Alkoholi

muistotilaisuudessa

Mieheni äiti siunataan haudan lepoon kirkossa, jonka jälkeen on muistotilaisuus srk-kodissa. Tämän jälkeen on vielä lähiomaisten tarkoitus muistella hetki vainajaa mieheni siskon luona. Mieheni sisko ehdotti, että siellä nautittaisiin kuohuviiniä. Minusta se kuulosti tosi oudolta, minä kun miellän kuohuviinin juhlajuomaksi. Hautajaiset eivät ole mielestäni juhla - vaan syvän surun tilaisuus. Mitä mieltä olette?

12

4388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moisee törmännyt

      ruokajuomana on hautajaissakin ollut viiniä ja olutta, mutta ei kuohuviiniä.

    • olikin skoolata

      tulavalle perinnölle?

    • muistaa että

      ihmiset eivät aina toimi järkevästi surun keskellä. Miehesi sisko oli menettänyt äitinsä, ehkä hänen mielessään oli muut jutut kuin etiketti. Ehkä hän halusi vain jotain alkoholia joka hieman rentouttaisi ja saisi surun vähän hälvenemään, mutta kotona ei ollut kuin kuoharipullo? Tai hän ei mielellään juo muuta alkoholia?

    • kkkkkkkkkkkkk

      ... paitsi jos vainajan lempijuoma oli kuohari.

    • Olen kuullut

      Vainaja oli esittänyt itse testamentissaan tms. jälkeensä jättämässään viestissä, että hänen muistotilaisuudessaan tulee olla kaikille tarjolla Dom Pérignonia (kallista, erittäin arvostettua samppanjaa) ja kaikkien tulee pukeutua valkoisiin. Toivomusta noudatettiin.

      Muistotilaisuus järjestetään useimmiten heti hautajaisten jälkeen niin että saattoväki siirtyy suoraan haudalta (tai vaikka krematoriokappelista) muistotilaisuuteen. Se voi olla ja monesti onkin astetta tai paria keveämpi tilaisuus kuin ruumiinsiunaus ja maahanlasku. Vainajaa muistetaan lämmöllä eikä iloisten aiheidenkaan käsittely muistopuheissa ole kielletty. Olenpa ollut sellaisissakin muistotilaisuuksissa, joissa puhuva pappi on murjaissut väkeä naurattavia kaskuja.

      Muistotilaisuus ON JUHLA. Siinä keskitytään muistelemaan vainajaa sellaisena kuin hän oli eläessään. Muistotilaisuuden tulisi olla kohteensa näköinen. Jos vainaja on tunnettu samppanjasta pitävänä ihmisenä, ei samppanjan tarjoaminen hänen juhlassaan ole mitenkään tuomittavaa.

      Minun monttubileisiini välttää halvempikin juoma kuin Dom Pérignon. Esimerkiksi espanjalainen kuohuviini Freixenet Cordon Negro Brut käy mainiosti.

      • jättää

        ohjeet, mieluiten kirjallisena...


    • on juhlajuoma

      ja kuuluu vain juhliin. Jos vainaja ei ole erikseen pyytänyt skoolaamaan hänen muistolleen, pitäisin skumppaa todella mauttomana tarjottavana hautajaisten jälkeen.

      • Nimetön

        en ole ikinä törmännyt siihen,että alkoholia tarjottaisiin hautajaisten muistotilaisuudessa. olen monia vuosia ollut töissä pitopalvelussa,ja ei moista ole tullut vastaan. ainoastaan kerran on omainen sanonut,että täytekakkua ei tarjota,koska se kuuluu vain iloisiin juhliin.


    • bebebear

      mielestäni voi ja melkeen pitääkin olla muistotilaisuudessa alkoholia, varsinkin kotona pidettäessä, missä on vain lähiomaiset ja ystävät. ei kuohuviini tulisi mieleenikään mutta pienen suolasen syötävän ohella ehdottomasti viiniä ja olutta,kahvin kera kenties konjakkia tai muuta avecia. muuten tulee aika köyhä kuva tilaisuudesta,ihan kuin ei haluttais paljoa rahaa tuhlaa tollasen jutun takia ja halutaan vieraat nopeasti vaan pois!

      • ei mitään nuokkumista

        niin on tehty jo ennenvanhaa. Iloiset muistelot mummon kunniaksi suvun kesken, onhan Hän siirtynyt taivaan iloon.


    • noin yleisesti ottaen

      Riippuu tietysti ennen kaikkea vainajan tahdosta, sekä millaisena väki asian näkee, kuohoviini on toki perinteisesti aika vahvasti juhlimiseen liitettävä juoma.

      Itse lähinnä ajattelin omalle kohdalle, että nimettömään hautaan ilman muistotilaisuutta ja kavereille erikseen ryyppäjäiset, vaikka baari vuokralle illaksi piikkiini. Etukäteen sovittuna ulkopuolisen kuolinpesän hoitajan kanssa tietysti.

    • Anonyymi

      Haapajärvi Pyhäjärvi seurakunta ei ole tarjota ruokaa,kahvia kuin että ostos muiden kautta alko konjakki.
      Haapajärvi seurakunnan työntekijä isä haudattiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe