villakoira tyypit!!

@¤@¤

Te kaikki jotka villakoiran omistatte! Oletteko saanut ikinä kuulla ärsyttäviä juttuja koiristanne muilta isompien koirien omistajilta? Villakoira on vielä melko monen ihmisen mielestä hienosteleva puudeli joka istuu sohvalla vaaleanpunaisella tyynyllä.
Olen yrittänyt monelle selittää millaisia villakoirat ovat oikeasti luonteeltaan. Villikset tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteetja ja muuta semmosta. Olen saanut monesti kuulla etä villiksen kanssa mikään ei voi epäonnistua ja villakoiran kouluttaa vaikka vauva!!
Jos joku todella näin luulee hän ei tosiaankaan tunne rotua! Toki villakoira ovat ihania ja tosi oppivaisa, mutta ei se aina ihan ruusuilla tanssimaísta niidenkään kanssa ole.

12

3257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rumarakkaus

Itse en omista villakoiraa, mutta tunnen niitä suht suuren määrän. Olen samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Villakoirathan eivät alkujaankaan ole tarkoitettu koriste-esineiksi / näyttelypuudeleiksi, vaikka jotkut niin luulevat. Villakoiria on alkujaan käytetty vesilintujen metsästykseen. Suoraan sanottuna ärsyttää, kun jotkut sanovat, että villakoirat ovat koriste-esineitä.. Tutustuisivat villakoiran luonteeseen, niin tietäisivät paremmin mitä seuraavan kerran sanoisivat !

• kaksi villakoiraa

Itselläni on kaksi villakoiraa, enkä ole koskaan törmännyt ennakoluuloihin villakoirista. Toinen koiristani on jopa pieni alle 3kg ja 26cm korkea. Kuitenkin se menee vaikka 10km lenkin isompien tahtiin, harrastaa agilitya ja pyydystää mahdottoman isoja vesimyyriäkin. Se istuu mielellään tyynyllä, mutta kyllä se juoksee mutaojassa siinä, kuin muutkin koirat. Samoissa harrastuksissa olen sen kanssa kulkenut missä on saksanpaimenkoirasta tanskandoggiin, enkä ole mitään "rotusyrjintää" kohdannut.

• jke

Ymmärrän kyllä osittain heitäkin, jotka noin ajattelevat. Itse olen törmännyt aika tapauksiin ko. rodun kasvattajien suhteen. Eivät suostu myymään pentua, ellei ostaja vakuuta pitävänsä koiraa jatkuvasti näyttely-trimmattuna eli tuollanen leijonaleikkaus pitää koiralla olla ympäri vuoden. Eivätkä mitkään muut harrastukset (toko tms.) kelpaa täyttämään koiran aktiviteettitarvetta vaan näytteilyissä on lupauduttava juoksemaan jatkuvasti. Sitten ollaan raivoissaan kun tavataa kasvatteja myöhemmin ja huomataan, että koiralle onkin opetettu peruskäskyjä kuten maahanmeno, istuminen, sivulletulo jne.. Hirveää koiran alistamista kuulemma. Villakoiran ei kuulu tehdä tollaisia juttuja, sen kuuluu näyttää kauniilta...

Eli joillekin nämä koirat ovat valitettavasti esineitä ja siitä on sitten muodostunut stereotypia.

Moni ei tiedä, että villakoira on todellisuudessa vedestä noutava lintukoira ja jonka jalostaminen tehtäväänsä on aloitettu jo 500 vuotta sitten.

Erään koirien älykkyyttä mittaavan laajan tutkimuksen perusteella villakoira on kaikista koiraroduista toiseksi älykkäin heti Bordercollien jälkeen.

• Mörkömummio

Minun kääpiövillakoirani on voimakasluonteinen ja hellyydenkipeä Se jaksaa neljä lenkkiä päivässä ja minä väsyn ennen kuin koira. On aina valmis leikkimään: Viimeksi metsässä se lähti ajamaan jänistä ja lujaa mentiin.
        Se partioi perheenjäseniä koko ajan, yölläkin. Kaikkien pitää olla aina ja kaikkialla sen katseen alla. Johtajaksi se valitsee aina parhaimman paikallaolijan.
        Se haukkuu vähän ja sopii myös kerrostaloon.Koirani ei pidä trimaamisesta ja keskustelemme asiasta tiukasti. Koira ei murise, se "puhuu". Äänensävyt ovat kuin ihmisen kun se sanoo oman vastalauseensa.
        Sain vahingossa hienon rotukoiran pennun ja sitä ei ikinä viedä näyttelyyn. Se pestään kun tuntuu likaiselta ja siistin turkin itse. Sen voi sanoa, että työläs homma.
        Tyynyillä se istuu mielellään.

Koirassa ei ole mitään vikaa.Oppii vaikka mitä mutta maha on herkkä. Ruokailu on taidetta, mutta toimeen tullaan. Ei tarvitse pelätä, että koira lihoo. On se sen verran nirso otus.

• miun villikseltä
        Mörkömummio kirjoitti:

Minun kääpiövillakoirani on voimakasluonteinen ja hellyydenkipeä Se jaksaa neljä lenkkiä päivässä ja minä väsyn ennen kuin koira. On aina valmis leikkimään: Viimeksi metsässä se lähti ajamaan jänistä ja lujaa mentiin.
        Se partioi perheenjäseniä koko ajan, yölläkin. Kaikkien pitää olla aina ja kaikkialla sen katseen alla. Johtajaksi se valitsee aina parhaimman paikallaolijan.
        Se haukkuu vähän ja sopii myös kerrostaloon.Koirani ei pidä trimaamisesta ja keskustelemme asiasta tiukasti. Koira ei murise, se "puhuu". Äänensävyt ovat kuin ihmisen kun se sanoo oman vastalauseensa.
        Sain vahingossa hienon rotukoiran pennun ja sitä ei ikinä viedä näyttelyyn. Se pestään kun tuntuu likaiselta ja siistin turkin itse. Sen voi sanoa, että työläs homma.
        Tyynyillä se istuu mielellään.

Koirassa ei ole mitään vikaa.Oppii vaikka mitä mutta maha on herkkä. Ruokailu on taidetta, mutta toimeen tullaan. Ei tarvitse pelätä, että koira lihoo. On se sen verran nirso otus.

sekään ei pidä trimmauksesta, vielä vähemmän pesuista! Sen ielstä ko. tapahtumat ovat ylitsepääsemättömiä esteitä. Miun villis päästelee kans ääniään, tulee istumaan syliin ja tapittaa suoraan silmiin ja vinkuu/inisee ja kaikkea siltä väliltä:) hänen tapansa keskustella. Näitä keskusteluja pidämme monesti päivässä:)
        villikseni on hirmusen oppimishaluinen, kokoajan täytyy olla tekemistä ja puuhaa! Ei todellakaan viihdy vaalean punaisella tyynyllä istuen. Onneksi on toko ja agility!! Meidän viikon kohokohdat:) Enkä todellakaan pidä hurtallani leijonaleikkausta, ensinnäkään se ei sovi koiran luonteeseen kun tämä ei ole mikään pikkusieväprinsessa vaan rämäpää, aina suuna päänä menossa joka paikkaan, siinä olisi turhat "röyhelöt" vain tiellä. Tasainen lyhyt leikkaus, se kaikkein paras:)

• toyvillakoira

Meille on tulossa toyvillakoira. Kun päätimme hankkia koiran oli mielessäni heti kaksivaihtoehtoa toyvillakoira ja bichon frise, mutta päätimme ottaa toyvillakoiran. Rotu on ihana ja toyvillakoirat ovat suloisia. Itsekkin olen huomannut miten monet suhtautuvat rotuun. Ensimmäiset kommentit jotka kuullin olivat ette ne ovat ärsyttäviä hienostelijoita jotka pitävät itseään parhaina... Näin ei kuitenkaan olen sen tiedä... Katsotaan vaikka silloin kun se koira tulee. ELi pian....

• on kuin lelu...

Mulla on pieni toyvillis, n. 2,5 kg, jota kukaan ei usko villakoiraksi. Turkki on leikattu tasapitkäksi ja koira näyttää välillä ihan lelulta rauhallisuutensa ja ruskeiden nappisilmiensä vuoksi. Koira tottelee minua erittäin hyvin ja on erittäin rauhallinen vieraissakin paikoissa, kunhan paikalla on vain ihmisiä.

Tämä koira on kuitenkin tullut minulle kovia kokeneena ja selkeästi nauttii rauhallisuudesta ja mahdollisuudesta luottaa muhun. Kovin moni ihminen sanoo, että "tuollaisen minäkin voisin ottaa". Paljon joudun selittämään, ettei tämmöisiä koiria kasvateta missään. Koirani on todellakin yksilö, joka on kovien kokemusten kautta oppinut pelkäämään vilkkautta ja liikaa energisyyttä. Koira leikkii vain minun kanssani ja luottaa siis vain minuun. Osasyy koiran rauhallisuuteen voi olla se, että se ei aikaisemmassa kodissaan saanut yleensä olla rauhassa.

Ja silti, vaikka koirani on valtavan ihana ja rauhallinen, täytyy senkin turkkia hoitaa, sen kanssa leikkiä ja lenkittää. Luottamuksen ylläpitäminen ja tämänkaltaisen koiran tarpeiden täyttäminen ei aina ole helppoa, kun koira luottaa omistajaan niin paljon, että omistajan on huolehdittava koiran jaksamisesta. Miellyttämisen halu on liian suuri.

Tämmöisiä koiria ei onneksi kasvateta, koska edes jokapäiväisen onnen takaaminen koiralle ei korvaa menneitä kamaluuksia.

• koiriarakastava.

Hei !
        Minäkin olen ajatellut ostaa villakoiran. Mistä sinä ostat sen toyn? Oletko jo varannut jostain? Kasvattajat useasti varaavat vasta, kun pennut ovat muutaman viikon ikäisiä.

• kahtohon
        koiriarakastava. kirjoitti:

Hei !
        Minäkin olen ajatellut ostaa villakoiran. Mistä sinä ostat sen toyn? Oletko jo varannut jostain? Kasvattajat useasti varaavat vasta, kun pennut ovat muutaman viikon ikäisiä.

www.villakoirakerho.com, sinne ne villakoirat menneet on:) sieltä löytyy pentuvälitys ja kasvattajien yhteystietoja.

• toypuudeli täälläkin

Tiedän ton tunteen. Kun otin toy itselleni ei mennyt kovinkaan kauvaan kun minutkin leimattiin hienohelmaksi ja siitä lähtien sain kuulla että olet nukyään niin kamalan hieno jne.. ja kaikki vaan sen takia että otin villakoiran, ehdin päivässä muuttua hienohelmaksi..ja aika usein olen saannut muutenkin kuulla hienoudesta.. ärsyttävää.. Mutta eipä muiden milelipiteillä ole väliä, koira on aivan ihana enkä voisi kuvitella parempaa itselleni. Koirani on nyt lyhyemmössä näyttelyleikkauksessa (skandinaavinen leikkaus), ei missään leijonassa sillä en halua koiralleni paljasta pintaa kovinkaan paljon, sillä se kolme kiloisena palelee talvella, eikä se minusta pienelle villakoiralle sovi. Ajan itse koneella tasut, kuonon, mahanalusen jne. ja käytän sen loppu trimmattavana kasvattajalla. Koirani osaa ottaa kaiken irti trimmauksesta, sillä kun sitä rupee kyllästyttämään se voi nukkua vaikka seisaaltaan, siitä täytyy kyllä pitää kiinni, kun laskee koko painonsa kannattelijan käsiin. tykkää myös föönaamisesta. trimmaus ja kynsien leikkuu ei ole ollut mikään ongelma koskaan sillä olen opettanut niitä pienestä asti kaikki tehtiin vähintään 2 viikon välein. Minusta se on helpottanut elämää kun ei ole koskaan tarvinut tapella niiden kanssa ja koirallekin mukavampaa kun on tottunut.

koirani on ehkä vähän hieno omasta mielestään, mutta sen prinsessan olemus tekee siitä vään ihanan, joten sille sopii pidempi turkki. koiran kanssa käyn joskus näyttelyissä en sen takia että se olisi hienoa, koirani tykkää siitä, että se saa olla huomion keskipiste, tavata muita koiria ja saa uusia kokemuksia. En ota näyttelyistä stressiä, sinne mennään pitämään hauskaa ja silloin kun siltä tuntuu. Pääasia ei ole voitto, vaikka onhan se ihan kivaa jos menestyy, vaan meille uuden kokemukset, virikket ja uudet kaverit.

• Pelaaja^^

on tyhmää että puudeleita luullaan hienostelioiksi, sillä se ei ole totta!!! oma villakoirani ei edes ykkää kylyvistä ja olisi mielummin likainen kun puhdas :P

• @¤@¤

Kiva, että aiheesta on syntynyt keskustelua :)
        Nyt ihan vasta kun kävelin koirani kanssa kaupungissa [koirassani on siis cavalieria, mutta suurimmaksi osaksi villakoira] joku mies huuteli, että mikä rotta se tuo luulee olevansa ja onko se jänis jne...jne...Koirani painaa 7kiloa, joten aika painava rotaksi... :D Minä myös olen sitä mieltä, että monet kasvattajat ajattelevat ihan liikaa leijjonaleikkauksia,näyttelyitä ja niissä menestymistä. Itse haluiasin hankkia tässä joskus lähitulevaisuudessa puhtaa villakoiran. Olen yrittänytkin etsiä kasvattajia joille nuo ylempänä mainitsemani asiat olisivat melkeimpä tärkeimpiä. Monen kasvattajan sivuilta löytyy vain näyttelyistä otettuja kuvia ja muuta sellasta...Mistä ihmeestä löytää sellasen kasvattajan jolle luonne ja terveys on tärkeimpiä, ei ulkonäkö. Minä voisin ihan hyvin ottaa jonkun väriviirhellisen koiran tai vaikka toisen seropin. En kummemmin välitä näyttelyissä käymisessä.
        Nyt tuli tuosta kasvattja jutusta mieleen, kun kerran kysyin jossain keskustelupalstalla, että mitä jos haluaa leikata joltain turkkirodulta turkin pois, jotta koiralla olisi helpompi olla ja sitä olisi helepompi hoitaa, niin joku sanoin, että kaikki kasvattajat tuskin myyvät sinulle koiraa jos aijjot ajella esim afgaanilta karvaa lyhyemmäksi! Jos jollekkin kasvattajalle se turkki on tärkein, niin eikö koira ole silloin aika "esine"!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe