englannin opiskelijoille

hämmennyksissä

Jos menen yliopistoon opiskelemaan englantilaista filologiaa niin mihin työpaikkoihin siitä voi jatkaa?Kai muuksikin kuin opeksi tai kääntäjäksi?Sivuaineilla voi ilmeisesti suunnata vähän vai?

9

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      No, kuten useimpien humanististen oppiaineiden kohdalla, FM-tutkinto englannin kielessä ei sinällään valmista mihinkään tiettyyn ammattiin.

      Selkein "ammattikuva" on niillä, jotka suuntautuvat opettajiksi. Valitettavasti oma tuntemus on se, että Suomessa ei hirveästi humanistista tietopohjaa arvosteta. Kauppatieteet, insinööritieteet, oikeus- ja hallintotiede, lääketiede - näitä arvostetaan työelämässä. Kieliä opiskellut FM, jolla ei ole opettajan pätevyyttä, on valitettavan heikolla pohjalla työllistymisen näkökulmasta.

      Itse olen löytänyt oman rakoni kääntämisestä, mutta jos et sitäkään koe omaksesi, niin kannattaa harkita. Toisaalta, englannin opinnot antavat sinulle itsellesi kyllä todella, todella paljon, jos vain olet valmis niihin täysillä uppoutumaan.

      • dskanzx

        Olen suorittanut tutkinnon kielissä ulkomailla ja nykyisessä kotimaassani filologiaa tai kääntämistä opiskelleita voi löytää kääntäjän, tulkin ja opettajan lisäksi myös seuraavista ammateista: sihteeri, asiakaspalvelija, assari, oikolukija, kirjeenvaihtaja, toimistotyöntekijä, toimittaja ja tiedottaja. Duunia on myös matkailun, ulkomaankaupan ja viennin parissa. Suomessa lienee aika nihkeää, mutta etsivä löytänee. Ulkomailta saattaa irrota paremmin erilaisia työmahdollisuuksia. Toki erilaiset sivuaineet saattavat parantaa työmahdollisuksia myös Suomessa.


    • öqqi

      Kannattaisiko aluksi miettiä mitä haluaa tehdä ja sen pohjalta miettiä pääaine ja valita sivuaineiksi niitä kiinnostavia juttuja?

      • öqqi

        sen verran ettei edellä mainittu ollut tarkoitettu piruiluksi. Suomessa ei vain ole mitään suhdetta opiskelupaikkojen ja työpaikkojen välillä, joten ei kannata luottaa siihen että jotain aina löytyy. Sihteeriksi jne. pääsee kyllä tradenominkin koulutuksella paljon paremmin.


      • fm-englanti
        öqqi kirjoitti:

        sen verran ettei edellä mainittu ollut tarkoitettu piruiluksi. Suomessa ei vain ole mitään suhdetta opiskelupaikkojen ja työpaikkojen välillä, joten ei kannata luottaa siihen että jotain aina löytyy. Sihteeriksi jne. pääsee kyllä tradenominkin koulutuksella paljon paremmin.

        Jep. "Ylikoulutusta" kannattaa tietyssä mielessä välttää.

        Minäkin kykenisin vallan hyvin tekemään vaikkapa kirjastonhoitajan työtä, mutta minun on aivan turha sellaisiin paikkoihin hakea, koska minulla on liian korkea koulutus. Tehtäviin ei oteta, koska ajatellaan, että korkeasti koulutettu ei viihdy alemman koulutustason tehtävissä vaan hakeutuu johonkin paremmin omaa koulutustasoaan vastaaviin töihin.


    • fm-englanti

      Sellaista filologian opinnoista, että nehän pitävät sisällään monenlaista, kielitiedettä, kirjallisuustiedettä, kulttuurintutkimusta, kääntämistä. Melko monipuolisesti siis kaikenlaista.

      Toki sitten omilla kurssivalinnoilla voi vaikuttaa omaan "erikoistumiseensa". Ja toki sitä voi monenlaisiin tehtäviin hakea ja päästäkin filologin koulutustaustalla, mutta kohtalaisen epävarmalla pohjalla ao. tutkinnon kanssa kuitenkin Suomen työmarkkinoilla on. Jotain sellaista siihen sivuun kannattaa harkita, mikä takaa jonkinlaisen ammattipätevyyden. Yksi vaihtoehto voisi olla esim. informaatiotutkimuksen opinnot, jolloin voi hakeutua kirjastoalalle - vähintään täytyy käytännössä olla perus- ja aineopinnot tehtynä, jotta voi hakeutua informaatikon tms. tehtäviin. Kuten tuossa toisaalla kirjoitin, tavallisiin kirjastonhoitajan tehtäviin on pelkällä fm-tutkinnolla ylikoulutettu. Informaatikon tehtäviin taas ei pääse, ellei ole vaadittua pätevyyttä eli perus- ja aineopintoja informaatiotutkimuksesssa.

      • Toinen FM

        Ei kirjastonhoitajan töihin ole maisterina ylikoulutettu vaan kirjastonhoitajalta vaaditaan nimenomaan ylempi korkeakoulututkinto ja informaatiotutkimusta 35 ov / 70 op. (Sen sijaan kirjastovirkailijaksi valitaan harvemmin maistereita.) Itse tunnen muutamia englannista valmistuneita, jotka ovat sijoittuneet kirjastonhoitajiksi sivuainevalinnan kautta.


    • ei enää niin hämmennyksissä

      Kiitos paljon kaikille!Neuvot auttoivat paljon,ja nyt olen taas selvemmillä vesillä.Taidan todellakin jättää englannin opinnot muille,etenkin kun nyt tuntuu etten hirveästi välitä opiskella enää kieliä lukion jälkeen, varsinkaan pääainemuodossa.Thanks:)

    • Toinen hämmentynyt

      Hei!

      Itse olisin kiinnostunut juuri englannin tulkin töistä ja aikomus olisi hakea Turun yliopistoon lukemaan englantia. Haluaisinkin siis kuulla, millainen on työtilanne englannin tulkilla/kääntäjällä Suomessa? Myös ulkomaan työmahdollisuudet kiinnostaa. Mitä mahd. variatioita voi olla kääntäjän työstä?

      Kaikki muut vinkit ja neuvot opintoja ja kyseistä haaveammattiani koskien otan myös avosylin vastaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe