminen olla suurempi palkinto, kuin rangaistus epämiellyttävää.

        Aiemmin se rangaistus olisi ollut fyysistä, nykyään tarvii olla kekseliäämpi.

        ollaankin nyt välillä jätetty karkkipäivä pitämättä tai peruttu kaverin luo meno... välillä auttaa...


      • anna tytölle tarra-
        mie vaan kirjoitti:

        ollaankin nyt välillä jätetty karkkipäivä pitämättä tai peruttu kaverin luo meno... välillä auttaa...

        vihko johonkin sopivaan paikkaan.
        Aina kun syö ruuan mukisematta ja leikkimättä,laitat rastin siihen. kUn rasteja on tarpeeks, annat herkkukarkin tai jotakin,kirjastoon,mitä tahansa...palkitse!
        Uhkaili,kiristys-ei auttanut-nyt sitten lahjonta peliin!


    • vanhemmilta

      Tämä nyt ei juurikaan liity ongelmaasi, mutta kerron kuitenkin.

      Marketilla oli mustaherukka mehu maistiaiset.
      Pieni noin 6 vuotias tyttö tuli mehulasia kohti käsi ojossa, niin äitinsä huusi takaa, elä ota se on pahanmakuista.
      Jäin miettimään mitä äitinsä juuri opetti, se on sitten mustaherukkamehu pahanmakuista, tämän lapsi muistaa.
      Rouvan ostoskärryssä melkoinen kooste perunalastuja ja puolenkymmentä pulloa cocakolaa. Siitä saattoi päätellä mikä oli hyvää ja mikä oli lihottanut rouvan mätisäkiksi. Vahinko vain, että tytöstä tulee äitinsä kaltainen.

      Ostin kaksi pulloa ao. mustaherukkamehua ja hyvää oli, parempaa kuin nuo ameriikanherkut.

      • mie vaan

        syödään perus kotiruokaa... kaikki tehdään alusta asti itse, ei mitään eineksiä. samoin mehut sekä kiisselit on tehty oma poimimista marjoista... limpparia meillä on vain saunailtana ja sipsejä ostamme ehkä 2-3 kertaa vuodessa... että tuo ronklaaminen ei ainakaan johdu liiallisista herkuista... isän kanssa yritämme näyttää mallia kuinka pöydässä käyttäydytään, eli ruoka syödään nätisti pelleilemätä... kiitetään jos toinen ojentaa vaikka leipää... yms...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe