Kitkanastat

kaksi yhdistää

Saako jostain ostettua kitkanastarenkaita? Kun yhdistetään kitka ja nastarenkaiden paremmat puolet, renkaan pitäisi olla ylivertainen.

Nastarenkaan ajettavuus ja kitkarenkaan nastattomuus. Mistä näitä kitkanastoja saa?

23

5264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Real isti

      Unohda ne nastat.

      Täysin turhat ja asfalttia kuluttavat. Vanhentunutta tekniikka. Nykyisillä kitkarenkailla pärjää siinä missä nastoillakin. Ovat vaan hiljaisemmat, mukavemmat liikkeellelähdössä eivätkä jyrsi asfalttia.

      • Daami vm 57

        Kitkarenkaiden kanssa on pulassa , jos on kova jää ja sen päällä vesi . Ei pitoa enempää kuin sileäksi kuluneella Hai-saappaalla vastaavalla jäällä . Ei edes ContiVikingillä Contactilla . Muuten loistorenkaat , paremmat pitämään kuin nastarenkaat lumikelillä ja märällä lumellakin pitävät . Ajokilometrejä n. 900 000 takana , 35v. kokemusta . Maalla kun tarvitsee ajaa , on laitettava ensi syksynä joko nastarenkaat tai nastakitkarenkaat .


    • ole tehnyt

      jo pitkään

      Q-mallista asti on kyseessä ollut ns. kitkanasta rengas

      kyseinen nimi renkaalle on vain päässyt unohtumaan

      eli jos pannaan testiin nokian nyk. kitkarengas (kuten huomaat en tiedä edes mallin nimeä) ja hakkapeliitta 5 ILMAN nastoja on vertailu täysin yhtäläinen joka osa-alueella

      HP5 malliin on vain lisätty nastat niihin ääriolosuhteisiin antamaan lisäturvaa joissa kitkarengas tai talvirengas ilman nastaa on pulassa

      • nyt näinkään

        Käypä koettamassa niiden renkaiden pintaa vaikka siellä rengasliikkeessä.

        Nastarenkaan kumiseos on kovempi jotta nastat on yleensä mahdollista kiinnittää renkaaseen.

        Eli nastarengas ilman nastoja ei todellakaan ole sama asia kuin kitkarengas.

        Ja josko puhutaan vain nasta - tai kitkarenkaasta...


      • termit oikein
        nyt näinkään kirjoitti:

        Käypä koettamassa niiden renkaiden pintaa vaikka siellä rengasliikkeessä.

        Nastarenkaan kumiseos on kovempi jotta nastat on yleensä mahdollista kiinnittää renkaaseen.

        Eli nastarengas ilman nastoja ei todellakaan ole sama asia kuin kitkarengas.

        Ja josko puhutaan vain nasta - tai kitkarenkaasta...

        Ensinnäkin oikeat nimitykset ovat nastoitettu talvirengas- ja nastoittamaton talvirengas.

        "Nastarenkaan kumiseos on kovempi jotta nastat on yleensä mahdollista kiinnittää renkaaseen."

        Tarkistapas piruuttasi rengasvalmistajien ilmoittamat Shore- lukemat eli renkaan pintakumiseoksen kovuus. Huomaat että ei ole merkittäviä eroja kovuuksissa enää.

        Nastoitetun renkaan nastaa välittömästi ympäröivä kumiseos on kovempi kuin kulutuspinnan yleensä, eikä nastoituksen kiinnipysyminen vaadi kulutuspinnan yleistä kovuutta.

        Kokonaan eri juttu oli silloin kun tehtaat eivät itse nastoittaneet renkaitaan, vaan kuka tahansa kumikeijo saattoi ampua nastat kiinni, ja nastareijät olivat muotoilemattomia.

        Nykyään nastareijät ovat valmiiksi muotoonsa vulkanoituja istukoita joihin sopivat vain tehtaan suunnittelussa huomioonottamat ja hyväksymät nastat.


        Toisekseen kulutuspintakumin kovuuksien lisäksi sekä nastoitettujen- että nastoittamattomien talvirenkaiden kulutuspintakuviointi sekä lamellointi on vuosi vuodelta lähentynyt toisiansa tiheydeltään, eli "kitkanasta"- termi ei ole täysin tuulesta temmattu.

        Silti olisi hyvä puhua asioista niiden oikeilla nimillä, eli nastoitetuista ja nastoittamattomista talvirenkaista.

        "Nastarenkaan" pito ei perustu läheskään täysin nastoihin, eikä "Kitkarenkaan" pito perustu mihinkään maagiseen "kitkaan" jota olisi renkaaseen onnistuttu lisäämään.


    • Mr Nasta

      Kysymys kuuluu, mitä ne sellaiset kitkarenkaan paremmat puolet ovat? Eihän sellaisia olekaan. Täällä muutama kitkaspede monella nikillä huutaa kitkojen erinomaisuutta, mikä on pelkkää haihattelua.

      Onneksi 99 % autoilijoista ymmärtää turvallisuuden päälle sen verran, etteivät edes kuse kitkarenkaisiin päin.

      • oukkeii

        Tunge sinä nastapelle pääsi perseesesi!


      • kitkapellejä
        oukkeii kirjoitti:

        Tunge sinä nastapelle pääsi perseesesi!

        Miksi nämä kitkapeelot jatkuvasti jauhavat perseestä ja erilaisten asioiden sinne tunkemisesta? Millaisia perverttejä te oikein olette? Kortit pois tuollaisilta hinttapuleilta ja heti.


      • ihmettely
        kitkapellejä kirjoitti:

        Miksi nämä kitkapeelot jatkuvasti jauhavat perseestä ja erilaisten asioiden sinne tunkemisesta? Millaisia perverttejä te oikein olette? Kortit pois tuollaisilta hinttapuleilta ja heti.

        ja käytä sekin aika ajamisen opettelemiseen


      • satunnainen tark.
        ihmettely kirjoitti:

        ja käytä sekin aika ajamisen opettelemiseen

        Ajotaito ei pelasta kaikissa tilanteissa. Ajotaidolla voidaan välttää kolareita, mutta joskus voi joutua tilanteeseen, jossa tilanne ei riipu omasta itsestään. Silloin renkaiden pidolla on ratkaiseva merkitys lopputulokseen. Ja nastat ovat niissä yllättävissä tilanteissa ne parhaat.


      • kitkanasta

        Nastarenkaan paremmat puolet ovat kovempi kumiseos ja parempi ajettavuus.

        Kitkarenkaan hyväpuoli on, ettei siinä ole niitä helvetin nastoja. Muuten kitkarenkaatkin ovat aivan paskat.

        Haluan paremmat molemmista. Keskieuroopakitkat eivät käy, koska niissä ei ole painotettu riittävästi lumikelejä eikä pakkassäitä.


      • kitkanasta
        kitkanasta kirjoitti:

        Nastarenkaan paremmat puolet ovat kovempi kumiseos ja parempi ajettavuus.

        Kitkarenkaan hyväpuoli on, ettei siinä ole niitä helvetin nastoja. Muuten kitkarenkaatkin ovat aivan paskat.

        Haluan paremmat molemmista. Keskieuroopakitkat eivät käy, koska niissä ei ole painotettu riittävästi lumikelejä eikä pakkassäitä.

        Nastarenkaassa ei ole kovempi kumiseos, mutta se runko on jäykempi kuin kitkoissa.


      • Volvisti78
        kitkanasta kirjoitti:

        Nastarenkaan paremmat puolet ovat kovempi kumiseos ja parempi ajettavuus.

        Kitkarenkaan hyväpuoli on, ettei siinä ole niitä helvetin nastoja. Muuten kitkarenkaatkin ovat aivan paskat.

        Haluan paremmat molemmista. Keskieuroopakitkat eivät käy, koska niissä ei ole painotettu riittävästi lumikelejä eikä pakkassäitä.

        Keski-EU kitkoissa on nykisellään painotettu ihan tarpeeksi lumi- ja pakkaskelejä.

        Luepa vaikka se saksalaisen sporttiautolehden testi. Ajoivat lumellakin ja kovaa painelivat.

        Omat kokemukset tukevat tuota, hyvin menee pakkasella ja lumella/jäälläkin.

        On se tekniikka ihmeellistä, kehittyy ja kehittyy.


      • voih mikä pälli
        Volvisti78 kirjoitti:

        Keski-EU kitkoissa on nykisellään painotettu ihan tarpeeksi lumi- ja pakkaskelejä.

        Luepa vaikka se saksalaisen sporttiautolehden testi. Ajoivat lumellakin ja kovaa painelivat.

        Omat kokemukset tukevat tuota, hyvin menee pakkasella ja lumella/jäälläkin.

        On se tekniikka ihmeellistä, kehittyy ja kehittyy.

        Onhan noita keski-euroopan kumeja testattu TM:n toimesta ja todettu todella surkeiksi talvikelillä. Saksalaisten testit nyt on varmaankin tehty hieman kevyimmillä talvikeleillä.


    • au

      Ja tässähän ei taas kukaan vastannut alkuperäiseen kysymykseen...

    • Nastakitkarengas

      Muutaman vuoden takaiset nastat meni yleensä poikki ensimmäisen talven aikana ja ei niissä renkaissa mitään oleellista eroa kitkoihin ollut. Olenkin kitkojen sijaan ajanut nastoittamattomilla talvirenkailla, mutta nykyisin rengasliikkeet eivät mielellään toimita "tavallisia" nastattomia talvirenkaita - ja ei niitä taida enää edes saada.

      Osa talvirenkaiden kuvioista on kitkoissa ja nastarenkaissa lähes identtinen, ja ainoastaan nastan paikassa on kuvioero.

      Ei taida oleellista eroa olla "nastoitettavalla kitkarenkaalla" ja tavallisella nastarenkaalla. Ainakin nastoittamaton talvirengas ja kitkarengas tuntuu käytännössä samalta. Olettaisin niin että nykyiset nastarenkaat on sama kuin "vastaavan kitkarenkaan nastoitettava malli".

      Kun kitkarenkaat yleistyi 70-luvulla niin silloin muutamissa kitkarenkaissa oli nastoitusmahdollisuus. Taisi olla Pirelli useampana vuonna testivoittaja tai ainakin muuten huippurengas.

    • Asiantuntijalta

      Kun olen asiaa rengasliikkeestä kysynyt, niin useammankin vastauksen olen saanut:

      "Nastoitettu talvirengas on sama kuin nastoitettu kitkarengas".

    • . . , ,

      Mikä ihmeen kitkanastarengas ??? Jos renkaassa on nastat, niin se on nastarengas...

    • hyvä nasta, paras na

      Tämä nastoitettu kitkarengasidea on lähtenyt liikkeelle juuri lepuuttajien käyttäjiltä, ovat itsekin todenneet ettei niillä lepuuttajilla pärjää suomen vaihtelevissa ajo-olosuhteissa.
      Joten ihan asiallinen huomio.

      • nykyään on lähes

        No oikeastihan nastarenkaat ovat kokoajan muuttuneet tuohon "kitkanastarengas" suuntaan. Lamelleja on lisätty huimasti ja kumi muutettu pehmeämmäksi, joten uusimmista Nokian 8:sta voidaan puhua kitkanastasta, kun nuo nastatkin ovat pieniä.


      • nastoilla mennään
        nykyään on lähes kirjoitti:

        No oikeastihan nastarenkaat ovat kokoajan muuttuneet tuohon "kitkanastarengas" suuntaan. Lamelleja on lisätty huimasti ja kumi muutettu pehmeämmäksi, joten uusimmista Nokian 8:sta voidaan puhua kitkanastasta, kun nuo nastatkin ovat pieniä.

        Siis lepuuttajista tehdään nastarenkaita vastaavia renkaita, näin se menee.

        Eli palataan taas kaikki nastarenkaisiin. Hyvä.


      • nastoilla luistellaa

      • kitkoilla yli 20 v
        nastoilla luistellaa kirjoitti:

        Ei, vaan jyrsimiä myydään kehumalla, että näihin on lainattu oikeiden talvirenkaiden ominaisuuksia, joten pito ei enää ole (nopeasti kuluvien/irtoavien/katkeavien) nastojen varassa.

        Vanha jyrsinhän on tunnetusti surkea esitys

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

        Jos osaat ajaa autoa, valitset kitkat. Aloittelijat tai muuten taitamattomat kuljettajat valitsevat nastat, mihin ryhmään kuulut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2332
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      429
      2193
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      98
      1190
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      995
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      839
    6. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      807
    7. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    8. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      786
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      717
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      33
      715
    Aihe