HIEKOITUSAUTOMAATTI

automaattihiekottaja

Sitä ihmettelen miksei raskaisiin ajoneuvoihin määrätä pakolliseksi hiekoitusautomaattia?
Bussi tullessaan pysäkille hiekottaa "jarrubaanansa". Seuraavan ei enää edes tarvitse.
Rekka sutiessaan mäessä hiekottaa automaattisesti eikä seuraavan enää tarvitse.
Tekniikka ja anturat ovat olemassa.
Joka päivä saamme lukea kuinka bussit ja rekat törmäilevät kiireissään.

Muistutan silti ettei onnettomuuksien syynä ole juuri koskaan liukkaat kelit vaan lähes aina liian suuri tilannenopeus! Poliisin sekä muiden viranomaisten ja median pitäisi uutisoinnissaan muistaa kertoa, että kolarin syynä oli liian suuri tilannenopeus. Samoin sen, että oliko turvavyöt kiinni vai vain autossa hinausköytenä.
Varsinkin nuoret mieskuljettajat näyttävät lentävän kuin ohjukset tuulilasin läpi ajaessaan puuhun ja kuolevat turhaan

47

7508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla tunkemaan tuohon minun ajokkiin hiekoittaja johonkin väliin.. Voin taata, ettei mahdu

      • härveliin

        mahtuu kyl hiekotin!


      • asiaaa
        härveliin kirjoitti:

        mahtuu kyl hiekotin!

        Ei mahdu. Asiasta luovuttiin tilanpuutteen takia.


      • pööööööööö ja pöööööööööööööö
        asiaaa kirjoitti:

        Ei mahdu. Asiasta luovuttiin tilanpuutteen takia.

        hiekotinta tartte, ei ole ennenkään tarttenut,käyttäkää telinkevennintä ja lukkova jos ei lähe lainatkaa lapio ja hiekottakaa,vai eikö se luonto anna periksi jos joutuu kätesä sotkemaan,en tajuu miten te saatte yhdistelmät kaadettuu ja ajatta ojan pohjalle,mitä te jotka kaadatta rekkoja,teette siel hytissä ajon aikana muniako te hierotte,,,,,,,,,,,,,


      • härveliin kirjoitti:

        mahtuu kyl hiekotin!

        että etupuskurin etupuolelle laitettais, tai sitten telin taakse? Ei mitään järkeä laittaa kumpaankaan noista ja vetorenkaiden etupuolella ei ole tilaa sellaisille. Älä puhu asioista, joista et tiedä mitään


      • etitään
        pööööööööö ja pöööööööööööööö kirjoitti:

        hiekotinta tartte, ei ole ennenkään tarttenut,käyttäkää telinkevennintä ja lukkova jos ei lähe lainatkaa lapio ja hiekottakaa,vai eikö se luonto anna periksi jos joutuu kätesä sotkemaan,en tajuu miten te saatte yhdistelmät kaadettuu ja ajatta ojan pohjalle,mitä te jotka kaadatta rekkoja,teette siel hytissä ajon aikana muniako te hierotte,,,,,,,,,,,,,

        Mehän etitään hiekoittimen nappia!


      • on opeteltava
        Rahtari-73 kirjoitti:

        että etupuskurin etupuolelle laitettais, tai sitten telin taakse? Ei mitään järkeä laittaa kumpaankaan noista ja vetorenkaiden etupuolella ei ole tilaa sellaisille. Älä puhu asioista, joista et tiedä mitään

        ajamaan yhdistelmää,jos mikään ei kelpaa. Jätä karhulippis ja cantriCD kotiin ja keskity ajamaan.


      • yks kysymys
        Rahtari-73 kirjoitti:

        että etupuskurin etupuolelle laitettais, tai sitten telin taakse? Ei mitään järkeä laittaa kumpaankaan noista ja vetorenkaiden etupuolella ei ole tilaa sellaisille. Älä puhu asioista, joista et tiedä mitään

        oletko tietoinen että joissakin rekoissa on olemassa hiekoittimet? Eli ei niin mahdoton asia sittenkään.


      • vaikeaa
        yks kysymys kirjoitti:

        oletko tietoinen että joissakin rekoissa on olemassa hiekoittimet? Eli ei niin mahdoton asia sittenkään.

        On niiden asentaminen joihinkin mahdotonta. Meillä on esimerkiksi pari puoliperävaunu-Volvoa


      • on opeteltava kirjoitti:

        ajamaan yhdistelmää,jos mikään ei kelpaa. Jätä karhulippis ja cantriCD kotiin ja keskity ajamaan.

        En omista karhulippistä ja country-musiikki on musiikkilajina loistavaa, vaikkakin tykkään enemmän raskaasta metallimusiikista... Eiköhän tässä vuosien varrella ole jo oppinut ajamaan, vaikkakin kukaan ei ole täydellinen kuljettaja ja aina riittää uutta opittavaa..


      • yks kysymys kirjoitti:

        oletko tietoinen että joissakin rekoissa on olemassa hiekoittimet? Eli ei niin mahdoton asia sittenkään.

        meinaatko että johtajalla pitäisi 65000 km ajettu auto vaihtaa sellaiseen jossa on hiekoittimet? Miten sinulle vääntää rautalangasta, että tuohon ei mahdu? VAi pitäisikö sinun opetella lukemaan? Taidan tietää enemmän kuin sinä autoalalta, sillä olen joskus jopa käyttänytkin hiekoittimia ;)


      • kun sellaisen voi
        Rahtari-73 kirjoitti:

        meinaatko että johtajalla pitäisi 65000 km ajettu auto vaihtaa sellaiseen jossa on hiekoittimet? Miten sinulle vääntää rautalangasta, että tuohon ei mahdu? VAi pitäisikö sinun opetella lukemaan? Taidan tietää enemmän kuin sinä autoalalta, sillä olen joskus jopa käyttänytkin hiekoittimia ;)

        rakennuttaa jälkikäteenkin. Hyvä on, siihen sun vehkeesees ei sitten mahdu, mut minun kysymykseni olikin että ootko ees tietoinen että niitä jo on rekoissa? Näytät olevan ihan hiton näsäviisas kakara muutes. Mä en kysyis, jollen olis ite sellasta käyttänyt, joten saattaapi olla että tiedän vähän enemmän kuin sinä kuitenkin? ;)


      • viitsimisestä
        vaikeaa kirjoitti:

        On niiden asentaminen joihinkin mahdotonta. Meillä on esimerkiksi pari puoliperävaunu-Volvoa

        kiinni, että mahtuuko vai ei. Kyseessähän ei ole mikään hiekoitusauton kokoinen vekotin, vaan sellainen pieni pönttö, jolla voi saada avun kertakäyttöön, tai ehkä jopa kahteen käyttöön.


      • hankalia
        kun sellaisen voi kirjoitti:

        rakennuttaa jälkikäteenkin. Hyvä on, siihen sun vehkeesees ei sitten mahdu, mut minun kysymykseni olikin että ootko ees tietoinen että niitä jo on rekoissa? Näytät olevan ihan hiton näsäviisas kakara muutes. Mä en kysyis, jollen olis ite sellasta käyttänyt, joten saattaapi olla että tiedän vähän enemmän kuin sinä kuitenkin? ;)

        Ahdasta on


      • selvää
        Rahtari-73 kirjoitti:

        meinaatko että johtajalla pitäisi 65000 km ajettu auto vaihtaa sellaiseen jossa on hiekoittimet? Miten sinulle vääntää rautalangasta, että tuohon ei mahdu? VAi pitäisikö sinun opetella lukemaan? Taidan tietää enemmän kuin sinä autoalalta, sillä olen joskus jopa käyttänytkin hiekoittimia ;)

        asioista, äläkä aina vänkää vastaa.kyllä se mahtuu, eikä ole edes vaikea laittaa jälki käteen.On noita sen verran tullu laiteltua.ON ollut autoa jossa tankki on loppunut lokariin jaq siitä huolimatta on mahtunut.Tunnut oleva aika yksille puille tehty tyyppi.Kukaan muu ei tiedä mitään, mutta pikku rahti pojulla on ainakin mielipide, vaikka usein se perustuu luuloon.


      • väliteli
        selvää kirjoitti:

        asioista, äläkä aina vänkää vastaa.kyllä se mahtuu, eikä ole edes vaikea laittaa jälki käteen.On noita sen verran tullu laiteltua.ON ollut autoa jossa tankki on loppunut lokariin jaq siitä huolimatta on mahtunut.Tunnut oleva aika yksille puille tehty tyyppi.Kukaan muu ei tiedä mitään, mutta pikku rahti pojulla on ainakin mielipide, vaikka usein se perustuu luuloon.

        Meillä on väliteli-Volvoja. Laitatamme niihin hiekoittimen heti, jos joku asentaa.


      • selvää kirjoitti:

        asioista, äläkä aina vänkää vastaa.kyllä se mahtuu, eikä ole edes vaikea laittaa jälki käteen.On noita sen verran tullu laiteltua.ON ollut autoa jossa tankki on loppunut lokariin jaq siitä huolimatta on mahtunut.Tunnut oleva aika yksille puille tehty tyyppi.Kukaan muu ei tiedä mitään, mutta pikku rahti pojulla on ainakin mielipide, vaikka usein se perustuu luuloon.

        laittamaan, jos kohtuukustannuksin laitat ja saat vieläpä tuohon turvejunaan mahtumaan..


      • kun sellaisen voi kirjoitti:

        rakennuttaa jälkikäteenkin. Hyvä on, siihen sun vehkeesees ei sitten mahdu, mut minun kysymykseni olikin että ootko ees tietoinen että niitä jo on rekoissa? Näytät olevan ihan hiton näsäviisas kakara muutes. Mä en kysyis, jollen olis ite sellasta käyttänyt, joten saattaapi olla että tiedän vähän enemmän kuin sinä kuitenkin? ;)

        vastannut kysymykseen? Itse et taida olla edes ajokortti-iässä tekstisi laatu huomioonottaen


      • SEKAtm
        Rahtari-73 kirjoitti:

        että etupuskurin etupuolelle laitettais, tai sitten telin taakse? Ei mitään järkeä laittaa kumpaankaan noista ja vetorenkaiden etupuolella ei ole tilaa sellaisille. Älä puhu asioista, joista et tiedä mitään

        Hiekoittajalla on vetosten etupuolella paikka varattuna "kuskinpukki",ja viime hädässä hiekoittaja toimii ketjun heittäjänä !


      • syntynyt
        Rahtari-73 kirjoitti:

        En omista karhulippistä ja country-musiikki on musiikkilajina loistavaa, vaikkakin tykkään enemmän raskaasta metallimusiikista... Eiköhän tässä vuosien varrella ole jo oppinut ajamaan, vaikkakin kukaan ei ole täydellinen kuljettaja ja aina riittää uutta opittavaa..

        ei ikänsä perusteella ole voinut oppia ajamaan. On vielä lapsi.


      • rakkinetta....
        Rahtari-73 kirjoitti:

        meinaatko että johtajalla pitäisi 65000 km ajettu auto vaihtaa sellaiseen jossa on hiekoittimet? Miten sinulle vääntää rautalangasta, että tuohon ei mahdu? VAi pitäisikö sinun opetella lukemaan? Taidan tietää enemmän kuin sinä autoalalta, sillä olen joskus jopa käyttänytkin hiekoittimia ;)

        ....ei ole eikä tule, johon ei hiekoitinta saa asennettua.


      • Että minä vuonna
        syntynyt kirjoitti:

        ei ikänsä perusteella ole voinut oppia ajamaan. On vielä lapsi.

        Syntynyt ei ole lapsi,ja osaa jo ajaa?


      • alkupuolella
        Että minä vuonna kirjoitti:

        Syntynyt ei ole lapsi,ja osaa jo ajaa?

        ja siitä taaksepäin.


      • rakkinetta.... kirjoitti:

        ....ei ole eikä tule, johon ei hiekoitinta saa asennettua.

        mihin laitat, jos ei ole sitä tilaa sille? Renkaan alle?


      • järjestyy....
        Rahtari-73 kirjoitti:

        mihin laitat, jos ei ole sitä tilaa sille? Renkaan alle?

        ....kyllä.


      • SEKAtm kirjoitti:

        Hiekoittajalla on vetosten etupuolella paikka varattuna "kuskinpukki",ja viime hädässä hiekoittaja toimii ketjun heittäjänä !

        yleensä se yhdistetty hiekoittaja ja ketjunheittäjä sijaitsee ratin ja penkin välissä :)


      • siinä soittaa suutas
        Rahtari-73 kirjoitti:

        vastannut kysymykseen? Itse et taida olla edes ajokortti-iässä tekstisi laatu huomioonottaen

        vaikka mailman tappiin asti, mutta jos toi nimimerkkisi numero tarkoittaa syntymävuottasi, niin kakara sä vielä minuun verrattuna olet ja niin on tekstisikin.


      • se näyttikin olevan
        Rahtari-73 kirjoitti:

        laittamaan, jos kohtuukustannuksin laitat ja saat vieläpä tuohon turvejunaan mahtumaan..

        kiinni, vaikka tuskin itse sitäkään joutuisit maksamaan.


      • on se vaikeaa
        Rahtari-73 kirjoitti:

        vastannut kysymykseen? Itse et taida olla edes ajokortti-iässä tekstisi laatu huomioonottaen

        TÄÄ ON VAIKEAA ON SE NIIN VAIKEAA VAIKEAA ON VAIKEAA.NIIN MIKÄ MEIHIN ??????????


      • scandicin
        väliteli kirjoitti:

        Meillä on väliteli-Volvoja. Laitatamme niihin hiekoittimen heti, jos joku asentaa.

        välitelivolvossa hiekoitin oli asennettu välitelin ja vetävien väliin ja hyvin mahtui olemaan. monella ns.kolmiolaatikko samassa paikkaa ja tilaa vie yhtä paljon!


      • Ja ihan varmasti
        alkupuolella kirjoitti:

        ja siitä taaksepäin.

        Juuri te olette niitä ketä ajavat tuolla muiden edessä kun noudatatte vielä niitä 80 luvun ajoperiaatteita kun itse saitte sen kortin ja olette ajellee 80km lätkä carinan perässä... kerroppas miten voi oppia ajamaan liukkaalla mäessä??? jos se mäki on liukas eikän telinkevennin ja lukko auta ja vauhti vaan hidastuu ja auto jää siihen kiinni niin mitenkäs se ajotaito siihen vaikuttaa... siihen ei silloin vaikuta muu kuin tienhoito Hel**tin hölmö
        Ps. olet tyypillinen vanhempaa sukupolvea oleva ikärasisti!


      • meille kaikille viisas
        kun sellaisen voi kirjoitti:

        rakennuttaa jälkikäteenkin. Hyvä on, siihen sun vehkeesees ei sitten mahdu, mut minun kysymykseni olikin että ootko ees tietoinen että niitä jo on rekoissa? Näytät olevan ihan hiton näsäviisas kakara muutes. Mä en kysyis, jollen olis ite sellasta käyttänyt, joten saattaapi olla että tiedän vähän enemmän kuin sinä kuitenkin? ;)

        MItes se hiekottaja auttaa jyrkässä ja liukkaassa ylä mäessä johon on joutunut esim pysähtymään liikennne valojen ja ruuhkan takia.. omasta kokemuksestani voin sanoa (20v ammattikuskina) että jos siihen jyrkkään mäkeen jää kiinni niin se hiekottajan hiekka määrä ei riitä sitä autoa saamaan sen mäen päälle vaan pitää saada hiekoitettua se koko mäki ylös asti


      • olet ollut
        meille kaikille viisas kirjoitti:

        MItes se hiekottaja auttaa jyrkässä ja liukkaassa ylä mäessä johon on joutunut esim pysähtymään liikennne valojen ja ruuhkan takia.. omasta kokemuksestani voin sanoa (20v ammattikuskina) että jos siihen jyrkkään mäkeen jää kiinni niin se hiekottajan hiekka määrä ei riitä sitä autoa saamaan sen mäen päälle vaan pitää saada hiekoitettua se koko mäki ylös asti

        sitten mukamas ammattikuskina, kun et sitä tiedä että se liikkeelle lähtö se kaikkein vaikeinta on. Ei sitä koko mäkeä tarvitsekkaan hiekoittaa, vaan sen verran että kalusto lähtee liikkeelle. Mut sähän olet ammattikuskina jo 20v ollut, sun pitäs tietää se. (taxiako ajoit?)


      • .on
        olet ollut kirjoitti:

        sitten mukamas ammattikuskina, kun et sitä tiedä että se liikkeelle lähtö se kaikkein vaikeinta on. Ei sitä koko mäkeä tarvitsekkaan hiekoittaa, vaan sen verran että kalusto lähtee liikkeelle. Mut sähän olet ammattikuskina jo 20v ollut, sun pitäs tietää se. (taxiako ajoit?)

        Kokenut ei pysäytä (tai aja) siinä liukkaassa urassa


      • ikärasisti
        Ja ihan varmasti kirjoitti:

        Juuri te olette niitä ketä ajavat tuolla muiden edessä kun noudatatte vielä niitä 80 luvun ajoperiaatteita kun itse saitte sen kortin ja olette ajellee 80km lätkä carinan perässä... kerroppas miten voi oppia ajamaan liukkaalla mäessä??? jos se mäki on liukas eikän telinkevennin ja lukko auta ja vauhti vaan hidastuu ja auto jää siihen kiinni niin mitenkäs se ajotaito siihen vaikuttaa... siihen ei silloin vaikuta muu kuin tienhoito Hel**tin hölmö
        Ps. olet tyypillinen vanhempaa sukupolvea oleva ikärasisti!

        on 80-luvun ja nykypäivän ajoperiaatteilla? Kerro minulle.

        Vastalahjaksi voin jo etukäteen kertoa sinulle, että liukkaalla mäessä ajamaan oppimisen periaatteet eivät ole juuri muuttuneet sitten 80-luvun. Sen verran on kehitystä tapahtunut, että renkaat ovat nykyisin huomattavasti parempia.

        Tärkeä osa ajotaitoa on varautuminen pulmatilanteisiin ja niistä selviytyminen kekseliäästi ja nopeasti. OLEELLINEN osa ajotaitoa on ennakointi. Älykäs selviää suht' helposti pulmatilanteesta, johon viisas ei koskaan edes joudu.

        Lämmitysöljyn, maataloustuotteiden, rakennustarvikkeiden, jätteiden ja raakapuun ajossa oppii monenlaista. Muun muassa sen, että rouvat rakastavat reippaita miehiä ja että tienhoito ei edes teoriassa ehdi eikä ulotu pitämään meitä kaikkia kädestä kiinni.


        Terveisin Hel**tin hölmö.
        (Jolla oli 80-lätkä Marinan takalasissa vuonna -79)


      • sitten
        .on kirjoitti:

        Kokenut ei pysäytä (tai aja) siinä liukkaassa urassa

        Haluaisin nähdä kun tulet ajamaan kuormaauton ylös hieman pienemmällä tiellä missä vesi juoksee jään päällä ja jäät siihen jyrkkään mäkeen kiinni... silloin siinä ei auta kyllä varmasti se että pääsee liikkeelle vaan kun hiekka loppuu niin renkaat potkasee tyhjää ja siinä olet ja kyllä tälläisiä liukkauksia löytyy valtateiltäkin... ei aina ole niitä uria vaan voi olla myös tasainen tie liukas... kyllä näillä suuremmilla valtateillä yleensä pärjää mutta lähtekääpäs hieman pienemmälle tielle niin jo muuttuu asiat...


      • .on
        sitten kirjoitti:

        Haluaisin nähdä kun tulet ajamaan kuormaauton ylös hieman pienemmällä tiellä missä vesi juoksee jään päällä ja jäät siihen jyrkkään mäkeen kiinni... silloin siinä ei auta kyllä varmasti se että pääsee liikkeelle vaan kun hiekka loppuu niin renkaat potkasee tyhjää ja siinä olet ja kyllä tälläisiä liukkauksia löytyy valtateiltäkin... ei aina ole niitä uria vaan voi olla myös tasainen tie liukas... kyllä näillä suuremmilla valtateillä yleensä pärjää mutta lähtekääpäs hieman pienemmälle tielle niin jo muuttuu asiat...

        tuo on tietenkin totta, mutta olen ohittanut useammankin mäkeen sutimaan jääneen kolleegan hakemalla yksinkertaisesti tiestä sen pitävimmän kohdan ja vieläpä ilman apuvälineitä (no useimmiten lukko tietenkin päällä)


      • liioittelet
        .on kirjoitti:

        tuo on tietenkin totta, mutta olen ohittanut useammankin mäkeen sutimaan jääneen kolleegan hakemalla yksinkertaisesti tiestä sen pitävimmän kohdan ja vieläpä ilman apuvälineitä (no useimmiten lukko tietenkin päällä)

        No jaa. Kapis-autoissa voi kuormauskin tehdä lisäjännitystä. Niitä kun joutuu kuormaamaan välillä liikkuvuuden kannalta epäedullisesti.


    • JA HALVEMPI

      Ei muuta kun joka bussipysäkille hiekotuslaatikko, ja sitten lapio laatikkoon. Sinä se! Mitä muuta ihmisillä on tekemistä kun hiekottaa bussipysäkintä kun ne bussia odottaa?

      Miten taas saadaan tiet hiekotettu? No yhtä helposti. Kova vero vaan uusiin autoihin koska jos ajaa vanhalla autolla siitä putoo ruostetta tielle joka toimii hiekotuksena. Mitä enemmän vanhoja henkilöautoja tiellä liikkuu sen paremmin tiet ovat hiekotettu ( ruostessa )

    • ja näin tapahtui

      Mellilässä oli 1990-luvulla kaveri ja paja, jotka valmisti paikalliselle tukkiautoihin sellaista. Yritti Keksintösäätiöltä jotakin apua. Sai paskaa naamalleen. Yritti jotakin kohtaa sitä mallisuojata, tuhlasi turhaan kai 60000 markkaa!
      Idea oli kolmiolaatikko (muotia/kumia?), jota paineilmapalje tarvittaessa painoi renkaan etupuolta vasten. Pakkkasnesteellä käsitellyt 0,8-1,6 cm kama papisi juuri renkaan eteen pyörimisn tärinästä ja pomppi vielä allekin.
      Pienin malli kiinnitettiin suoraan lokasuojaan. Se sisään laitettiin kai pari ämpärillistä tavaraa. Suurin roikkui omasta tangostaan ja sillä oli oikein säiliö, varmaan 50-60 litraa.
      Se oli kallis kokeilu sille tyypille ja lopulta kai AKE kielsi niiden pidon?
      Sama tyyppi keksi sellaisen jousen, jossa oli vain yksi liikkuva osa ilmapalje. Yritti siihen patenttia ja tutkimusapua. Tyhjää ja paksaa saa pyytämättäkin. Lopulta laittoi sen kuvat nettiin. Saksassa luultavasti Schmitt valmistaa nyt perävaunuja silläkeksinnollä.
      Että sellaista se on!

      • se oli

        Sitä tarkoitat joka Jasa-vaunussa pyöri päivät pitkät? Eikös se rakentanut vaihdelaatikonkin jossa veto säilyi vaihtamisen välissä. F1 autot sellaista nyt käyttää suurena uutuutena. JAsalla oli laatikon kansi auki ja se näytti miten rattaat voi olla kiinnitoisissaan ja veto säilyy.
        Oli se ihme tyyppi. Sinne tuli vähän liian leveä sora-autoilija. Mekasti siinä viinapäissään ja avasi euroviskin. Tarjosi tuolle hepulle. Se väitti olevansa pitkäryyppuinen mies, joten ei pidä pillastua jos ottaa. Joi yhteen menoon etiketin alareunaan! Antoi ähkäisten lähes tyhjän pullon kiittäen takaisin.
        Kaikki kyttäsimme, että kaaatuuko sälli paikalleen, mutta se vain rallatti ja hitsasi jotakin rosteria kuin ei mitään. Soramies ei varmaan enää sille tarjoa.


      • että silleen,,,
        se oli kirjoitti:

        Sitä tarkoitat joka Jasa-vaunussa pyöri päivät pitkät? Eikös se rakentanut vaihdelaatikonkin jossa veto säilyi vaihtamisen välissä. F1 autot sellaista nyt käyttää suurena uutuutena. JAsalla oli laatikon kansi auki ja se näytti miten rattaat voi olla kiinnitoisissaan ja veto säilyy.
        Oli se ihme tyyppi. Sinne tuli vähän liian leveä sora-autoilija. Mekasti siinä viinapäissään ja avasi euroviskin. Tarjosi tuolle hepulle. Se väitti olevansa pitkäryyppuinen mies, joten ei pidä pillastua jos ottaa. Joi yhteen menoon etiketin alareunaan! Antoi ähkäisten lähes tyhjän pullon kiittäen takaisin.
        Kaikki kyttäsimme, että kaaatuuko sälli paikalleen, mutta se vain rallatti ja hitsasi jotakin rosteria kuin ei mitään. Soramies ei varmaan enää sille tarjoa.

        Sama on ja asuu siinä kylällä vieläkin. Viina ja naiset ovat vieneet kaveria alaspäin.


    • pakolliseksi
      • SEKAtm

        Sanottiin kun on rautanen ammattitaito,tuntu kuin joku hiekottais koko ajan pyörän alle.Ei ole mikään kuin ennen,,kaikki on paremmin!


      • rekka mies
        SEKAtm kirjoitti:

        Sanottiin kun on rautanen ammattitaito,tuntu kuin joku hiekottais koko ajan pyörän alle.Ei ole mikään kuin ennen,,kaikki on paremmin!

        ennen vanhaan tvh eli tielaitos eli nykyinen destia hoiti sen hiekoitus automaatin tehtävät tien päällä mutta ei enään kun on ncc,yit ,destia yms


    • Liukkaus

      Hiekottajat mahtuu hyvin moneen autoon samoin onspotit (ketjunheittäjät). Ovat hyviä kun keli on ns. hyvä eli ei ole lunta ja loskaa tiellä. Nykyiten tienpitolinjausten aikaan on ongelmallista kun kaduilla ja risteyksissä tuppaa olemaan loskaa tai lunta jolloin hiekka(siinä määrin kun sitä hiekoittajasta tulee) ei riitä. Onspotit ei pyöri. Onspotteja ei voi myöskään oikein käyttää autoissa joilla pitäisi käydä vähänkään upottavissa paikoissa koska ne tuppaa hajoon siellä. Laitteet on myöskin todella kalliita, lisäävät omapainoa ja ovat hiukan epävarmoja toiminnaltaan. Mielestäni paras ratkaisu liukkailla on osata käyttää riittävän ajoissa ennakointia, telinkevennyksiä, lukkoja yms. Aina tämä ei onnistu, sitä varten on hyvä pitää jonkinlainen laatikollinen hiekkaa mukana autossa. Ihmisten olisi myös hyvä ymmärtää että jos iso auto on kiinni joskus jossain ni ei sen takia kenenkään maailma kaadu. Jos jossain paikassa on auto kiinni jatkuvasti niin olisikohan kyseisen kohdan suunnittelussa jotain vikaa? Vaatisiko paikka panostusta talvikunnossa pidon suhteen?

      • juuri niin

        Pari huomiota.
        Keli tai alusta ei vaikuta Onspottien pyörimiseen.
        Hiekoittajia, ketjunheittäjiä tms tarvitaan erityisesti kovaa (jäätä), ei pehmeää (loskaa), vastaan.
        Autoilla, joilla ajetaan paljon tien ulkopuolella, ei yleensä ole merkittäviä etenemisvaikeuksia huonolla kelilläkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163
      1876
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      14
      1358
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1352
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1154
    Aihe