Mitä silmälääkärissä tehdään?

Jännittynyt

Eli siis, näköni on heikentynyt (oikea 0,4 vasen 0,8 yhteis 0,8) ja ensimmäinen silmälääkärikäynti edessä. Haluaisin siis tietää, mitä silmälääkärissä tehdään/tutkitaan. Olisi mukava saada vastauksia melko nuorilta ihmisiltä, jotka ovat lähiaikoina käyneet silmälääkärissä ihan perustarkastuksessa. (nuoria siksi, etten taida kaivata kokemuksia kaihi yms. tutkimuksista)

Jotkut tipat kai ehkä laitetaan? Miltä niiden laittaminen tuntuu, kirveleekö? Miten/mihin vaikuttavat? Miten silmiä tutkitaan? Miten mahdollista hajataittoa tutkitaan? Katsotaanko jotain numeroita/kirjaimia/merkkejä niin kuin esim. terkkarilla näkötarkastuksessa?

Kärsin jonkinlaisesta lääkärikammosta ja kammoani helpottaa, että tiedän etukäteen mahdollisimman hyvin mitä lääkärissä tehdään. (Näin kestän pyörtymättä :'D)

13

4623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärissä käynyt

      Olin just tuossa noin viikko sitten silmälääkärissä ja homma on muutenkin melko tuttua. Yleensä silmälääkäri tekee ihan normaalin näöntarkastuksen, mittaa silmänpaineen ja tutkii silmien terveydentilan.

      Näöntarkastus tapahtuu samalla tapaa kuin optikon vastaanotolla.

      Silmiin tiputetaan normaalisti kahta eri tippaa: toinen puuduttaa silmän pinnan ja toinen suurentaa mustuaisen sekä lamauttaa silmän akkommodaatiokyvyn (eli siis kyvyn tarkentaa lähelle). Toinen tipoista kirvelee hieman (en muista kumpi), mutta kirvely on vähäistä ja kestää vain muutaman sekunnin. Mustuaisen laajeneminen ja akkommodaatiolama kestää ihmisestä ja tipoista riippuen muutamasta tunnista koko päivään. Joskus mustuainen saattaa olla laajentunut vielä seuraavanakin päivänä, mutta lähelle pystyy jo tarkentaa normaalisti. Mustuainen laajennetaan, jotta silmään nähdään mikroskoopilla kunnolla sisälle.

      Tapoja mitata silmänpaineita on monia erilaisia. Yleisimmin silmälääkärissä silmänpaineen mittauksessa silmän pintaan painetaan sellaisella pienellä tavallaan kartion, josta huippu on katkaistu, muotoisella laitteella, joka on kiinnitetty silmämikroskooppiin. Silmänpaineen mittaus ei tunnu miltään, koska silmän pinta on puudutettu tipoilla.

      Tärkein tutkimus, jonka silmälääkäri tekee, on silmänpohjien tutkiminen silmämikroskoopilla. Siinä käytetään apuna sellaista pientä linssin tapaista, johon laitetaan kirkasta geeliä ja joka painetaan silmän pintaan kiinni. Tämäkään ei luonnollisesti tunnu miltään, koska silmän pinta on puudutettu. Geeliä vain saattaa pikkuisen valua poskea pitkin, mutta ei muuta.

      Epämiellyttävintä koko silmälääkärissä käynnissä on ehkä se, että mikroskoopin valo on aika kirkas. Eli siis silmälääkärissä käynti on kaiken kaikkiaan hyvin miellyttävä tilanne! Ei mitenkään verrattavissa hammaslääkärissä käyntiin!:)

      • terv. silmälääkäri

        Kontaktilinssiä harvemmin tarvitaan perustarkastuksessa eli pärjätään silmälasilinssin tapaan silmän edessä pidettävällä linssillä.

        Ymmärrän gynekologin ensikäyntikysymykset mutta ei kai moni silmälääkäriä arastele...


      • nimeltään

        prisma, jota silmänpohjantutkimuksessa käytettiin. Muistelen niin, mutta en ole varma.


      • prisma vaan
        nimeltään kirjoitti:

        prisma, jota silmänpohjantutkimuksessa käytettiin. Muistelen niin, mutta en ole varma.

        on kolmipeili mitä todennäköisimmin.


      • ei enää niin kovin jännitt...
        terv. silmälääkäri kirjoitti:

        Kontaktilinssiä harvemmin tarvitaan perustarkastuksessa eli pärjätään silmälasilinssin tapaan silmän edessä pidettävällä linssillä.

        Ymmärrän gynekologin ensikäyntikysymykset mutta ei kai moni silmälääkäriä arastele...

        Ei varmaan kovin moni, mutta minä arastelen. Olen pyörtynyt jopa ultraääni-tutkimuksessa, enkä todellakaan ollut niin heikossa kunnossa että se siitä olisi johtunut.

        Jopa terveydenhoitajalla käyminen on minulle vaikeaa, hänen papereissaan lukee, että olen jokaikinen kerta ollut huonovointinen.

        Tiedän että peloilleni ei ole mitään järjellistä syytä ja yritän päästä niistä eroon.


      • joulupukki
        ei enää niin kovin jännitt... kirjoitti:

        Ei varmaan kovin moni, mutta minä arastelen. Olen pyörtynyt jopa ultraääni-tutkimuksessa, enkä todellakaan ollut niin heikossa kunnossa että se siitä olisi johtunut.

        Jopa terveydenhoitajalla käyminen on minulle vaikeaa, hänen papereissaan lukee, että olen jokaikinen kerta ollut huonovointinen.

        Tiedän että peloilleni ei ole mitään järjellistä syytä ja yritän päästä niistä eroon.

        Kävin tänään silmälääkärissä, ihan helppo muuten mutta tipat veivät likinäköisyyden (en näe vieläkään lukea), mutta parissa tunnissa pitäisi näön palata ennalleen. Inhottavin ehkä oli vaihe, jossa lääkäri tutki silmät kirkkaan valon avulla. ei mitenkään kivulias toimenpide.


      • sentään
        joulupukki kirjoitti:

        Kävin tänään silmälääkärissä, ihan helppo muuten mutta tipat veivät likinäköisyyden (en näe vieläkään lukea), mutta parissa tunnissa pitäisi näön palata ennalleen. Inhottavin ehkä oli vaihe, jossa lääkäri tutki silmät kirkkaan valon avulla. ei mitenkään kivulias toimenpide.

        Tipat veivät akkommodaatiokykysi, ei likinäköä.


      • tarkennuksesta
        terv. silmälääkäri kirjoitti:

        Kontaktilinssiä harvemmin tarvitaan perustarkastuksessa eli pärjätään silmälasilinssin tapaan silmän edessä pidettävällä linssillä.

        Ymmärrän gynekologin ensikäyntikysymykset mutta ei kai moni silmälääkäriä arastele...

        kiitos tarkennuksesta!:)


      • Anonyymi
        ei enää niin kovin jännitt... kirjoitti:

        Ei varmaan kovin moni, mutta minä arastelen. Olen pyörtynyt jopa ultraääni-tutkimuksessa, enkä todellakaan ollut niin heikossa kunnossa että se siitä olisi johtunut.

        Jopa terveydenhoitajalla käyminen on minulle vaikeaa, hänen papereissaan lukee, että olen jokaikinen kerta ollut huonovointinen.

        Tiedän että peloilleni ei ole mitään järjellistä syytä ja yritän päästä niistä eroon.

        I hear U. Pelkään ihan kaikkia lääkärikäyntejä, viimeksi pelko koronstestaukseen sai voinnin hyvin tukalaksi.
        Papa koe on kamalin tähän asti.
        Hammaslääkäriin uskaltauduin 20 vuoden jälkeen ja jouduin hammasröntgeniin ja viiisaudenhampaan poistoon, mutta hyvin meni kun sai esilääkituksen, olisipa se mahdollista kaikkiin toimenpiteisiin.
        Nyt pitäisi mennä silmälääkärille, optikolle uskaltauduin eikä siinä tehty mitään ikävää. Lasit sain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        I hear U. Pelkään ihan kaikkia lääkärikäyntejä, viimeksi pelko koronstestaukseen sai voinnin hyvin tukalaksi.
        Papa koe on kamalin tähän asti.
        Hammaslääkäriin uskaltauduin 20 vuoden jälkeen ja jouduin hammasröntgeniin ja viiisaudenhampaan poistoon, mutta hyvin meni kun sai esilääkituksen, olisipa se mahdollista kaikkiin toimenpiteisiin.
        Nyt pitäisi mennä silmälääkärille, optikolle uskaltauduin eikä siinä tehty mitään ikävää. Lasit sain.

        No hammasröntgenhän se kamalaa onkin! Siinä sattuu ja meinaa tukehtua ja kuolla. Minä en suostuisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hammasröntgenhän se kamalaa onkin! Siinä sattuu ja meinaa tukehtua ja kuolla. Minä en suostuisi!

        Tarkoittanet varmaankin yhden hampaan kuvaamista hammaslääkärin tuolissa. Se on pikku juttu, vähän hankalaa on sovitella se filmipidike suuhun hampaan taakse, mutta ei se haittaa hengitystä yhtään. Toivottavasti et joudu koskaan ottamaan mallia hampaista (tekohampaat tai muu työ). Se vasta on hankalaa ja koko ajan yököttää.


    • Anonyymi

      Ei yhtään hätää muottien ottamisessa enää nykyään. Tekniikka on kehittynyt ja ihanasti vain kuvattiin hampaat pienellä kameralla kiskojen tekoa varten. Ei siis enää muottien valua kurkkuun valuvalla mössöllä ja tukehtumisen tunteella. 1000 kertaa mieluummin kuvattavalsi.

      Muuten menen minne vain tutkimukseen mutta magneettituubiin mua ei ihminen saa pää edellä menemään.

      • Anonyymi

        Ei se päänkään magneettitutkimus ole mikään pelättävä asia. Kunhan ei yllytä itseään paniikkiin ennakkoon, kuvaus ei tunnu missään. Itse ainakin tunsin pään kuvauksen helpompana kun tilaa on enemmän kuin koko vartalon kuvauksessa (siinä olkapäät ja käsivarret liukuvat pitkin putken pintaa). Hassua että kun rentouttaa itsensä niin kovasta metelistä huolimatta meinaa nukahtaa kuvauksen aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe