Variaatiokerroin

Tuleva insinööri.... ehkä...

Morjens!

Teen tieteellistä raporttia, jossa lasketaan erilaisille mittaustuloksille keskiarvoja, keskihajontaa ja variaatiokertoimia. Tiedän kyllä kaavat, joilla ne lasketaan, mutta mitä ihmettä teen kun variaatiokertoimiksi tulee tuhansia prosentteja? Variaatiokerroin voi olla nollasta ylöspäin, mutta ei kai se yli 100 prosenttiin voi mennä?
Entä ne, joissa kerroin on alle 0? Miten ne kuuluu merkitä?

12

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffffs

      Variaatioita voidaan laskea vain suhdeasteikollisille muuttujille. Ei siis intervalliasteikollisille.

      Eli sinulla täytyy olla tilanne, jossa on järkevää tulkita kahta arvoa tyyliin: A on kaksinkertainen B:n nähden.

      Tällöin arvot ovat pakosti positiivisia, joten variaatio joka on keskihajonta/keskiarvo on myös suurempi kuin 0, koska keskiarvo on positiivinen ja keskihajonta on aina positiivinen. Luku voi olla suurempi kuin 100%, jos arvot ovat erittäin hajaantuneita ja keskiarvo pieni, lisäksi tilanteen pitäisi olla aika harvinainen: mediaani suurempi kuin keskiarvo tms.

      Variaatio mittaa suhteellista hajontaa. Ja sinun täytyy miettiä onko kaikille tunnusluville mielekäs tulkinta, aina näöin ei ole. Jos ei ole, älä käytä kyseisiä tunnuslukuja ollenkaan.

      Kerropa hieman tarkemmin millaisesta datasta on kyse, niin voidaan neuvoa tarkemmin.

      • aloittaja

        Olen tehnyt testauksia erilaisille materiaaleille ja niistä saadut mittaustulokset ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Keskiarvot ovat pieniä, -0,3:sta 0,5:een.
        Näissä testauksissa pitää laskea kyseiset tunnusluvut, raportti on virheellinen jos ne jättää pois.
        Olen kysellyt opettajilta apua, mutta kukaan ei ehdi vastaamaan sähköpostitse ja itsellänikin alkaa olla jo kiire tuon palautuksen kanssa.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Olen tehnyt testauksia erilaisille materiaaleille ja niistä saadut mittaustulokset ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Keskiarvot ovat pieniä, -0,3:sta 0,5:een.
        Näissä testauksissa pitää laskea kyseiset tunnusluvut, raportti on virheellinen jos ne jättää pois.
        Olen kysellyt opettajilta apua, mutta kukaan ei ehdi vastaamaan sähköpostitse ja itsellänikin alkaa olla jo kiire tuon palautuksen kanssa.

        Yhden mittaussarjan tulokset ovat 0, 2, -3 ja 1,5. Keskiarvoksi saan 0,1 ja keskihajonnaksi 2,3. Eikös variaatiokerroin siten ole 2300 %??


      • fffs
        aloittaja kirjoitti:

        Olen tehnyt testauksia erilaisille materiaaleille ja niistä saadut mittaustulokset ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Keskiarvot ovat pieniä, -0,3:sta 0,5:een.
        Näissä testauksissa pitää laskea kyseiset tunnusluvut, raportti on virheellinen jos ne jättää pois.
        Olen kysellyt opettajilta apua, mutta kukaan ei ehdi vastaamaan sähköpostitse ja itsellänikin alkaa olla jo kiire tuon palautuksen kanssa.

        Eli materiaalien ominaisuudet voivat olla negatiivisia, silloin et voi sanoa esim., että materiaali -0.3 arvolla on X% parempi kuin arvolla 0,5 tai vastaavaa.

        Koska kyse ei ole suhdeasteikosta, niin ainakaan perinteinen variaatio keskihajonta/keskiarvolla ei toimi. Onko teille annettu toista kaavaa käytettäväksi intervalliasteikolla.

        Mitä arvoja mittaustulokset voivat saada ja onko esim. mittaustulosten A 0,5 ja B 0,8 erotukselle 0,3 jokin mielekäs tulkinta. Vai tulkitaanko sitä mielummin B on 60% suurempi kuin A.

        Keskiarvo ja keskihajonta ovat luonnollisia, mutta variaatio tässä tilanteessa vaikuttaa hyödyttömältä.


      • ffffs
        aloittaja kirjoitti:

        Yhden mittaussarjan tulokset ovat 0, 2, -3 ja 1,5. Keskiarvoksi saan 0,1 ja keskihajonnaksi 2,3. Eikös variaatiokerroin siten ole 2300 %??

        Laskusi on mennyt oikein, mutta edelleen sinulla on ongelma siinä, että mittaustuloksesi eivät ole suhdeasteikollisia vaan intervalliasteikollisia, joten kaavaa ei voi soveltaa. Joko löytyy intervalliasteikolle tämän kanssa analoginen kaava tai asteikko on muunnettavissa suhdeasteikolliseksi jollakin tapaa (jota en kyllä tähän hätään keksi)


      • fffs
        ffffs kirjoitti:

        Laskusi on mennyt oikein, mutta edelleen sinulla on ongelma siinä, että mittaustuloksesi eivät ole suhdeasteikollisia vaan intervalliasteikollisia, joten kaavaa ei voi soveltaa. Joko löytyy intervalliasteikolle tämän kanssa analoginen kaava tai asteikko on muunnettavissa suhdeasteikolliseksi jollakin tapaa (jota en kyllä tähän hätään keksi)

        Eräs mahdollisuus muuttaa intervalliasteikko suhdeasteikoksi on mittayksikkö muunnos, esim.

        Sinulla on lämpötilamittauksia Celsius asteissa (positiivisia ja negatiivisia), tällöin sinulla on intervalliasteikko, mutta jos muutat lämpötilat kelvineiksi, niin se muuttuu suhdeasteikolliseki (koska on absoluuttinen nollapiste) jolloin on (tavallaan) mielekästä sanoa, että 27C=300K on 10% lämpimämpää kuin 10C=273K.


      • aloittaja
        fffs kirjoitti:

        Eli materiaalien ominaisuudet voivat olla negatiivisia, silloin et voi sanoa esim., että materiaali -0.3 arvolla on X% parempi kuin arvolla 0,5 tai vastaavaa.

        Koska kyse ei ole suhdeasteikosta, niin ainakaan perinteinen variaatio keskihajonta/keskiarvolla ei toimi. Onko teille annettu toista kaavaa käytettäväksi intervalliasteikolla.

        Mitä arvoja mittaustulokset voivat saada ja onko esim. mittaustulosten A 0,5 ja B 0,8 erotukselle 0,3 jokin mielekäs tulkinta. Vai tulkitaanko sitä mielummin B on 60% suurempi kuin A.

        Keskiarvo ja keskihajonta ovat luonnollisia, mutta variaatio tässä tilanteessa vaikuttaa hyödyttömältä.

        Mittaustuloksia ei verrata toisiinsa, vaan kaikkia verrataan samaan lähtöarvoon.
        Meille on sanottu että ne lasketaan juuri noin kuin olen laskenut, mutta tuloksissani on kuitenkin jotain vikaa. Muuta kaavaa ei ole.
        Ärsyttävää. Toivottavasti joku osaa ensi viikolla koulussa ratkaista tämän.
        Kiitos kuitenkin kun yritit auttaa! :)


      • nkorppi
        aloittaja kirjoitti:

        Mittaustuloksia ei verrata toisiinsa, vaan kaikkia verrataan samaan lähtöarvoon.
        Meille on sanottu että ne lasketaan juuri noin kuin olen laskenut, mutta tuloksissani on kuitenkin jotain vikaa. Muuta kaavaa ei ole.
        Ärsyttävää. Toivottavasti joku osaa ensi viikolla koulussa ratkaista tämän.
        Kiitos kuitenkin kun yritit auttaa! :)

        Luku voi olla 1000% pienemmästä luvusta, jos se on kymmenkertainen. Siinä ei ole mennyt mikään pakosti pieleen!


      • aloittaja
        nkorppi kirjoitti:

        Luku voi olla 1000% pienemmästä luvusta, jos se on kymmenkertainen. Siinä ei ole mennyt mikään pakosti pieleen!

        Okei, kiitti!
        Mä kysyn vielä koululta niiden mielipidettä.


    • K. Arvonen

      ... miksi variaatiokerroin (keskihajonta/keskiarvo) pitää kertoa sadalla ja esittää muka jonkinlaisena prosenttitulkintana.
      Mielestäni koko tunnusluku on täysin tarpeeton yhden muuttujan tarkasteluissa, kun tutkimusyksikköjä on yksi. Sen sijaan, jos verrataan useampia tutkimusyksikköjä yhden muuttujan suhteen tai usean muuttujan vaihtelua samalla tutkimusyksiköllä, variaatiokerroin on mielekäs.
      Esim. vaihteleeko norsujen vai hiirien paino suhteellisesti enemmän? Tai vaihteeeko ihmisten pituus vai paino suhteellisesti enemmän? Keskihajonta saa vain positiivisia arvoja, mutta keskiarvo voi saada negatiivisia. Miksi variaatiokerroin ei siis voi olla negatiivinen? Tulkinnat on tehtävä itseisarvon avulla.

    • Doctöör

      ja muista tilastollisista tunnusluvuista (kuten tämä variaatiokerroin) pari sanaa.

      Itse suhtaudun aika skeptisesti tilastollisiin tunnuslukuihin (tai ainakin niitten absoluuttisten arvojen tulkintaan), varsinkin kun 'ei tiedetä etukäteen, kuinka otos on jakautunut'.

      Yhtenä esimerkkinä jokin aika sitten lehdissä ollut keskustelu 'kansakuntien' älykkyydestä.

    • aloittaja

      Täytyy tunnustaa, että en ymmärrä yhtään mitään mistään suhteellisuuksista tai siitä mitä kannattaa mihinkin verrata ja miksi tai miksi ei. En edes tiedä miksi tuohon tekeillä olevaan raporttiin täytyy sellainen variaatio laskea, koska sen merkityksiä ei kuitenkaan tarvitse selittää.
      Ongelmani on vain se, että se on pakko siinä olla.
      Korkeatasoisia insinöörejä siis tulossa meidänkin luokasta..
      Kiitos nyt vielä kaikille auttamishalusta. Jätän asian tähän ja pakotan jonkun opettajan ratkaisemaan sen puolestani.
      Hyvää kevään odotusta! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe