Moi kaikki akvaario harrastajat! :)
Minulla on jo entuudestaan 128 litran akvaario ja nyt olen alkanut miettiä että ostaisin lisäksi semmoisen 60 litran pytyn.
Kalastoa olen tuohon pieneen miettinyt ja nyt kysyisinkin että olisiko tämä "kalasto" tuohon liian suuri tai voisiko vielä lisätä jotain/ parempia ehdotuksia kalaston suhteen.
Ehdotukseni:
20 Hehkurasboraa
9 Kardinaalitetraa, jotka nyt asuvat 128 litraisessa mutta siirtäisin tuonne jos mahdollista.
joitakin pieniä pohjakaloja parvi... ehdotuksia?
Olen todella kiitollinen jos joku viitsii minua vähän opastaa, olisi kiva jos saisi hyvän kalaston, että kaikki varmasti viihtyisivät tuolla... :)
Harkinnassa 60 L akvaario!
7
998
Vastaukset
- siihen
kalamäärään ole olemassa jonkunlainen nyrkkisääntö. Muistaakseni se meni niin, että sentti kalaa yhtä litraa kohden. Poikkeuksen vissiin tekee just tetrat. Niitä saa olla kaksinverroin. Mun ensimmäinen ja ainoa akvaario on ollu kolme vuotta ja vetoisuudeltaan reilut 40 litraa. Olen onnistunut sen kanssa hyvin. Välillä iski ahneus kun innostuin liikaa. Joka paikassa vaan varoteltiin, ettei aloittelija millään voi onnistua niin pienellä akvaariolla. Koska sain sen menestymään hyvin, niin hankin alkuperäisten 2 kuparimonnin 10 neontetran ja 4 miljoonakalan lisäksi vielä 6 seeprakalaa, pari miljoonakalaa ja taistelukalan. Mutta taistelukala alkoi repiä huntueväisten miljoona- ja seeprakalojen eviä ja tuo kalamäärä oli muutenkin liikaa. Luovutin seeprat ja miljoonakalat kaverin altaaseen. Nyt on n30 neontetraa ne kuparimonnit ja taistelukala ja akvaariossa on rauhallista. Eipä tuota taida tietää ennenkuin kokeilee. Hyviä ja kestäviä on ainakin ollu nuo tetrat ja kuparimonnit. Sitten valikoisin tarkkaan pikkuakvaarioon kasvit. Mun käsittääkseni esim. Intianvesitähdikki on juuri veden laadun kannalta tärkeä kasvi. Ihan kiva, mutta sitä saa kyllä tosi usein olla karsimassa kun kasvaa niin kovasti. Toisena kasvina on argentiinanvesirutto. Myös kasvaa hyvin. Helppoa siinä mielessä laittaa uusi akvaario, kun on jo ennestään, mistä siirtää valmista tasapainoista vettä
- tietoja lisää
Olenhan minä tuosta säännöstä kuullut ja ihan hyvä on, mutta ajattelin lähinnä jos joku tietäisi noista kaloista kokemuksena ja voisi sanoa että voiko noin pieneen ottaa noin monta kalaa tai mahdollisesti lisätä jotain ja että sopivatko nuo kalat edes vaatimuksiltaan samaan pyttyyn...?
Minullakin on joskus ollut noita kuparimonneja ainakin, että eivätkös ne tarvitse parven kun parvikaloja ovat ja vähintään 60 litran akvaarion? - mie vaan
tietoja lisää kirjoitti:
Olenhan minä tuosta säännöstä kuullut ja ihan hyvä on, mutta ajattelin lähinnä jos joku tietäisi noista kaloista kokemuksena ja voisi sanoa että voiko noin pieneen ottaa noin monta kalaa tai mahdollisesti lisätä jotain ja että sopivatko nuo kalat edes vaatimuksiltaan samaan pyttyyn...?
Minullakin on joskus ollut noita kuparimonneja ainakin, että eivätkös ne tarvitse parven kun parvikaloja ovat ja vähintään 60 litran akvaarion?60-litraiseen menisi monnisista pikkumonninen, nuolimoninen sekä kääpiömonninen.
Pieniä lämpimän veden levänsyöjiä ovat otot eli nuolimonnit, ne voisivat olla kiva lisä akvaarioon. - mie vaan
Epäsopivat kalat sinulla.
"Mun ensimmäinen ja ainoa akvaario on ollu kolme vuotta ja vetoisuudeltaan reilut 40 litraa.
Nyt on n30 neontetraa ne kuparimonnit ja taistelukala ja akvaariossa on rauhallista."
Tiedätkö mitään kalojesi elinvaatimuksista?
Mikä on akvaariossasi esim. lämpötila?
Neontetroille max. lämmöt 26, mikä taas on taistolle se minimi.
40-litraa on kaikille mainitsemillesi kaloille liian pieni. Neoneilla suositus 54-litraa, taistolla myös, kuparimonniselle 85-litraa. Lisäksi kuparimonniset ovat parvikaloja ja parvi on vähintään se 5-6 yksilöä.
"Intianvesitähdikki on juuri veden laadun kannalta tärkeä kasvi."
Mihin ylläoleva väite perustuu? Siihenkö, että nopeasti kasvavana kasvina intianvesitähdikki käyttää vedestä nitraattia? Veden laadulle tärkeää on säännöllinen ja riittävä (30-50%) vedenvaihto. Vettä tulee vaihtaa vähintään kerran viikossa.
"Helppoa siinä mielessä laittaa uusi akvaario, kun on jo ennestään, mistä siirtää valmista tasapainoista vettä"
Vanhaa vettä on aivan turha siirtää uuteen akvaarioon. Hyvät bakteerit ovat pinnoilla, eli hiekat, somisteet, suodattimet jne. siirrosta on jotain todellista hyötyä. - vaan
mie vaan kirjoitti:
Epäsopivat kalat sinulla.
"Mun ensimmäinen ja ainoa akvaario on ollu kolme vuotta ja vetoisuudeltaan reilut 40 litraa.
Nyt on n30 neontetraa ne kuparimonnit ja taistelukala ja akvaariossa on rauhallista."
Tiedätkö mitään kalojesi elinvaatimuksista?
Mikä on akvaariossasi esim. lämpötila?
Neontetroille max. lämmöt 26, mikä taas on taistolle se minimi.
40-litraa on kaikille mainitsemillesi kaloille liian pieni. Neoneilla suositus 54-litraa, taistolla myös, kuparimonniselle 85-litraa. Lisäksi kuparimonniset ovat parvikaloja ja parvi on vähintään se 5-6 yksilöä.
"Intianvesitähdikki on juuri veden laadun kannalta tärkeä kasvi."
Mihin ylläoleva väite perustuu? Siihenkö, että nopeasti kasvavana kasvina intianvesitähdikki käyttää vedestä nitraattia? Veden laadulle tärkeää on säännöllinen ja riittävä (30-50%) vedenvaihto. Vettä tulee vaihtaa vähintään kerran viikossa.
"Helppoa siinä mielessä laittaa uusi akvaario, kun on jo ennestään, mistä siirtää valmista tasapainoista vettä"
Vanhaa vettä on aivan turha siirtää uuteen akvaarioon. Hyvät bakteerit ovat pinnoilla, eli hiekat, somisteet, suodattimet jne. siirrosta on jotain todellista hyötyä.sulle tietopaketista:) En tiedä mitään kalojeni elinvaatimuksista, enkä sun mielestä mistään muustakaan. Koska akvaarioni on ensimmäinen ja ainoa, niin tämänhetkiset kalani ovat ihan akvaarioliikkeen myyjän valikoimia. Ja sillä yksinkertaisella perusteella kuvittelen akvaarioni voivan hyvin, kun kalat ovat hengissä. Mutta asiaan, kerrohan nyt niistä sopivista kalavalinnoista, niinkuin puhe oli. Minäkin kiinnostuin vinkeistä;)
- Elina
Esimerkiksi Viherkalan sivuilta löydät perustietoja kaloista. Katso sieltä lämpötila- pH- ja kovuusvaatimukset. Siten huomaat, että esim neontetrat ja miljoonakalat eivät sovi samaan altaaseen. Ja tuo allas on pieni. vaikka kalat ovat hengissä, se ei tarkoita, että ne voivat hyvin. Kalat voivat sopeutua vaikka minkä laisiin oloihin. Ja ehdottomasti isompi akvaatio hankittava. Tuo on liian pieni tuolle populalle. 40 litraa käytetään yleensä poikasaltaana. Jos haluat käyttää sitä edeööeenniin jätä vaikka nuo neontetrat ja muut kalat pois. Ja sitten hakemaan vesitestejä kaupoista...
- munamursupieru
Elina kirjoitti:
Esimerkiksi Viherkalan sivuilta löydät perustietoja kaloista. Katso sieltä lämpötila- pH- ja kovuusvaatimukset. Siten huomaat, että esim neontetrat ja miljoonakalat eivät sovi samaan altaaseen. Ja tuo allas on pieni. vaikka kalat ovat hengissä, se ei tarkoita, että ne voivat hyvin. Kalat voivat sopeutua vaikka minkä laisiin oloihin. Ja ehdottomasti isompi akvaatio hankittava. Tuo on liian pieni tuolle populalle. 40 litraa käytetään yleensä poikasaltaana. Jos haluat käyttää sitä edeööeenniin jätä vaikka nuo neontetrat ja muut kalat pois. Ja sitten hakemaan vesitestejä kaupoista...
kyllä voi pitää miljoonakaloja ja neontetroja samas altaas mulla on 100 l ja siel on 10 neonia ja 2 millistä 2 3-5 millin pitusja miljoonakalanpoikasia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä921939Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781771Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3071575Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1831455Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em891040- 511007
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56968- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941