Luku 20? Mitä kertoo?

Päivinen

Olen 46-vuotias lapseton nainen. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, tupakoin ja en harrasta nykyään enää liikuntaa. 35-vuotiaaksi asti liikuin paljon.

Kävin luuntiheysmittauksessa ja terviksen omalääkäri soitti ja sanoi, että minulla on osteoporoosia selkärangassa? lanne? Lukuni oli 20. Lääkäri sanoi, että normaali luku olisi 9-19.

Tietääkö joku, mitä tämä luku 20 meinaa ja mitä mulla on mahdollisesti edessä?

Omalääkärin luo pääsen vasta n. 3 vkon päästä.

Kiitos etukäteen, jos joku osaisi sanoa edes jotain tästä asiasta.

3

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaan.

      Ettei olisi asiat menneet sekaisin? Sinulla on siis hypotyreoosi ja tyreotropiniin T4-V pitoisuus pitäisi olla 9-19. Sinulla luku voisi olla 20 eli normaalin ylärajalla.

      Luuntiheysmittauksesta tulee sellaisia tuloksia jotka on vähän vaikeampi selittää puhelimessa ja on helpompi sanoa että tulos viittaa osteoproosiin, osteopeniaan tai tilanne on normaali. Sinulla tulee jatkossa selvittelyn alle osteoporoosin syyt (vitamiinistatus, tupakointi, liikunnan puute jne) ja harkittavaksi osteoporoosilääkitys nikamamurtumien estämiseksi.

      • Päivinen

        Kiitos vastauksestasi.

        Hyvä, että asia selvisi näin.

        Mulla on tosiaan kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen yrittänyt saada siihen uutta lääkettä, kun väsymys vain jatkuu (ja monet muut oireet vaivaa).

        Osteoporoosi oli puhelimessa mulle uusi tieto ja info siitä jäi mulle täysin vajaaksi.

        Menen uudestaan samalle lääkärille parin viikon päästä ja silloin saan varmaankin tietää lisää osteoporoosistani. Kasvokkain asiat tulevat paremmin selviksi. Ja aion taas tentata häntä siitä uudesta kilpis-lääkkeestäkin.

        Lääkäriä ei näköjään kumpikaan sairauteni puhelua enempää kiinnosta.

        Omituisia aikoja elämme. Välinpitämättömyyttä ja apeutta Suomi pullollaan. Vain rahalla saa ja hevosella pääsee.


      • Yksi vaan.
        Päivinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Hyvä, että asia selvisi näin.

        Mulla on tosiaan kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen yrittänyt saada siihen uutta lääkettä, kun väsymys vain jatkuu (ja monet muut oireet vaivaa).

        Osteoporoosi oli puhelimessa mulle uusi tieto ja info siitä jäi mulle täysin vajaaksi.

        Menen uudestaan samalle lääkärille parin viikon päästä ja silloin saan varmaankin tietää lisää osteoporoosistani. Kasvokkain asiat tulevat paremmin selviksi. Ja aion taas tentata häntä siitä uudesta kilpis-lääkkeestäkin.

        Lääkäriä ei näköjään kumpikaan sairauteni puhelua enempää kiinnosta.

        Omituisia aikoja elämme. Välinpitämättömyyttä ja apeutta Suomi pullollaan. Vain rahalla saa ja hevosella pääsee.

        Tk:ssa ei puhelinajalla voi jäädä jaarittelemaan kun aikaa on 5-10 minuuttia per potilas ja siinä ajassa pitää kaivaa tiedot tietikoneelta esiin, löytää puhelinnumero, soittaa, kertoa tulokset potilaalle ja sopia jatkohoidosta, kirjata sairauskertomukseen merkintä soitosta, laboratoriokoetuloksista ja jatkosuunnitelmasta, varata aika jatkokäyntiä varten jne. Ei se käytös töykeyttä ole mutta kun on muitakin potilaita jotka odottavat soittoa ja vastaanottoa niin ei voi kaikkea käydä läpi puhelimessa. Sinullehan sovittiin jatkokäynti niin eikö asian pitäisi olla kunnossa?

        Väsymyksen syynä voi olla muutakin kuin kilpirauhasen vajaatoiminta ja laboratoriokeen perusteella pitoisuus ei ole matala. Epäilenpä että lääkärisi ei innostu vaihtamaan lääkettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe