Kuka tietää 29.2.

Econoomi

Alkoi askarruttaa tälläinen juttu. Jos syntyy karkausvuonna 29.2., niin onko todella niin, että synttäreitä pidetään vain joka neljäs vuosi? Eipä ole aikaisemmin moinen asia tullut mieleen.

8

783

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntynyt.

Kysymys:

jos olen syntynyt karkauspäivänä (29.2) mikä on virallinen syntymäpäiväni(esim. ajokortissa)??? Montako tälläistä henkilöä Suomessa on??

Vastaus:

Tätä on kysytty aikaisemmin meiltä ja silloin on vastattu näin:
      Karkauspäivän lapsella on mahdollisuus itse valita minä päivänä juhlii syntymäänsä. Virallinen syntymäpäivä on se mikä syntymätodistuksessa lukee: 29.2. Useimmat pitävät kiinni helmikuusta ja viettävät synttäreitään helmikuun viimeisenä, jotkut maaliskuun ensimmäisenä ja jotkut juhlivat vain joka neljäs vuosi. Nimipäiväsankaria ei karkauspäivänä ole.

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/viikon_kysymys_arkisto?opendocument&pageid=Content1715243CEE2

• Tuoksuvattu*

Harva voi valita syntymäpäivänsä,, joko edelliselle päivälle, jolloin on helmikuun lapsi, tai seuraavalle, jolloin onkin jo maaliskuussa syntynyt.

Tarkoitan niitä kolmea syntymäpäivätöntä vuotta.

Köytäntö kai on pitää syntymäpäivänä 28.2. niin muistelen joskus lukeneeni, vaikka papereissa onkin 29.8. Voin olla väärässäkin, tällainen vain muistikuva.

• joka on syntynyt

karkauspäivänä. Kovasti vitsejä murjastiin, silloin kun hän viiskymppisiä vietti. Todellisuudessa paljon vähemmän, kun niin harvoin edellisiä syntymäpäiviä.
      Hänellä oli ikää vain neljäsosa viidestäkymmenestä.

• karmeata

syntyä tähän katalaan maailmaan juuri karkauspäivänä. Ne synttäritkin on pidettävä "matkoilla" tai ainakin niin sanottava, etteivät naiset ehdi kosimaan. Siinä hupenisi muuten kaupan kangasvarastot ja rahat lompakosta.

Onneksi ei joka vuosi.

• Pirkko3

Jokainen voi valita syntymäpäivien juhlapäivän aivan mielensä mukaan, vaikka ei olisikaan karkauspäivän lapsi, minullakin jo 2 juhlaa täysiä kymmeniä juhlittu sopivassa viikon vaihteessa kun virallinen syntymäpäivä osunut arkipäivälle.
        Ystävättäreni on karkauspäivän lapsi ja kyllä niitä on tullut muistettua ilman olemassa olevaa päivää,, tärkeintä että ystävät ja sukulaiset muistaa,,päivä kuin päivä voi olla juhlaa!

• lisbet

Tietysti, hassujako kyselet, siksi minun ei pitäisi täälä kirjoittaakaan, olenhan nuorempi.

Mutta miksei toi maanvetovoima ole kanssani samaa mieltä, kun katson peilistä, alan epäröidä josko sittenkin olen täyttänyt vuosia (salaa).

Hyvä havainto. (naureskelee)

• CosmoS

Olen syntynyt 29.2. ja ylpeä siitä! Koskaan ei ole ollut ongelmia synttäreiden vieton suhteen, välivuosina niitä vietetään 28.2. Helmikuussa, tottakai!
        Erikoisen syntymäpäiväni johdosta nimenomaan monet sen muistavatkin. Ja kuten lisbet yllä toteaakin, mehän olemme todella nuorekkaampia kuin muut.

• Anonyymi

Miksi asia tehdään näin mahdottoman vaikeaksi ja yritetään olla uniikkeja muihin verrattuna herranjumala sentään pitäkää syntymäpäivänne vaikka maaliskuun 1pv kuvitelkaa vaikka että se on 2.29pv ja lopettakaa se mussutus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      168
      2877
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      64
      2486
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2189
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1796
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      101
      1758
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1611
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      92
      1373
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      212
      1121
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1110
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1059
    Aihe