Takajarru jumittaa!

Ave99

Elikkäs oik. puoleinen takajarru jumissa (Rumpu). Auto lähtee liikkeelle mutta takajarrusta kuuluu *klonk*klonk*klonk* ääni ja jarrut vinkuu. Kun vetää käsijarrusta äänet joskus häviää, joskus ei. Tänään ilmestyi ABS -huoltovalo \ häiriövalo ja ABS:t hävisi hetkeksi. Uskoisin että kyseessä on että jarrupala on jotenkin irronnut ja jumittunut tai vastaavaa. Koitin äsken känkkäjarrutusta ja huomasin ettei takaoikeapuoli mene lukkoon.


Avaan huomenna rummun, mutta jos jallakin on FIKSUJA neuvoja tässävaiheessa, niin vastatkaas ihmeessä!!
Eli henkilöt jolla on ihan pakko päästä pätemään oman auton paremmuudesta "oisit ostanu eurooppalaisen VW", niin voi jättää vastaamatta.

11

9509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....olen aika varma, että käsijarruvaijeri jumittaa.

      ABS-järjestelmä menee sekaisin, jos toinen takapyörä ei pyöri samaa tahtia ajaessa. Näin liukkailla keleillä se on mahdollista, jarrun ollessa vähänkään jumissa.

      • Ave99

        Juu eli avasin jarrut ja kengäthän ne oli finaalissa.. Käsijarruvaijeri vain pitää enään säätää. Josta tuleekin seuraava kysymys: Onkos kukaan sitä säätäny?? Kyseessä on siis kun käsijarrukeppi ottaa liian ylhäältä tai ei ollenkaan, niin mistä löydän sen säädön?? Tietääkös Tojo-Kölli??


      • Ave99 kirjoitti:

        Juu eli avasin jarrut ja kengäthän ne oli finaalissa.. Käsijarruvaijeri vain pitää enään säätää. Josta tuleekin seuraava kysymys: Onkos kukaan sitä säätäny?? Kyseessä on siis kun käsijarrukeppi ottaa liian ylhäältä tai ei ollenkaan, niin mistä löydän sen säädön?? Tietääkös Tojo-Kölli??

        ...kunhan kampeat sitä kahvaa riittävän monta kertaa. Saattapi joutua tekemään muutamia kymmeniä.

        -toisin kuin vanhoissa Tojoissa, jarruja ei enää pysty säätämään rumpu paikallaan. Kannattaa asettaa se jarrujen automaattisäätö mahdollisimman kohdalleen jo kasattaessa.

        Kahvassakin on säätö, joka vaikuttaa itse vaijereihin, mutta se on v**un pahassa paikassa, että en ole katsonut tarpeelliseksi poistaa niitä paria turhaa "tyhjää" naksahdusta.....


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...kunhan kampeat sitä kahvaa riittävän monta kertaa. Saattapi joutua tekemään muutamia kymmeniä.

        -toisin kuin vanhoissa Tojoissa, jarruja ei enää pysty säätämään rumpu paikallaan. Kannattaa asettaa se jarrujen automaattisäätö mahdollisimman kohdalleen jo kasattaessa.

        Kahvassakin on säätö, joka vaikuttaa itse vaijereihin, mutta se on v**un pahassa paikassa, että en ole katsonut tarpeelliseksi poistaa niitä paria turhaa "tyhjää" naksahdusta.....

        Katsastusmies huomautti siitä että känkkäkeppi pitäs ottaa alempaa.

        Pistin sen automaattisäädön omasta mielestä ihan hyvin ja kampesin useita kymmeniä kertoja. Tuossa äsken huomasin että ei tartu takaoikeapuoli käsijarruttaessa ollenkaan, normijarrutuksessa toimii. Mikä avuksi? Auttasko se muutama kahvansäätö naksaus vai onkohan tuo käsijarruvaijeri oikealtapuolelta sökö?


      • Ave99 kirjoitti:

        Katsastusmies huomautti siitä että känkkäkeppi pitäs ottaa alempaa.

        Pistin sen automaattisäädön omasta mielestä ihan hyvin ja kampesin useita kymmeniä kertoja. Tuossa äsken huomasin että ei tartu takaoikeapuoli käsijarruttaessa ollenkaan, normijarrutuksessa toimii. Mikä avuksi? Auttasko se muutama kahvansäätö naksaus vai onkohan tuo käsijarruvaijeri oikealtapuolelta sökö?

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.

        Pitää kattoo mikä päivä nyt kerkee kattoo se oik. puolen vaijerin. Uskoisin että se on finaalissa niinkuin sanoit.

        Kiitokset avusta tähän asti!!


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.

        Juu eli molempien puolien käsijarruvaijerit piti pistää uusiks. Syystä että en oikeen koskaan käytä käsijarrua, niin vaijerit oli mennyt ruostumaan ja osittain jumiin.

        Jarrut ei laahanneet kokoaikaa vaan jäi päälle joksikinaikaa käsijarrun päästettyä irti.


        Eli kaikilla vaan tiedoksi että käyttäkää käsijarrua mah. paljon!!! =)


    • kuluneista..

      jarrukengistä. Itselläni meni kans lievästi jumiin ja avatessa rummun, toisesta kengästä oli osa kitkamateriaalia irronnut ja kiilasi kengän ja rummun väliin.

      Jossain vaiheessa varmaan ajettu kässäri päällä ja kengät kärvähtäneet pilalle.

      • kerran oli

        kaverin autosta ittonnut kitkamateriaali toisesta kengästä, kun avattiin rumpu.


      • HYK
        kerran oli kirjoitti:

        kaverin autosta ittonnut kitkamateriaali toisesta kengästä, kun avattiin rumpu.

        pirua,Olin kuullut vinkumista takaa jonkin ajan,ja eilen aamulla oikea takapyörä oli vähän jumissa.
        Irroitin tänään rummun ja kas vain, pinnat olivat irronneet, en nähnyt muita vikoja,kasasin takaisin ilman pintoja,tilasin uudet jarrukengät (ei Toyota-liikkeestä),saan ne perjantaina.
        Viime viikolla uusin jarrupalat edessä,maksoi 40 Euroa,Toyotasta olisi maksanut 89 Euroa.Tällä palstalla oli hyviä niksejä Avensin jarruremontista,kiitos siitä!!


    • Anonyymi

      Peruutin Avens 98 ja oik. Takajarru jämähti päälle, käsijarru ei ollu päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe