PIKKU kelan POMMI!!!

fe3333333333

Tuli sitten viesti että kela perii oikein kunnon mällin kerralla.Voiko tuota summaa maksaa osamaksulla?ja mitä muita vaihtoehtoja on?Mitäs jos ei ole rahaa maksaa?

9

2561

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Olisit maksanut itse ajoissa takaisin niin olisit välttynyt tuolta 15% korotukselta takaisinperinnässä (mikäli siis opintotuesta kyse.) No asiaan, kyllä sen voi maksaa osissa, muistaakseni 5e/kk on pienin takaisinmaksuerä. Kyllä rahaa pitäisi olla jos on niin hyvin tienannut että tulee oikein kunnon mälli takaisin maksettavaa.

• lisäkorot

Tuo 15% on muuten täysin järjenvastainen lisäsakko; alun perinkään ei ole Kelalta tullut mitään laskua taikka maksumuistutusta jonka "myöhästymisen" perusteella tuo korko langetetaan.

"Kyllä rahaa pitäisi olla jos on niin hyvin tienannut että tulee oikein kunnon mälli takaisin maksettavaa."; Siihen ei todellakaan isoa palkkaa tarvitse että menee Kelan tulorajojen yli (huom: vuonna 2006 niitä rajoja ei oltu vielä korotettu) ja sitäpaitsi tuon jälkeenhän on saattanut vaikka jäädä työttömäksi.

• neiti...X
        lisäkorot kirjoitti:

Tuo 15% on muuten täysin järjenvastainen lisäsakko; alun perinkään ei ole Kelalta tullut mitään laskua taikka maksumuistutusta jonka "myöhästymisen" perusteella tuo korko langetetaan.

"Kyllä rahaa pitäisi olla jos on niin hyvin tienannut että tulee oikein kunnon mälli takaisin maksettavaa."; Siihen ei todellakaan isoa palkkaa tarvitse että menee Kelan tulorajojen yli (huom: vuonna 2006 niitä rajoja ei oltu vielä korotettu) ja sitäpaitsi tuon jälkeenhän on saattanut vaikka jäädä työttömäksi.

"Tuo 15% on muuten täysin järjenvastainen lisäsakko; alun perinkään ei ole Kelalta tullut mitään laskua taikka maksumuistutusta jonka "myöhästymisen" perusteella tuo korko langetetaan."

Järjenvastainen taikka ei, perustuu opintotukilakiin eikä ole Kelan keksintö.

• bnb,xm

Maksutapoja on monia. Eikä tulovalvontakirje voi olle kenellekään yllätys. Siitähän kerrotaan
      -opintotukipäätöksessä
      - joka vuosi tällä ja muilla keskustelupalstoilla
      - tv/radio/netti
      - oppilaitokset
      - kelan nettisivut jne

Kertamaksun lisäksi osamaksu, perintä osissa samasta/ muun nimisistä kelatukiasista, valtakirjalla omista/perheenjäsenen erinimisistä kelarahoista.

Maksamattakin voi tiety jättää. Tällöin menee ulosottoon, joka uusitaan vuosittain tarvittaessa kunnes velka vanhenee.

• Valittaa...

,,,Voiko tuota summaa maksaa osamaksulla?,,,

Kyllä voi. Asiasta tulee vain sopia Kelan kanssa.

...mitä muita vaihtoehtoja on?Mitäs jos ei ole rahaa maksaa?...

Tee asiassa valitus. Muistaakseni opintotukiasioissa valitus menee ensivaiheessa opintotuen muutoksenhakulautakuntaan. Mutta se selviää päätöksen liitteenä olevasta valitusosoituksesta. Jos Kela ei ole liittänyt päätökseen valitusosoitusta, niin pyydä se Kelalta.

Vaikka et päätöksestä virhettä löytäisikään (syytä tehdä tarkistus tarkkaan), niin voit valituksena pyytää poistamaan tai kohtuullistamaan summaa taloudelliseen tilanteeseesi vedoten. Laita liitteeksi vaikka sosiaalitoimesta haettu lausunto. Heillä on sitä varten oikein kaavake olemassa. Tai laita muita tositteita, mitkä osoittavat taloudellisen tilanteesi heikkoa tasoa. Taisit mainita työttömyydestä jotain. Jos olet työtön, niin se on yksi peruste kohtuullistamiselle tai takaisinperinnästä luopumiselle.

Takaisinperintää ei tarvitse maksaa takaisin sentinkään vertaa ennen kuin lainvoimainen päätös asiasta on saatu. Kun ensin valitat opintotukilautakuntaan ja jos et sieltä saa tyydyttävää päätöstä, niin vakuutusoikeuteen, niin maksuvelvollisuus voi siirtyä hamaan tulevaisuuteen.

Huomaa tehdä valitus valitusajassa. Jos et valitusaikaa noudata, niin Kelan päätöksestä tulee lainvoimainen vaikka se olisi täysin virheellinen. Sen jälkeen takaisinperinnälle ei mahda enää mitään.

• Kummin kaima

Tulovalvonnassa valituksella ja uudelleenkäsittelypyynnöllä on melkoinen ero.

Uudelleenkäsittely on aiheellinen, jos tulorajat ylittyy, mutta tuki on nostettu vain osan vuotta.

Uudelleenkäsittelypyynnön tarpeellisuuden voi laskea Kelan laskureilla. Jos laskuri näyttää faktojen perusteella pienempää summaa kuin päätösehdotus, kannattaa uudelleenkäsittelypyyntö tehdä. Muuten ei.

Jos taas opintotukea on nostettu 9 kuukautta, ei itku eikä valitus auta.

Tulovalvonnan takaisinperinnöissä ei käytetä muissa kelan perinnöissä olevaa kohtuullistamisharkintaa.

Syykin on selvä. Tämä perintä on täysin itse aiheutettua, koska ei ole viitsinyt tulorajoja seurailla työtä tehdessään/palautella tukia aikanaan.

Valittaa tietty voi persaukisuuteen vedoten, mutta tuloksena on vain paperia ja vain maksupäivä siirtyy valitusten käsittelyn ajan.

Persaukisuus ei ole kohtuullistamisperuste tässä tilanteessa. Maksuaikaa voi sillä perusteella tietty saada.

• herra kiero
        Kummin kaima kirjoitti:

Tulovalvonnassa valituksella ja uudelleenkäsittelypyynnöllä on melkoinen ero.

Uudelleenkäsittely on aiheellinen, jos tulorajat ylittyy, mutta tuki on nostettu vain osan vuotta.

Uudelleenkäsittelypyynnön tarpeellisuuden voi laskea Kelan laskureilla. Jos laskuri näyttää faktojen perusteella pienempää summaa kuin päätösehdotus, kannattaa uudelleenkäsittelypyyntö tehdä. Muuten ei.

Jos taas opintotukea on nostettu 9 kuukautta, ei itku eikä valitus auta.

Tulovalvonnan takaisinperinnöissä ei käytetä muissa kelan perinnöissä olevaa kohtuullistamisharkintaa.

Syykin on selvä. Tämä perintä on täysin itse aiheutettua, koska ei ole viitsinyt tulorajoja seurailla työtä tehdessään/palautella tukia aikanaan.

Valittaa tietty voi persaukisuuteen vedoten, mutta tuloksena on vain paperia ja vain maksupäivä siirtyy valitusten käsittelyn ajan.

Persaukisuus ei ole kohtuullistamisperuste tässä tilanteessa. Maksuaikaa voi sillä perusteella tietty saada.

soita ja sano ettei sinulla ole rahaa. kerro joku hatusta vetäisty päivä tulevaisuudesta jolloin muka saat töitä. sitten kun päivä lähestyy soita ettet saakaan töitä ja viivytä taas. tee osamaksusopimus. soita vähän ajan päästä ja sano ettei sinulla ole rahaa ja siirrä seuraava maksupäivä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. jatka tätä niin kauan kuin pystyy. ei pitäisi tulla mitään korkoja ym. kunhan vain muistat soitella kelalle ja valittaa rahattomuuttasi. jatka tätä muutama vuosi niin ehkä joskus jos sattuu olemaan ylimääräistä rahaa niin maksa ainakin yksi erä silloin tällöin.

• voi auttaa

Minä tarkastin veropäätöksestäni, miten tuo minun kohdallani ollut mätky laskettiin, ja huomasin, että verohallinto oli laskenut ansiotuloikseni palkan ja asumislisän summan. Kela kuitenkin koneellisesti lukee noista verohallinnon päätöksistä palautuksen.

Suosittelen tarkistamaan sen veropäätöksen ja kysymään töistä kuittia 2006 vuoden palkoista.

tuossa on alkuperäinen viestini tänne.
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000032670503

• Tsuridist

Malli valituksesta, joka ei 100% varmuudella mene läpi.

Valitan takaisinperintäehdotuksesta, koska minun mielestä se on niin väärin. Olen kyllä ansainnut päätöksessä mainitun summan ja opintotuen määräkin on oikein.
      Mutta olen sitä mieltä, että tämä on niin väärin.
      Olen köyhä opiskelija eikä minulla ollut vuonna
      2006 nettiä, jolla olisin voinut laskea palautettavien kuukausien määrän.

Minun mielestä opiskelijan tulee voida käydä työssä opiskelun aikana, koska opintotuki ei riitä mihinkään.

Nostan myös nyt opintotukea ja käyn töissä.
      Toivon että ette lähetä minulle myös ensi vuonna
      typerää kirjettänne. Minulla on parempaakin tekemistä, kuin seurailla tulorajoja.

T valittaja

Anselmi Uusavuton

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe