Bioanalyytikon ammatista kysyn että onko se mielestänne raskasta vai suht koht kevyttä työtä, onko stressaavaa? Onko kevyempää kuin hoitotyö? Itse olen lähihoitaja pian mutta bioanalytiikka kiinnostaisi myös jonkin verran. Onko työ vaihtelevaa vai yksitoikkoista? Mitä ominaisuuksia olisi hyvä omata siinä ammatissa? Koetteko työnne tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi? Kiitos vastauksista!
Bioanalyytikon ammatista
7
1073
Vastaukset
- vanha laboratoriohoitaja
... alalla ollut sellaiset 18 vuotta, tykännyt olen. Ikävä kyllä tämä ala on niitä "kuolevia" aloja, sillä työ automatisoituu kovaa vauhtia. Jos olet ihminen joka haluaa esim tehdä käsillänsä töitä niin tämä labrahomma alkaa ainakin tuolla kemian puolella mennä siihen että painat vaan hyväksy nappia eikä aina tarvi sitäkään kun normaalit vastaukset automatiikka hyväksyy itsekseen.. Jossain mikrobiologialla vielä saa näperellä. Itse päivystän eli teen vuorotöitä ja se tietty tuo mukanaan sitä vaihtelua, koskaan ei voi tietää esim millainen yövuoro on edessä mutta työ esim hormonilabrassa on kyllä aika puuduttavaa. Jos tykkäät olla tekemisissä ihmisten parissa ja olet sosiaalinen niin sitten sovellut näytteenottoon.. mutta se on kyllä ajan myötä aika raskasta kuten asiakaspalvelu aina on. Isoimmissa laboratorioissa työ todellakin on aika tehdasmaista, tunnet olevasti jollain linjastolla vaan valvojan ominaisuudessa.. puuduttavaa..puuduttavaa.. Nyt jos olisin ammattiani valitsemassa, niin valitsisin ehkä toisin, mutta eihän sitä koskaan voi tietää miten työ muuttuu. Silloin kun itse valmistuin ei automaatio ollut vielä niin IN kuin nykyään.
- nuori bioanalyytikko
Jos olet kemialla, niin se todella on koneiden kanssa tekemistä, mutta bioanalyytikoilla on näinä päivinä (kun suuri ikäryhmä jää eläkkeelle) jumalattomasti töitä SEKÄ mahdollisuuksi valita mitä töitä haluaa tehdä. Eli kyllä niitä käsillä näpräämishommia todella ON :) Voin kertoa sen kokemuksesta...
- Nimetön
Stressaavuus tai keveys riippuu tietenkin siitä, missä on töissä... En osaa verrata hoitotyöhön, kun en siellä ole ollut töissä. Ja vaihtelevuus ja yksitoikkoisuus riippuu myös työpaikasta... Terveysasemilla työ alkaa olla jo monesti pelkästään näytteenottoa, mutta sairaaloissa työ on sekä näytteenottoa että analytiikkaa. Olen itse töissä erikoistuneessa laboratoriossa, jossa ei oteta näytteitä. Mutta työ voi olla todella erilaista eri paikoissa; esim. fysiologian laboratorio on ihan eri paikka kuin mikrobiologian laboratorio. Työssä vaaditaan erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta, matikkapäätäkin ehkä jonkun verran... Olen joskus laskenut sairaanhoitajien lääkelaskuja ja ne on tuntuneet välillä lähes helpoilta. Mutta itse olen oppinut laimennoksien ym. laskemista töissä ihan tarpeeksi (eikä joka paikassa tarvitse laskuja paljon laskeskella). Jos tykkää näpräillä kaikenlaista (käsityöt, palapelit...), niin voisi olla ainesta. Jos saat helposti jännetuppitulehduksen, niin en suosittele ;) Mutta työ voi olla hyvin erilaista, eli ei ehkä ollenkaan pipetointia ja paljon asiakaspalvelua tai sitten vaihtoehtoisesti paljon laboratorioanalyysejä eikä juurikaan asiakaspalvelua. Itse koen työn hyvin mielenkiintoiseksi ja tärkeäksi. Yksitoikkoista ei työ ole mielestäni ole ollut missään, missä olen ollut harjoittelussa tai töissä. Alun perin satuin alalle melkein vahingossa... Olin kiinnostunut biologiasta, kemiasta ja mikrobiologiasta; ja satuin hakuoppaan sivulle, jossa oli laboratoriohoitajan tutkinnon kuvaus. Hain yliopistoonkin, mutta lopulta tajusin, että haluan nimen omaan olla "käsityöläinen". Ja tyytyväinen olen ollut valintaani.
Monesti on puhuttu siitä, ettei näytteenottoa enää arvosteta eikä sille saralle siksi saada työntekijöitä, mutta mielestäni juuri se työ on arvokasta ja usein vaikeaakin. Siellä työntekijöiden pitäisi saada parempaa palkkaa. Itse en koe olevani asiakaspalveluihminen ja siksi arvostankin ihmisiä, jotka ovat hoitotyössä ja asiakaspalvelussa. Eli lähihoitajan ammattisi on varmasti myös upea! Mutta onnea sinulle sille tielle, jonka valitset!- kysyjä......
Kiitos vastauksista! Mitenkä kannattaako mielestänne bioanalytiikkaa lähteä opiskelemaan jos ei ole ollut kovin kiinnostunut noista matikasta kemiasta ja fysiikasta. Että pärjääkö vaikkei olisi niissä kovin hyvä? Kemia varmaan painottuu aika paljon opiskelussa?
- opiskella täytyy
kysyjä...... kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mitenkä kannattaako mielestänne bioanalytiikkaa lähteä opiskelemaan jos ei ole ollut kovin kiinnostunut noista matikasta kemiasta ja fysiikasta. Että pärjääkö vaikkei olisi niissä kovin hyvä? Kemia varmaan painottuu aika paljon opiskelussa?
mutta käytännön työssä näitä taitoja ei juurikaan tarvita. Kemian, matikan ja fysiikan taso vastaa suurin piirtein lukion lyhyen oppimäärän aineita, eli aikas helppoa on. Itse sain kyseisistä aineista lukiossa ~7 ja ammattikorkeakoulussa kaikista kursseista vitoset! Enkä mielestäni edes kauheasti päntännyt kokeisiin.
Työelämässä (aluesairaalan laboratorio) en ole taitoja juurikaan tarvinnut. En edes muista koska viimeksi olen tehnyt töissä edes kertolaskuataitoa vaativan toimituksen... - bioanalytiikkaa
kysyjä...... kirjoitti:
ja kyllä täällä todellakin tarvitaan matikkaa, ETENKIN kemiaa, fyssaa ja yleensäkin bilsaa. Kemia on muutakin kuin reaktioyhtälöitä, se säilyy läpi opintojen...biokemia on aine, joka on ihan ulkoalukemista..samoin solubiologia..immunologia..siis kyllä täällä lukea täytyy ja hommia koulussa on ihan helkkaristi. Mutta työnäkymät ovat erinomaiset :)
- piip.........
bioanalytiikkaa kirjoitti:
ja kyllä täällä todellakin tarvitaan matikkaa, ETENKIN kemiaa, fyssaa ja yleensäkin bilsaa. Kemia on muutakin kuin reaktioyhtälöitä, se säilyy läpi opintojen...biokemia on aine, joka on ihan ulkoalukemista..samoin solubiologia..immunologia..siis kyllä täällä lukea täytyy ja hommia koulussa on ihan helkkaristi. Mutta työnäkymät ovat erinomaiset :)
Kiitos vastauksista! Onko työ miten itsenäistä? Saako työtä tehdä välillä myös "omassa rauhassa"? Kannattaakohan sitten lähtee opiskelemaan ammattia jos ei tosiaan hirveesti kiinnosta kemia ja fyssa esim? Onko työ mielestänne vaihtelevaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138