Idätysalustojen puhdistus

Zafrani

Kaivelin esille viimevuotiset "minikasvihuoneet" eli kylvökennot, joissa on läpinäkyvä päällinen. Enpäs näköjään ollut puhdistanut niitä viime kevään jäljiltä. Millä ne olisi paras puhdistaa? Voiko kuivissa turvejämissä pesiä jokin pikkutaimille vahingollinen pöpö? Onko siitä puolestaan haittaa, jos putsaisi ne nyt esim. Tolulla, jääkö siitä itämisen estävää myrkkyä astiaan?

5

936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkien kaveri

Mullakin jäi pesemättä ne minikasvihuoneet,yleen-
      sä pesen heti kun saan taimet istutettua kukka-
      penkkiin,mutta nyt unohtui peseminen.
      Olen tehnyt niin että laitoin ison korkealaitai-
      sen muovisaavin melkein täyteen vettä,pesuaineek-
      si mäntysuopaliuosta,ja kylvökennot sinne likoon
      yön yli.Sitten kun ne on lionneet niin ne mullan
      jämät irtoaa hyvin tiskiharjalla.Sitten pesun
      jälkeen huuhtelen ne käsisuihkulla pesuhuoneessa
      ettei jää pesuainejäämiä kennoihin.
      Sitten annan kuivua huoneenlämmössä.kun ovat
      kuivuneet niin niihin voi taas tehdä kylvöjä.
      Tänä keväänä aion laittaa paljon yksivuotisia
      kesäkukkia esikasvatukseen niin että täytyy
      ostaa lisää niitä minikasvihuoneita kun entiset
      ei riitä.

• tessa-t

Itse en ole kamalan tarkka ollut taimiruukkujen puhdistuksen suhteen,yleensä ne jää alkukesästä puhdistamatta kun saa taimet kukkapenkkiin.
      Itelläni on riittänyt kuivan mullan kopisuttaminen pois, enkä ole huomannut että ois ollu tauteja.
      Kasvattelen keväisin n.800-1000kpl kesäkukan tainta.
      Toki varmasti olisi hyvä asia jos astiat olisi puhtaita, en sitä kiistä.

• Kuivuneet ja harjatut ruukut eivät ole ongelma, mutta on syytä kiinnittää huomio kylvömultaan, jota ei mitenkään voi "pestä".
      Kannattaa ostaa pussi tai säkki kylvöseos-multaa, jolloin sekä puhtaus, että mullan karkeus ovat kohdallaan. Niissä on yleensä turvetta ja hiekkaa.
      Turve sisältää luonnostaan aineita, jotka estävät taimipoltetta aiheuttavien sädesienten kasvua.
      Jos kylvää suoraan purkkeihin, niin voi tuota taimiseosta panna vain 2-3 cm kerroksen kasvumullan pinnalle.
      Sivuillani kuvia taimikasvatuksesta ja Kekkilän taimiseos-säkin "nurkasta"
      http://personal.inet.fi/luonto/whitepaprika/

• NUORUUDEN VETERAANI

MINÄ PESIN TÄNÄÄN KÄSI SUIHKULLA VESSAN KAAPIN PAPERIT MEENI IHAN LITIMÄRÄKSI

• KOULUSSA OLEVA KONEM
        NUORUUDEN VETERAANI kirjoitti:

MINÄ PESIN TÄNÄÄN KÄSI SUIHKULLA VESSAN KAAPIN PAPERIT MEENI IHAN LITIMÄRÄKSI

TÄNÄÄN MINÄ KASTELEN ENTISEN SÄHKOPIN SISÄOSAN JA KATON KASTELUKANNULLA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      280
      2621
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2453
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2195
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      76
      1877
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1628
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1406
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1308
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1130
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      76
      1099
    Aihe