Ostin uuden valaisimen jossa kaksi samanväristä (läpinäkyvää) piuhaa. Mistä pirusta tiedän kumpi menee siniseen ja kumpi ruskeaan piuhaan katossa? Vai eikö sillä ole väliä? Kattolamppu kyseessä.
Ja vielä toinen, jos lamppu on maadoitettu, eli siinä on sellainen ruuvi johon katon maadoitusjohto pitäisi kiinnittää, niin saako sen laittaa maadoittamattomaan sokeripalaan?
Valaisimessa samanväriset johdot!?
7
13311
Vastaukset
- mä313
Ihan sama kumminpäin.maadoittamaton sokeripala?Ruuvaat maajohdon suoraan lampun maadoitusruuvin alle.
- valopää
katosta ei tule maajohtoa ollenkaan
- Sähkäri vm.58
valopää kirjoitti:
katosta ei tule maajohtoa ollenkaan
Jos katosta ei tule maajohtoa JA ko. tilassa EI ole maadoitettuja pistorasioita ei valaisintakaan tarvitse maadoittaa
- zähkäri
Sähkäri vm.58 kirjoitti:
Jos katosta ei tule maajohtoa JA ko. tilassa EI ole maadoitettuja pistorasioita ei valaisintakaan tarvitse maadoittaa
Hommahan menee näin, että periaatteessa ei ole lampun toiminnan kannalta mitään merkitystä, kumpi johtimista on nolla ja kumpi vaihe, mutta suositeltavaa on että vaihe kytketään lampun kannan pohjassa olevaan napaan, koska näin pienennetään riskiä saada sähköisku lamppua vaihdettaessa... Tietysti ilman sähkömittaria ja ns. ohmi piipparia on vaikea päätellä kumpi johdin päättyy kantaan ja kumpi "kierre" liittimeen... Juuri tästä syystä lähes kaikissa muissa paitsi ikean valaisimissa on erikseen merkitty, vaiheen ja nollan kytkentänapa. ja siis jos katosta ei tule keltavihreää johdinta, maadoitusta ei kytketä mihinkään !
- selvitys on
zähkäri kirjoitti:
Hommahan menee näin, että periaatteessa ei ole lampun toiminnan kannalta mitään merkitystä, kumpi johtimista on nolla ja kumpi vaihe, mutta suositeltavaa on että vaihe kytketään lampun kannan pohjassa olevaan napaan, koska näin pienennetään riskiä saada sähköisku lamppua vaihdettaessa... Tietysti ilman sähkömittaria ja ns. ohmi piipparia on vaikea päätellä kumpi johdin päättyy kantaan ja kumpi "kierre" liittimeen... Juuri tästä syystä lähes kaikissa muissa paitsi ikean valaisimissa on erikseen merkitty, vaiheen ja nollan kytkentänapa. ja siis jos katosta ei tule keltavihreää johdinta, maadoitusta ei kytketä mihinkään !
asiallinen ja oikea, joten noudata sitä.
- valopää
selvitys on kirjoitti:
asiallinen ja oikea, joten noudata sitä.
Eiköhön tämä selvinnyt. Oli muuten k-raudasta eikä ikeasta se valaisin.
- AnonyymiUUSI
zähkäri kirjoitti:
Kiitos tästä. Juuri tätä hain näin lähes 20v myöhemmin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197