Krysanteemit on syyskesällä mahtavia - torilta ostettuna.
Niin yleinen, vahvavartinen, kestävä ja raikas syyskukka vaasiin.
Miksi taimia ei ole missään ..?
Onko ne tuontitavaraa ?
Miksi niitä ei kukaan kasvata Suomessa kotipuutarhassa ?
PS: Onko asteri ja krysanteemi sama sukua ?
ainakin saman näköisiä - vai ei - ?
Vasta viime vuonna aloitin kukkasten kanssa...
Krysanteemit
4
1761
Vastaukset
- Luuloa
Luulen niin, että ne eivät meillä kestä talven yli puutahassa.
Luulen myöa, että asterit ja krysanteemit ovat eri laji, vaikka jonkunveran samalta näyttävätkin.- Puutarhamuori
Krysanteemi ei ole perenna.
- Mitenkä on ?
Puutarhamuori kirjoitti:
Krysanteemi ei ole perenna.
Tarkoittaako tuo, että kasvi, joka vähän etelämpänä Euroopassa on monivuotisena puutarhassa, ei meillä ole perenna, koska se ei talvehti täällä ?
- ylipuutarhuri
mutta meillä ne joutuu talvettamaan kellarissa tai puolilämpimässä autotallissa. Helpoimmaksi olen huomannut isoissa ruukuissa kasvatuksen, mutta myös juuripaakkuina ne tulevat hyvin toimeen. Talvellakin täytyy antaa kerran kuukaudessa hiukan vettä, mutta kryssan juurakot eivät ota pahakseen hiukan kuivempanakaan oloa, kyllä ne tulevat keväällä uudelleen.
Puutarhalajikkeita on perinteisesti viljelty/kasvatettu Japanissa ja kiinalaisissa puutarhoissa. Ne ovat talvenkestäviä (pienikukkaiset lajit ainakin omasta kokemuksesta 10 pakkasasteeseen saakka). Versot paleltuvat maata myöten mutta perennoivina niiden juurista tulee sitten keväällä uudet. Myös ruukussa kasvatetut krysanteemit kannattaa leikata keväällä 5-10 cm tapeille, istuttaa uudelleen ja syyskesää kohti käynnistyy taas hieno kukinta. Suoraan puutarhassa hoidettavien lajikkeiden kukat ovat pienempiä kuin lämpimämpää vaativat kasvihuonelajikkeet. Krysanteemilla on Japanin kansalliskukan asema (keisariperheelle omistettu kukka) ja siellä onkin kehitetty erittäin upeita lajikkeita.
Heimo: Asteraceae, jossa suvut: Argyranthemum, Leucanthemopsis, Leucanthemum, Rhodanthemum ja Tanacetum olivat ennen tunnettuja nimellä Chrysanthemum.
Keväällä minulla voisi olla muutama jakotaimi antaa hyvään kotiin (ei kauppiaille).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872