Suomalaista

apua, kiitos!

Heippa!
En ole suomalaissyntyinen, mutta silti asunut suomessa aika kauan. Poikaystäväni on kyllä suomalainen. Tarkoitus olisi mennä kesällä kihloihin ja parin vuoden päästä naimisiin. Voisitteko hieman valaista, että onko niin, ettei mua voi vihkiä kirkossa kun en kerran kuulu kirkkoon? Ainakaan papin siunausta en varmaankaan saa. Miten se vihkiminen sitten edes menee? maistraatissa? Entä jos haluan kuitenkin kävellä alttaria pitkin ja sanoa tahdon? vaikka jossain muualla ulkona jollei kirkossa. Olen kuullut että mun täytyy vaihtaa uskontoa jos tahdon kirkkohäät, mutta ei kyllä ole aikomustakaan vaihtaa.
Miten meidän siis kannattaisi toimia?
Mitenkä Suomessa hoidetaan nuo hää kustannukset? Kumpi osapuoli maksaa mitäkin? Ainakin meilläpäin Morsiamen puoli järjestää kaikki järjestelyt, mutta sulhasen puoli kustantaa kaiken.
Paljon kiitoksia vastanneille!

5

694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • northernstar84

Periaatteessa jos et halua liittyä kirkkoon, voit kuitenkin saada kirkkohäät. Tavallaan. Teidät pitää kuitenkin vihkiä maistraatissa ensin ja sitten kirkossa voi saada siunauksen liitolle, vaikka et kuulukaan kirkkoon. Kirkossa kun ei varsinaisesti voida vihkiä jos et kuulu kirkkoon, mutta siunauksen kai voi saada.
      Ainakin tuttavapiirissäni on näin toimittu.

Täällä hääkustannukset ja järjestelyt hoidetaan vähän miten milloinkin. Vanhemmat kuitenkin usein osallistuvat järjestelyihin ja kustannuksiin. Siis molempien, sekä sulhasen että morsiamen. Ihan miten vain sovitaan....

Ehkä joku tietää noista vihkimisen lakipykälistä enemmän kuin mä...

• ko. lafasta eronnut

Kirkoissa mennään kirkkojen säännöillä. En minäkään entisenä kristittynä voi olettaa että muslimit toimivat minun toiveideni mukaan, valitettavasti.

Jossain ulkona voi kävellä minne haluaa, ja siellä voi olla kuka tahansa juttelemassa mukavia, jonka jälkeen voi sanoa esim. tahdon tai mitä nyt haluaakaan.

Ystävät ja tuttavat jotka ovat naimisiin päätyneet (kirkossa muuten) ovat hoitaneet itse suurimman osan kustannuksista ja järjestelyistä.

• jotain...

Kirkon käsityksiä ja edellytyksiä asialle saat tuolta
      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/332B0FD1F29126CBC2256FEA003B842A?OpenDocument&lang=FI

Maistraatissa (jos et siis täytä kirkon edellytyksiä) vihkimisestä ja muusta saat tietoa tuolta
      http://www.maistraatti.fi/

Mitä tulee järjestely- ja kustannuspuoleen, niin ne ovat Suomessa ihan vapaasti sovittavissa. Ja kannattaakin sopia etukäteen, muuten tiedossa voi olla eripuraa siitä, mitä kukin oletti toisten tekevän tai toisten velvollisuuksiin kuuluvan. Ei kannata olettaa itse asiassa mitään, asiat ovat täällä nykyään niin vapaamuotoisia.

• ev.lut pappi

Kirkollinen vihiminen edellyttää sitä, että molemmat vihittävät ovat jonkin kristillisen kirkon jäseniä. Suomen Ev.lut. kirkon jäsenen täytyy olla myös rippikoulun käytyt.

Ns. siviilivihkiminen on mahdollinen kaikille uskontokuntaan katsomatta. Jos toinen vihityistä on ev.-lut. kirkon jäsen, voi pyytää avioliiton kirkollista siunaamista, joka toimituksena on hyvin saman tapainen kuin vihkiminen. Oleellinen ero on, että kysymyksen sanamuoto on erilainen ja sormusta ei enää käytetä.

Itse vihikiminen on maksuton. Kustannuksia tulee sitten hääjuhlasta ja kaikesta siihen liittyvästä. Kustannusten jakamisesta on syytä sopia etukäteen.

• löytyy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2212
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      2132
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      40
      1945
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1473
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1125
    Aihe