Bestmanin puku?

mikä ja kuka

Mikä on ns. virallinen bestmanin puku? Vai kelpaako tähän toimitukseen aivan vain siistit mustat housut ja takki, tavall. puvunpaita & sraka?

Ja jos puku pitää olla erityisen juhlava ja täyttää kovatkin kriteerit, eikä bestillä tätä ole, niin kuka puvun hankkii? kustantaa?

Itse olen sitä mieltä, että hääpari kustantaa puvun, jos vanha regular ei heille kelpaa. Miten on teillä menetelty?

7

5765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhlasta

      Kysy suoraan hääparilta. Joskus häissä halutaa, että tärkeimmillä miehillä on yhtenevät puvut. Tärkeimmät miehet:sulhanen, bestmän ja hääparin isät. Silloin häät yleensä ovat muutenkin kiinni kaiken maailman etiketti-säännöissä ja siihen kuuluu myös se, että hääpari kustantaa puvut (yleensä vuokrapuvut).

      Suomessa harvoin kuitenkaan menetellään näin. Vaan siisti puku riittää oikein hyvin ja jos sinulta ei sitä itseltäsi löydy, niin pukuvuokraamosta saa edullisesti.

      Monesti on niin, että jos hääpari esittää vaatimuksia pukeutumisen suhteen, niin he maksavat lystin. Jos eivät, niin päätät itse mitä laitat ja maksat itse.

      Mutta kysäise sulhaselta, niin säästyt pään vaivalta.

      • maksaa

        Juu...sulhaselta on kysytty.

        Ja hän nyt on sitä mieltä, että minulla on kyllä varaa hankkia parempikin puku. No, voi olla näin, mutta itse näen kohtuuttomana vaatimuksena jopa vuokrata puku. Omani on edustava ja eleetön, muttei nyt vaan oikein vastaa ajatusta morsion satuhäistä.

        Ahistaa koko pukurumpa....


      • kohtuutonta
        maksaa kirjoitti:

        Juu...sulhaselta on kysytty.

        Ja hän nyt on sitä mieltä, että minulla on kyllä varaa hankkia parempikin puku. No, voi olla näin, mutta itse näen kohtuuttomana vaatimuksena jopa vuokrata puku. Omani on edustava ja eleetön, muttei nyt vaan oikein vastaa ajatusta morsion satuhäistä.

        Ahistaa koko pukurumpa....

        No kyllä nyt voit vastata hänelle, että jos he haluavat sinun pukeutuvan muuhun kuin omaan pukuusi, niin saavat sen sitten kyllä myös kustantaa. Mielestäni se on täysin normaali käytäntö, että hääpari kustantaa bestmanille paremman puvun jos heille ei bestmanin oma kelpaa. Morsian haluaa satuhäät = morsian maksaa.


      • kaaso x 2
        kohtuutonta kirjoitti:

        No kyllä nyt voit vastata hänelle, että jos he haluavat sinun pukeutuvan muuhun kuin omaan pukuusi, niin saavat sen sitten kyllä myös kustantaa. Mielestäni se on täysin normaali käytäntö, että hääpari kustantaa bestmanille paremman puvun jos heille ei bestmanin oma kelpaa. Morsian haluaa satuhäät = morsian maksaa.

        Minusta pitäisi riittää myös normaali tumma puku. Siis sehän jokaisella miehellä kuuluu ollakin. Samoin kaasolle hänen normaali naisen juhlapuku. Kun/jos hääparilla (=morsiamella yleensä) on erityistoiveita (frakki, saketti, vaaleansininen iltapuku jne.), sopisi siitä bastmanin ja kaason kanssa rehellisesti keskustella ja osallistua ainakin jotenkin kuluihin. Itse laskeskelin, että viimeisiin kaasohöihin meni itseltäni joa tunasia euroja rahaa (pitkät matkat lentäen polttareihin ja häihin, polttarit, juhlapuku, kampaus, meikki..). Sellaista se on olla tällaisessa luottamustehtävässä. Käsittääkseni on kovin harvinaista, että morsiuspari osallistuisi bestmanin/kaason vaatettamiseen, vaateita taitaa vain olla yleensä.


      • on puolin ja toisin
        kaaso x 2 kirjoitti:

        Minusta pitäisi riittää myös normaali tumma puku. Siis sehän jokaisella miehellä kuuluu ollakin. Samoin kaasolle hänen normaali naisen juhlapuku. Kun/jos hääparilla (=morsiamella yleensä) on erityistoiveita (frakki, saketti, vaaleansininen iltapuku jne.), sopisi siitä bastmanin ja kaason kanssa rehellisesti keskustella ja osallistua ainakin jotenkin kuluihin. Itse laskeskelin, että viimeisiin kaasohöihin meni itseltäni joa tunasia euroja rahaa (pitkät matkat lentäen polttareihin ja häihin, polttarit, juhlapuku, kampaus, meikki..). Sellaista se on olla tällaisessa luottamustehtävässä. Käsittääkseni on kovin harvinaista, että morsiuspari osallistuisi bestmanin/kaason vaatettamiseen, vaateita taitaa vain olla yleensä.

        toimittu niin, että jos erityinen asu on juhlaan vaadittu, seon on hääpari kustantanut (tämä siis ensisijaisesti tarkoittaa vestmanin pukuvuokraa).

        ja toisaalta, kaasolle on maksettu kampaus.

        Tämä näin reilun pelin hengessä.


    • mukaan

      Me tiedettiin, että bestmanimme tykkää tyylikkäästä pukeutumisesta, joten kustansimme hänelle samanlaisen vuokrasaketin kuin sulhasellekin. Kaasolle kustansimme kampauksen ja meikin.

      Bestmanillehan käy ihan hyvin tavallinen juhlapuku. Pääsääntö bestmanin pukeutumisessa on vain se, ettei hänen pukunsa saa olla hienompi/juhlavampi kuin sulhasen.

    • Whiskarias

      Joo jos vaatimuksia on sellaiseen suuntaan, että ko. pukinetta ei bestmän käyttäisi kuin korkeintaan omissa häissää, niin sitten kyllä morsiuparin tehtävä on osallistua kuluihin tai maksaa ne kokonaan.

      Kaikilla voi olettaa olevan musta puku/vastaava naisen puku, joten sellaisiin ei tarvitse osallistua. Jos ei satu olemaan, niin sitten on kyllä aika sellainen hankkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe