Perunkirjoitustilaisuudesta on täällä keskusteltu aikaisemminkin, mutta haluaisin tietää kenellä on oikeus olla läsnä perinnönjakotilaisuudessa. Saavatko perillisten puolisot olla paikalla? Jos joku heistä tulee paikalle, onko varsinaisilla rintaperillisillä tai heidän lapsillaan oikeus poistaa perillisten puolisot tilaisuudesta ja hoitaa homma keskenään? (Usein on kuultu, että miniät ja vävyt ovat kärkkäimpiä riitelemään appivanhempien omaisuudesta ja tavarasta...)
Perinnönjakotilaisuus
4
1766
Vastaukset
- nasse-setä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000082&posting=22000000032381488
Miksi luulet, että asioissa olisi jotain eroa? - amadööri
Uskon, että perunkirjoituksen tapaan myös perinnönjaossa saa olla ja kannattaa sallia perilliselle avustajaksi jopa puoliso. Se on täysin varmaa, että puoliso voi edustaa perijää häneltä saamallaan valtakirjalla. Perillisen lapsilla on tietysti perillisasema kuolleen vanhempansa sijaan, mutta muussa tapauksessa he ovat myös ns. ulkopuolisia.
Mielestäni oleellista on se, että ilman pesään haettua käräjäoikeuden määräämää pesänjakajaa tehtävä sovintojako ei voi syntyä, jos yksikin perillinen jättää jakokirjan hyväksymättä.
Kannattaa siis harkita puolisoiden aliarviointia ja etenkin ulosajoja. Ihmettelen mihin sellainen avio- tai avoliitto perustuu, jossa elävä perillinen hyväksyisi puolisonsa ulosheiton jälkeen mitään ulosheittäjien jako esityksiä.
Toivottavasti joku vastaa myös lakipykälillä.- nix nax
>>Toivottavasti joku vastaa myös lakipykälillä.
- Kettu222
nix nax kirjoitti:
>>Toivottavasti joku vastaa myös lakipykälillä.
Okei... Itsestäni kyllä tuntuisi kauhean kiusalliselta mennä paikan päälle jakamaan appivanhempien omaisuutta ja tavaroita, jotka kuuluvat mieheni ja hänen sisarustensa perintöön. Vaikka olemme olleet yli 20 v naimisissa, en kuitenkaan katso että itse olisin perimässä jotakin appivanhemmilta. Perinhän itse omat vanhempani, eikä minulla ole mitään tunne- tai muita siteitä appivanhempien omaisuuteen. Omien vanhempieni perinnönjako sujui sopuisasti, mutta appivanhempien perillisillä ei. Eräs sisaruksista, jota suosittiin testamentissa, toi kuitenkin puolisonsa mukaan perunkirjoitukseen ja ilmeisesti perinnönjakotilaisuuteenkin on häntä tuomassa. Tämä puoliso oli kuuleman mukaan käyttäytynyt aika hyökkäävästi sisaruksia kohtaan ja siksi ihmettelenkin, voiko tällaisen (kuitenkin sinänsä ulkopuolisen henkilön) pyytää postumaan paikalta. Ilmeisesti sitten ei. Kukaan muu perillisistä ei tuonut puolisoa mukanaan perunkirjoitukseen, eikä aio viedä jakotilaisuuteenkaan. (En muuten haluaisi mennäkään, en tahdo saada ahneen leimaa otsaani edes tältä testamentilla suositulta sisarukselta tai hänen puolisoltaan;).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.525778Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461785
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341662Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181620- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281430Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163