Kotilomyrkky

sivusta seuraaja

Postitorvia tuli jälleen kasvien mukana.(joskus aiemminkin jotain myrkkyä isäntä käytti,tehosi,en muista nimeä mitä oli )Lisääntyy ihan kiitettävällä tahdilla joten käytti ostamaansa myrkkyä Sera snail ex. Onko kellään kokemusta? Laittoi varovaisesti miedon annoksen ja eikä mitä;postitorvet porskuttaa....( varmaan 2-3 vkoa myrkyn laitosta aikaa ) mutta kaloja on kuollut nyt viikon sisällä 2, platy ja monninen. Onko silkkaa sattumaa vai onko haitallista kaloille? Kalat oli jotain 4-5 v. sitten hankittuja eikä niissä näkynyt päällepäin mitään outoa...

8

2581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Myrkky on aina myrkky! En suosittele käyttämään, vaan poistamaan kotilot käsin kalallisesta akvaariosta.

      • dfgggf

        Kotilomyrkyt saattavat tappaa kalojakin. Todennäköisesti myrkky tappoi kalasi. En suosittele käyttämään myrkkyjä kotiloihin, Koska ne kuitenkin ovat aina MYRKKYJÄ.


    • RRR

      myrkkyjä..Paljon helpommalla pääsee kun pesee kasvit TODELLA huolellisesti alunalla ennenkuin niitä heittää omaan akvaansa..

    • pallokalat

      mene eläinkauppaan ostamaan tiikerinuoliaisia tai kääpiöpallokaloja..kyllä lähtee kotilot 8=)

      • kotilosota

        Kotiloiden myrkytyksen ajaksi kaikki kalat pitää haavia pois, niin minä ainakin tein silloin. Myrkky ei tepsi kotiloiden muniin, jotka ovat sellaista läpinäkyvää limaa esim. kasvien pinnoilla. Tarvitset myrkytyksen uudelleen, kun ne kuorituvat - jos silloinkaan onnistaa. Kaikki kasvit, kivet ym. kannattaisi huuhtoa huolella ja kevyesti hangata ne hyhmät pois niistä ja myrkyttää sitten pari kertaa. Mutta mutta, toinen keino saattaa olla. Minulla postitorvikotilot tuntuivat vähenevän huomattavasti, kun sain akvaarioon kierteissarvikotiloita. Ne kun eivät syö kasveja, vaan levää. Jotenkin tuntuu, että syövätköhän esim. postitorvikotiloiden munia, koska ovat vähentyneet niin, että kasvit ei enää ole reikäisiä ja harventuneita. Postitorvikotilot ovat ikäviä tuholaisia, mutta kierteissarvikotilot ovat akvaarioystävällisiä, jotenkin eivät edes ole niin rumiakaan kuin ne toiset. Jos niitä tulee liikaa, voi niitä paljon helpommin haavia akvaariosta pois välillä. Kannattaa sitä kokeilla, itsellä ainakin kasvit voi paljon paremmin, itse asiassa niissä ei enää ole ongelmia vaikka postitorvikotilot eivät kokonaan hävinneetkään. Niitäkin kantsii aina viitsiessään tappaa kaloille ruuaksi.


      • Mikä neuvoksi ?

        Itselläni oli akvaariossa postitorvikotiloita. Akvaariokauppa suositteli ostamaan tiikerinuoliaisia. Ostin 3 tiikerinuoliaista, mutta kotilot eivät hävinneet. Vaihdoin hiekat, hävitin kasvit ja pesin koko akvaarion kunnolla. Kuukauden verran sain nauttia akvaariosta ennenkuin kotilot taas valtasivat sen.


    • fish KING

      Jos tähän väliin saisi udella, minkä kokoinen akva sulla siellä on?

      Paras keino kotiloiden hövittäömiseen on manuaalinen liiskaaminen :)

    • testattua tietoa

      Jostain netistä löysin hyvän keinon ja toimii ainakin meillä. Eli käy apteekissa, osta flubenolia 220mg tabletteja. Minä murskasin yhden sellaisen 110l akvaarioon todella hienoksi jauhoksi.

      Onhan vähän ikävän harmaa pari päivää, anna vaikuttaa rauhassa 4 päivää. Sitten vaihdoin 20 % vedestä. Ja siitä taas pari päivää ja vaihdon 20% vedestä. Sitten 3 päivää ja taas 20% vedestä. Sitten normaali hoitorytmi takaisin.

      Ensimmäisellä kerralla katosi suurin osa kotiloista, niitä sitten imuputkella vedenvaihdon yhteydessä pohjalta pelmuuttelin pois. Uusin käsittelyn viikon päästä samalla tavalla. Ilmeisesti olisi ehkä saanut olla enemmän eka kerralla, mutta pelkäsin kalojeni puolesta. Toisen kerran jälkeen ei ole kotiloita näkynyt. Siitä pari kuukautta ostin pari kasvia, tuli taas kotiloita. Ja taas uusin em. käsittelyn ja ne katosivat.

      Kalat eivät flubenol-tabletista kärsineet, myös aivan pienet mustamollin pojat ja plätyn pojat selvisivät ongelmitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe