Maitoallergian kanssa vinkkejä kaipailen

Helmi78

Mulla todettiin marraskuussa laktoosi-intoleranssi, ja sen lisäksi paljastui myös maitoproteiiniallergia. Eli ruokavalio meni uusiksi niin sanotusti.. Kaipailisin vinkkejä millä voin korvata maidon ruuan valmistuksessa? Soijamaito on _todella pahaa_ en voi käyttää sitä. Juuston korviketta löytyi kaupasta, mikä on todellinen lohtu, koska pidin juustosta paljon.

16

7136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikkuli vaan

      Kaura- tai soijamaitoa voi laittaa esim. uunilohen kanssa ja käyttää keitoissa.

      "Pakollisia" Alpron laadukkaat ja erittäin hyvän makuiset soijakaakaojuoma, -suklaavanukas ja hedelmäjogurtit.

      Nykyisin on paljon hyviä korvikkeita, kannattaa kokeilla. Varaudu lisäämään ruokaan suolaa hiukan enemmän kuin aiemmin.

      Itselleni kävi vuosien myötä niin, etten käytä edes korvikkeita kuin muutamissa ruoissa. En siis syö ruokia, joihin pitäisi laittaa maidon tapaisia aineita. Silloin kun ne eivät ole hyviä niin miksi syödä niitä?

      Suosin aasialaista keittiötä. Maistoin tuossa taannoin tavallista maitoa ja se maistui aivan kammottavalle.

      Onnittelut siitä, että allergia löytyi, se ei aina näy helposti testeissä. Olen varma, että voit paremmin kun muutat ruokavaliota... Ja muistathan tehdä muutoksen maidottomaan HITAASTI varmuuden vuoksi. Itse jouduin aikoinaan sairaalaan kun jätin maidon v. 1995 kertarysäyksellä ja suoli on jo tuolloin valmiiksi aivan hajalla. Mutta minulla olikin haavainen paksusuolitulehdus siinä taustalla.

      Tsemppiä:-)

      • Taikkuli vaan

        Mulla jäi ruokavaliosta jäätelöt, kermat, juustot, suklaa ja ihan kaikki leivonnaiset. Painokin tippui hetkessä 7 kiloa ja meni 45 kiloon kun sattui taudin akuuttivaihe samaan aikaan, mutta nyt on paino indeksin mukainen.

        Leivonnaisissa on lähes kaikissa rasvatonta maitojauhetta tai -proteiinia ainesosissa. Itse kävelen kaupassa maito-osaston ja leivonnaispuolen ohi kun muistan jo tuoteselosteet ulkoa. Fazerin marjapiiras ja marengit ovat niitä aniharvoja täysin maidottomia tuotteita mitä löysin. Eli ei tarvitse ainakaan miettiä, että mitähän hyvää sitä söisi kun on vain pari vaihtoehtoa:-). Monissa sipseissäkin on juusto- tai herajauhetta eli ei käy.

        Soijajäätelökään ei nappaa enää. Sokerin käyttö on vähentynyt pakon sanelemana selvästi. Ei edes tee mieli makeaa kuten ennen.

        Alpron soijakaakaojuoma rulaa:-)


      • Taikkuli vaan kirjoitti:

        Mulla jäi ruokavaliosta jäätelöt, kermat, juustot, suklaa ja ihan kaikki leivonnaiset. Painokin tippui hetkessä 7 kiloa ja meni 45 kiloon kun sattui taudin akuuttivaihe samaan aikaan, mutta nyt on paino indeksin mukainen.

        Leivonnaisissa on lähes kaikissa rasvatonta maitojauhetta tai -proteiinia ainesosissa. Itse kävelen kaupassa maito-osaston ja leivonnaispuolen ohi kun muistan jo tuoteselosteet ulkoa. Fazerin marjapiiras ja marengit ovat niitä aniharvoja täysin maidottomia tuotteita mitä löysin. Eli ei tarvitse ainakaan miettiä, että mitähän hyvää sitä söisi kun on vain pari vaihtoehtoa:-). Monissa sipseissäkin on juusto- tai herajauhetta eli ei käy.

        Soijajäätelökään ei nappaa enää. Sokerin käyttö on vähentynyt pakon sanelemana selvästi. Ei edes tee mieli makeaa kuten ennen.

        Alpron soijakaakaojuoma rulaa:-)

        Niin..maistoin joku aika sitten GoGreen soijakaakaota, ja oikeesti..meni viemäriin. Ei sitä vaan voinut juoda. En minäkään ole nyt laittanut ollenkaan sellaisia ruokia mihin maitoa pitäisi laittaa. Muksuille pitää tehdä omat ruuat erikseen maidosta. (esim. letut, pannarit, yms yms) Joo, olen oppinut minäkin hyvin kiertämään kaikki mahdolliset vanhat reitit. Alkuun hämmästytti että broileri-pyttipannussakin (siis ei kermaisessa) oli maitoproteiinia.. Tulee vaan enempi itse tehtyä kaikenlaista alusta loppuun saakka, niin tietää ainakin mitä siinä ruuassa on.

        Eikös kookosmaitoa voi myös käyttää?


      • No on varmaan jo myöhäistä tuo että tekisin muutokset _hitaasti_ koska lääkärini ei neuvonut minua alkuunkaan, sanoi vain että jätät kaikki maitojutut kokonaan pois. Ei mitään vinkkejä, että millä tapaa se pitäis tehdä. Nyt mul on ollu maha aivan sekaisin jo parisen viikkoa ja odottelen vain että milloinkahan se tokenee.. En tiedä kyllä liittyneekö tähän että olen nyt todellakin viimeinkin jättänyt sen maidon aivan kokonaan pois. Mulla kesti aika pitkään, vaikka kuinka yritin opetella, mutta vaikein paikka on ollut kunnon maitosuklaa ja se juusto..kun pizza on niin hyvää..


    • ...

      usean vuoden opettelun jälkeen ei minullekaan vielä soijatuotteet maistu tippaakaan. sensijaan kauramaitoa/ -kermaa käytän ruuanvalmistuksessa silloin tällöin (ei maistu juurikaan millekään mutta en kyllä saata sitä pelkästään juodakaan...), mutta yleensä korvaan maidon ihan vaan vedellä. yosa-kaurapohjaiset jugurtit on hyviä, vaikka ei ne ihan jugurtilta maistukaan.

      paras neuvo on, että alat pikkuhiljaa kerätä listaa tuotteista, joissa ei ole maidon ainesosia. uskomatonta mutta kyllä niitäkin löytyy :) kuten edellinen vastaaja kertoi, alkaa tuoteselosteet muistua piankin mieleen ihan ulkoa.

      eli onnea vaan pikkupräntin tiirailuihin! :D

    • ongelmallisuudesta

      En tiedä tarviiko sitä korvata. Monet ihmiset ympäri maailmaa ovat pärjänneet mainiosti ilman lehmän maitoa.

      Tässä muuten mielenkiintoista tietoa maidon ongelmallisuudesta. Eritoten A1 maidon ongelmallisuudesta ja vahingollisuudesta. Suomessa suurin osa maidosta on juuri A1 maitoa, mikä yhdistetään mm. 1 tyypin diabetekseen, sydäntauteihin, jne.

      www.womenshealthcouncil.org.nz/docs/A1_v_A2_MILK_CONTROVERSY.doc

      http://www.a2science.com/index.php/pi_pageid/95

      Soijaa ei kannata syödä koska se sisältää niin paljon eri ongelmallisia aineita, nk. antinutrientteja. Kuten fytiinihappoa, trypsiini-inhibittoreita, goitrogeenisiä aineita. Ainoastaan maitohapatettu soija (kuten miso, tempeh) on terveellistä.

      On olemassa mahdollisuus että voisit sietää ulkolaisia pastöroimattomasta maidosta valmistettuja kovia juustoja, JOS ne ovat valmistetut A2 maidosta. Uskon että jotkut italialaiset ja ranskalaiset sellaiset voivat olla A2 maidosta tehtyjä. A2 maito on tavallisempaa etelä Euroopassa.

      Kestätkö vuohen tai lampaan maitoa?

      • mutta tuo kävi kyllä minullakin mielessä, että olisin kokeillut vuohenjuustoa. Ensin täytyy kuitenkin saada tämä ihottuma kokonaan pois, ennen kuin voin kokeilla mitään. Maidon haluaisin korvata jollain lähinnä tottumus-syistä, en ole maidon mausta kyllä pitänyt enää yläasteen jälkeen, "raakaa" maitoa en ole juonut kuin viimeksi joskus seiskaluokalla 13-vuotiaana.. Mutta esim. kermaiset kastikkeet ja sellaiset kyllä maistuivat, ja se harmittaa etten niitä enää voi syödä. Samoin se, että moniin leipiin ja esim. patonkeihin käytetään jossain valmistuksen vaiheessa maitoa (kuten esim. voissa mitä leivontaan käytetään..)

        Onko kauramaito sellaista mitä voisi käyttää esim. leivontaan tavallisen maidon sijasta? Tai onko olemassa jotain maidon korvaavaa, muukin kuin vesi?


      • ....
        Helmi78 kirjoitti:

        mutta tuo kävi kyllä minullakin mielessä, että olisin kokeillut vuohenjuustoa. Ensin täytyy kuitenkin saada tämä ihottuma kokonaan pois, ennen kuin voin kokeilla mitään. Maidon haluaisin korvata jollain lähinnä tottumus-syistä, en ole maidon mausta kyllä pitänyt enää yläasteen jälkeen, "raakaa" maitoa en ole juonut kuin viimeksi joskus seiskaluokalla 13-vuotiaana.. Mutta esim. kermaiset kastikkeet ja sellaiset kyllä maistuivat, ja se harmittaa etten niitä enää voi syödä. Samoin se, että moniin leipiin ja esim. patonkeihin käytetään jossain valmistuksen vaiheessa maitoa (kuten esim. voissa mitä leivontaan käytetään..)

        Onko kauramaito sellaista mitä voisi käyttää esim. leivontaan tavallisen maidon sijasta? Tai onko olemassa jotain maidon korvaavaa, muukin kuin vesi?

        jossain suositeltiin myös lampaanjuustoa, siinä kai on vielä erilaisempaa se proteiini.

        jep, kauramaito sopii loistavasti leivontaan mutta ei se siihen juurikaan makua anna, enemänkin mehevöittää. mutta jopa leipurimummoni mielestä esimerkiksi pullasta ja letuista tulee paljon paremman makuisia veteen kuin maitoon tehtyinä! olen huomannut että on ihan turhaa oman elämän vaikeuttamista alkaa tekemään muille perheessä erilaista ruokaa vain sen takia että jokin ruoka maistuu vähän erilaiselta maidottomana. tietty lapsille kalsiumin saanti on tärkeää mutta sitäkin ovi suunnitella.

        kaikenlaisia leipiä olen kyllä onnistunut löytämään myös maidottomina...

        ostin tässä juuri atrian pehmeän pippurisia broilerisuikaleita ja niissä oli kerma-aromia (ei siis käsittääkseni kermaa ollenkaan) ja ne maistuivat niin kermaisille että nam. mietinkin että onkohan tuollaista aromia mahdollisuus ostaa jostakin ja sekoittaa vaikka kaurakermaan niin saisi maun kohdalleen? vai onko kerma-aromi oikeasti jotain kermaa?


      • *nappe*
        .... kirjoitti:

        jossain suositeltiin myös lampaanjuustoa, siinä kai on vielä erilaisempaa se proteiini.

        jep, kauramaito sopii loistavasti leivontaan mutta ei se siihen juurikaan makua anna, enemänkin mehevöittää. mutta jopa leipurimummoni mielestä esimerkiksi pullasta ja letuista tulee paljon paremman makuisia veteen kuin maitoon tehtyinä! olen huomannut että on ihan turhaa oman elämän vaikeuttamista alkaa tekemään muille perheessä erilaista ruokaa vain sen takia että jokin ruoka maistuu vähän erilaiselta maidottomana. tietty lapsille kalsiumin saanti on tärkeää mutta sitäkin ovi suunnitella.

        kaikenlaisia leipiä olen kyllä onnistunut löytämään myös maidottomina...

        ostin tässä juuri atrian pehmeän pippurisia broilerisuikaleita ja niissä oli kerma-aromia (ei siis käsittääkseni kermaa ollenkaan) ja ne maistuivat niin kermaisille että nam. mietinkin että onkohan tuollaista aromia mahdollisuus ostaa jostakin ja sekoittaa vaikka kaurakermaan niin saisi maun kohdalleen? vai onko kerma-aromi oikeasti jotain kermaa?

        Olen kuullut (allergialääkärikin suositellut) että jos on maitoallergia ja ainakin jos oireet vatsaoireita ei kannata ihan kaikkea maitoa jättää pois. Voi syödä "vahingossa" maitoa esim. leivässä tai muissa leivonnaisissa, pysyy vatsa kuitenkin kunnossa eikä tule rajua ripulia jos syö jotakin maitojuttua sitten enemmän. Lienee hyvin henkilökohtaista ja jokaisen itsensä kokeiltava.

        PS: Myös Oulaisten leipomolla maidottomia sitruunamuffinsseja


      • salmiakki-suklaa
        Helmi78 kirjoitti:

        mutta tuo kävi kyllä minullakin mielessä, että olisin kokeillut vuohenjuustoa. Ensin täytyy kuitenkin saada tämä ihottuma kokonaan pois, ennen kuin voin kokeilla mitään. Maidon haluaisin korvata jollain lähinnä tottumus-syistä, en ole maidon mausta kyllä pitänyt enää yläasteen jälkeen, "raakaa" maitoa en ole juonut kuin viimeksi joskus seiskaluokalla 13-vuotiaana.. Mutta esim. kermaiset kastikkeet ja sellaiset kyllä maistuivat, ja se harmittaa etten niitä enää voi syödä. Samoin se, että moniin leipiin ja esim. patonkeihin käytetään jossain valmistuksen vaiheessa maitoa (kuten esim. voissa mitä leivontaan käytetään..)

        Onko kauramaito sellaista mitä voisi käyttää esim. leivontaan tavallisen maidon sijasta? Tai onko olemassa jotain maidon korvaavaa, muukin kuin vesi?

        Hei Helmi!
        Kun teet lettuja ja pannukakkua koko perheelle, voit mainiosti tehdä ne veteen tai kivennäisveteen, tulee ihan yhtä hyvää kuin maidon kanssa.Samoin onnistuu porkkana- ja pinaattiletut myös.
        Nykyään on paljon maidottomia kaura-valmisteita, kuten Oatley ja go Green tuotteet, maitokylmioissä kaupassa, joita kokeilemalla saa mukavia lopputuloksia. Ja mini ruoka on hyvää, vaikka maidon korvaa vedelläkin. Esimerkiksi makaronilaatikosta tulee tosi hyvä, kun korvaat munamaidon vesi-muna seiksella ja laitat lihalientä makua tuomaan.
        Olen muuten lukenut jostain, että tuo vuohenjuustokaan ei kyllä käy täysin maidottomalle. Älä ainakaan nyt alkuvaiheessa mene kokeilemaan.
        Ja kalkin saannin kannalta suosittelen kalkkitabletteja joista saat tarkempaa tietoa lääkäriltäsi tai apteekista.
        Makeita jälkiruokia saat esimerkiksi tofu jäätelöstä ja kun sulatat sitä ja lisäät siihen marjoja, tai sekoitat joukkoon go green vaniljakastiketta 2dl tetrassa, tulee vaihtelua.
        Tuo go green vaniljakastike on hyvänmakuinen tuote ja sopii moneen jälkiruokaan lisäksi, johon lorauttaisit muuten kermaa tai maitoa.


    • silkkiliina

      Hei!

      Tyttärelläni todettiin maitoproteiiniallergia, ja alkuhämmennyksen jälkeen(sekä todettuani, että meillä Suomessa maitoa löytyy melkein joka ruoka-aineesta) olen kokenut ruuanlaittopuuhat yllättävän yksinkertaisiksi. Aluksi aikaa meni hurjasti tuoteselosteiden lukemiseen, mutta niitäkin alkoi aikaa myöten oppimaan ulkoa.

      Tiesithän muuten, etteivät myöskään heraproteiini, herajauhe, kaseiini, kaseinaatti, sekä laktalbumiini eivät sovi maitoproteiiniallergikolle.

      Soijamaitoa tyttö ei suostunut juomaan, kauramaitoa ei edes kokeiltu, mutta riisimaito on sopinut. Kaikki pannarit, letut, pullat etc. teen riisimaitoon. Valkokastike lasagnea varten ei onnistunut, riisimaito juoksettui, mutta sitten kokeilin samaa soijakermasta, ja tulos oli hyvä. Soijakerma korvaa meillä ruuanlaitossa kaiken kerman.

      Sipseistä muistaakseni Pringlesit (ainakin osa niistä) ovat maidottomia, ja nyt on tullut jonkun suomalaisen valmistajan sipsejä pikkupusseissa, joista löysin maidottomia makuja. Ainakin Prismasta näitä löysin.

      Suklaa on tietysti ongelma... Vahvemmat tummat suklaat on maidottomia (tosin tuoteseloste näistäkin kannattaa lukea) ja sitähän voi kaakaojauheen kanssa käyttää suklaaleivonnaisiin.

      Uusin saamani vinkki hyvistä resepteistä oli Vegaaniliiton sivuilta löytyvät ohjeet ruuanlaittoon ja leivontaan.

      Vaikka einekset on pitänyt unohtaa (muuten, yhdet Lindströmin pihvit, osa nakeista ja yksi karjalanpiirakka-merkki sopii), on tämä silti helpompaa, kuin 5-vuotiaan päivittäiset vatsakivut ja huonovointisuus.

      Sinulle toivon iloista ja aurinkoista keväänodotusta!

      • Kiitos paljon vastauksestasi! :)

        Minä olen huomannut ihan saman, että maitoproteiinia vähintäänkin on lisätty todella moneen valmisruokaan. Jostain syystä myös Taffelin tavalliset sipsit sisältää maitoproteeinia..en tiedä johtuisiko sitten siitä että samassa tehtaassa valmistetaan juustonaksut ja muut.

        Minä tein ihanaa kanakastiketta kookoskermasta, tuli kyllä niin taivaallisen makuista, että harmi etten ole aikaisemmin tätä löytänyt! Ruuat tulee todella paljon tehtyä alusta loppuun saakka itse, juuri sen takia, että tietää ainakin mitä syömiset sisältävät. Suklaat ja muut olen toistaiseksi ainakin jättänyt ihan suosiolla pois, koska kaikki nekin tummat suklaat mitä olen ollut ostamassa, ovat "saattaneet sisältää maitoproteeinia" joten olen jättänyt sitten kokonaan ottamatta..


      • kookoskerma
        Helmi78 kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi! :)

        Minä olen huomannut ihan saman, että maitoproteiinia vähintäänkin on lisätty todella moneen valmisruokaan. Jostain syystä myös Taffelin tavalliset sipsit sisältää maitoproteeinia..en tiedä johtuisiko sitten siitä että samassa tehtaassa valmistetaan juustonaksut ja muut.

        Minä tein ihanaa kanakastiketta kookoskermasta, tuli kyllä niin taivaallisen makuista, että harmi etten ole aikaisemmin tätä löytänyt! Ruuat tulee todella paljon tehtyä alusta loppuun saakka itse, juuri sen takia, että tietää ainakin mitä syömiset sisältävät. Suklaat ja muut olen toistaiseksi ainakin jättänyt ihan suosiolla pois, koska kaikki nekin tummat suklaat mitä olen ollut ostamassa, ovat "saattaneet sisältää maitoproteeinia" joten olen jättänyt sitten kokonaan ottamatta..

        Minäkin olen löytänyt nuo kookosmaito/kerma- tuotteet. Go-green ruokakerma on ollut myös vatsalleni sopivaa.
        Olen aina pitänyt maksamakkarasta ja aina olen syyttänyt muuta ruokaani vatsahäiriöistä, mutta siinäkin on jotain maitojuttua.
        Yhdistelmä jossa on ripauskin maitoa vaikka hylaa ja vehnäjauhot (täytekakku) huh huh.
        Sveitsiläisistä juustoista en nyt muista merkkiä, tarkistaa voi kaupasta, löysin vatsalleni sopivan, tehty pästöroimattomasta maidosta.
        Totta on että helpoimmalla pääsee kun syö vain omaa tekemäänsä. Minulla sipuli on tuote joka tekee samat oireet, kuitenkin sipulijauhe menee aivan hyvin.
        Kaupan maistiaista en uskalla maistaa mitään voi tulla äkkilähtö kaupasta.


    • silkkiliina

      Moi vielä!

      Kirjoittelinkin jo tuossa aiemmin riisimaidosta, mutta laitan sullekin vielä tietoa uusimmista oivalluksistani, olen itsekin näistä hyvin innoissani!

      Eli, suklaasta ei tosiaankaan tarvitse luopua! Fazerin Mignon-munat ja Wiener Nougat eivät sisällä maitoa. Lisäksi löysin tällaisen nettikaupan (itse kauppa sijaitsee Tampereella), josta voi tilata maidotonta suklaata vaikka minkälaista. Kaupan nimi on Allermiina, löytynee Googlesta ihan tällä nimellä.

      Lisäksi joku neuvoi, että Brunberg valmistaa maidotonta suklaata ja että After Eight olisi myös maidotonta, näitä en kuitenkaan ole itse tarkistanut (kuulemma osa After Eighteistä ovat maidottomia, osa ei, riippuen valmistuspaikasta, tiedä häntä...)

      Iloista pääsiäistä!

    • Onpas Sinulla suolisto huonossa kunnossa.
      Meinasin ehdottaa iskukuumennettuun maitoon tai soijamaitoon tehtävää jogurttia, joka sisältää 5 eri maitohappobakteerikantaa. Mutta uskallatko kokeilla? Joka tapauksessa suolistosi kaipaa maitohappobakteereja, kun niitä on riittävästi tenniskentän kokoisessa suolinukassa, alkavat vitaminit ja hivenaineet imeytyä kunnolla.

      s-postini [email protected]
      missä päin asut?

    • Neuvoja1

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe