Alprox

ahistus

Lääkäri määräsi stressin aiheuttamaan paniikkihäiriö/jännitys/ahdistus-olotilaan 0,25mg Alproxia tarvittaessa. Olen ihan tuskan hiki otsalla lueskellut lääkkeestä ja kaikista haittavaikutuksista vieroitusoireineen o_o

Pakko kai sitä lääkettä on varovaisesti ottaa tarpeen vaatiessa kun muuten ei kykene mihinkään. Pakkoko sitä oli ajaa itsensä niin piippuun, että jatko-oireena jos minkälaisia pelko- ja ahdistustiloja.

Onko kellään sattumalta mitään positiivisia kokemuksia kyseisen aineen satunnaisesta käytöstä? En halua kuulla enää yhtään kauhutarinaa, tai hautaudun kotiin peiton alle, enkä yritäkään selviytyä eteenpäin...

14

12023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja hyvin pyyhkii

      Ilman ei pärjää. Elinikäinen lääkitys. 0.25mg on niin pieni annostus, että oikein naurattaa! Ota huomioon, että kyseessä on lääke, eikä huume.

      • ahistus

        Okei, taidan olla vaan ylihysteerinen, koska en ole elämässäni syönyt mitään lääkkeitä ikinä. Tulee sellainen olo, että pumppaanko nyt aivoni täyteen jotakin moskaa...


    • et joka päivä ota

      Ihan hyvä lääke, kunhan et syö sitä joka päivä. Ota vain tarvittaessa niin et jää koukkuun. Viikossa tulee pitää vähintään kaksi lääkkeetöntä päivää, hyvä olisi pitää jopa kolme, ettet jäisi koukkuun. Minullakin on ahdistukseen tarvittaessa alprox mutta lisänä cipralex, joka on mielialalääke. Ei mulle ole alproxista tullut ainakaan yhtään mitään haittavaikutuksia. 0,25mg on niin pieni annos, että sen uskallat hyvin syödä. Kokeile ottaa se jokin päivä ja katso miten vaikuttaa, sitten tiedät, millainen olo siitä seuraa. Ensimmäisillä ottokerroilla lääke saattaa lisäksi väsyttää, koska sillä on rauhoittava vaikutus

      • Larar

        Itse pelkäsin kaikkea mielialaan vaikuttavia lääkkeitä ja kun ensi kertaa rauhoittavan otin, tulin vielä ahdistuneemmaksi, mutta kun vaikutus alkoi tuli ihanan normaali olo!

        Ei pelkoa, käytän itsekkin ahdistukseen 0,25 alproxia tarvittaessa.

        Pahinta mitä luulen että tapahtuu, sinua alkaa hieman väskyttämään :)


      • ahistus

        Tosi lohdullista kuulla.

        Luulen, että melkein suurin vaikutus ja "turva", jonka alprox noin henkisesti tuo, on jo tietoisuus siitä, että on jokin, mikä hätätilassa auttaa. Lähinnä tarkoitus olisi päästä irti stressin aiheuttamasta tai laukaisemasta paniikkihäiriö/ahdistuskierteestä ja mahdollisesti sittn terapian kautta ruveta purkamaan niitä juttuja kun yleisolotila muuttuu paremmaksi.

        Lääkäri sanoi, etten vaikuta tyypiltä, joka jää alproxiin koukkuun, joten kaipa yritän luottaa hänen ammattitaitoonsa...


      • j-78
        ahistus kirjoitti:

        Tosi lohdullista kuulla.

        Luulen, että melkein suurin vaikutus ja "turva", jonka alprox noin henkisesti tuo, on jo tietoisuus siitä, että on jokin, mikä hätätilassa auttaa. Lähinnä tarkoitus olisi päästä irti stressin aiheuttamasta tai laukaisemasta paniikkihäiriö/ahdistuskierteestä ja mahdollisesti sittn terapian kautta ruveta purkamaan niitä juttuja kun yleisolotila muuttuu paremmaksi.

        Lääkäri sanoi, etten vaikuta tyypiltä, joka jää alproxiin koukkuun, joten kaipa yritän luottaa hänen ammattitaitoonsa...

        Heip,

        Minäkin syön välillä Alproxia paniikkihäiriöön, juuri tuon 0,25mg. Olin itse ihan paniikissa luettuani lääkkeestä, mutta psykiatrini vakuutti, ettei tuosta 0,25mg annoksesta ole haittaa, tai kehity vakavaa riippuvuutta.

        Eli turhaa siis lääkkeestä panikoit! Sen tarkoitushan on auttaa ahdistukseen, ei aiheuttaa sitä lisää :)

        Kummallista muuten, miten noiden bentsojen kanssa varoitellaan niin paljon, vaikka pieninä määrinä niillä on vähemmän haittavaikutuksia kuin monilla mielialalääkkeillä! Bentsot ei tietenkään kyllä hoida itse "vaivaa", vaan auttaa ainoastaan oireissa.

        -j


      • Anonyymi
        ahistus kirjoitti:

        Tosi lohdullista kuulla.

        Luulen, että melkein suurin vaikutus ja "turva", jonka alprox noin henkisesti tuo, on jo tietoisuus siitä, että on jokin, mikä hätätilassa auttaa. Lähinnä tarkoitus olisi päästä irti stressin aiheuttamasta tai laukaisemasta paniikkihäiriö/ahdistuskierteestä ja mahdollisesti sittn terapian kautta ruveta purkamaan niitä juttuja kun yleisolotila muuttuu paremmaksi.

        Lääkäri sanoi, etten vaikuta tyypiltä, joka jää alproxiin koukkuun, joten kaipa yritän luottaa hänen ammattitaitoonsa...

        Ei lääkäri voi tietää jäätkö koukkuun vai et. Turhaan on herra tai rouva tai nykyaikaisemmin henkilö ylentänyt itsensä selvänäkijäksi.


    • härkä

      Moi!
      Alprox=xanor ja mitä kauppanimiä onkaan, mutta vaikuttava aine alpratsolaami. Oikein ja lääkärin seurannassa hyvä lääke ja siihen lisättynä, jokin antidepressiivi hoitolääkkeeksi.
      Alpratsolaamia voidaan käyttää myös pitkäaikaisessa käytössä, tietysti psykiatrin valvonnassa. Xanorista löytyy myös depot muotoja eli lääkettä ei tarvitse ottaa niin usein. 0.5mg dep. 1mg dep ja 2mg dep. silloin lääke pysyy tasaisina pitoisuuksina veressä. Depotit on tarkoitettu vaikeasta ahdistuksesta tai paniikkihäiriöstä kärsiville. Lyhyt vaikutteisia vahvuuksia on 0.25mg 0.5mg 1mg. 2mg. Olen tavannut töissä jopa 15. vuotta alpratsolaamin käyttäjiä ja annokset ovat pysyneet sovituissa. Yleensä he ovat olleet tyytyväisiä ja kenties syövät loppuelämän kyseistä lääkettä. Onhan sillä tietysti riippuvuutta aiheuttava ominaisuus, mutta oikein syötynä, sillä ei ole haittaa. Täytyy punnita haitat ja hyödyt. Monet tavan lääkärit pelkäävät bentsoja tai heillä on itsellään ongelmia niiden kanssa ja eivät mielellään määrää niitä. Tosi asia on vain, että jotkut kärsivät erittäin pahoista ahdistus ja jännitystiloista, johon alprox on lähes ainoa lääke. Hyviä tuloksia on kuitenkin saatu, keskustelu alpratsolaami jokin antidepressiivi. Ainahan löytyy ihmisiä, jotka tuomitsevat bentsot, kun niihin voi jäädä koukkuun. Samat ihmiset hyväksyvät kyllä nikotiinin, alkoholin, opioidit=kipulääkkeitä ym. Ei kannata kantaa syyllisyyttä, jos saa avun jostain lääkkeestä.

    • härkä

      Moi!
      Antidepressiivillä tarkoitan jotain masennuslääkettä esim. uusia ssri lääkkeitä(on monia) joillekin käy myös vanhemmat valmisteet. Älä liikaa tuijota haittavaikutuksia, koska niitä löydetään jokaiselta lääkkeeltä. Lääkäri on ne tiedostanut. Niitä on yleensä aluksi, mutta ne häviävät pian, jos ei, niin vaihtoehtoja on monia. Usein ihmiset sanovat, että ei muuta kun liikkeelle ihmisten pariin, niin tiedän, että ei se onnistu vaikeassa ahdistuksessa ja masennuksessa. Lääkkeet ovat aluksi hyvä apu, että pääsee tuskaisesta olosta ja pääsee liikkeelle muiden ihmisten seuraan. Siitä alkaa parantuminen ja oireiden häviäminen. Muista et ole yksin sairautesi kanssa.

      • ahistus

        Kiitos vielä rohkaisuista ym.

        Olen nyt kokeillut alproxia ( käytännössä 0,25mg päivässä, eli ei sen enempää) ja ainoana haittavaikutuksena on ollut pikkuisen "pöhnäinen" olo jonkin aikaa lääkkeen vaikutuksen alettua. Muuten tuntuu helpottavan olotilaa.
        Omalla kohdalla uskoisin ahdistuskierteestä pääsemisen olevan jo sellaisenaan apu asian hoidossa. Tietysti lääkehoitoa pitää katsella, mutta uskoisin ihan terapiallakin olevan vaikutusta positiiviseen suuntaan, koska en hetkellisistä epätoivon hetkistä huolimatta tunne olevani masentunut. Jo se, että lääkäri otti ongelmani tosissaan, tuntui helpottavan tilannetta. Tiedän, että saan apua kun tarvitsen.

        Olen joskus vuosia sitten yläaste-ikäisenä selvinnyt paniikkihäiriön tyyppisestä oireilusta, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa muuttunut elämäntilanne ja stressi aiheutti ongelman palaamisen. Toivon, että kysymykset alkaisivat ratketa ilman säännöllistä lääkehoitoa, mutta jos se näyttää välttämättömältä, niin tietysti on paras, että yleisolotilan saa kuntoon ja elämän jatkumaan parempaan suuntaan taas.


    • pöllöt

      Aika vanha keskustelupalsta. Mutta mulla on Alprox 0,5 mg tarvittaessa. Koen sen hyväksi. Stressi laukaisi paniikkioireiston aika äsken ja sain tuon lääkkeen. Lisäksi Propral tarvittaessa. Onko uusia kokemuksia kenelläkään?

      • axxjox

        olen käyttänyt monta vuotta tarvittaessa puolikasta tuosta 0,5mg tabletista ja hyvin on toiminut minulla.


    • zeronolla

      Ihmeen pienillä annoksilla pärjäätte... itse jouduin aikoinaan vetään jopa yli kaheksaa milliä ennen kuin löysin paremman ja pitkävaikutteisemman bentson jossa ei ole nousuja eikä laskuja.

      • Anonyymi

        "ihmeen pienillä" no varmaan kun on tolet ihan taivaissa asti nii ei kai tunnukkaa missää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1874
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1461
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1429
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1372
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      95
      1290
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1287
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1097
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    Aihe