Orvokkien kasvattaminen

kukkien kaveri

Onko kukaan kasvattanut siemenistä itse orvokin
taimet?Onnistuiko hyvin?Kuinka aikaisin pitää
kylvää?
En ole ennen yrittänyt itse kasvattaa orvokkeja.
Monenlaisia muita kesäkukkia olen kasvattanut,
vaihtelevalla menestyksellä.

9

13008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zafrani

      Hei!

      Oma kukkapenkkini loisteli sinisenä viime kesän lopun! Laitoin muistaakseni siemenet itämään aika myöhään verrattuna ohjeeseen, mutta ne itivät pian ja pikku taimet kasvoivat reippaasti. Siitä vaan sitten istuttelin ne uuteen kukkapenkkiini ja kukkivat vielä samana kesänä. Ei ollut todella tuon vaikeampaa, mutta joskushan taimiin tulee vikoja huonosta mullastakin jne. Liikaa kastelua ja seisovaa vettä ennen kaikkea kannattaa välttää!

      • kukkien kaveri

        Mukavaa että onnistuit orvokkien kasvattamisessa
        eikä ollut kauhean vaikeita kasvatettavia!
        On siis mullakin toivoa että voin onnistua siinä.
        Itseolen ajatellut kylvää ne joskus helmi-maalis-
        kuun vaihteessa,en tiedä onko vähän liika aikai-
        sin mutta kun haluaisin että ne rupeaisivat kuk-
        kimaan jo alkukesästä,saisi nauttia kukinnasta
        kauan.Olen ostanut sellaisen pienehkön harraste-
        lijoille tarkoitetun muovi kasvihuoneen ja on
        mulla kasvihuonekäyttöön sopiva lämmitinkin.
        Sitten kun orvokit on itäneet niin kasvatan
        ne taimet siellä kasvihuoneessa.
        Meinaan pitää kasvihuoneessa sellaista 15 asteen
        lämpötilaa ja yöllä annan lämmön laskea johonkin
        5-10 asteeseen,laskeehan kesällä ulkonakin
        lämpö aina yöllä.


      • Se kannattaa
        kukkien kaveri kirjoitti:

        Mukavaa että onnistuit orvokkien kasvattamisessa
        eikä ollut kauhean vaikeita kasvatettavia!
        On siis mullakin toivoa että voin onnistua siinä.
        Itseolen ajatellut kylvää ne joskus helmi-maalis-
        kuun vaihteessa,en tiedä onko vähän liika aikai-
        sin mutta kun haluaisin että ne rupeaisivat kuk-
        kimaan jo alkukesästä,saisi nauttia kukinnasta
        kauan.Olen ostanut sellaisen pienehkön harraste-
        lijoille tarkoitetun muovi kasvihuoneen ja on
        mulla kasvihuonekäyttöön sopiva lämmitinkin.
        Sitten kun orvokit on itäneet niin kasvatan
        ne taimet siellä kasvihuoneessa.
        Meinaan pitää kasvihuoneessa sellaista 15 asteen
        lämpötilaa ja yöllä annan lämmön laskea johonkin
        5-10 asteeseen,laskeehan kesällä ulkonakin
        lämpö aina yöllä.

        Kylvä orvoikit ja suosittelen myös matalaa samettiruusua, tuossa maaliskuun alussa vaikka sellaisiin dynoihin (niitä saat yleensä ruokakaupasta kunhan kysyt vaan tiskiltä). Kylvä aika harvaan ja useampaan dynoon. Osta idätysmultaa ja laita pari dynoo sisäkkäin ja ylempään, mihin tulee multa, laita pohjiin reijät. Aseta jotain, vaikka jäätelötukut ym tapaiset sinne väliin, että vedelle jää tilaa alimassa dynossa.
        Kasvata sisällä aurinkoisessa paikassa, tai voit laittaa jonkun edullisen kukkavalonkin (20 €) lisävaloksi, ettei taimet venähdä liikaa. Huhtukuussa voit koulia ne jogurtti- ym purkkeihin ja sitten voit laittaa ne kasvihuoneeseesi. Orvokki kestää matalaa lämpötilaa, mutta samettiruusun kasvu jämähtää paikalleen viileässä paikassa.
        Itse kasvattelen tuollaiset 500 kpl samettiruusua joka kevät, siitä riittää ystäville tuliaisiksi keväällä ja osa oikein haluaa ostaa ja tekevät jo tilauksen ajoissa.
        Nyt tarkoitus kokeilla Koristeportulakkaa myös siemenestä kasvatettuna. Kuivan ja kuuman paikan kasvi.

        http://www.viherlandia.fi/index.php?mode=products&prod_id=3510


      • kysyjälle
        Se kannattaa kirjoitti:

        Kylvä orvoikit ja suosittelen myös matalaa samettiruusua, tuossa maaliskuun alussa vaikka sellaisiin dynoihin (niitä saat yleensä ruokakaupasta kunhan kysyt vaan tiskiltä). Kylvä aika harvaan ja useampaan dynoon. Osta idätysmultaa ja laita pari dynoo sisäkkäin ja ylempään, mihin tulee multa, laita pohjiin reijät. Aseta jotain, vaikka jäätelötukut ym tapaiset sinne väliin, että vedelle jää tilaa alimassa dynossa.
        Kasvata sisällä aurinkoisessa paikassa, tai voit laittaa jonkun edullisen kukkavalonkin (20 €) lisävaloksi, ettei taimet venähdä liikaa. Huhtukuussa voit koulia ne jogurtti- ym purkkeihin ja sitten voit laittaa ne kasvihuoneeseesi. Orvokki kestää matalaa lämpötilaa, mutta samettiruusun kasvu jämähtää paikalleen viileässä paikassa.
        Itse kasvattelen tuollaiset 500 kpl samettiruusua joka kevät, siitä riittää ystäville tuliaisiksi keväällä ja osa oikein haluaa ostaa ja tekevät jo tilauksen ajoissa.
        Nyt tarkoitus kokeilla Koristeportulakkaa myös siemenestä kasvatettuna. Kuivan ja kuuman paikan kasvi.

        http://www.viherlandia.fi/index.php?mode=products&prod_id=3510

        Jos haluat päästä vähemmällä,osta keväällä orvokeita ja anna niiden siementää maahan,älä ota siemenkotia pois.Seuraavana keväänä on kukkamaasi täynnä pieniä orvokinalkuja.


    • nyt vaan jo

      itämään orvokin siemenet. Ovat aika hitaita itämään ja alussa kasvamaan. Niin sinulla on hyviä pikkutaimia kun kevät koittaa ja voit laittaa ne aikaiseen ulos. Kestävät pientä pakkastakin ja viihtyvät viileässä.

      • tessa-t

        Nyt on sitten kylvetty ensimmäiset orvokinsiemenet.
        Tulikohan laitettua liian aikaisin?
        Kauanko kestää itäminen?


      • sitten
        tessa-t kirjoitti:

        Nyt on sitten kylvetty ensimmäiset orvokinsiemenet.
        Tulikohan laitettua liian aikaisin?
        Kauanko kestää itäminen?

        kylvin orvokit. Nyt näyttää ensimmäiset itävän. Orvokin siemeniä ei sitten saa peittää! Yksi, joka on helppo kasvattaa ihan huoneenlämmössä (monille liian lämmintä) on samettikukka. Ne vähän pienemmät samettikukat ovat tosi helppoja. Ja minusta paljon kauniimpiakin kuin ne isot. Voi maaliskuun puolivälissä, kukkivat sitten jo kesäkuun alkupuolella.


      • Pikku-puutarhuri
        sitten kirjoitti:

        kylvin orvokit. Nyt näyttää ensimmäiset itävän. Orvokin siemeniä ei sitten saa peittää! Yksi, joka on helppo kasvattaa ihan huoneenlämmössä (monille liian lämmintä) on samettikukka. Ne vähän pienemmät samettikukat ovat tosi helppoja. Ja minusta paljon kauniimpiakin kuin ne isot. Voi maaliskuun puolivälissä, kukkivat sitten jo kesäkuun alkupuolella.

        Mun orvokkisiemen pussissa lukee itämisaika 14-21 päivää.. Ei siinä niin kauaa kuitenkaan menny.. 6 päivää jääkaapin päällä kirkkaalla muovilla peitettynä.


    • Kukkanen-81

      Apua! Mun orvokin siemenet on olleet nyt varmaan jo 6 päivää mullan päällä ei siis peitettynä! Vieläkään ei näy itämisestä merkkiä. mikä vikana? samoin on karpaattienkello, muut laittamani ovat alkaneet itää, jopa pelargoni! (josta olen onnellinen)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe