"Skitsofrenia-testi" netissä?

skitsofreenikko?

Elikkä epäilisin vahvasti mulla olevan paranoidinen skitsofrenia, mut kuitenki oireiden lievuuden/niukkuuden takia (,vaikka ne onki erittäin monimuotosia), haluisin olla tietonen minkälaiset mahollisuudet mulla ois tähän sairauteen, ennen ku meen käymää mielenterveysasemalla...

Eli jos joku tietää löytyskö netistä minkään laista testiä, joka antas vähänkää suuntaa, oisin kiitollinen.

72

27050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo oli

vitsi.

Sinulla ei ole mitään mielisairautta. Kukaan ei ole ikinä pystynyt tieteellisesti osoittamaan minkään mielisairauden olemassaoloa.

• jooo.....

aivot ja mieli eivät ole sama asia. Aivoissa voi olla biologisia muutoksia ja erilaisuutta, mutta se ei ole mielisairautta. Millään testillä ei voida todeta kenenkään mieltä sairaaksi.

• Skitsofreenikko?

Siis sun mielestäs mitään mielisairauksia ei oo olemassa vai? Mikäs esim. maanis-depressiivisyys (tai Skitsofrenia) sit on jos ei mielisairaus?

Siinä malliesimerkki "harhaluulottomasta" ihmisestä. Mitä Jos sullaki on skitsofrenia. ;)

Jollai muulla taitaa kyl nyt olla vitsituokio menossa, kun mulla.

• nähdään'

muutoksia jos henkilö on surullinen tai onnellinen. Nähdään myös jos hän lukee kirjaa tai katsoo televisiota. Nähdään, että vastaako hän kysymykseen "kyllä" tai "ei" (tietyllä todennäköisyydellä). Ja niin edelleen. Se ei kuitenkaan kerro mistään sairaudesta. Ihmisen ajatukset näkyvät aivokuvissa, se on selvä. Mutta ne eivät ole sairauksia eivätkä ainakaan mielisairauksia.

Jos henkilö on loukannut polvensa ja polvi on kipeä, niin kipu saatetaan nähdä aivokuvissa. Psykiatrien logiikalla polvikipu olisi mielisairaus koska se näkyy aivokuvissa.

Ja jos aivokuvissa nähdään ihan oikea sairaus, niin eikö se silloin ole AIVOSAIRAUS?

Drapetomania nähdään aivokuvissa kun tarpeeksi tutkitaan. Mutta drapetomania ei ole sairaus. Drapetomania on käytöstä ja käytös ei ole eikä voi olla sairaus. Samoin mikään muukaan normaali tai epänormaali käytös ei voi olla sairaus.

• ---------------
        jooo..... kirjoitti:

aivot ja mieli eivät ole sama asia. Aivoissa voi olla biologisia muutoksia ja erilaisuutta, mutta se ei ole mielisairautta. Millään testillä ei voida todeta kenenkään mieltä sairaaksi.

tiedostamissairaus. Kun jalka on poikki, niin jalka ei voi tietää olevansa poikki, ainoastaan aivot tietävät jalassa olevan jotain vikaa, mutta jos aivoissa on vikaa, niin muu keho ei voi tietää aivoissa olevan vikaa eikä aivot itsekään. Ongelman ydintä ei siis voi tiedostaa itse. Mitä loppujenlopuksi aivoista tiedetään. Ei mitään.

• catha

Siinä olet oikeassa, ettei ole olemassa mielisairauksia. Psykiatriset diagnoosit eivät ole sairauksia, vaan oireyhtymiä. Psykiatriset diagnoosit ovat kehitetty hoitoa helpottamaan, kun on yleisesti yhdessä esiintyviä oireita niputettu ja nimetty, jolloin toinen hoitava taho saa heti diagnoosista pientä suunta siihen että missä potilaan kohdalla mennään.

Ja jos itse et koe tarvitsevasi apua, se ei tarkoita etteikö kukaan voisi kärsiä oireista, joihin hän haluaa apua ja hoitoa. Miksi siis vastustat psykiatrista hoitoa?

• Psykopatologia
        nähdään' kirjoitti:

muutoksia jos henkilö on surullinen tai onnellinen. Nähdään myös jos hän lukee kirjaa tai katsoo televisiota. Nähdään, että vastaako hän kysymykseen "kyllä" tai "ei" (tietyllä todennäköisyydellä). Ja niin edelleen. Se ei kuitenkaan kerro mistään sairaudesta. Ihmisen ajatukset näkyvät aivokuvissa, se on selvä. Mutta ne eivät ole sairauksia eivätkä ainakaan mielisairauksia.

Jos henkilö on loukannut polvensa ja polvi on kipeä, niin kipu saatetaan nähdä aivokuvissa. Psykiatrien logiikalla polvikipu olisi mielisairaus koska se näkyy aivokuvissa.

Ja jos aivokuvissa nähdään ihan oikea sairaus, niin eikö se silloin ole AIVOSAIRAUS?

Drapetomania nähdään aivokuvissa kun tarpeeksi tutkitaan. Mutta drapetomania ei ole sairaus. Drapetomania on käytöstä ja käytös ei ole eikä voi olla sairaus. Samoin mikään muukaan normaali tai epänormaali käytös ei voi olla sairaus.

-
        "Ihmisen ajatukset näkyvät aivokuvissa, se on selvä."

Ei ollenkaan selvä. Ajatukset ei näy aivokuvissa, jossa nähdään vain erilaisia tummuusarvoja, rakenteita ja massakeskittymiä.

Massakeskittymistä saatetaan esimerkiksi päätellä epävarmasti, että henkilö lukee kirjaa. Mutta koskaan ei pystytä päättelemään, että hän lukee "Seitsemää veljestä" ja vielä vähemmän, mitä kohtaa!
        -

jooo..... kirjoitti:

on kemiallinen sairaus, eli aivojen välittäjä aineilla on jotain ongelmia ja sähköshokki auttaisi tänäpäivänkin. Ja kyllä lääkärit tunnistaa skitsofrenian.

• Eli mielisairaudet
        ***** kirjoitti:

on kemiallinen sairaus, eli aivojen välittäjä aineilla on jotain ongelmia ja sähköshokki auttaisi tänäpäivänkin. Ja kyllä lääkärit tunnistaa skitsofrenian.

ovat fiktiota.

Aivosairaudet kuuluvat muuten neurologiaan, ei psykiatriaan.

• ja ojanpenkoille
        nähdään' kirjoitti:

Mikä oikeus sinulla on kirjoittaa minun ajatuksiani nettifoorumille? Luetko ajatuksiani langattomasti? Ei sinulla ole oikeutta siihen linnuntietä eikä magneetilla. Olet väärässä, kuten muutkin psykiarkkiatrit, mutta olen suora.

• bnmdfghjkjhgfd
        jooo..... kirjoitti:

homo

• SIKAniska3333
        bnmdfghjkjhgfd kirjoitti:

homo

EI OLE MITÄÄN MIELISAIRAUKSIA kaikki on teidän keksimää paskaa minua kohtaan jotta tulisin hulluksi lakatkaa asentamasta keuhkoini noita pieniä aivonsyöjäpesukarhuja!!!

HALUAN elää vapaana pissakaukalossa!

• esajah
        SIKAniska3333 kirjoitti:

EI OLE MITÄÄN MIELISAIRAUKSIA kaikki on teidän keksimää paskaa minua kohtaan jotta tulisin hulluksi lakatkaa asentamasta keuhkoini noita pieniä aivonsyöjäpesukarhuja!!!

HALUAN elää vapaana pissakaukalossa!

oikeasti, nauroin tälle. vaikka tämä hassu vitsisi on kyllä väärässä paikassa oikeaan aikaan. =)

• joku tyyppi
        ja ojanpenkoille kirjoitti:

Mikä oikeus sinulla on kirjoittaa minun ajatuksiani nettifoorumille? Luetko ajatuksiani langattomasti? Ei sinulla ole oikeutta siihen linnuntietä eikä magneetilla. Olet väärässä, kuten muutkin psykiarkkiatrit, mutta olen suora.

entä sitten psykoosi? todellisuudentajun heikkeneminen? eikö se ole mielisairaus? siis aistiharhat?
        et voi luokitella psykiatreja tietyksi ihmisluokaksi joka on pakosti väärässä. jokin poikkeama on mielisairaus jos se haittaa elämää.

• Spiah

Ehkä parempi mennä vaan sinne lääkäriin, kun ruveta jotain netti-testejä täyttelemään. Toi on kuitenkin niin raju dignoosi, ettei sitä millään voi mikään nettitesti selvittää. Ei antaa edes suunta.

• epäilette

aivosairautta, niin menkää neurologille.

• Potkulauta

Kävele terveyskeskuslääkärille kertomaan asioistasi ja epäilystä. Saat varmasti jonkunlaisen arvion omista ajatuksistasi.

• .....

Aika outoa, minulle tuli tuosta testistä tasan 0 pistettä, silti yhden psykiatrin mukaan minulla olisi skitsofrenia.

• skitsofreenikko?

Aikas harvinaisen kapea-alainen ja väärin arvioiva testi.
        Ite sain 4 pinnaa...

Luulen, et vaan harva skitsofreenikko saa tosta testistä ees yli 9 pistettä.

Tuskimpa sitä kauheen hyvää testiä ees löytyy kyseisen sairauden monimuotoisuuden takia...

• ihmeen
        skitsofreenikko? kirjoitti:

Ite sain 4 pinnaa...

Tuskimpa sitä kauheen hyvää testiä ees löytyy kyseisen sairauden monimuotoisuuden takia...

sairaus? Ei löydy patologian kirjasta.

• ...................

Ite sain 4 pinnaa...

Itse sain kyseisestä testistä 29 pistettä, EIKÄ mulla kukaan koskaan ole todennut skitsofreniaa.. Eli kyllä sitä on mahdollista saada yli 9 pistettä tosta testistä.

• skitsofreenikko
        ................... kirjoitti:

Itse sain kyseisestä testistä 29 pistettä, EIKÄ mulla kukaan koskaan ole todennut skitsofreniaa.. Eli kyllä sitä on mahdollista saada yli 9 pistettä tosta testistä.

En sanonutkaan, etteikö se olis mahdollista.
        Sanoin että harva skitsofreenikko ehkä saa yli yheksää pinnaa.

Ja tuosta sun tuloksestas...

Ootko koskaan kertonu kenellekään mistään oireista, joita tuossa lueteltiin, ja sulla ois?
        Jos et, ni ei ihme, ettei sulla oo vielä diagnosoitu skitsofreniaa.

Mulla diagnosoitiin just vähän aika sitten tää kyseinen sairaus, ja kun mäkin vaan 4 pistettä sain, ni luulempa, että sunkin kannattais hankkiutua kipinkapin psykiatrille.

• pallokorva.._
        ihmeen kirjoitti:

sairaus? Ei löydy patologian kirjasta.

sinunmielestä pitäisi kutsua? jos ne eivät ole löydettävissä patologian kirjasta niin ehkäpä meidän lääketiede on vielä sen verran kehittymätön ettei ole löydetty skitsofrenialle altistavia tekijöitä. mutta jos sinun mielestä ns. "skitsofreenikko" on terve ihminen niin miten niitä sitten kuitenkin laitetaan mielisairaaloihin? jos kuulee ääniä ja näkee näkyjä ja hyppii seinille niin kyllä jotain on sillon pielessä.

• Elämän
        pallokorva.._ kirjoitti:

sinunmielestä pitäisi kutsua? jos ne eivät ole löydettävissä patologian kirjasta niin ehkäpä meidän lääketiede on vielä sen verran kehittymätön ettei ole löydetty skitsofrenialle altistavia tekijöitä. mutta jos sinun mielestä ns. "skitsofreenikko" on terve ihminen niin miten niitä sitten kuitenkin laitetaan mielisairaaloihin? jos kuulee ääniä ja näkee näkyjä ja hyppii seinille niin kyllä jotain on sillon pielessä.

ongelmat eivät ole sairauksia.

• bentsonisti

early schizophrenia eli alkava skitsofrenia (14 pistettä tai enemmän).

no, onneks on tänään jo lääkäriaika.

• neljä pinnaa

Ite sain 4 pinnaa...

Minäkin olen positiivisesti yllättynyt neljästä pisteestä, kun äiti taas on ajanut pakkohoitoon väittääkseen sairastavani skitsofreniaa. Tähän mennessä hänen haave ei ole vielä toteutunt.

• Saisikohan tätä suomenkieleisenä versiona?

• 123123..........

Sivulla on trojalainen:(

• ?

Ite sain 4 pinnaa...

testi paikkaansa... itse sain 42 pistettä ja minulle on diagnosoitu psykoosi, ei varsinaista skitsofreniaa.

• triptrip

Ite sain 4 pinnaa...

Miten te edes voitte väittää, ettei mielisairauksia olisi?

Ja älkää rakkaat lapsoset täytelkö tuota testiä, se on aivan turha. Mulle on todettu skitsofrenia, ja huvikseen tein tuon testin, jonka mukaan mulla ei sitä olisi?
        Kyllä ihmisestä huomaa, jos on skitsofrenia. Ja lääkärit sen diagnosoivat, eivät mitkään nettitestit, tai ihminen itse. Skitsofreenikko ilman lääkitystä ja todettua skitsofreniaa..uskokaa, kyllä lähimmäiset ihmiset sen olis huomannu jos teillä skitsofreniaa olisi. Älkää toivoko itsellenne sairauksia, älkää olko luulosairaita, älkää lukeko niitä oireita, koska jokainen ihminen löytää itsestään samankaltaisia oireita kuin netissä lukevien sairauksien kohdalla, se on teidän päänne sisällä.

Polttakaa paljon pilveä tai vetäkää aineita jos haluatte ikuisen tripin:)

• kroonikko

ei oo mitään mieltä ruveta ite diagnosoimaan itteään. vain ja ainoastaan lääkäri voi tehdä diagnoosin. kaiken maailman nettitestit ja muut on ihan yhtä tyhjän kanssa, jos oikeasti tuntuu että on sairas nii sitte mennään lääkäriin.

• .....

Ei yksikään ihminen ymmärrä toista kuten hän itse. Ensinnäkin yhteiskunta itse on keksinyt määritelmät aiheeseen mielisairaus, entä jos ns. on vain joillakin ihmisillä esiintyvä ominaisuus joka ei sovi kuvaan yleisen ajattelun ja näkemysten tasolla.

• abcdefghijklmnopqrstuvwxz
        ..... kirjoitti:

Ei yksikään ihminen ymmärrä toista kuten hän itse. Ensinnäkin yhteiskunta itse on keksinyt määritelmät aiheeseen mielisairaus, entä jos ns. on vain joillakin ihmisillä esiintyvä ominaisuus joka ei sovi kuvaan yleisen ajattelun ja näkemysten tasolla.

ai vaikee testi? Sain 37 pistettä. ei se välttämättä tarkoita mitään, mutta hauskaa on täytellä eri testejä. paremman ja laajemman testin josta voi jo saada diagnoosin täytetään lääkärin luona. :)

• nitro.kiss
        ..... kirjoitti:

Ite oon miettiny ihan samaa, et mikä on sitä sairautta ja mikä taas ihmisen persoonaan kuuluvaa käytöstä..Tai onko koko sairautta todella olemassa vai tekeekö yhteiskunnan normit/rajoitukset meistä sairaita??

• epämääräne
        abcdefghijklmnopqrstuvwxz kirjoitti:

ai vaikee testi? Sain 37 pistettä. ei se välttämättä tarkoita mitään, mutta hauskaa on täytellä eri testejä. paremman ja laajemman testin josta voi jo saada diagnoosin täytetään lääkärin luona. :)

joo o, tein tuon testin kun alkanut olla jo jonkun aikaa epäilyksiä ks. sairautta kohtaan.

tuosta tuli 39pistettä. :s vaikuittais ikävältä.

vain yksi ihminen tietää tästä asiasta että näin olen epäillýt, koska on pelottanut puhua tästä.

vakava masennus on takanapäin jo onneksi, enää vain lievää masennusta, mutta jos nyt vielä tämä tähän !

• sopusuo.

netistä löytyy erilaisia testejä esimerkiksi luulosairas testi ja esimerkiksi ressi testi ja jos luulet että sinulla fkitsorenia sellaista sairautta ole on vielä älykkyys testi jos siinä pärjää et ole sairas älä mene mielen terveys toimistoon jout vain koe kaniiniksi kokemusta on.

• ku ois

tehny jotain facebookin testiä.

• reuskiiiii

ei mielisairauksia ole olemassa,ainut on mielen vääristymät elämän muokatessa niitä.lääkitys on kaiken pahan alku ja juuri joka aiheuttaa muutokset aivoissa,kerran lääkitty aina lääkitty. ei nää ihmiset pelastu ja skitsofreniaan ei ole edes parantavaa hoitoa,ainoastaan lievittävää,kun syytä ei ole pystytty todistamaan tai löytämään. mun sairaus aiheutui vahvoilla lääkkeillä murros iäs ja sama kun olisin ottanu ikäni huumeita,antipsykootit on pahinpia kroonistajia. näistä ihmisistä tulee uhreja ja paluuta ei ole,mä päätin tänään et teen kaikkeni päästäkseni irti lääkkeistä,se on 1-2vuoden helvetti ja mieli lamataan lääkeillä,tottumalla hiljakseen lääkkeettämyyteen...ei tule yli vilkastumista ja vähitellen poistamalla saatan selvitä,muutoin äkillisessä lopettamisessa varma psykoosi järjen tulvan keskellä....kokea mullistava tilanne jota ei pysty käsitellä,mut oon taistelija ja uhria musta ei tehä. ,mut jos nyt ihan vakiona kuulet,näet jotain ylimääräistä,mitä en usko,koska jos olisit skitsofreenikko et sä olis siinä,vaan psykoosis.....tilas jossa et ehkä tietäis mikä ei ole tervettä,että semmosta,mee terapiaan kuitenkin...ja kato tilanne,et myöskään saa olla vaaraksi muille tai itsellesi. eli pienempi paha,jossain tapauksessa lääkitys on siis ainut vaihtoehto.mut se lamaa,ainakin vanhemmat antipsykootit. !!,jalat maas kuitekin ja hae pillerit jos oot jollekki uhkaksi äläkä päästä pahaksi.

• rauskiiiii

lue sieltä,siinon oireita.

• Neuro suspension

Jonkin verranhan tuohon sairauteen vaikuttavat perinnölliset tekijät ja ikäkin jossain määrin. Jos oireilusi ovat lieviä on mahdotonta sanoa onko skitsofrenia vai ei. Satun itse tietämään taudista harvinaisen paljon sillä sairastan itse juuri kyseistä paranoidista skitsofreniaa. Sukutaustani ovat sairaudelle erittäin vankat ja omat oireiluni alkoivat jo 19 vuotiaana.
      Tähän asti olen saanut täysipäiväistä lääkehoitoa ja käynyt joka vuosi tutkimuksissa jos sattuisi uusia poikkeamia löytymään.

• No onko

olemassa mitään objektiivista näyttöä, että skitsofrenia olisi sairaus?

• hermiitti
        No onko kirjoitti:

olemassa mitään objektiivista näyttöä, että skitsofrenia olisi sairaus?

Käy suljetulla ihmettelemässä psykoosipotilaita, jonka jälkeen tulet vakuuttuneeksi skitsofreniasta sairautena.

• bytrew
        hermiitti kirjoitti:

Käy suljetulla ihmettelemässä psykoosipotilaita, jonka jälkeen tulet vakuuttuneeksi skitsofreniasta sairautena.

Ei tuon yhden tyypin viesteihin kannata edes vastata, jahnaa vaan tuota yhtä ja samaa joka ketjussa ja monta kertaa. Tähänkin se nyt tulee vastaamaan: "Osaatko osoittaa mielisairauksien olemassalon?"

• Se mitä
        hermiitti kirjoitti:

joku tekee ei ole tai voi olla sairaus.

• bytrew
        Se mitä kirjoitti:

joku tekee ei ole tai voi olla sairaus.

Niin joo, toi on kans yks tyypillinen vastaus.

• No miten
        bytrew kirjoitti:

Niin joo, toi on kans yks tyypillinen vastaus.

teko voisi olla sairaus?

• älä jaksa valittaa
        No miten kirjoitti:

teko voisi olla sairaus?

Skitsofrenikko tai muu psykoosipotilas voi hyvinkin nähdä ja kuulla harhoja. Harhojen näkö ei ole teko. Mitä se sitten on?

• Näkeminen
        älä jaksa valittaa kirjoitti:

Skitsofrenikko tai muu psykoosipotilas voi hyvinkin nähdä ja kuulla harhoja. Harhojen näkö ei ole teko. Mitä se sitten on?

tai kuulemeinen eivät ole tai voi olla sairauksia.

Mistä edes tiedetään, että jollakin on harhoja tai hän on skitsofreenikko tai psykoosipotilas?

• jooeivai
        Näkeminen kirjoitti:

tai kuulemeinen eivät ole tai voi olla sairauksia.

Mistä edes tiedetään, että jollakin on harhoja tai hän on skitsofreenikko tai psykoosipotilas?

Eivätkö? Vaikka näkisi ja kuulisi asioita JOITA EI OLE?!

• Mistä
        jooeivai kirjoitti:

Eivätkö? Vaikka näkisi ja kuulisi asioita JOITA EI OLE?!

tiedetään, että niitä ei olisi?

• jooeivai
        Mistä kirjoitti:

tiedetään, että niitä ei olisi?

Miten sä jaksat jankata? Jos joku näkee esim keskellä tietä käsillään kävelevän norsun, eikä kukaan muu sitä näe, se ei ole totta. Vai onko? Sitäkö yrität sanoa?

• Mistä tiedetään
        jooeivai kirjoitti:

Miten sä jaksat jankata? Jos joku näkee esim keskellä tietä käsillään kävelevän norsun, eikä kukaan muu sitä näe, se ei ole totta. Vai onko? Sitäkö yrität sanoa?

mitä hän näkee?

• bentsonisti
        Mistä tiedetään kirjoitti:

mitä hän näkee?

ei hyvää päivää sun kanssas. okei, nykytietämyksen mukaan skitsofrenia ei kai ole sairaus mitä tulee siis patologian kirjaan. pitäisi siis löytyä jotain korjattavaa vaikka aivoista.

sitä kuitenkin kutsutaan sairaudeksi koska näin vaan on päätetty. varmaan siksi koska apua tarvitsevat eivätkä tule ilman sitä toimeen. vähän niinkuin muutkin sairaat. lääkkeitä pitää syödä niinkuin muihinkin sairauksiin. siksi sillä on nimi "mielisairaus". se käy siihen hyvin.

näyttöä kyseiseen asiaan kuitenkin on, jos et sitä tiedä. esimerkkejä: skitsofrenia kulkee aina suvuissa. on todettu että jos lähisukulaisilla esiintyy skitsofreniaa, sen periytyminen on paljon yleisempää. on myös todettu jonkinlaisia hermostorakenteiden erilaisuutta. omasta mielestäni kyse on kaikkien geneettisten tekijöiden summasta jotka altistavat kyseiselle sairaudelle. eli voidaan puhua perinnöllisestä sairaudesta. jos se sitten ei ole edelleenkään sairaus, niin ihan sama sitten miksi sitä kutsutaan, olkoot vaikka "elämänongelmainen".

ihmettelen vaan että mitä väliä sillä asialla voi niin paljoa olla miksi sitä olemassa olevaa ongelmaa (jonka syitä ei tiedetä) kutsutaan nimeltä?

• Pointti on siinä,
        bentsonisti kirjoitti:

ei hyvää päivää sun kanssas. okei, nykytietämyksen mukaan skitsofrenia ei kai ole sairaus mitä tulee siis patologian kirjaan. pitäisi siis löytyä jotain korjattavaa vaikka aivoista.

sitä kuitenkin kutsutaan sairaudeksi koska näin vaan on päätetty. varmaan siksi koska apua tarvitsevat eivätkä tule ilman sitä toimeen. vähän niinkuin muutkin sairaat. lääkkeitä pitää syödä niinkuin muihinkin sairauksiin. siksi sillä on nimi "mielisairaus". se käy siihen hyvin.

näyttöä kyseiseen asiaan kuitenkin on, jos et sitä tiedä. esimerkkejä: skitsofrenia kulkee aina suvuissa. on todettu että jos lähisukulaisilla esiintyy skitsofreniaa, sen periytyminen on paljon yleisempää. on myös todettu jonkinlaisia hermostorakenteiden erilaisuutta. omasta mielestäni kyse on kaikkien geneettisten tekijöiden summasta jotka altistavat kyseiselle sairaudelle. eli voidaan puhua perinnöllisestä sairaudesta. jos se sitten ei ole edelleenkään sairaus, niin ihan sama sitten miksi sitä kutsutaan, olkoot vaikka "elämänongelmainen".

ihmettelen vaan että mitä väliä sillä asialla voi niin paljoa olla miksi sitä olemassa olevaa ongelmaa (jonka syitä ei tiedetä) kutsutaan nimeltä?

että kun henkilö on leimattu skitsofreenikoksi, hän joutuu koko loppuelämän kestävään vankeuteen.

• bentsonisti
        Pointti on siinä, kirjoitti:

että kun henkilö on leimattu skitsofreenikoksi, hän joutuu koko loppuelämän kestävään vankeuteen.

suurinosa tietääkseni on avohoidossa. jos miettii käsitteitä vankeus tai vapaus, niin siinähän ollaan sairaseläkkeellä enimmäkseen. ajokorttia ei taideta ottaa pois...

periaattessahan skitsofreenikko saa elää ihan niinkuin muutkin kunhan vain itse kykenisi. ei mun mielestä sitä mitenkään estetä. jos nyt ei ihan todella pahassa kondiksessa ole.

• Pakollinen
        bentsonisti kirjoitti:

suurinosa tietääkseni on avohoidossa. jos miettii käsitteitä vankeus tai vapaus, niin siinähän ollaan sairaseläkkeellä enimmäkseen. ajokorttia ei taideta ottaa pois...

periaattessahan skitsofreenikko saa elää ihan niinkuin muutkin kunhan vain itse kykenisi. ei mun mielestä sitä mitenkään estetä. jos nyt ei ihan todella pahassa kondiksessa ole.

avohoito on vankeutta.

• pikku-hukkanen

Jumalauta, mä sain tuosta 62 pojoa.
      Ei sillä, että niin yllätti, olin suljetulla viimekuussa viimeksi ja psykoosi lääkitys on.
      Mut olen vasta 15.

• Nice to know?

Niin, no itse tsekkasin tuon testin ja sanoisin, että aika epätieteellinen ja aika outo. Näin pidemmän aikaa asiaaa tarkastelleena, voin sanoa, että siinä saa pisteitä myös ihmiset jotka eivät tule koskaan saamaan diagnoosia. Terveen ja sairaan määritelmä tässä skitsofrenia-asiassa on aika häilyvä. On monia uskonnollisia alakultttuureja, joitten edustajat täyttelisivät ruksia ruutuun, jos eivät eläisi kyseisen kulttuurin sisällä ja jakaisi sen kokemuksia todellisuudesta. Näitä ryhmiä löytyy myös luterilaisen kirkkomme sisältä. Sinänsä tarkkailen itse skitsofreenikkona välillä tietyllä kauhunsekaisella epäuskolla, mihin terveeksi luokitellut ihmiset voivat uskoa aivan täysin kyseenalaistamatta kokemuksiaan millään tavalla. Itse en koe omaavani mahdollisuutta kyseiseen ylellisyyteen. Mutta perusnyrkkisääntö on kai, että jos kykenee jollain tavalla selviytymään sosiaalisesta elämästä, eikä koe kärsivänsä aivan kauheasti eikä saa jatkuvaa palautetta sosiaalisessa mielessä epäsopivasta käytöksestä, voi ainakin hetken katsella ympärilleen rauhassa.

Täytyy myös, näin klisheitä kerrataksemme, muistaa että kaikki skitsofreenikot kuolaavat, tärisevät holtittomasti ja köpöttelevät horisten ääneen. Ja kaivavat sen kirveen esiin heti selkäsi takana. Kehottaisin muistamaan, että menneen 20 vuoden aikana lääketegnologia on huomattavasti parantunut ja uuden sukupolven lääkkeiden avulla voi hyvin opiskella ja välttää vanhojen neuroleptien kiusalliset sivuoireet. Myös pitkäaikaisvaikutukset ovat vähäisemmät (esimerkiksi kasvolihasten löystyminen vanhojen neuroleptien kanssa). On hyvin suuri joukko diagnisoituja skitsofreenikkoja, jotka eivät käyttäydy perinteisessä mielessä hullujen tavoin. Tai näytä hulluilta. Eli levittääkseni rakastettavaa paranoiaa ympäristööni ihan vain kompensaatiota hakeakseni- et voi tietää nykyään onko joku skitsofreenikko (ennenkuin hän kertoo) jos lääkitys on modernia ja kunnossa.

Sinänsä todettuani useaan otteeseen ihmisten humaanit asenteet tässä suhteessa, olen itse päätynyt olemaan hipihiljaa asiasta.

• Vähän tietoa

Skitsofrenia on psykoottinen häiriö, eli varsinainen ''mielialasairaus''. Se puhkeaa tavallisesti 17-25 ikävuoden välillä, harvoin yli 30-vuotiailla. Sen syyt voidaan jakaa biologisiin, yksilpsykologisiin ja sosialisiin tekijöihin.

Biologisia tekijöitä ovat perimä (identtisillä kaksosilla 40%, ensimmäisen asteen sukulaisilla 10-kertainen riski) tällöin kannabis nostaa riskin 20-30-kertaiseksi, äidin raskaudenaikaiset virusinfektiot tai muu sikiökehityksen keskushermostohäiriö, synnytyskomplikaatiot, jolloin aivojen kuoikerros voi ohentua sekä aivoperäiset ongelmat, kuten poikkeava välittäjäainetuotto.

Yksilöpsykologisiin tekijöihin kuuluu minän rakennevaurio ja vääristynyt minäkuva, identiteetin kehityshäiriö, jossa yksilöllä on ollut ongelmia kiintymyksen ja perusturvallisuden luomisessa sekä alkukantaisten defenssien (torjuminen, lohkominen) jatkuva käyttö.

Sosiaalisiatekijöitä ovat ristiriidat perheen tunneilmastossa ja viestinnässä, perheenkyky ratkaista ongelmia, perheen ylisuojelevuus, sosiaalisen tuen puute, omat psykososiaaliset taidot,sekä muut ympäristötekijät, kuten alistaminen, kiusaaminen, väkivalta jne.. Myös stressi saattaa laukaista skitsofrenian sille riskialttiilla henkilöllä.

Skitsofrenian alkuoireita ovat eristäytyminen, huono hygienia, ilmeettömyys, keskittymisvaikeudet ja kyvyttömyys tuntea mielihyvää. Esivaihe voi kestää useita kuukausia, jopa vuoden.
      Akuutissa vaiheessa n. 60% kokee hallusinaatioita ja n. 70% aistiharhoja. Pelko on usein, ellei koko ajan läsnä. Itsemurhariski nouse tässä vaiheessa huomattavasti, ja 10-15% sairastuneista sen tekeekin. Neuroleptit (toisin sanoen lääkitys) ja/ta terapia on välttämätöntä. Tätä seuraa latentti vaihe, jossa negatiiviset, eli esivaiheen oireet (lähinnä apaattisuus ja väsymys) ovat pinnalla.

Skitsofrenia on parantumaton sairaus, mutta sen oireita voi lievittää oikeanlaisella lääkityksellä. Sairaalahoitoa tarvitsevat ns. akuutit tapaukset, muutoin sairastuneet voivat olla kykeneviä toimimaan yhteiskunnassa normaalisti.

• Pystytkö osoittamaan

että kyseessä olisi sairaus?

• vs. psykiatria

Yksilöpsykologiset ja sosiaaliset tekijät ovat ympäristön aiheuttamia, samoin biologisista tekijöistä sikiövaiheen aikana äidin sairastamat infektiot. Miten kasvatus- ja kehityspsykologi diagnosoi skitsofrenian, vaikka hänellä ei ole lääkärin valtuuksia? Onko kyseessä kehityshäiriö vai sairaus? Perustele molemmat vastauksesi.

• oikea_skitso
        vs. psykiatria kirjoitti:

Yksilöpsykologiset ja sosiaaliset tekijät ovat ympäristön aiheuttamia, samoin biologisista tekijöistä sikiövaiheen aikana äidin sairastamat infektiot. Miten kasvatus- ja kehityspsykologi diagnosoi skitsofrenian, vaikka hänellä ei ole lääkärin valtuuksia? Onko kyseessä kehityshäiriö vai sairaus? Perustele molemmat vastauksesi.

Näin yleisesti; JOS sinulla olisi hyvin paha paranoidi skitsofrenia, et luultavasti sitä itse huomaisi, koska olisit "oman maailmasi pauloissa". Ei ihminen silloin ajattele: "ei näin ennen ollut". Skitsofreenikkona entistä ei ole. Tiedät mitä tällä hetkellä tapahtuu.

Omaisesi kyllä huomaavat.

• pena .__.

Mul on noi kaikki alku oireet...

• ?!???

kaikki te jotka epäilette skitsofreniaa oletteko poltellut paljoa??

• Hoidontaarpeessa

Jepjep, 37 ton testin mukaan, ja skitsofreniaa sairastava ei osaa selittää tilannetta.
      Itselläni on todennäköisesti tämä sairaus, tai miksi sitä nyt kutsuttekaan, mut tilanne on aika vituttava

• thelostgirl

itse olen ainakin poltellut satunnaisesti 15 vuotiaasta (olen 23) ja viimeisen 3 vuoden aikana normaalia aika paljon enemmän. olen viimeaikoina ollut todella masentunut ja apaattinen lähestulkoon koko ajan. vaikea keksiä mitään tekemistä josta tulis edes hetkeksi hyvä fiilis. eniten viimeaikoina vituttanut se että musta tuntuu että kaikki ovat kääntyneet mua vastaan eli olen melkein täysin varma että kaikki ystäväni kaverini ja poikaystäväni puhuvat musta koko ajan selkäni takana ja keksivät jotain juonia ja uusia tapoja millä vältellä mua jotenkin. kuvittelen asioita ja vedän omia johtopäätöksiä ja kun ajatukset lähtevät sitten juoksemaan niin niitä ei pysäytä mikään.ei hyvita oikeen nähdä ketään tekee mieli olla yksin kotona (koska tää hullu mielikuvitus saa aikaan sairaita salaliittoteorioita joiden takia ehkä parempi olla kotona kun ei meinaa erottaa kohta itsekkään mikä totta mikä ei) ja kaikki sosiaaliset tilanteet jotenkin pelottaa mutta toisaalta taas pelkään yksin jätetyksi tulemista enemmän kuin mitään muuta. saatan myös menettää hermoni sekunnissa ja olla toisella sekunnilla niin iloinen etten tiedä edes mille nauran. joskus aikoinaan olin todella masentunut ja itsetuhoinen kokeilin lääkkeitä mutta tuntui että niistä sekosin vain enemmän joten lopetin ja koitin itse saada itseni kasaan jotenkin. mutta sitä aikaa ei voi verrata mitenkään nykyiseen eikä oireita tai ajatuksia. saan päähäni ihme teorioita ja luuloja ja niitä on vaikea sitten yrittää lähteä muuttamaan siksi miten asiat oikeasti ovat. on todella vaikee luottaa kenenkään ja sen takia monet ihmissuhteeni ovatkin menneet pieleen. olen väkivaltaisesta perheestä, ensimmäiset muistikuvat jotka ovat vieläkin selvinä mielikuvina päässäni ovat ajoilta jolloin olin 10- vuotias. olen itse ollut nuorempana noin 21 ikävuoteen asti erittäin väkivaltainen. olen huono kuuntelemaan kritiikkiä. olen myös kerännyt kolme pahoinpitelysyytettä viimevuosien aikana. en tahallisesti mutta jos mua ärsyttää mä vain yksinkertasesti flippaan. viimeaikoina en ole ollut väkivaltainen mutta tiedän että sopivissa olosuhteissa sekin taas tapahtuisi. eli olenko mä vaan aidosti luulotautinen, skitsofreenikko vai kannabispsykoosissa? :D

• hupsut

Skitsofreenikko ei itse tunne olevansa sairas. Jos siis epäilet olevasi skitsofreenikko, ei hätää ET OLE! :)

• gtghwth

"Skitsofreenikko ei itse tunne olevansa sairas. Jos siis epäilet olevasi skitsofreenikko, ei hätää ET OLE! :) "

minä kyllä tiedostan täysin olevani sairas. Ensin menin psykoosiin pilven polttelusta ja sitten tuli tämä mitä nyt käyn läpi. Ei skitsofrenioitakin on monenlaisia. Olet vain lukenut tuon lauseen jostain....

• whatta

"Skitsofreenikko ei itse tunne olevansa sairas. Jos siis epäilet olevasi skitsofreenikko, ei hätää ET OLE! :) "

Osaan skitsofrenian oireista juuri kuuluu tämän kaltaiset oireet, eli luulot että olet vakavasti sairas ym.

Itsellä on adhd/add kombinaatio ja olen ollut psykoosissa 4 kertaa vähän ajan sisällä ja lääkärin näkemys tähän on huume-psykoosi vaikken käytä muita päihteitä kuin alkoholia ja tätäkin max 4krt/kk, paitsi tämänkin olen joutunut lopettamaan koska olen huolissani omasta mielenterveydestäni..
      Tästä johtuen olen nyt alkannut vetäytymään omiin oloihini

Suositukseni on että hyvissä ajoin hakeutua ammattitaitoisten ihmisten puheille eikä pelkästään tk:n ota burana lääkäreiden puheille. Voi saada ajoissa apua oikeaan sairauteen ennenkuin tilanne pahenee.

Mielenterveys ongelmat ovat sairauksia samaan tapaan kuin fyysisest ongelmat/ sairaudet.

• On hyvä
    • Anonyymi

Hassu testi anna numero.....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe