14kk ikäisen marsun tiineys

Museo

Hei minulla on kaksi naaras marsua iältään 14kk. Ne olivat ystävälläni hoidossa ja hänellä on kaksi urosmarsua ja nyt luuloen niiden olevan tiinenä. Niillä oli oma häkki, mutta perheen lapset olivat pitäneet marsuja vapaana yhtäaikaa. Olen lukenut riskeistä ja olen huolissani. Onko mahdollista, että marsuni selviävät synnytyksestä vai onko luetellut riskit enemmän sääntö, kuin poikkeus?? Luin, että marsujen tulisi olla alle vuoden ikäisiä ensisynnyttäjinä. Tunen nyt huonoa omaa tuntoa, etten valistanut perhettä asiasta, mutta en voi enää mitään. Saisinko hyviä neuvoja ja vinkkejä?? Marsut ovat meille tärkeitä! Kiitos kovasti!! -Museo

10

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guinea

      Yli vuoden vanhoja marsuja ei kannata laittaa tiineeksi. Oletko varma että ne on saamassa pentuja?? Voi olla hyvin mahdollista jos ne on ollut samaan aikaan lattialla koska astutus tapahtuu tosi nopeasti. Voi olla että ehkä voi selvitä mutta asialle ei voi enään mitään. Lue paljon tietoa pennuista ja marsulla ei saa olla ainakaan stressiä. Marsulla täytyy olla riitävästi syötävää. Marsu alkaa juomaan huomattavasti enemmän vettä kuin ennen jos se on tiineenä. Marsulla alkaa paino nousta 4-5 viikon tiineyden jälkeen. Lue enemmän tietoa vaikka googlesta.

    • murmelin

      Asiasta on liikkeellä monenlaista tietoa, mutta esim. vahvistamattoman huhun mukaan rapakon takana Amerikoissa olisi tavallista että marsuemällä teetetään ensimmäiset poikaset vasta näyttelyuran jälkeen n. parin vuoden iässä.

      Raskaus ja synnytys on marsulle aina riskialtista hommaa, mutta ikään liittyen ja asia jota eniten pelätään iäkkäillä ensisynnyttäjillä on dystosia eli lantion luiden kiinnikasvaminen jolloin synnytys ei voi enää tapahtua normaalia kautta. Mielestäni naarasmarsun lantio ei kuitenkaan vielä kasva kiinni vuoden eikä kahden iässä. Huomattavasti suurempi riski tulee siitä että tuon iän saavutettuaan emä voi yksinkertaisesti olla liian lihavassa kunnossa synnyttääkseen turvallisesti.

      Odottava emä tarvitsee paljon liikuntaa ja aktiivisuutta jotta kasvavan kehon tuottamat kuona-aineet poistuisivat elimistöstä pissan mukana. Lisäksi veren sokeri tulisi pitää mahdollisimman tasaisena (paljon hyvää mutta ei rasvaista ruokaa). Kaikkein kriittisin vaihe raskaudessa tulee kaksi viikkoa ennen ja viikko jälkeen synnytyksen (normaali kantoaika n. 70 päivää). Tuolloin emälle voi olla tarpeen laittaa lisäenergiaa erilliseen juomapulloon tehdyllä isotonisella liuoksella johon käy apteekkitavarana myytävä Nutrisal-Plus jauhe.

      • Museo

        Kiitos molemmille vastanneille. Luulen todellakin, että tytöt ovat tiinenä, mutta seuraan asiaa. Onko tarvetta käyttää eläinlääkärissä tarkastuksessa jossain vaiheessa? Olen tutkinut paljon kasvattajien sivuja ja toivotaan, että tulee terveitä poikaisa ja tytöt selviävät kunnialla. Kiitos vielä kerran!


      • omelia
        Museo kirjoitti:

        Kiitos molemmille vastanneille. Luulen todellakin, että tytöt ovat tiinenä, mutta seuraan asiaa. Onko tarvetta käyttää eläinlääkärissä tarkastuksessa jossain vaiheessa? Olen tutkinut paljon kasvattajien sivuja ja toivotaan, että tulee terveitä poikaisa ja tytöt selviävät kunnialla. Kiitos vielä kerran!

        Kasvattajat ovat sitä mieltä ettei yli vuoden ikäisellä pidä teettää poikasia..
        Marsun tiineys on aina iso riski ja monesti kuolee poikaset sekä emo...


      • Museo
        omelia kirjoitti:

        Kasvattajat ovat sitä mieltä ettei yli vuoden ikäisellä pidä teettää poikasia..
        Marsun tiineys on aina iso riski ja monesti kuolee poikaset sekä emo...

        aivan. Sen tiesinkin jo. Siksipä olenkin huolissani, eikä asialle voi enää mitään. En voi voivotella tai muuttaa asiaa. Eikö ole hyvä ottaa asioista selvää ja yrittää kuitenkin tehdä kaikki tarpeellinen jotta marsut voivat kaikesta huolimatta hyvin?? Jos sinulla on parempia neuvoja ja ohjausta tilanteeseen, otan ne mielelläni vastaan!


    • Marsumummi

      Äsken vastasin yhteen toiseen "ikämarsun" :) raskauteen liittyvään kysymykseen. Joten kopsasin vastauksen tänne.

      Minun marsuni sai viime syksyllä 2v vanhana ekat marsuvauvansa. Marsuvauvat olivat tietenkin vahinko. Soitin eläinlääkärille ja kerroin huoleni. Hän lohdutti ja sanoi että kaikki menee varmaan ihan hyvin. Ei edes ollut sitä mieltä että haluaisi nähdä marsun. Ohjeeksi hän antoi: jos marsu synnytyksessä ponnistaa 20-30 min eikä marsuvauvaa näy niin minun piti heti soittaa hänelle vaikka keskellä yötä.
      Olin tietenkin erittäin huolestunut (koska näin ei saisi käydä, mutta niin oli vain käynyt että meidän marsu oli raskaana, niin kuin nyt sinunkin marsusi).
      Viime syyskuun puolessa välissä kun perheemme tuli kotiin me aikuiset töistä ja lapset koulusta ja tarhasta, niin häkissä oli kolme vauvaa.
      Yksi kuollut, kalvot päällä. Kaksi taaperteli kalvoissaan, joka onneksi oli mennyt rikki marsujen kasvojen kohdalla. Marsuäiti oli kunnossa mutta ihan pihalla siitä mitä oli tapahtunut. Minä sitten vapautin marsut kalvoista ja kuivasin pehmeällä pyyhkeellä varovasti. Laitoin poikaset takaisin äitinsä luo. Hetken näytti siltä että saattaisin joutua keinoemoksikin, mutta sitten marsuäiti alkoi hoitaa lapsiaan. Ja hyvin hoitikin.
      Tällä hetkellä marsuäiti ja hänen kaksi tytärtä voi hyvin.Tyttäret ovat olleet (jo minusta pitkään) aikuisen marsun kokoiset. Niistä emme siis pystyneet luopumaan vaan jäivät kotiin.
      Olisikohan se niin että näillä jalostetuilla rotumarsuilla on niitä synnytysvaikeuksia. Meillä ihan tavalliset lyhytkarvaiset ja niin sanotusti ei puhdas rotuiset marsut.
      Täällä lukee usein miten poikasia ja emoja kuolee synnytyksessä. Minulla oli marsuja silloin kauan sitten kun olin teini ja niillä oli myös poikueita (noin 5kpl)ja tämä oli ensimmäinen marsunpoikanen joka kuoli.

      Huom! Tällä kirjoituksella haluan lähinnä lohduttaa, että kaikki voi mennä ihan ok. Hoida marsuäitiä hyvin (muista c vitamiini).
      En missään nimessä halua että kukaan tarkoituksella kokeilee yli 1v. marsulla teettää eka pentueen.
      Terkkuja ja onnea! T: Marsumummi    

      PS! Voihan tietenkin marsua viedä eläin lääkärille niin sanotusti terveystarkastukselle. Mutta ei eläinlääkäri voi mitään jos marsu on raskaana, ei hän pysty taikomaan raskautta pois.

      • museo

        Kiitos vastauksestasi. Marsut todella ovat lapsille ja meille kaikille tärkeitä ja toivon tietenkin, että kaikki menee hyvin. En voi muuta kuin hoitaa hyvin ja toivoa parasta. Ilmoittelen kyllä miten kävi kun aika koittaa...


      • Marsu.
        museo kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Marsut todella ovat lapsille ja meille kaikille tärkeitä ja toivon tietenkin, että kaikki menee hyvin. En voi muuta kuin hoitaa hyvin ja toivoa parasta. Ilmoittelen kyllä miten kävi kun aika koittaa...

        Jos vielä satut seurailemaan ketjua, niin kertoisitko miten tilanne eteni? Meillä saattaa olla samanlainen tilanne tiedossa..>(


      • -veine
        Marsu. kirjoitti:

        Jos vielä satut seurailemaan ketjua, niin kertoisitko miten tilanne eteni? Meillä saattaa olla samanlainen tilanne tiedossa..>(

        Omalle kohdalle sattunut tilanne ei mennyt ihan noin hyvin pari vuotta sitten noin vuoden ikäisen naaraan kanssa.

        Kun tiineys huomattiin, vaihdettiin pelletti Altron elatukseen ja yritin lisätä marsun liikuntaa, monipuolisia tuoreita, vähensin käsittelyä ja hankin isomman aitauksen. Yksi maanantai käytin marsun eläinlääkärillä varmistuakseni tiineydestä ja poikasten määrästä, mutta ultrassa ei näkynyt kuin korkeintaan yksi poikanen ja sekin oli epävarmaa. Tästä eteenpäin kaikki meni per*eelleen...

        Noh, keskiviikkona marsu söi huonosti, perjantaina ei koskenut enää herkkuihinkaan, vaan salaatti ja kurkku jäi koskemattomina häkkiin. Enpä tuolloin osannut tarkkailla näitä merkkejä enkä aloittaa kotihoitoa...
        Lauantaina aamuyöllä heräsin ja häkissä makasi kaksi vaaleanpunaista, karvatonta ja hyvin kuollutta poikasta pitkin häkkiä. Emo oli kopissa ja uros toisella puolen häkkiä. Poika äkkiä eri häkkiin, kuolleet poltettiin ja kun emo näytti olevan suht "ok" ja joi hieman, jatkoin unia ja parin tunnin päästä herättyäni löytyi kolmas samanlainen kuollut poikanen. Illalla syntyi neljäs. Synnytys kesti todella kauan siis, ennenaikaisen synnytyksen tuloksena 4 alikehittynyttä kuollutta poikasta.
        Päivystävä oli kaukana, marsu olis kuollu jo matkalle eikä päivystäväkään houkutellut minua kun möläytti puhelimessa "kuolee jos kuolee, eihän sille voi mitään".
        Sunnuntaiaamuna soitin kaikki lähikuntien lääkäreiden kotinumerotkin läpi, ja vain yksi lehmälääkäri suostui tarkistamaan marsun (joka ei enää muuta tehnyt kuin kyhjötti mökissä, karvat hieman pörhöllää, ei syönyt eikä juonut kuin juottamalla). Lääkärissä huomattiin mahassa olevan vielä jotain, marsu sai supistuksia lisäävän piikin, ab-piikin ja kipulääkepiikin, kotiin ab-reseptin. 5 tuntia tästä eteenpäin marsu kuoli syliini.
        Kurjinta vielä että ab mitä lääkäri määräsi, oli vaarallista marsuille (Synulox). Särkylääkkeestä ei tietoa, sekin varmaan koirien lääke.

        Että aina kaikki ei mene hyvin vaikka yrittää (senhetkisellä tiedolla jota minäkin netistä olin kerännyt) ja kaiken pitäisi olla ok. Kokemus oli hyvin järkyttävä ja suurimmaksi osaksi omaa silloista tyhmyyttäni (pitää poikaa ja tyttöä samassa häkissä), ideana hankkia "suloisia marsunpoikasia". Vaikka kaikkeni yritin, lopputulos oli mikä oli, enkä sitä ikinä itselleni anna anteeksi. Tästä virheestä ei voi kuin oppia.


    • Marsuja

      Missä vaiheessa raskautta poikasten liikkeet alkavat tuntua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe