Voisiko joku selittää , kun ennen vaikka 25 vuotta sitten riitti autoon senaikaiset öljyt , nyt taas ei riitä kun ne kalliit huippuöljyt .
Voisiko joku selittää , kun ennen vaikka 25 vuotta sitten riitti autoon senaikaiset öljyt , nyt t...
20
2655
Vastaukset
- hieman...
Tarkoitatko autolla nyt sitä 25 vuoden takaista silloin uutta autoa, 25 vuotta vanhaa autoa tänä päivänä, vaiko tämän päivän, 2008 autoa?
- sen aikaisilla
öljyillä ajettiin koneremontin välillä 150 000 km,
nykyisillä öljyillä moottori kestää "ikuisesti". 25 vuotta vanhan auton moottoriöljyvaatimukset ovat tänäkin päivänä samat, mitä ne olivat auton valmistuspäivänä. Useimmat öljy-yhtiöiden synteettiset kakkosbränditkin riittävät aivan kelpo öljyinä 25 vuotta vanhalle autolle (itse asiassa nekin ylittävät vaatimukset reilusti).
25-vuotta sitten moottoriöljyn laatuluokka oli joitan API SF-luokkaa. Laatuluokat ovat nykyään synteettisissä kauttaaltaan jo API SL, nousemassa hiljalleen API SM (esim Mobil SyntS 5w-40 halpisöljy). Öljyjen hapettumisenkesto ja voitelukyky on parantunut merkittävästi siirryttäessä mineraaleista syntettiseen teknologiaan.
Esim.verrattaessa moottoreita, joista toisella on ajettu mineraaliöljyllä ja toisella synteettisellä, on synteettistä käyttäneen moottorin osat noin 30% vähemmän kuluneita (näin luin kirjastossa jostain autonkorjauskirjasta).
20 eurolla saa jo riittävän laadukasta Shell Helix Ultra, Mobil SyntS tai Teboil GoldS synteettistä öljyä. Mikään pakko ei ole lippulaivaöljybrändiä käyttää, sekä epäilen jo saavutettua hyötyä laittamalla markkinoiden parasta 25 vuotta vanhaan autoon..onko hyöty korvien välissä vai tuleeko muutama lisäkilometri, sitä on vaikea yksioikoisesti sanoa.
Yhteenvetona sanottakoon, että voit käyttää vanhassa autossasi (vanhanaikaista) mineraaliöljyjä, mutta käyttämällä synteettistä öljyä saavutat öljylle pidemmät vaihtovälit ja paremmat voiteluominaisuudet.- mitä mieltä olet hessumobii...
mitä mieltä olet hessumobiilin ja aD:n öljyistä ?
5W 40W ja Lidlin myymästä 15W40W :stä ? - pelaa
mitä mieltä olet hessumobii... kirjoitti:
mitä mieltä olet hessumobiilin ja aD:n öljyistä ?
5W 40W ja Lidlin myymästä 15W40W :stä ?itse en menisi halpaan kun hintaero 4l kannulla on kympin luokkaan.itte ajelin edellisellä autolla 280tkm vain ns,laatumerkeillä, eikä kone syönyt öljyä ollenkaan 10t vaihtovälillä.
mitä mieltä olet hessumobii... kirjoitti:
mitä mieltä olet hessumobiilin ja aD:n öljyistä ?
5W 40W ja Lidlin myymästä 15W40W :stä ?Ainakin tämän palstan keskustelujen perusteella jotkut noita käyttävätkin autoissaan, joten luulisi niidenkin ajavan asiansa. Vaikea kuitenkin kokeilematta noista sanoa mitään mielipidettä suuntaan tai toiseen.
- jepjepjep
Näinhän se menee. Tietysti jos haluaa kaikkein parasta niin sitä on silloin saatava. Synteettisessä moottoriöljyssähän on poikkeuksetta mineraali ja synteettisen perusöljyjen soppa pohjana joten voitelu ei kaiken järjen mukaan ole optimaalinen (öljyn puolesta), kuten täyssynteettisillä moottoriöljyillä.
jepjepjep kirjoitti:
Näinhän se menee. Tietysti jos haluaa kaikkein parasta niin sitä on silloin saatava. Synteettisessä moottoriöljyssähän on poikkeuksetta mineraali ja synteettisen perusöljyjen soppa pohjana joten voitelu ei kaiken järjen mukaan ole optimaalinen (öljyn puolesta), kuten täyssynteettisillä moottoriöljyillä.
Oikaisen pikkuisen, että tarkoitin synteettisellä ihan täyssynteettistäkin. Täyssynteettinen on vähän mainoskikankin puolella oleva ilmaisu, mutta se yleistyy puhekielessäkin. Viralliset ilmaisut ovat mineraali, osasynteettinen ja synteettinen. Jostain syystä öljy-yhtiöt haluavat korostaa öljynsä olevan täysin synteettistä, liekö myynyt sitten paremmin?
- öljykeisari
acid_rain kirjoitti:
Oikaisen pikkuisen, että tarkoitin synteettisellä ihan täyssynteettistäkin. Täyssynteettinen on vähän mainoskikankin puolella oleva ilmaisu, mutta se yleistyy puhekielessäkin. Viralliset ilmaisut ovat mineraali, osasynteettinen ja synteettinen. Jostain syystä öljy-yhtiöt haluavat korostaa öljynsä olevan täysin synteettistä, liekö myynyt sitten paremmin?
Eli ihan sen verran sanon et kaikki öljy joka tulee jalostamoille on ensin raakaöljyä. raakaöljyä vähän jalostamalla syntyy mineraaliöljy. mineraali, eli ts. maaöljy/perusöljy. jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen. esim. hapettumisen esto, vaahtoamisen esto, vedenerotuskyky, kulumisen esto, viskositeetti-indeksin parantaja-aineet jne... osasynteettiseen öljyyn on siis lisätty vain vähemmän lisäaineita kuin täyssynteettiseen.
mineraaliöljyt sopivat nykyään yleisemmin vaikkapa kuivissa tiloissa oleviin teollisuuden vaihdelaatikoihin, joissa on suuret tilavuudet ja pienet lämpötilan vaihtelut. tämä on yleisemmin kustannuskysymys, sillä 500 litraa mineraaliöljyä maksaa n. 500-1000 euroa. vastaava luku synteettisen kohdalla voi olla 10-kertainen. kohteita ja vaihtoehtoja on nykyään silti monia. nykytekniikalla on saatu mineraaliöljyjen esim. lämmönkestoa parannettua n.40%, joten voit kuvitella mitä se on ollut joskus 1960-luvulla. synteettisillä öljyillä on siis huomattavasti laajempi käyttöalue koska lisäaineistuksella pyritään aina johonkin tiettyyn ominaisuuteen/ominaisuuksiin ja näin ollen tiedetään melko hyvin mikä öljy kuuluu mihinkin. nyrkkisääntönä todettakoon että ulkotiloissa ja kovien lämpötilavaihtelujen kohteissa (esim. autot) käytetään aina täyssynteettisiä öljyjä juuri vedenerotuksen ja hapettumisen eston takia. vesi on öljyn ja moottorin/koneen yleisin pahin vihollinen. ja kun auton moottori on "hengittävä" eli on ilman kanssa tekemisissä niin kondensiovettä sun muuta kosteutta esiintyy aina. kun taas esim. auton vaihdelaatikko on täysin suljettu, niin vettä tai muita epäpuhtauksia ei normaalisti vaan pääse sinne laatikkoon niin ei sen öljynkään tartte sitten olla niin "ihmeellistä." mutta siitä joskus toiste.
Moottoriöljyn perustehtävä on pitää moottori puhtaana ja hyvin voideltuna. Öljyssä täytyy olla lisäaineita jotta esim. palamisjätteiden epäpuhtaudet sitoutuvat öljyyn eivätkä sakkaudu ja joudu esim. voideltaville pinnoille. kun ennen autoissa oli "mitä sattuu" - öljyjä joilla oli 5000 km vaihtoväli, niin nykyajan huippuöljyllä voi ajaa jo jopa n.30 000 km. kaikki johtuu lisäaineistuksien ja tiivistyksien kehittymisestä.
t: öljyalalla työskentelevä - alkuperäinen alottaja
öljykeisari kirjoitti:
Eli ihan sen verran sanon et kaikki öljy joka tulee jalostamoille on ensin raakaöljyä. raakaöljyä vähän jalostamalla syntyy mineraaliöljy. mineraali, eli ts. maaöljy/perusöljy. jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen. esim. hapettumisen esto, vaahtoamisen esto, vedenerotuskyky, kulumisen esto, viskositeetti-indeksin parantaja-aineet jne... osasynteettiseen öljyyn on siis lisätty vain vähemmän lisäaineita kuin täyssynteettiseen.
mineraaliöljyt sopivat nykyään yleisemmin vaikkapa kuivissa tiloissa oleviin teollisuuden vaihdelaatikoihin, joissa on suuret tilavuudet ja pienet lämpötilan vaihtelut. tämä on yleisemmin kustannuskysymys, sillä 500 litraa mineraaliöljyä maksaa n. 500-1000 euroa. vastaava luku synteettisen kohdalla voi olla 10-kertainen. kohteita ja vaihtoehtoja on nykyään silti monia. nykytekniikalla on saatu mineraaliöljyjen esim. lämmönkestoa parannettua n.40%, joten voit kuvitella mitä se on ollut joskus 1960-luvulla. synteettisillä öljyillä on siis huomattavasti laajempi käyttöalue koska lisäaineistuksella pyritään aina johonkin tiettyyn ominaisuuteen/ominaisuuksiin ja näin ollen tiedetään melko hyvin mikä öljy kuuluu mihinkin. nyrkkisääntönä todettakoon että ulkotiloissa ja kovien lämpötilavaihtelujen kohteissa (esim. autot) käytetään aina täyssynteettisiä öljyjä juuri vedenerotuksen ja hapettumisen eston takia. vesi on öljyn ja moottorin/koneen yleisin pahin vihollinen. ja kun auton moottori on "hengittävä" eli on ilman kanssa tekemisissä niin kondensiovettä sun muuta kosteutta esiintyy aina. kun taas esim. auton vaihdelaatikko on täysin suljettu, niin vettä tai muita epäpuhtauksia ei normaalisti vaan pääse sinne laatikkoon niin ei sen öljynkään tartte sitten olla niin "ihmeellistä." mutta siitä joskus toiste.
Moottoriöljyn perustehtävä on pitää moottori puhtaana ja hyvin voideltuna. Öljyssä täytyy olla lisäaineita jotta esim. palamisjätteiden epäpuhtaudet sitoutuvat öljyyn eivätkä sakkaudu ja joudu esim. voideltaville pinnoille. kun ennen autoissa oli "mitä sattuu" - öljyjä joilla oli 5000 km vaihtoväli, niin nykyajan huippuöljyllä voi ajaa jo jopa n.30 000 km. kaikki johtuu lisäaineistuksien ja tiivistyksien kehittymisestä.
t: öljyalalla työskenteleväjuuri tälläistä alun perin kysyinkin, vaikka kehnosti
- perusasia väärin
öljykeisari kirjoitti:
Eli ihan sen verran sanon et kaikki öljy joka tulee jalostamoille on ensin raakaöljyä. raakaöljyä vähän jalostamalla syntyy mineraaliöljy. mineraali, eli ts. maaöljy/perusöljy. jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen. esim. hapettumisen esto, vaahtoamisen esto, vedenerotuskyky, kulumisen esto, viskositeetti-indeksin parantaja-aineet jne... osasynteettiseen öljyyn on siis lisätty vain vähemmän lisäaineita kuin täyssynteettiseen.
mineraaliöljyt sopivat nykyään yleisemmin vaikkapa kuivissa tiloissa oleviin teollisuuden vaihdelaatikoihin, joissa on suuret tilavuudet ja pienet lämpötilan vaihtelut. tämä on yleisemmin kustannuskysymys, sillä 500 litraa mineraaliöljyä maksaa n. 500-1000 euroa. vastaava luku synteettisen kohdalla voi olla 10-kertainen. kohteita ja vaihtoehtoja on nykyään silti monia. nykytekniikalla on saatu mineraaliöljyjen esim. lämmönkestoa parannettua n.40%, joten voit kuvitella mitä se on ollut joskus 1960-luvulla. synteettisillä öljyillä on siis huomattavasti laajempi käyttöalue koska lisäaineistuksella pyritään aina johonkin tiettyyn ominaisuuteen/ominaisuuksiin ja näin ollen tiedetään melko hyvin mikä öljy kuuluu mihinkin. nyrkkisääntönä todettakoon että ulkotiloissa ja kovien lämpötilavaihtelujen kohteissa (esim. autot) käytetään aina täyssynteettisiä öljyjä juuri vedenerotuksen ja hapettumisen eston takia. vesi on öljyn ja moottorin/koneen yleisin pahin vihollinen. ja kun auton moottori on "hengittävä" eli on ilman kanssa tekemisissä niin kondensiovettä sun muuta kosteutta esiintyy aina. kun taas esim. auton vaihdelaatikko on täysin suljettu, niin vettä tai muita epäpuhtauksia ei normaalisti vaan pääse sinne laatikkoon niin ei sen öljynkään tartte sitten olla niin "ihmeellistä." mutta siitä joskus toiste.
Moottoriöljyn perustehtävä on pitää moottori puhtaana ja hyvin voideltuna. Öljyssä täytyy olla lisäaineita jotta esim. palamisjätteiden epäpuhtaudet sitoutuvat öljyyn eivätkä sakkaudu ja joudu esim. voideltaville pinnoille. kun ennen autoissa oli "mitä sattuu" - öljyjä joilla oli 5000 km vaihtoväli, niin nykyajan huippuöljyllä voi ajaa jo jopa n.30 000 km. kaikki johtuu lisäaineistuksien ja tiivistyksien kehittymisestä.
t: öljyalalla työskentelevä"..jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen."
Synteettinen öljy EI synny tuosta vain lisäämällä mineraaliöljyyn lisäaineita, vaan kyseessä on hieman monimutkaisempi kemiallinen prosessi jossa öljyn molekyylirakennetta muokataan toivottuun suuntaan, mm. hydrokrakkaamalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil - synteettisissä
perusasia väärin kirjoitti:
"..jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen."
Synteettinen öljy EI synny tuosta vain lisäämällä mineraaliöljyyn lisäaineita, vaan kyseessä on hieman monimutkaisempi kemiallinen prosessi jossa öljyn molekyylirakennetta muokataan toivottuun suuntaan, mm. hydrokrakkaamalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oilon eri tasoja: vhvi, ehvi ja pao. halvemmat synteettiset ovat vhvi ja ehvi -pohjaisia, ne on valmistettu muokkaamalla mineraaliöljyn ketjuja ja lisäaineistamalla öljy. vhvi ja ehvi-öljyillä on kaikki synteettisen öljyn tyypilliset ominaisuudet. pao-öljyssä jalostuksessa mennään vielä pidemmälle. ketjuja luodaan keinotekoisesti näin saadaan sellaista öljyä, jossa ei ole epätoivottuja ainesosia joita jäisi mineraaliöljystä jalostamalla. pao-öljyt ovat kalliimpia ja parhaimpia synteettisiä, joten kaikki ykkösmerkit käyttävät pao-pohjaista öljyä.
- nimenomaan...
synteettisissä kirjoitti:
on eri tasoja: vhvi, ehvi ja pao. halvemmat synteettiset ovat vhvi ja ehvi -pohjaisia, ne on valmistettu muokkaamalla mineraaliöljyn ketjuja ja lisäaineistamalla öljy. vhvi ja ehvi-öljyillä on kaikki synteettisen öljyn tyypilliset ominaisuudet. pao-öljyssä jalostuksessa mennään vielä pidemmälle. ketjuja luodaan keinotekoisesti näin saadaan sellaista öljyä, jossa ei ole epätoivottuja ainesosia joita jäisi mineraaliöljystä jalostamalla. pao-öljyt ovat kalliimpia ja parhaimpia synteettisiä, joten kaikki ykkösmerkit käyttävät pao-pohjaista öljyä.
Se että mineraaliöljy ei "syntetisoidu" vain lisäaineistamalla se, vaan nimenomaan käsittelemällä molekyyliketjut halutunlaisiksi.
Noilla PAO- ja Esteröidyillä öljyillä ei ole enää molekyylirakenteeltaankaan juuri yhteistä mineraaliöljyn kanssa, vaan ketjuiltaan ja ketjujen tasarakenteisuudeltaan muistuttavat kemiallisesti jo lähinnä nestemäistä muovia.
No, tärkeintä yhäkin on se että nykyiset "huonommatkin" öljyt päihittävät ominaisuuksiltaan vuosikymmenen takaiset "huippuöljyt", jos puhutaan saman viskositeettialueen öljyistä eikä verrata mitään Lidlin 15W ruokaöljyjä esim. vaikkapa 5W-40 öljyihin.
Noista hydrokrakkauksista ja polyalfaolefiineista sekä synteettisistä estereistä löytää kyllä jokainen tietoa janoava netistä lisää, Google on kova sana, eikä tietoa janoavan tarvitse todellakaan tyytyä tämän palstan kaikenmaailman "öljyalalla työskentelevien" ylimalkaisiin ja jopa vääriin KÄSITYKSIIN aiheesta. - öljykeisari
perusasia väärin kirjoitti:
"..jalostamoilla mineraaliöljyyn lisätään lisäaineita, jotka tekevät öljystä synteettisen."
Synteettinen öljy EI synny tuosta vain lisäämällä mineraaliöljyyn lisäaineita, vaan kyseessä on hieman monimutkaisempi kemiallinen prosessi jossa öljyn molekyylirakennetta muokataan toivottuun suuntaan, mm. hydrokrakkaamalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oiljuu tiedetään mutta kun sitä ei kysytty niin en nyt jaksanut maallikolle alkaa yksityiskohtaisesti selittämään kaiken maailman alipainetislauksia ja krakkauksia ja molekyylirakenteiden tutkimista/muokkausta kun kyse oli vanhoista autoöljyistä.
- öljykeisari
nimenomaan... kirjoitti:
Se että mineraaliöljy ei "syntetisoidu" vain lisäaineistamalla se, vaan nimenomaan käsittelemällä molekyyliketjut halutunlaisiksi.
Noilla PAO- ja Esteröidyillä öljyillä ei ole enää molekyylirakenteeltaankaan juuri yhteistä mineraaliöljyn kanssa, vaan ketjuiltaan ja ketjujen tasarakenteisuudeltaan muistuttavat kemiallisesti jo lähinnä nestemäistä muovia.
No, tärkeintä yhäkin on se että nykyiset "huonommatkin" öljyt päihittävät ominaisuuksiltaan vuosikymmenen takaiset "huippuöljyt", jos puhutaan saman viskositeettialueen öljyistä eikä verrata mitään Lidlin 15W ruokaöljyjä esim. vaikkapa 5W-40 öljyihin.
Noista hydrokrakkauksista ja polyalfaolefiineista sekä synteettisistä estereistä löytää kyllä jokainen tietoa janoava netistä lisää, Google on kova sana, eikä tietoa janoavan tarvitse todellakaan tyytyä tämän palstan kaikenmaailman "öljyalalla työskentelevien" ylimalkaisiin ja jopa vääriin KÄSITYKSIIN aiheesta.kuten jo edelläkin mainitsin niin mitä järkeä on lähteä selittämään keskiverto matti meikäläiselle öljyn kaikki valmistusvaiheet ja yksityiskohtaisesti kartoittamaan miten saadaan mikäkin synteettisen öljyn ominaisuus kun kysyttiin yksinkertaisesti mikä ero on 25 vuotta vanhalla öljyllä ja nykyöljyllä? miksi nykyään voi ajaa vaikkapa 20000km yhteen soittoon... kaiken maailman nirppanokkia sitä täällä pyörii joille kaikki tarvii selittää juurta jaksain kun rivien välistä voi varmasti ymmärtää jotain. mitä jos joku kysyy vaikkapa että miten korjaan playstation 2:n mod-piirin? niin sinä vitun pilkunnussija aloittaisit luentosi kaukaisista japanilaisista ja miten joku hotahota kurakusi sai idean pelikonsoleista vuonna sirppi ja vasara. ja todellakin työskentelen öljyalalla ja ON AIVAN ERI ASIA TIETÄÄ mitä öljy on kuin se että tietää sen käyttökohteet ja ominaisuudet.
- ja pillu!
öljykeisari kirjoitti:
kuten jo edelläkin mainitsin niin mitä järkeä on lähteä selittämään keskiverto matti meikäläiselle öljyn kaikki valmistusvaiheet ja yksityiskohtaisesti kartoittamaan miten saadaan mikäkin synteettisen öljyn ominaisuus kun kysyttiin yksinkertaisesti mikä ero on 25 vuotta vanhalla öljyllä ja nykyöljyllä? miksi nykyään voi ajaa vaikkapa 20000km yhteen soittoon... kaiken maailman nirppanokkia sitä täällä pyörii joille kaikki tarvii selittää juurta jaksain kun rivien välistä voi varmasti ymmärtää jotain. mitä jos joku kysyy vaikkapa että miten korjaan playstation 2:n mod-piirin? niin sinä vitun pilkunnussija aloittaisit luentosi kaukaisista japanilaisista ja miten joku hotahota kurakusi sai idean pelikonsoleista vuonna sirppi ja vasara. ja todellakin työskentelen öljyalalla ja ON AIVAN ERI ASIA TIETÄÄ mitä öljy on kuin se että tietää sen käyttökohteet ja ominaisuudet.
"kuten jo edelläkin mainitsin niin mitä järkeä on lähteä selittämään.."
Maallikolle olisit voinut yhtä helposti vastata kuinka asiat oikeasti ovat kun kerran esität tietäväsi, yhtä lyhyellä lauseella kuin mitä vastasit väärin. Ja maallikko voi jäädä vastauksestasi väärään käsitykseen.
Noniin, välitunti loppui, menepäs takaisin työpajalle siitä. - öljykeisari
ja pillu! kirjoitti:
"kuten jo edelläkin mainitsin niin mitä järkeä on lähteä selittämään.."
Maallikolle olisit voinut yhtä helposti vastata kuinka asiat oikeasti ovat kun kerran esität tietäväsi, yhtä lyhyellä lauseella kuin mitä vastasit väärin. Ja maallikko voi jäädä vastauksestasi väärään käsitykseen.
Noniin, välitunti loppui, menepäs takaisin työpajalle siitä.yritin selittää olennaisen asiasta jota joku kysyi ja myönnän näin jälkikäteen et olishan sen asian toisinkin voinu esittää mut ei siitä tekstistä nyt niin hirveen väärää kuvaa voi saada siitä asiasta mistä oli kyse. siinäkin nimittäin oli jo turhaa nippelitietoa millä ei 99% väestöstä tee yhtään mitään. enkä yleensä "esitä tietäväni" vaan kaivan sen tiedon kirjoista, netistä ja työkavereilta mitä ite en tiedä. siinä olet oikeassa et sanallista ilmaisua voi aina kehittää ja virheitä sattuu mut se on elämää. ja on tietty jokasella itellä korvien välissä mitä mistäkin asioista ymmärtää ja miten ymmärtää lukemansa.
- .......................
öljykeisari kirjoitti:
yritin selittää olennaisen asiasta jota joku kysyi ja myönnän näin jälkikäteen et olishan sen asian toisinkin voinu esittää mut ei siitä tekstistä nyt niin hirveen väärää kuvaa voi saada siitä asiasta mistä oli kyse. siinäkin nimittäin oli jo turhaa nippelitietoa millä ei 99% väestöstä tee yhtään mitään. enkä yleensä "esitä tietäväni" vaan kaivan sen tiedon kirjoista, netistä ja työkavereilta mitä ite en tiedä. siinä olet oikeassa et sanallista ilmaisua voi aina kehittää ja virheitä sattuu mut se on elämää. ja on tietty jokasella itellä korvien välissä mitä mistäkin asioista ymmärtää ja miten ymmärtää lukemansa.
Mutta kun tällä palstalla joku asiantuntija menee esittämään väärää tietoa vaikkapa vahingossa tai laiskuuttaan, niin se väärä tieto voi saada aikaan maallikon mielessä täysin uskomattomia mielleyhtymiä ja uskomuksia, jotka kumuloituvat tällä palstalla toinen luulija toistaan vahvistaen, ja lopulta kun on menty uskomuksissa siihen pisteeseen että kun joku oikaisee niin suututaan silmittömästi.
Olisin minäkin voinut olla vähän vähemmän kärkevämpi, mutta ongelmakohta yleisessä tiedonjakelussa onkin juuri se että pienikin virhe tiedonjakelussa voi saada aikaan uskomattomia päätelmiä sellaisten ihmisten mielissä jotka kysyvät täältä asioita ja uskovat tasan siihen, välittämättä edetä asiassa ja ottaa tarkemmin selvää asioista. - öljykeisari
....................... kirjoitti:
Mutta kun tällä palstalla joku asiantuntija menee esittämään väärää tietoa vaikkapa vahingossa tai laiskuuttaan, niin se väärä tieto voi saada aikaan maallikon mielessä täysin uskomattomia mielleyhtymiä ja uskomuksia, jotka kumuloituvat tällä palstalla toinen luulija toistaan vahvistaen, ja lopulta kun on menty uskomuksissa siihen pisteeseen että kun joku oikaisee niin suututaan silmittömästi.
Olisin minäkin voinut olla vähän vähemmän kärkevämpi, mutta ongelmakohta yleisessä tiedonjakelussa onkin juuri se että pienikin virhe tiedonjakelussa voi saada aikaan uskomattomia päätelmiä sellaisten ihmisten mielissä jotka kysyvät täältä asioita ja uskovat tasan siihen, välittämättä edetä asiassa ja ottaa tarkemmin selvää asioista.on totta että ns. virheellisiä ilmaisuja pitäisi välttää mutta kun kaikkia pienen pieniä tai edes vähän isompia yksityiskohtia ei yksinkertasesti ehdi, jaksa tai pysty selittämään niin se on pakko referoida siihen muotoon että tekstistä saa sen olennaisen irti, eli miksi ja miten...
- öljykeisari
öljykeisari kirjoitti:
on totta että ns. virheellisiä ilmaisuja pitäisi välttää mutta kun kaikkia pienen pieniä tai edes vähän isompia yksityiskohtia ei yksinkertasesti ehdi, jaksa tai pysty selittämään niin se on pakko referoida siihen muotoon että tekstistä saa sen olennaisen irti, eli miksi ja miten...
lisäyksenä vielä edelliseen et jos joku näiden palstojen lukija näiden "tietojen" takia esim. loukkaa itsensä tai aiheuttaa suurta vahinkoa tai mitä tahansa negatiivista niin kyllä se on vahingon aiheuttajan omaa tyhmyyttä että ei viitsi tai osaa joidenkin itselleen tärkeiden asioiden todellista laitaa selvittää vaan uskoo sokeasti siihen mitä joku täysin tuntematon ihminen selittää. sama kun löisi päätään seinään jos joku sanoo. näillä palstoilla yleensä kysytään neuvoa yksinkertaisiin käytännön ongelmiin, joihin pyritään antamaan yksinkertainen LYHYT vastaus, eikä mihinkään globaaleihin miljoonia ihmisiä ihmetyttäviin asioihin. jos tulee tarve tietää jotain erikoisen vaikeasti ymmärrettävää/selitettävää asiaa, niin 99% väestöstä ymmärtää että sitä supervaikeaa tietoa ei erittäin suurella todennäköisyydellä täältä löydy eikä kannata edes hakea. ja se ne loput voivat sitten kuvitella siellä pienessä päässään mitä lystäävät...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742647
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492638Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on772336- 231861
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2161811Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681680Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok921489Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti201471Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221470Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121450