Kallis vai Halpa maa?

paula 19

Niin että kaikki jotka ovat käyneet Sloveniassa niin voisivat vastata että onko se kallis/halpa maa ja hintavertailuja voi myös laittaa. KIITOS ! :)

7

7052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punktus

      SLOVENIA ON NOIN 30 % EDULLISEMPI MAA KUIN SUOMI

      ESIM BENSIININ 95 HINTA TAMMIKUUSSA 1,06 € LITRA

      TURISTIPAIKAT AINA KALLLIIMPIA

      AUTON VUOKRAAMINEN JA SYÖMINEN EDULLISEMPAA

      HUOM MAASSA ON KÄYTÖSSÄ MOOTTORITIEMAKSUT

      • TRIP2006

        Yleiskuvaus kohteesta

        Olin Erasmus-vaihdossa Sloveniassa, Ljubljanan yliopistossa sosiaalityön tiedekunnassa, tammikuusta toukokuulle vuonna 2006.

        Slovenia on pieni, n. 2,1 miljoonan asukkaan maa. Slovenia on pinta-alaltaan 16 kertaa pienempi maa kuin Suomi. Pääkaupungissa Ljubljanassa asuun n. 260 000 asukasta. Slovenia on yksi entisen Jugoslavian maista. Slovenia pärjää kiistatta parhaiten ex-jugoslavian maista taloudellisen kehityksensä vuoksi. Slovenia on nyt liittymässä ensimmäisenä uusista EU-maista euroonkin. Slovenia on länsimaalaisin maa entisestä sosialistisesta maasta, mutta se on onnistunut säilyttämään myös perinteistä kulttuuriaan.

        Itse henkilökohtaisesti en kokenut Slovenian kulttuuria silmäänpistävän erottuvaksi yleisestä eurooppalaisesta kulttuurista. Ruoka esim. oli hyvin monikulttuurista, naapurimaat kuten Italia antoi oman säväyksensä menuihin. Ljubljanassa on paljon meneillään esim. musiikkikulttuurin puolella, paljon bändejä ja bileitä. Myös korkeakulttuuria löytyy. Allekirjoittanut kävi mm. seuraamassa hyvin edullisesti (parilla eurolla!) balettia muiden vaihtarikamujen kanssa.

        Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta eivät "tungettelevan” ystävällisiä. Monessa suhteessa he muistuttivat meitä suomalaisia luonteenpiirteiltään. Sloveniassa ja Ljublajanassa ei ole niin paljon maahanmuuttajia ja pakolaisia kuin Suomessa, mutta tästä huolimatta etenkin nuoret ihmiset ja muut opiskelijat puhuvat hyvää englantia. Sloveniassa ei myöskään dubata elokuvia ja sarjoja, niin kun ei myöskään Suomessa.

        Ilmasto oli lämpimämpi kuin Suomessa ja paikalliset kehuivat, että oikein lämmintä alkaa olla jo maaliskuussa. Eipä ainakaan vuonna 06 näin ollut... Mutta kun varsinainen kesä alkaa, niin se kyllä lämmittää eri tavalla kuin täällä Pohjois-Euroopassa. Sloveniassa on kyllä lunta, mutta ei niin paljon kuin Suomessa. Hyvät mahdollisuudet lasketteluun n. tunnin-parin ajomatkojen päässä (tästä enemmän harrastus yms. kohdassa).

        Ljubljanasta en olisi heti uskonut, että se on eurooppalainen pääkaupunki - kaupunki on aika pieni, mutta erittäin viehättävä. Keskellä vanhaa kaupunginosaa virtaa joki, joka tekee hyvin romanttisen tunnelman Ljubljanaan. Vanha kaupunginosa on myös elävä, siellä on paljon ravintoloita ja kauppakujia. Muuten keskusta on keskittynyt päätien, Slovenska cestan, varrelle ja sen sivukaduille. Ljubljanassa on kuitenkin tyypillistä, että ihmiset suuntaavat shoppailua varten keskustan ulkopuolelle, eritoten BTC-nimiseen kauppakeskukseen. Hintataso Sloveniassa on alhaisempia kuin Suomessa ja tämän huomaa selvästi esimerkiksi ravintolaissa. Yllättävää minulle oli se kuitenkin, että vaatteet, kengät, vuokrataso jne. on yleisesti ottaen Suomen hintatason kohdalla, vaikka slovenialainen ihminen tienaa keskimäärin paljon vähemmän kuin suomalainen.

        Ljubljanassa ei ole muuta julkista liikennettä kuin bussit. Ne kuitenkin ajavat useasti ja yleensä aikataulussa. Aikataulujen tulkitseminen bussipysäkillä on kuitenkin turhaa hommaa, edes slovenialaiset itse eivät sitä juuri ymmärrä... Aikataulukirjojen hankkimisessa yms. Slovenialla on vielä paljon opittavaa, sillä sellaisia siellä ei ollut ainakaan minun oleskeluaikani.

        Ljubljana on ehdottomasti Slovenian keskeisin kaupunki, mutta tähän variaatioita täynnä olevaan maahan mahtuu myös paljon muuta ja muita kaupunkeja. Maan toinen yliopisto on Mariborissa. Sloveniasta on aivan erinomaiset kulkuyhteydet muihin kaupunkeihin ja maihin, koska välimatkat ovat niin lyhyitä. (Tästä enemmän matkustelu-osiossa).


      • sLOVEnia
        TRIP2006 kirjoitti:

        Yleiskuvaus kohteesta

        Olin Erasmus-vaihdossa Sloveniassa, Ljubljanan yliopistossa sosiaalityön tiedekunnassa, tammikuusta toukokuulle vuonna 2006.

        Slovenia on pieni, n. 2,1 miljoonan asukkaan maa. Slovenia on pinta-alaltaan 16 kertaa pienempi maa kuin Suomi. Pääkaupungissa Ljubljanassa asuun n. 260 000 asukasta. Slovenia on yksi entisen Jugoslavian maista. Slovenia pärjää kiistatta parhaiten ex-jugoslavian maista taloudellisen kehityksensä vuoksi. Slovenia on nyt liittymässä ensimmäisenä uusista EU-maista euroonkin. Slovenia on länsimaalaisin maa entisestä sosialistisesta maasta, mutta se on onnistunut säilyttämään myös perinteistä kulttuuriaan.

        Itse henkilökohtaisesti en kokenut Slovenian kulttuuria silmäänpistävän erottuvaksi yleisestä eurooppalaisesta kulttuurista. Ruoka esim. oli hyvin monikulttuurista, naapurimaat kuten Italia antoi oman säväyksensä menuihin. Ljubljanassa on paljon meneillään esim. musiikkikulttuurin puolella, paljon bändejä ja bileitä. Myös korkeakulttuuria löytyy. Allekirjoittanut kävi mm. seuraamassa hyvin edullisesti (parilla eurolla!) balettia muiden vaihtarikamujen kanssa.

        Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta eivät "tungettelevan” ystävällisiä. Monessa suhteessa he muistuttivat meitä suomalaisia luonteenpiirteiltään. Sloveniassa ja Ljublajanassa ei ole niin paljon maahanmuuttajia ja pakolaisia kuin Suomessa, mutta tästä huolimatta etenkin nuoret ihmiset ja muut opiskelijat puhuvat hyvää englantia. Sloveniassa ei myöskään dubata elokuvia ja sarjoja, niin kun ei myöskään Suomessa.

        Ilmasto oli lämpimämpi kuin Suomessa ja paikalliset kehuivat, että oikein lämmintä alkaa olla jo maaliskuussa. Eipä ainakaan vuonna 06 näin ollut... Mutta kun varsinainen kesä alkaa, niin se kyllä lämmittää eri tavalla kuin täällä Pohjois-Euroopassa. Sloveniassa on kyllä lunta, mutta ei niin paljon kuin Suomessa. Hyvät mahdollisuudet lasketteluun n. tunnin-parin ajomatkojen päässä (tästä enemmän harrastus yms. kohdassa).

        Ljubljanasta en olisi heti uskonut, että se on eurooppalainen pääkaupunki - kaupunki on aika pieni, mutta erittäin viehättävä. Keskellä vanhaa kaupunginosaa virtaa joki, joka tekee hyvin romanttisen tunnelman Ljubljanaan. Vanha kaupunginosa on myös elävä, siellä on paljon ravintoloita ja kauppakujia. Muuten keskusta on keskittynyt päätien, Slovenska cestan, varrelle ja sen sivukaduille. Ljubljanassa on kuitenkin tyypillistä, että ihmiset suuntaavat shoppailua varten keskustan ulkopuolelle, eritoten BTC-nimiseen kauppakeskukseen. Hintataso Sloveniassa on alhaisempia kuin Suomessa ja tämän huomaa selvästi esimerkiksi ravintolaissa. Yllättävää minulle oli se kuitenkin, että vaatteet, kengät, vuokrataso jne. on yleisesti ottaen Suomen hintatason kohdalla, vaikka slovenialainen ihminen tienaa keskimäärin paljon vähemmän kuin suomalainen.

        Ljubljanassa ei ole muuta julkista liikennettä kuin bussit. Ne kuitenkin ajavat useasti ja yleensä aikataulussa. Aikataulujen tulkitseminen bussipysäkillä on kuitenkin turhaa hommaa, edes slovenialaiset itse eivät sitä juuri ymmärrä... Aikataulukirjojen hankkimisessa yms. Slovenialla on vielä paljon opittavaa, sillä sellaisia siellä ei ollut ainakaan minun oleskeluaikani.

        Ljubljana on ehdottomasti Slovenian keskeisin kaupunki, mutta tähän variaatioita täynnä olevaan maahan mahtuu myös paljon muuta ja muita kaupunkeja. Maan toinen yliopisto on Mariborissa. Sloveniasta on aivan erinomaiset kulkuyhteydet muihin kaupunkeihin ja maihin, koska välimatkat ovat niin lyhyitä. (Tästä enemmän matkustelu-osiossa).

        "Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta eivät "tungettelevan” ystävällisiä. Monessa suhteessa he muistuttivat meitä suomalaisia luonteenpiirteiltään."

        Tästä olen kyllä aivan eri mieltä! Juuri tämän eron vuoksi viihdyn Sloveniassa enemmän kuin Suomessa. Slovenialaiset ovat puheliaampia ja avoimempia, aina valmiita nauttimaan elämästä.
        Niin, ja nykyään tuota luntakin on Sloveniassa enemmän kuin Suomessa :)


    • SLOVENSKA

      PÄÄKAUOUNGIN LJUBLIJANAN LISÄKSI MIELENKIINTOISIA KOHTEITA OVAT BLEDIN JA PTUJ KAUPUNGIT, TIPPUKIVILUOLAT JA PIRAN RANNIKOLLA

      RIIPPUU AJANKOHDASTA
      TALVELLA EI RANNIKOLLA OLE JUURI MITÄÄN TEKEMISTÄ

    • Kesällä 2007

      Slovenia on todella tutustumisen arvoinen maa.
      Vietin muutamia päiviä siellä kesällä 2007 matkalla Kroatiaan ja takaisin.
      Olin pari päivää Ljubljanassa, yhden yön Postojnassa sekä tutustuin myös Blediin ja Piraniin.
      Pieni maa, lyhyessä ajassa ehtii tutustua moneen paikkaan.
      Hintataso kohtuullinen ja englannilla tulee toimeen hyvin. Suosittelen.

    • pex2

      havaintoja maaliskuulta hintojen osalta:
      ravintolaruokailu hieman halvempaa kuin Suomessa.
      Esim keitot ja pastat 4-7 euroa, kiinalaisessa ateriat kahdelle alku,pää ja jälkiruoka 20 euroa
      tosi isot pitzat 8-9 euroa. Oluet 2-3 euroa tuoppi.Paikallisia ja hyviä. Viinit 1-2 euroa lasi.Myös hyviä.
      Matkustaminen paikallisliikenteessä euron kolikon verran bussilla. n tunnin matka bussissa kaupungin ulkopuolelle n 6 euroa.
      Hevosburgeri 3 euroa

    • Autoileva pariskunta

      olemme samaa mieltä kun tekstissä, sekä ystävälliset ihmiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe