Fort lauderdalesta orlandoon

jänskättää

Olemme vaimon kanssa matkustellet paljon mutta nyt eka kertaa jenkkeihin.Ajattelin varata auton kentälle valmiiksi ja ajaa siitä Orlandoon.
Osaisko joku kertoa millaista hässäkkää liikenne on ja kuinka hankala em.väli on ajaa.Meinasimme ajella matkan aikana muutenkin vähän sinne sun tänne Orlandon ympärillä.Englanti taipuu auttavasti muttein ole kuitenkaan 10 luokkaa.Mitä otettava huomioon mm.auton löytäminen kentältä jos on vuokrannut jo suomesta,tankkaukset(käteinen vai visa)ajattelin ottaa navigaattorin jenkkien kartoilla mukaan.kaikista vinkeistä oisin tosi kiitollinen.

17

3777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiitee

      Joku vuosi sitten tuli toi matka ajettua Turnpikeä pitkin. Reittivaihtoehtoja on muutamia, joista nopein on maksullinen Turnpike moottoritie, jolla ruuhkaa oli West Palm beachille asti, jonka jälkeen tie muuttui 2-kaistaiseksi ja välillä todella rauhalliseksi. Tie menee tämän jälkeen keskellä ei mitään ja moottoritieltä poistumisexitien väli oli jopa 40mailia. Nopeusrajoitus oli max. 70 mailia ja tutkia oli matkalla useita. Tosin alle 40 mailin hitailusta luvattiin sakottaa...

      Fl. lauderdalen kohdalta pohjoiseen oli pari taalan tietullia, jonka jälkeen otettiin tiketti ja maksettiiin loppulasku Orlandossa. Tietullia kertyi noin 15 taalaa tältä matkalta. Taalan tullit voi maksaa heittämällä tasasumman kolikoita "laariin".

      Normaali moottoritie on numeroltaan 95 -tie, joka on varmaan hieman hitaampi ja ruuhkaisempi kuin turnpike.

      Sitten on tie nro 1, jossa on jo liikennevaloja, joten se ei sovellu nopeaan siirtymiseen.

      Aivan rannassa menee A1A tie, joka on jo todella hidas n. 20-40 mailin rajoituksin.

      Jos teillä on navigaattori mukana niin ajaminen on todella helppoa. Muutamia juttuja tulee vaan muistaa kun sielläpäin ajelee. Esim. oikealle kääntyminen liikennevaloista on sallittu punaisilla, jos ei ole tulijoita ja pysähdyt ennen kääntymistä. Useampikaistaisella moottoritiellä rekat käyttivät keskikaistaa. Suomalaisten tottumaa tapaa, ajetaan oikeimmapuoleista kaistaa ja ohitetaan vasemmalta ei havaittu. Kaistoja käytettiin ja ohiteltiin miten sattuu.

      www.mapqwest.com on tosi hyvä apuväline tsekata esim. exitnumerot, rampit, tullien kohdat ym. etukäteen.

      • jattaa

        tuo "jenkki" sana kotiin. Etelavaltioissa voi joku hermostua.


      • enää ei jänskätä : )

        Kiitti asiallisista vastauksista.


      • matkailija x

        edellisessä viestissä oli karttapalvelun osoitteeseen tullut virhe. oieka osoite on www.mapquest.com. Kätevä palvelu ajo-aikojen arviointiin yms., emme ole koskaan ottaneet navigaattoria, vaan printanneet tärkeimmät ajo-ohjeet mapquestista, ottaneet vuokraamosta karttoja ja ehkä vielä ostaneet maantiekartan huoltoasemalta ja aina löytäneet hyvin perille. Navigaattori on kuitenkin hyvä ja moderni apuväline.

        Toinen hyvä karttapalvelu matkan suunniteluun on www.viamichelin.com


    • matkaajaman

      Kun ajelette ruuhkaisella 95 tiellä, niin hakeutukaa riittävän ajoissa tien oikeaan laitaan. Siellä nimittäin on poistumiset (exit) moottoriteiltä. Kaistoja saattaa olla jopa 6, kaikki autoja täynnä, niin siirtymisseen kaikkien kaistojen läpi kannattaa varata matkaa.
      Nuo exit-poistumiset ovat numeroitu etelästä pohjoiseen suurenevasti. Jos tietää oman exitin numeron, niin osaa varautua ajoissa.

      Autovuokraamoon mennään ko. vuokraamon busseilla, jotka ovat merkitty liikkeen tunnuksilla (Hertz, Avis, National...) näkyvästi. Odotatte kentän pysäkillä kunnes oikea bussi saapuu. Varsinaisella vuokraamolla sitten tiskille, ja kerrot varausnumeron. Mukana passi ja vuokraamisessa käytetty luottokortti.

      Navigaattori kannattaa, mutta vain jos kartastossa löytyy katutason kartat (streetlevel).

      • enää ei jäns........ä

        Joutuuko pysäkkiä etsimään pitkin kenttää vai löytyykö mistä?kiitos edellisestä vastauksesta.


      • matkaajaman
        enää ei jäns........ä kirjoitti:

        Joutuuko pysäkkiä etsimään pitkin kenttää vai löytyykö mistä?kiitos edellisestä vastauksesta.

        Jos mietit vuokraamojen bussien pysäkkejä, niin niitä on siellä täällä.
        Kun menet terminaalista laukkujesi kanssa ulos, niin olet tavallaan tunnelissa, mistä autot ajavat koko ajan (non stop) ympyrää kentän ja vuoraamon välillä. Pysäkkejä on vähänväliä, ja muistaakseni pysäkillä lukee, mikä vuoraamo siihen pysähtyy. Vai oliko se niin, että odotat vaan bussia ja viitot sen pysähtymään. Vai miten se nyt olikaan ;).

        Joka tapauksessa bussin pysähtyessä kuski yleensä auttaa laukkujen kanssa. Samoin ulos mennessä. Homma käy käden käänteessä.
        Joskun bussi ei pysähdy kohdallesi, mikä tarkoittaa sitä, että se on jo täynnä. Odota seuraavaa, joka tulee noin 10 min. sisällä. Matka vuokraamoon kestää noin 5-10min.

        Milloin teidän lento on ja millä yhtiöllä? Itse matkustan 21.2. ja yhtiö on BA (autot aina Avis).


      • ei jäns.....enää
        matkaajaman kirjoitti:

        Jos mietit vuokraamojen bussien pysäkkejä, niin niitä on siellä täällä.
        Kun menet terminaalista laukkujesi kanssa ulos, niin olet tavallaan tunnelissa, mistä autot ajavat koko ajan (non stop) ympyrää kentän ja vuoraamon välillä. Pysäkkejä on vähänväliä, ja muistaakseni pysäkillä lukee, mikä vuoraamo siihen pysähtyy. Vai oliko se niin, että odotat vaan bussia ja viitot sen pysähtymään. Vai miten se nyt olikaan ;).

        Joka tapauksessa bussin pysähtyessä kuski yleensä auttaa laukkujen kanssa. Samoin ulos mennessä. Homma käy käden käänteessä.
        Joskun bussi ei pysähdy kohdallesi, mikä tarkoittaa sitä, että se on jo täynnä. Odota seuraavaa, joka tulee noin 10 min. sisällä. Matka vuokraamoon kestää noin 5-10min.

        Milloin teidän lento on ja millä yhtiöllä? Itse matkustan 21.2. ja yhtiö on BA (autot aina Avis).

        Tuossahanm olikin se tieto mitä halajin.No minä olen nyt aika ajoissa liikkeellä kysymysteni kanssa kun lento on vasta ensi talvena Fort Lauderdaleen.Ajattelinpa ajan kuluksi kysellä jo nyt :)


      • matkaajaman
        ei jäns.....enää kirjoitti:

        Tuossahanm olikin se tieto mitä halajin.No minä olen nyt aika ajoissa liikkeellä kysymysteni kanssa kun lento on vasta ensi talvena Fort Lauderdaleen.Ajattelinpa ajan kuluksi kysellä jo nyt :)

        Tarkemmin lukiessani saan kuvan, että saavutte Fort Lauderdaleen lentokoneella. Onko näin?
        Itse olen lentänyt aina Miamiin, mutta auton olen kahdesti vuokrannut Ft Lauderdalesta. Siellä kävellään terminaalitien ylitse tien toiselle puolelle, jossa vuokraamot sijaitsevat. Kentän käytännöistä en tiedä mitään (siis mistä matkustajat ulostuvat terminaalista).


      • Deerfield
        matkaajaman kirjoitti:

        Tarkemmin lukiessani saan kuvan, että saavutte Fort Lauderdaleen lentokoneella. Onko näin?
        Itse olen lentänyt aina Miamiin, mutta auton olen kahdesti vuokrannut Ft Lauderdalesta. Siellä kävellään terminaalitien ylitse tien toiselle puolelle, jossa vuokraamot sijaitsevat. Kentän käytännöistä en tiedä mitään (siis mistä matkustajat ulostuvat terminaalista).

        Ft. Lauderdalen kentällä ei mennä bussilla vuokraamoon, vaan ne sijaitsevat kentän yhteydessä. Opaskylteissä lukee "Rental Car Center".

        Ulos ajettaessa mennään automaattisesti 595 tielle, josta pääsee näppärästi joko i95 tai Floridas Turnpike -moottoriteille.


      • niin miksi
        ei jäns.....enää kirjoitti:

        Tuossahanm olikin se tieto mitä halajin.No minä olen nyt aika ajoissa liikkeellä kysymysteni kanssa kun lento on vasta ensi talvena Fort Lauderdaleen.Ajattelinpa ajan kuluksi kysellä jo nyt :)

        ette myös lennä sinne suoraan???


      • jäns.....
        matkaajaman kirjoitti:

        Tarkemmin lukiessani saan kuvan, että saavutte Fort Lauderdaleen lentokoneella. Onko näin?
        Itse olen lentänyt aina Miamiin, mutta auton olen kahdesti vuokrannut Ft Lauderdalesta. Siellä kävellään terminaalitien ylitse tien toiselle puolelle, jossa vuokraamot sijaitsevat. Kentän käytännöistä en tiedä mitään (siis mistä matkustajat ulostuvat terminaalista).

        Kyllä näin on lennämme Fort Lauderdaleen ja sieltä jatkamme vuokra-autolla Orlandoon.


    • tulin sieltä juuri

      Ensiksikin: voit vuokrata auton jo suomesta,niin taisit ajatellakin. Se on viisasta - netistä löydät suomalaisia autonvuokraajia, hakivat meidät kentältä (tietty maksoi) ja veivät hotelliin ja jättivät auton meille. Siis se vuokraaja odotti kentän tuloaulassa meidän nimellä varustetun lapun kanssa ja ajoi itse meidät hotellille. Se, että saatiin rasittavan lennon jälkeen olla kyydissä, oli hyvä asia, ei tarvinnut etsiä hotellia, kun tiesivät missä se on. Palvelu suomenkielistä. Sesonkiaikana vuokraamot vuokraavat usein eioota, eli varaus kannattaa varmasti ja on kätevää, kun saa suomenkielistä palvelua.

      No, ajoimme aika paljon pitkin Floridaa ja yksi vinkki: Jos ajaa suurempinumeroisia teitä, liikennettä on vähän ja meno joutuisaa, kun ei ole asutusta ja liikennevaloja joka mutkassa ja samalla näkee Floridaa. Oli todella miellyttävää ajaa niitä teitä ja ei tarvinnut maksaa taalaakaan tietulleja. Olivat hyväkuntoisiakin. Tosi on että A1 ja A1A tiet ovat aika ruuhakaisia ja liikennevaloja paljon ja niissä saa odottaa tosi kauan.

      Ajoimme Orlandoon Meksikonlahden puolelta, mutta palasimme Palm Beacille (Lähelle Lauderdalea) keskiosan kautta ison tekoaltaan (Okahokabee, tai jotain sinnepäin se kirjoitettiin) sivustaa ja sitten laajojen viljelmien läpi. Jos tykkää turnpikellä ajelusta, niin mikäs siinä, autosumassa et kyllä yhtään nauti siitä ajosta, vaikka voisi vähän nopeammin päästä. Autot eivät suinkaan aja tyylillä; hitaimmat reunakaistalla jne vaan ihan miten sattuu.

      Ei minusta siellä liikenne ollut mitenkään pelottavaa ja esim kylissä ihmiset olivat kohteliaita ja antoivat herkästi tietä.

      • Jäns....

        Veikö vuokraaja teidät Orlandoon asti vai tarkoititko että hotellille joka sijaitsi Lauderdalessa?Oisko em.vuokraamon netti osoitetta?Siis sen suomenkielisen.


      • matkustajaman

        Minä valitettavasti valitsen Aviksen noiden "suomalaisten" vuokraamoiden sijaan. Syy: Aviksen autot ovat järjestään olleet alle 10000 mailia ajettuja. Autot ovat myös ns. uutta mallia. Onko sitten käynyt tuuri, vai johtuneeko siitä, että autoni on ollut H-luokkaa? Vuokrauskertoja on kertynyt 8 kpl ja auton valintaan on liittynyt tilatarve useammalle matkalaukulle ja suuri matkustusmukavuus yhdistettynä tehontarpeeseen.
        Tuttujen kokemukset Suomalaisten pitämistä autovuokraamoista eivät niin hyviä. Usein autot useamman vuoden vanhoja, ja mahdollisesti kolarikorjattuja, joissa osa varusteista ei toimi. Hintaero vastaavaan avikseen ei edes 30% kahden viikon vuokra-ajalla.
        Lisäksi kentältä hakupalvelu ei ole aina toiminut sovitunlaisesti (myöhästymisiä), ja sitä paitsi haku esim. Lake Worth:sta taitaa lähennellä jo satasta, mikä tulee huomioida kokonaiskustannuksissa.
        Minun kuulopuheisiin perustuvat tiedot ovat muutaman vuoden takaa, joten tilanne on voinut muuttuakin. Kannatta kuitenkin vertailla hinta/laatu suhteíta.


      • juuri sieltä tullut
        Jäns.... kirjoitti:

        Veikö vuokraaja teidät Orlandoon asti vai tarkoititko että hotellille joka sijaitsi Lauderdalessa?Oisko em.vuokraamon netti osoitetta?Siis sen suomenkielisen.

        Vuokraaja (Sakari Lehtonen) vei meidät Lauderdalen hotelliin ja totta, että se maksoi sata dollaria, mutta mielellämme maksoimme, sillä hän oli tosi mukava ja auto oli hyvä. Autonhan saa valita vuokraajalta ja hinnat ovat auton mukaiset tietysti, mutta tosi hyvä auto saatiin ja pelasi. Koko ajan oli myös vuokraajan puhelinnumero ja jos jotain olisi sattunut, olisi ollut helppo saada apua suomenkielellä. En kyllä muista vuokraamon nimeä, mutta toimi Lake Worthissa sitko huoltoaseman yhteydessä. (Floridassa on paljon suomalaisia kja kai muitakin suomalaisia vuokraajia. Suomen kielellä saa mm pankkipalveluja Lake Worthin Wacovia pankissa. Samoin siellä on pari kiinteistönvälitystoimistoa suomalaisia ym.)


    • Orlando,

      Olin just vaimon kanssa Orlandossa ja mekin vuokrattiin auto sieltä jo täältä suomesta.

      Orlandon terminaali oli aika iso ja sekava mutta matkalaukku ja autovuokraamo (Avis) löytyi etsimisen jälkeen.

      Itsellä oli oma navigaattori mukana varustettuna USA:n kartoilla ja täytyy sanoa, että ilman sitä ei siellä autoilusta olisi tullut juuri mitään.

      Halusipa etsiä melkein mitä tahansa auttoi navigaattori siinä hienosti.

      Ajaminen oli helppoa ja kuten joku kirjoitti niin ei siellä hitaimmat ajaneet oikeanpuolimmaista kaistaa vaan nopeuksia oli erilaisia kaikilla kaistoilla mutta jossain oli maininta hitaimmasta ja maksimi nopeudesta.

      Orlandon kentälle tullessa jos sinne auton palautat on kaista missä lukee rental car returns ja sinne vaan niin tulee eri vuokrayhtiöiden kylttejä minne auto ajetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe