Oli tulossa juurikaslastissa Kihdin yli 17.8.1985 ja upposi äkisti.Kukaan miehistöstä ei pelastunut.Merenkäynti oli luultavasti kovaa luokkaa.
Meni siinä veljeni manan majoille. Ei ole koskaan löydetty.
Hanna-Marjut upposi
15
6741
Vastaukset
- korjaan
Hanna-Marjut upposi 17.10. 1985
Marttilan Reijon laiva, vanha sakemanni puukenkä. Reijon tytär on nuortenkirjailija Hanna-Marjut Marttila joka oli junior-Finlandia ehdokkaanakin
- alubonito
Muistanko väärin, että olisi myös Irma niminen alus uponnut Kihdillä, juurikas lastissa,vai sekoitako sen nyt Hanna-Marjuttiin
Irma upposi 60-luvun loppupuolella jossain Ahvenanmeren ja Selkämeren vaiheilla. Hylkyä ei ole kai koskaan paikallistettu. Laiva oli matkalla muistaakseni koksilastissa Puolasta Raumalle. Koko porukka meni, monta omistajaveljestä perheenjäseniä. Näin muistelen, sillä olin silloin eräässä aluksessa puolikkaana ja Selkämerellä. Keli ainakin oli kova.
- H20- Heikki
styyri kirjoitti:
Irma upposi 60-luvun loppupuolella jossain Ahvenanmeren ja Selkämeren vaiheilla. Hylkyä ei ole kai koskaan paikallistettu. Laiva oli matkalla muistaakseni koksilastissa Puolasta Raumalle. Koko porukka meni, monta omistajaveljestä perheenjäseniä. Näin muistelen, sillä olin silloin eräässä aluksessa puolikkaana ja Selkämerellä. Keli ainakin oli kova.
Sekoitankohan minä nyt asioita, mutta muistelen, että Irman hylky löydettiin meren pohjalta. Sitä pystyttiin kuvaamaan siellä. Pohjassa oli pitkä viilto, jonka epäiltiin upottaneen laivan.
Uppoamisen syy jäi kuitenkin arvailujen varaan. Eräs oletus oli, että (neukkujen?)sukellusvene olisi peesannut sen alla ja raapaissut pohjaan repeämän.
On väitetty että sukellusveneet harjoittelivat tällä tavalla kulkemista kauppalaivojen alla, koska
niitä oli tutkilla ja muilla laitteilla vaikea erottaa sen päällä kulkevasta pinta- aluksesta. - alubonito
styyri kirjoitti:
Irma upposi 60-luvun loppupuolella jossain Ahvenanmeren ja Selkämeren vaiheilla. Hylkyä ei ole kai koskaan paikallistettu. Laiva oli matkalla muistaakseni koksilastissa Puolasta Raumalle. Koko porukka meni, monta omistajaveljestä perheenjäseniä. Näin muistelen, sillä olin silloin eräässä aluksessa puolikkaana ja Selkämerellä. Keli ainakin oli kova.
muistaakseni Kihdillä, en ole varma, mutta nopeasti kaikki on käynyt, kun ei hätäsanomaa ehditty lähettää, hylkyä ei löydetty, kun ei tiedetty mistä etsiä. Muutama perhe siinä meni
- zeeman
alubonito kirjoitti:
muistaakseni Kihdillä, en ole varma, mutta nopeasti kaikki on käynyt, kun ei hätäsanomaa ehditty lähettää, hylkyä ei löydetty, kun ei tiedetty mistä etsiä. Muutama perhe siinä meni
IRMA upposi 26.lokakuuta 1968 Isokarista länteen.
Kuulin onnettomuudesta r/o Gothonilta,joka
oli jo ihmetellyt minne laiva oli hävinnyt. Hänen piti selvittää laiva Raumalla .
Muistaakseni Turussa oli silloin alkavan talven pahin lumimyrsky 10-12 boforia. Muutamaa kuukautta
aiemmin kävin aluksella laivastovierailulla.
Kaverit juttelivat ikävästä tapahtumasta -eräs
miehistön jäsen oli hirttänyt itsensä.
Oliko hänellä aavistus...?
Yhtiö oli kai päättänyt pitää tätä 530 tonnin
laivaa kauemmin,koska oli engelsmannien veturin?
koneen vaihtanut sakujen Deutziin saaden 350 hv
lisää tehoa.
Ikävä tapaus Grönqvistin suvulle laiva oli heillä
miehitetty tälläkin reissulla. alubonito kirjoitti:
muistaakseni Kihdillä, en ole varma, mutta nopeasti kaikki on käynyt, kun ei hätäsanomaa ehditty lähettää, hylkyä ei löydetty, kun ei tiedetty mistä etsiä. Muutama perhe siinä meni
Irma oli matkalla Klaipedasta Raumalle antrasiittilastissa. Eräs kalastaja oli nähnyt Irman Eckerön luona 25.10-68. Irma kulki ilmeisesti valaisematonta saaristoreittiä. Laivan hylkyä ei koskaan löydetty, joten se niistä hylyn kuvauksista ja sukellusvenejutuista. Myrsky oli silloin 10 beaufortia.
- uppoaminen
Uppoaminen ei nyt ollut mikään ihme,kun Hanna-Marjut ajoi saaristosta jurtteja Naantaliin niin, että lastauksessa syntyneet jurttikeot oli tasoittamatta ja luukut sulkematta. Muistan, kuinka korkeat keot nousivat ruumasta.
Kaiken lisäksi Marttila oli turvallisuusasiantuntija jossain varustajien "puljussa".Muistelen, että Reijo Marttilalla oli joskus Storugnsin matkalla vanha isäpappa ja joku oppilas mukanaan. Joskus joku saaristolainen mainitsi, että Marttila olisi ajanut "jurttia" jopa yksin kauniina kesäpäivinä. Onko se sitten totta, onkin eri juttu. Luukut auki sitä juurikasta joka tapauksessa ajettiin ja keko oli korkea.
- asiantuntija
hukkua, luki aikoinaan Voima ja Käyttö lehden artikkelin otsikossa, Hanna-Marjutin uppoamisen jälkeen.Tätä kyseli silloinen konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Aurtova.
- Anonyymi
Vastaan, vaikket tätä varmaankaan enää lue, mutta meidän serkkumme oli se, joka laivan keittiöstä löydettiin. Taisi kumpikin poika olla työharjoittelussa laivalla.
- Anonyymi
Tosin laiva upposi lokakuussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin laiva upposi lokakuussa.
Hölmöilyllä on hintansa....
''Tapahtumahetkellä vallitsi kova merenkäynti ja erään arvelun mukaan alus olisi ollut ylilastattu, ajanut lastiruuman luukut avoimena ja uinut liian syvällä, jolloin suuret aallot olisivat päässeet valumaan ruumaan aiheuttaen aluksen kallistuman ja nopean uppoamisen.'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölmöilyllä on hintansa....
''Tapahtumahetkellä vallitsi kova merenkäynti ja erään arvelun mukaan alus olisi ollut ylilastattu, ajanut lastiruuman luukut avoimena ja uinut liian syvällä, jolloin suuret aallot olisivat päässeet valumaan ruumaan aiheuttaen aluksen kallistuman ja nopean uppoamisen.''Noinhan niille juurikas käysille usein sattui. Tili piti tehdä sillä mikä meni merkin yli!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?313666- 963323
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim943197- 773108
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m683013Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862755- 352540
- 692453
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se442338- 882090