Kuka tietää 29.2.

Econoomi

Alkoi askarruttaa tälläinen juttu. Jos syntyy karkausvuonna 29.2., niin onko todella niin, että synttäreitä pidetään vain joka neljäs vuosi? Eipä ole aikaisemmin moinen asia tullut mieleen.

8

836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntynyt.

Kysymys:

jos olen syntynyt karkauspäivänä (29.2) mikä on virallinen syntymäpäiväni(esim. ajokortissa)??? Montako tälläistä henkilöä Suomessa on??

Vastaus:

Tätä on kysytty aikaisemmin meiltä ja silloin on vastattu näin:
      Karkauspäivän lapsella on mahdollisuus itse valita minä päivänä juhlii syntymäänsä. Virallinen syntymäpäivä on se mikä syntymätodistuksessa lukee: 29.2. Useimmat pitävät kiinni helmikuusta ja viettävät synttäreitään helmikuun viimeisenä, jotkut maaliskuun ensimmäisenä ja jotkut juhlivat vain joka neljäs vuosi. Nimipäiväsankaria ei karkauspäivänä ole.

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/viikon_kysymys_arkisto?opendocument&pageid=Content1715243CEE2

• Tuoksuvattu*

Harva voi valita syntymäpäivänsä,, joko edelliselle päivälle, jolloin on helmikuun lapsi, tai seuraavalle, jolloin onkin jo maaliskuussa syntynyt.

Tarkoitan niitä kolmea syntymäpäivätöntä vuotta.

Köytäntö kai on pitää syntymäpäivänä 28.2. niin muistelen joskus lukeneeni, vaikka papereissa onkin 29.8. Voin olla väärässäkin, tällainen vain muistikuva.

• joka on syntynyt

karkauspäivänä. Kovasti vitsejä murjastiin, silloin kun hän viiskymppisiä vietti. Todellisuudessa paljon vähemmän, kun niin harvoin edellisiä syntymäpäiviä.
      Hänellä oli ikää vain neljäsosa viidestäkymmenestä.

• karmeata

syntyä tähän katalaan maailmaan juuri karkauspäivänä. Ne synttäritkin on pidettävä "matkoilla" tai ainakin niin sanottava, etteivät naiset ehdi kosimaan. Siinä hupenisi muuten kaupan kangasvarastot ja rahat lompakosta.

Onneksi ei joka vuosi.

• Pirkko3

Jokainen voi valita syntymäpäivien juhlapäivän aivan mielensä mukaan, vaikka ei olisikaan karkauspäivän lapsi, minullakin jo 2 juhlaa täysiä kymmeniä juhlittu sopivassa viikon vaihteessa kun virallinen syntymäpäivä osunut arkipäivälle.
        Ystävättäreni on karkauspäivän lapsi ja kyllä niitä on tullut muistettua ilman olemassa olevaa päivää,, tärkeintä että ystävät ja sukulaiset muistaa,,päivä kuin päivä voi olla juhlaa!

• lisbet

Tietysti, hassujako kyselet, siksi minun ei pitäisi täälä kirjoittaakaan, olenhan nuorempi.

Mutta miksei toi maanvetovoima ole kanssani samaa mieltä, kun katson peilistä, alan epäröidä josko sittenkin olen täyttänyt vuosia (salaa).

Hyvä havainto. (naureskelee)

• CosmoS

Olen syntynyt 29.2. ja ylpeä siitä! Koskaan ei ole ollut ongelmia synttäreiden vieton suhteen, välivuosina niitä vietetään 28.2. Helmikuussa, tottakai!
        Erikoisen syntymäpäiväni johdosta nimenomaan monet sen muistavatkin. Ja kuten lisbet yllä toteaakin, mehän olemme todella nuorekkaampia kuin muut.

• Anonyymi

Miksi asia tehdään näin mahdottoman vaikeaksi ja yritetään olla uniikkeja muihin verrattuna herranjumala sentään pitäkää syntymäpäivänne vaikka maaliskuun 1pv kuvitelkaa vaikka että se on 2.29pv ja lopettakaa se mussutus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      13
      2537
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      76
      2358
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1334
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      117
      1194
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      75
      1142
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      266
      1099
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      939
    8. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      7
      936
    9. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      11
      894
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      54
      816
    Aihe