Mikä oli pykälälaiva?

epätietoinen*

Lapsuudeesani kuulin joskus radiosta tapahtuneista karilleajoista ja haaksirikoista ja joskus mainittiin että oli "pykälälaiva".

Olisiko ne laivat olleet amerikassa sotaa ja maihinnousua eurooppaan sodan aikana pikavauhtia rakennettuja aluksia joita sitten myöhemmin käytettiin ihan tavallisen rahdin kuljetukseen ja niitä sai ostaa halvalla kaikki varustamot.

Oliko pykälälaiva nimitys siitäjohtuva, että Niilo Wälläri oli määrännyt jonkin miehityksen
laivaan ja varustamot vastustivat jonkin työehtosopimuspykälän mukaan.

30

6623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steds

      Hetki vain, soitetaanpa sellaiselle joka tietää... Forum Marinumista kerrotaan, että pykälälaivat olivat alle 500 bruttotonnin aluksia. 500 tonnisia ja suurempia aluksia koskee ankarampi laki päällystön ja miehistön pätevyyden, pelastusvälineistön yms. suhteen. Usein ne siis varmaan olivat 499 brt:n laivoja.

      • H. Nelson

        Mulla on joku muistikuva että tuohon BRT-rajan alittamiseen liittyi vielä jotain mittateknistä kikkailua. En kyllä jaksa muistaa yksityiskohtia, mutta suurinpiirtein niin että todellisuudessa vetoisuus oli huomattavasti suurempi kuin 499, mutta jotenkin mittaussäännöstä löytyi jokin porsaanreikä jonka avulla laivan vetoisuus mittakirjassa pysyi tuon 500 alla vaikka todellisuudessa vetivät paljon enemmän. Esim. vanhalla kunnon Petsamolla oli sellainen mystinen pressulla peitetty aukko ruumankarvelien ja torpan välissä joka käsitykseni mukaan liittyi jotenkin tällaiseen mittakikkailuun - olisiko ollut jotenkin niin, että joku vetoisuusmitoista voitiin sen vuoksi ottaa paljon pienempänä kuin "todellisuudessa".

        Kotkan koulussa on ainakin yksi entinen laivamittauksia tehnyt opettaja joka muistaa tämän, siellä tämän tarinan olen tainnut kuulla. Ehkä joku myös tällä foorumilla sattuisi muistamaan?


      • 1.mestari
        H. Nelson kirjoitti:

        Mulla on joku muistikuva että tuohon BRT-rajan alittamiseen liittyi vielä jotain mittateknistä kikkailua. En kyllä jaksa muistaa yksityiskohtia, mutta suurinpiirtein niin että todellisuudessa vetoisuus oli huomattavasti suurempi kuin 499, mutta jotenkin mittaussäännöstä löytyi jokin porsaanreikä jonka avulla laivan vetoisuus mittakirjassa pysyi tuon 500 alla vaikka todellisuudessa vetivät paljon enemmän. Esim. vanhalla kunnon Petsamolla oli sellainen mystinen pressulla peitetty aukko ruumankarvelien ja torpan välissä joka käsitykseni mukaan liittyi jotenkin tällaiseen mittakikkailuun - olisiko ollut jotenkin niin, että joku vetoisuusmitoista voitiin sen vuoksi ottaa paljon pienempänä kuin "todellisuudessa".

        Kotkan koulussa on ainakin yksi entinen laivamittauksia tehnyt opettaja joka muistaa tämän, siellä tämän tarinan olen tainnut kuulla. Ehkä joku myös tällä foorumilla sattuisi muistamaan?

        Kikkailua tosiaan liittyi pykälälaivoihin, niissä oli ns. Tonnistoluukku, esim. pulteilla kiinitetty, koska sen piti olla avattavissa, vaikkei ikinä avattu. Tonnistoluukku mahdollisti kaksi eri mittakirjaa ja kikkailun esim. Kielin kanavamaksujen suhteen. Pykälälaivoilla ei ollut mitään tekemistä Jenkkien Libertyjen kanssa.FÅA:lla oli paljon pykälälaivoja.


      • pykälälaivoja
        1.mestari kirjoitti:

        Kikkailua tosiaan liittyi pykälälaivoihin, niissä oli ns. Tonnistoluukku, esim. pulteilla kiinitetty, koska sen piti olla avattavissa, vaikkei ikinä avattu. Tonnistoluukku mahdollisti kaksi eri mittakirjaa ja kikkailun esim. Kielin kanavamaksujen suhteen. Pykälälaivoilla ei ollut mitään tekemistä Jenkkien Libertyjen kanssa.FÅA:lla oli paljon pykälälaivoja.

        olivat ainakin m/s:t Alli,Kurki,Lokki,Sotka,Tavi,Tiira ja Vikla. Frej ja Iris olivat pienempiä mutta en tiedä kuuluivatko ko. säännön piiriin.


      • 1.mestari
        pykälälaivoja kirjoitti:

        olivat ainakin m/s:t Alli,Kurki,Lokki,Sotka,Tavi,Tiira ja Vikla. Frej ja Iris olivat pienempiä mutta en tiedä kuuluivatko ko. säännön piiriin.

        Niin ei se 499 BTR:ää pelkästään tehnyt pykälälaivaa, piti olla kaksi mittakirjaa ja se tonnistoluukku.Alle 500Tonnin kiuluja taidettiin yleensä kutsua pykälälaivoiksi kansan puheissa.


    • lupo-loco

      Pientonnistoa. Niitä varten säädettiin erikseen työaikalain pykälä joka salli 6/6 vahdin työajaksi.
      Amerikassa tehdyt sotamateriaalia kuljettavat alukset olivat "Liberty" nimisiä.

      • lupo-loco

        nämä ns. libertyt oli todella valmistettu vain yhtä reissua varten, Atlantin ylitys sotamateriaalin kanssa. Paluureissua ei edes ollut sunnitelmissa. Ne myytiin ja lahjoitettiin kiinnostuneille sodan jälkeen. Näistä sai alkunsa moni "suurvarustamo" Euroopassa ja mm. Suomessa. Nimiä mainitsematta, mutta oli aluksia joihin oli täkille maalattu merkit missä uskaltaa kävellä ;o)


      • lipun alla
        lupo-loco kirjoitti:

        nämä ns. libertyt oli todella valmistettu vain yhtä reissua varten, Atlantin ylitys sotamateriaalin kanssa. Paluureissua ei edes ollut sunnitelmissa. Ne myytiin ja lahjoitettiin kiinnostuneille sodan jälkeen. Näistä sai alkunsa moni "suurvarustamo" Euroopassa ja mm. Suomessa. Nimiä mainitsematta, mutta oli aluksia joihin oli täkille maalattu merkit missä uskaltaa kävellä ;o)

        purjehtinut tällainen alus taisi olla M/S Saimaa SHL OYlä, jota "sirkus saimaaksi" myös kutsuttiin. En ole purjehtinut M/S Saimaassa, kylässä kävin, en nähnyt mitään varoituksia kulun suhteen.
        Aluksen pääkone oli muistaakseni jollain lailla erikoinen.


      • lupo-loco
        lipun alla kirjoitti:

        purjehtinut tällainen alus taisi olla M/S Saimaa SHL OYlä, jota "sirkus saimaaksi" myös kutsuttiin. En ole purjehtinut M/S Saimaassa, kylässä kävin, en nähnyt mitään varoituksia kulun suhteen.
        Aluksen pääkone oli muistaakseni jollain lailla erikoinen.

        libertyt tunnisti jo kaukaa kun niissä oli popalla vielä kk alustat näkyvissä.


      • Exdunkki
        lupo-loco kirjoitti:

        nämä ns. libertyt oli todella valmistettu vain yhtä reissua varten, Atlantin ylitys sotamateriaalin kanssa. Paluureissua ei edes ollut sunnitelmissa. Ne myytiin ja lahjoitettiin kiinnostuneille sodan jälkeen. Näistä sai alkunsa moni "suurvarustamo" Euroopassa ja mm. Suomessa. Nimiä mainitsematta, mutta oli aluksia joihin oli täkille maalattu merkit missä uskaltaa kävellä ;o)

        Mitä eroa oli niillä ja Libertyillä?
        Oliko Libertyt valmistettu jenkeissä ja Victoryt Britanniassa?
        Muistatko/ tiedätkö?


      • Matkalla Stocton'iin

      • lupo-loco

      • Eläke mesu
        lupo-loco kirjoitti:

        nämä ns. libertyt oli todella valmistettu vain yhtä reissua varten, Atlantin ylitys sotamateriaalin kanssa. Paluureissua ei edes ollut sunnitelmissa. Ne myytiin ja lahjoitettiin kiinnostuneille sodan jälkeen. Näistä sai alkunsa moni "suurvarustamo" Euroopassa ja mm. Suomessa. Nimiä mainitsematta, mutta oli aluksia joihin oli täkille maalattu merkit missä uskaltaa kävellä ;o)

        http://vode.iki.fi/photos/Jeremiah/index.html
        Olin 90-luvulla tutustumassa San Fransiscossa tähän vanhojen patujen hoitamaan museolaivaan, juotiin viiniä ja juteltiin mukavia. Olivat lähdössä Eurooppaan Normandian maihinnousun vuosipäivään,
        Luultavasti myös kävivät.
        Suomessa kai Margareeta Paulin oli näitä laivoja?
        Ehkä myös Paulinilla tai muillakin oli enemmänkin näitä liberyjä? Kertokaa...

        Eikö myös Onassiksen varustamo saanut näistä alkunsa?


      • Exdunkki kirjoitti:

        Mitä eroa oli niillä ja Libertyillä?
        Oliko Libertyt valmistettu jenkeissä ja Victoryt Britanniassa?
        Muistatko/ tiedätkö?

        niin Libertyt kuin Victoryt on jenkkituotantoa. Victory sarja tuli vähän myöhemmin kuin Libertyt, eivätkä olleet niin kuuluisia.
        Taisi olla kokoeroakin. Googlesta löytyy...


      • Eläke mesu kirjoitti:

        http://vode.iki.fi/photos/Jeremiah/index.html
        Olin 90-luvulla tutustumassa San Fransiscossa tähän vanhojen patujen hoitamaan museolaivaan, juotiin viiniä ja juteltiin mukavia. Olivat lähdössä Eurooppaan Normandian maihinnousun vuosipäivään,
        Luultavasti myös kävivät.
        Suomessa kai Margareeta Paulin oli näitä laivoja?
        Ehkä myös Paulinilla tai muillakin oli enemmänkin näitä liberyjä? Kertokaa...

        Eikö myös Onassiksen varustamo saanut näistä alkunsa?

        Susan Paulin oli myös, samoin kuin Margrethe Paulin.
        Susan oli aikaisemmin Suomen lipun alla muistaakseni Tranvik, en aivan varma ole.


      • niitä oli
        styyri kirjoitti:

        Susan Paulin oli myös, samoin kuin Margrethe Paulin.
        Susan oli aikaisemmin Suomen lipun alla muistaakseni Tranvik, en aivan varma ole.

        Verna Paulin oli liberty, taisi olla Jytte Paulinkin.


      • Lämminmies
        Exdunkki kirjoitti:

        Mitä eroa oli niillä ja Libertyillä?
        Oliko Libertyt valmistettu jenkeissä ja Victoryt Britanniassa?
        Muistatko/ tiedätkö?

        Victoryssä oli turpiinit ja Libertyssä mäntäkone.Myös kattilat oli vesiputki kun taas Libertyssä tuliputki.( olin mukana Hollantilaisessa Victorissa Jokohaminasta Jakartaan 1953 .Luulen ettei niitä ollut Suomessa,hyvä kulkemaan .


      • oikein..
        niitä oli kirjoitti:

        Verna Paulin oli liberty, taisi olla Jytte Paulinkin.

        Ragni Paulin sekä Inkeri Nurminen myös.


      • oikein.. kirjoitti:

        Ragni Paulin sekä Inkeri Nurminen myös.

        Ragni ja Jytte Paulin olivat rakennetut Englannissa.Ragni 1943 Dundee, Jytte 1943 West Hartlepool. Inkeri Nurminen 1939 Englannissa kuin myös Verna Paulin 1942 Sunderland,England.
        Alukset olivat tavallaan englantilainen vastine Libertyille. Samaan kategoriaan kuuluu myös ent Rissa, sittemmin Augusta Paulin. Liberty oli amerikkalainen sarjalaiva, Victory tosiaan suurennos siitä erilaisine koneistoineen.
        Mutta libertyjä eivät nämä engelsmannien luomukset olleet.


      • skönö 62v
        styyri kirjoitti:

        Ragni ja Jytte Paulin olivat rakennetut Englannissa.Ragni 1943 Dundee, Jytte 1943 West Hartlepool. Inkeri Nurminen 1939 Englannissa kuin myös Verna Paulin 1942 Sunderland,England.
        Alukset olivat tavallaan englantilainen vastine Libertyille. Samaan kategoriaan kuuluu myös ent Rissa, sittemmin Augusta Paulin. Liberty oli amerikkalainen sarjalaiva, Victory tosiaan suurennos siitä erilaisine koneistoineen.
        Mutta libertyjä eivät nämä engelsmannien luomukset olleet.

        Susan oli Liberty


      • skönö 62v
        skönö 62v kirjoitti:

        Susan oli Liberty

        MARGRETHE PAULIN oli myös liberty


      • skönö 62v kirjoitti:

        MARGRETHE PAULIN oli myös liberty

        "Susan Paulin oli myös, samoin kuin Margrethe Paulin.
        Susan oli aikaisemmin Suomen lipun alla muistaakseni Tranvik, en aivan varma ole".

        Kirjoitin tuossa ylempänä juuri asiasta, josta haluat huomauttaa.Sen verran väärässä oli, että Susanin nimi oli aiemmin Frostvik. Mutta kerran olen siinä käynyt laivastovierailulla, hesassa.


      • skönö 62v
        styyri kirjoitti:

        "Susan Paulin oli myös, samoin kuin Margrethe Paulin.
        Susan oli aikaisemmin Suomen lipun alla muistaakseni Tranvik, en aivan varma ole".

        Kirjoitin tuossa ylempänä juuri asiasta, josta haluat huomauttaa.Sen verran väärässä oli, että Susanin nimi oli aiemmin Frostvik. Mutta kerran olen siinä käynyt laivastovierailulla, hesassa.

        1947 FROSTVIK, 1950 ARNETA, 1963 SUSAN tälläiset on mun tiedot,voin olla vääräs. Mukava kun tääl on keskustelu muuttunut asialliseksi,muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.


      • skönö 62v
        Lämminmies kirjoitti:

        Victoryssä oli turpiinit ja Libertyssä mäntäkone.Myös kattilat oli vesiputki kun taas Libertyssä tuliputki.( olin mukana Hollantilaisessa Victorissa Jokohaminasta Jakartaan 1953 .Luulen ettei niitä ollut Suomessa,hyvä kulkemaan .

        Marssi vauhti 17-19 solmuu,kovempaakin tarvittaessa kulkivat,nämä American Victoryt. Lipertyt oli aika hitaita 10-12 solmua.


      • skönö 62v kirjoitti:

        1947 FROSTVIK, 1950 ARNETA, 1963 SUSAN tälläiset on mun tiedot,voin olla vääräs. Mukava kun tääl on keskustelu muuttunut asialliseksi,muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

        Susan tosiaan oli alkujaan Frostvik härmän lipun alla. Kävin siinä vierailulla kun se oli Susan Paulin. Ei se montaa vuotta seilaillutkaan. Taisi olla stimmipaattien ajat jo silloin ohi.


      • on....
        styyri kirjoitti:

        Ragni ja Jytte Paulin olivat rakennetut Englannissa.Ragni 1943 Dundee, Jytte 1943 West Hartlepool. Inkeri Nurminen 1939 Englannissa kuin myös Verna Paulin 1942 Sunderland,England.
        Alukset olivat tavallaan englantilainen vastine Libertyille. Samaan kategoriaan kuuluu myös ent Rissa, sittemmin Augusta Paulin. Liberty oli amerikkalainen sarjalaiva, Victory tosiaan suurennos siitä erilaisine koneistoineen.
        Mutta libertyjä eivät nämä engelsmannien luomukset olleet.

        Silloin kuitenkin seilasimme engelsmannin "libertyllä", ns. jenkkilibertyissä ei alan miesten mukaan ollut keulapakkaa jne...


      • ?????
        Eläke mesu kirjoitti:

        http://vode.iki.fi/photos/Jeremiah/index.html
        Olin 90-luvulla tutustumassa San Fransiscossa tähän vanhojen patujen hoitamaan museolaivaan, juotiin viiniä ja juteltiin mukavia. Olivat lähdössä Eurooppaan Normandian maihinnousun vuosipäivään,
        Luultavasti myös kävivät.
        Suomessa kai Margareeta Paulin oli näitä laivoja?
        Ehkä myös Paulinilla tai muillakin oli enemmänkin näitä liberyjä? Kertokaa...

        Eikö myös Onassiksen varustamo saanut näistä alkunsa?

        Melko hienon ruorin ja muutakin ovat laittaneet kertakäyttölaivaan.


    • kikkailua

      Olen itsekin seilannut ko. tyyppisessä aluksessa vielä 1971- ja pykälälaivoissa kikkailtiin aluksenmittaus- ja miehityspykälillä, tässä ruotsalaiselta meritermisivulta otettu lainaus. http://www.seatime.se/old/sjotrmmr.htm

      Paragrafare; fartyg som balanserade på tonnaget 499 brt och därmed kunde ha flera man kortare besättning än om det vore 500 ton och därutöver. (En liknande gräns var 1.599 brt.)

      • Ville25

        Tämä 1599 oli(on) myöskin olennainen osa suomalaistamerenkulun historiaa, sillä sehän määritteli mm "pientonnisto"-laivoja, jotka tulivat 80-luvun lopulla/90 luvun alussa. Nämä jäivät 1599:een, joka mahdollisti miehistön pudottamisen jopa seitsemään henkeen, aimemman vastaavan laivan 15 miehistä. Lopputuloshan oli sitten kylläkin 9-10 miestä käytännön syistä. Nämä laivat seilaavat edelleen. mm Najaden-luokka (hieman yli sata metria ja DWT noin 4400tonnia) sekä esim rollareista HAmnö-luokka (122m ja lähemmas 6000 DWT) olivat näitä. Vertailukohtana esim Outokumpu (99m ja noin 4000 dwt) joka ei ollut pientonnari ja miehistöä huomattavan paljon enemmän. Najaden luokka saatiin kuulemma alle 1600 käyttämällä mittakantena pientä kannenpätkää ruuman etupuolella olevassa tilassa, joka oli pari metriä tankkitopin yläpuolella. Hamnö luokalla taas mittakansi oli pääkansi joten vain alaruuma ja konehuone olivat tavallaan mukana mittakirjassa, koko pääkansi oli ikäänkuin katettu sääkansi...vaikka sääkansi oli sitten ihan erikseen..

        Eli pykäläkikkailua oli myöhemminkin.


    • Kasper2

      Piraeuksessa on kunnostettu Liberty-laiva "Hellas Liberty" joka toimii museona.
      FÅAn "merilintu-laivat" rakennettiin Saimaan Kanavan liikennettä varten. Saattaa olla
      että pienemmällä (alle 500) bruttovetoisuudella oli myös etua kanavamaksujen suhteen. Hyvin harvoin kuitenkin kävivät Saimaalla (jos ylipäätänsä..?) Ne eivät olleet "taloudellisesti onnistuneita" laivoja ja myytiin ulkomaille jo melko pian.
      Tonnistoluukkua "avattiin ja suljettiin" riippuen siitä kuljetettiinko raskasta lastia mikä mahtui alaruumaan vaiko tilaa vaativaa lastia joka vaati myös yläruuman käyttämistä. En tiedä pestattiinko lisää miehistöä kun ajettiin "suljettuina" isommalla brutolla?
      Göran L

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      119
      4379
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      153
      3712
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      103
      3486
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      132
      1768
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      38
      1582
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1194
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe